taka-lasin lämmitys,mittariston toiminta,tuulilasin pyyhkijä
taka-lasin lämmitys,mittariston toiminta,tuulilasin pyyhkijä
Moro!
W124 300 D vm.90 alkoi näin talven kynnyksellä oikuttelemaan.
Ensin hävisi mittaritaulusta kaikki sähköllä toimivat, polttoaineen taso, öljynpaine, kierrosluku yms...ei siis näytä mitään. Seuraavana päivänä paloi takalasin lämmittimen sulake ja samalla alkoi hidastumaan lasinpesimen veden tulo sekä viiksen toiminta. Mentiin taas muutama päivä eteenpäin kun lasinpesimen viiksi jäi keskelle tuulilasia ja sulake paloi. Sitten uusi sulake paikalleen ja liikkui toiseen reunaan ja on sitten siinä.
On hiukan nihkeetä liikkuminen kun ei näillä rapakeleillä tuo pesin toimi. Vilkut toimii , valot toimii , lämmityspuhallin toimii jne. Auto muutoin ajokunnossa...
Aikaisemmin sellaista oireilua on joskus ollut et rattia kääntäessä saattoi lasin pyyhkijät kytkeytyä päälle , mut sammui itsekseen.
Purin tuon sulakeboxin ja en sen alta mitään palaneita johtoja löytänyt...lueskelin et voisi olla monitoimi rele tai monitoimi viiksi mahdollisesti ongelmana. Voisi varmaankin olla tuo pyyhkijän moottorikin, se ei ainakaan kädellä liikutellen liiku minnekkään.Pitäisiköhän?
Mistä tätä ongelmaa kannattaisi alkaa purkamaan ?
Kiitos kommenteista etukäteen.
-Eetu-
W124 300 D vm.90 alkoi näin talven kynnyksellä oikuttelemaan.
Ensin hävisi mittaritaulusta kaikki sähköllä toimivat, polttoaineen taso, öljynpaine, kierrosluku yms...ei siis näytä mitään. Seuraavana päivänä paloi takalasin lämmittimen sulake ja samalla alkoi hidastumaan lasinpesimen veden tulo sekä viiksen toiminta. Mentiin taas muutama päivä eteenpäin kun lasinpesimen viiksi jäi keskelle tuulilasia ja sulake paloi. Sitten uusi sulake paikalleen ja liikkui toiseen reunaan ja on sitten siinä.
On hiukan nihkeetä liikkuminen kun ei näillä rapakeleillä tuo pesin toimi. Vilkut toimii , valot toimii , lämmityspuhallin toimii jne. Auto muutoin ajokunnossa...
Aikaisemmin sellaista oireilua on joskus ollut et rattia kääntäessä saattoi lasin pyyhkijät kytkeytyä päälle , mut sammui itsekseen.
Purin tuon sulakeboxin ja en sen alta mitään palaneita johtoja löytänyt...lueskelin et voisi olla monitoimi rele tai monitoimi viiksi mahdollisesti ongelmana. Voisi varmaankin olla tuo pyyhkijän moottorikin, se ei ainakaan kädellä liikutellen liiku minnekkään.Pitäisiköhän?
Mistä tätä ongelmaa kannattaisi alkaa purkamaan ?
Kiitos kommenteista etukäteen.
-Eetu-
Moi
Ihan ensiksi vaihtaisin sulakkeet uusiin, tai vähintäänkin pyörittelee/hioo päät puhtaaksi. Saattaa mittaristossa herätä jotain henkiin?
Pyyhkimen varsi kannattaisi rasvata ja herkistellä toimimaan, josko se vielä heräisi sekin.
Ihan ensiksi vaihtaisin sulakkeet uusiin, tai vähintäänkin pyörittelee/hioo päät puhtaaksi. Saattaa mittaristossa herätä jotain henkiin?
Pyyhkimen varsi kannattaisi rasvata ja herkistellä toimimaan, josko se vielä heräisi sekin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Moro
Kaikki sulakkeet on käyty läpi ja sulakepohjat puhdistettu.
Mittaristossa ei muutosta.
Kävin uuden monitoimireleen ja vaihdoin sen, sellainen ulina katosi joka kuului aiemmin kaiuttimista.
Tuo pyyhkijän viiksen herkistely ei tunnu onnistuvan, eli se on kääntyneenä apukuskin puolelle ja ei liiku minnekkään...uskaltaisiko sitä pikkuisen kolauttaa.
Olen aina voidellut sen putken ja luulen ettei sen pitäsi olla kiinnileikattu.
Sulake palaa heti kun autoon laittaa virrat, se ei anna edes viikseen koskea...
Koitin saada myös ratin irti että saisin hiukan mittailtua tuon viiksen toimintaa, mutta on perkule tiukassa...siihen pitää huomenna keskittyä.
En vielä luovuta
-Eetu-
Kaikki sulakkeet on käyty läpi ja sulakepohjat puhdistettu.
Mittaristossa ei muutosta.
Kävin uuden monitoimireleen ja vaihdoin sen, sellainen ulina katosi joka kuului aiemmin kaiuttimista.
Tuo pyyhkijän viiksen herkistely ei tunnu onnistuvan, eli se on kääntyneenä apukuskin puolelle ja ei liiku minnekkään...uskaltaisiko sitä pikkuisen kolauttaa.
Olen aina voidellut sen putken ja luulen ettei sen pitäsi olla kiinnileikattu.
Sulake palaa heti kun autoon laittaa virrat, se ei anna edes viikseen koskea...
Koitin saada myös ratin irti että saisin hiukan mittailtua tuon viiksen toimintaa, mutta on perkule tiukassa...siihen pitää huomenna keskittyä.
En vielä luovuta
-Eetu-
Pyyhkijän lepopaikka on kuskin puolella eli se yrittää palauttaa itsensä sinne ja sulake palaa kun on jumissa? Ratin keskipultti on liimattu, auttaa jos saat lämmitettyä sitä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Moro
No niin, tuon pyyhkijän toiminta alkaa hiukan avautumaan. Eli tuo teleskooppiputki on niin jumissa ettei se liiku minnekkään. Sain sen nopeimmalla viiksen nopeudella nyt kädellä auttaen liikkumaan, mutta liikkuu hitaasti ja jurruttaa...eli ilmeisesti jotkut rattaat joiden tulisi liikuttaa tuota teleskooppia pyörivät siellä ja kohta varmaankin tasaisina. Otin viiksen pois ja kokeilin papukaija pihdeillä liikutella ja herkistelin vasaralla.Koitin saada sinne LPS:ää ruiskuteltua pidemmän aikaa ...teleskooppi ei liiku minnekkäön ja on kuin rautakankea nykisi.
Mittaristoon en vielä ole saanut mitään eloa, pitänee nyt koittaa pitää huoli että on tankki aina täynnä.
-Eetu-
No niin, tuon pyyhkijän toiminta alkaa hiukan avautumaan. Eli tuo teleskooppiputki on niin jumissa ettei se liiku minnekkään. Sain sen nopeimmalla viiksen nopeudella nyt kädellä auttaen liikkumaan, mutta liikkuu hitaasti ja jurruttaa...eli ilmeisesti jotkut rattaat joiden tulisi liikuttaa tuota teleskooppia pyörivät siellä ja kohta varmaankin tasaisina. Otin viiksen pois ja kokeilin papukaija pihdeillä liikutella ja herkistelin vasaralla.Koitin saada sinne LPS:ää ruiskuteltua pidemmän aikaa ...teleskooppi ei liiku minnekkäön ja on kuin rautakankea nykisi.
Mittaristoon en vielä ole saanut mitään eloa, pitänee nyt koittaa pitää huoli että on tankki aina täynnä.
-Eetu-
Eli mittaristosta puuttuu käytännössä kaikki...? Yhdistävä tekijä voisi olla maa, ruskea piuha pyöreässä 15 pinnisessä liittimessä. Maadoittuu mittariston takana olevaan maapisteeseen. Virta tulee joko 2 napaiseen liittimeen musta/puna/VIOLETTI johtoon sulekkeelta 5 tai sitten punainen/valkoinen johto suoraan mittariston taakse sulakkelta 9. Molemmat näistä menevät kello/kiekkamittarille, löytynevät sen takaa..
Edit: korjattu johdon väri oikeaksi.
Yleensä virtajohdot ovat punaisia tai puna-valkoisia...
Edit: korjattu johdon väri oikeaksi.
Yleensä virtajohdot ovat punaisia tai puna-valkoisia...
Viimeksi muokannut JanneW124, 19.11.2020 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Moro
Jep, eli mittaristossa toimii siis nopeusmittari joka on vaijerin varassa pyörimässä ja lisäksi valot että pimeässä näkee lukemat. Kaikki muut jotka toimivat sähköisesti on mykkänä eli kirrosluku, kello, polttoaineen , öljynpaineen, jne. Ratin sain irti ja en nyt löydä viiksestäkään mitään erityistä...irroitin ja yleismittarilla testailin nastat kun kääntelin viikseä. Pitänee huomenna irroittaa tuo mittari myös. Onhan tämä omanlainen projekti näköjään...pitää noita maadoituksia myös kaivella. Kiitti vinkeistä, tuo teleskooppi putki on kyllä ilmeisesti menetetty, se on sellaisessa jumissa ettei liiku millin milliä.
-Eetu-
Jep, eli mittaristossa toimii siis nopeusmittari joka on vaijerin varassa pyörimässä ja lisäksi valot että pimeässä näkee lukemat. Kaikki muut jotka toimivat sähköisesti on mykkänä eli kirrosluku, kello, polttoaineen , öljynpaineen, jne. Ratin sain irti ja en nyt löydä viiksestäkään mitään erityistä...irroitin ja yleismittarilla testailin nastat kun kääntelin viikseä. Pitänee huomenna irroittaa tuo mittari myös. Onhan tämä omanlainen projekti näköjään...pitää noita maadoituksia myös kaivella. Kiitti vinkeistä, tuo teleskooppi putki on kyllä ilmeisesti menetetty, se on sellaisessa jumissa ettei liiku millin milliä.
-Eetu-
Moro
Tämän päivän ihmettelyt. Aamulla pyyhin liikkui ihan itsestään mutta ei tietenkään reakoinut millään tavalla monitoimiviikseen.Eli myös tuo teleskooppi alkoi liikkumaan, ilmeisesti yön pakkaset olivat saaneet metallin supistumaan ja kitka pieneni...tai sitten jotain muuta. Tuo kokoaikainen liikkuminen ei ole oikein kivaa tuossa pyyhkimsessä kun sitä ei saa pysähtymään muutoin kuin sulakkeen irrottamisella Tästä sitten koitin päätellä olisiko tuo monitoimiviiksi sittenkin rikki ja uutta ostamaan, nyt on sekin vaihdettu. Lopputulos on sama, pyyhkijän sulka liikkuu samalla nopeudella pysähtymättä kun virrat on autossa päällä. Kehitystä tapahtuoi mittaristossa kun tuon monitoimiviiksen vaihdoin niin ihmeellisesti mittaristo puuttuvat sähkömittarit alkoivat toimia...mikähän yhteys noilla tuohon viikseen on :)On tämä mystinen tapaus...
-Eetu-
Tämän päivän ihmettelyt. Aamulla pyyhin liikkui ihan itsestään mutta ei tietenkään reakoinut millään tavalla monitoimiviikseen.Eli myös tuo teleskooppi alkoi liikkumaan, ilmeisesti yön pakkaset olivat saaneet metallin supistumaan ja kitka pieneni...tai sitten jotain muuta. Tuo kokoaikainen liikkuminen ei ole oikein kivaa tuossa pyyhkimsessä kun sitä ei saa pysähtymään muutoin kuin sulakkeen irrottamisella Tästä sitten koitin päätellä olisiko tuo monitoimiviiksi sittenkin rikki ja uutta ostamaan, nyt on sekin vaihdettu. Lopputulos on sama, pyyhkijän sulka liikkuu samalla nopeudella pysähtymättä kun virrat on autossa päällä. Kehitystä tapahtuoi mittaristossa kun tuon monitoimiviiksen vaihdoin niin ihmeellisesti mittaristo puuttuvat sähkömittarit alkoivat toimia...mikähän yhteys noilla tuohon viikseen on :)On tämä mystinen tapaus...
-Eetu-
Meinasin ehdottaa sitä monitoimirelettä, mutta olitgkin sen jo vaihtanut.
Jotenkin on sellainen tuntuma, että siellä monitoimireleessä on nyt kärjet hitsaantuneet kiinni ja sen tähden se pyyhkijä on nyt koko ajan päällä
Muistaakseni releen pystyi kohtuullisin konstein avaamaan jolloin sen sielunelämää voi tarkastella lähemmin..
Jotenkin on sellainen tuntuma, että siellä monitoimireleessä on nyt kärjet hitsaantuneet kiinni ja sen tähden se pyyhkijä on nyt koko ajan päällä
Muistaakseni releen pystyi kohtuullisin konstein avaamaan jolloin sen sielunelämää voi tarkastella lähemmin..
Moro
Onko kenelläkään tietoa kuinka näissä on hoidettu tuo tihkusateen pyyhkäisy? Tuli sellainen mieleen että se on varmaankin Rele myös ja jos siinä on kärjet hitsautunu kiinni niin sehän ei sammu koskaan. Onko se tuossa monitoimi releessä myös? Katselin tuota rele boxia niin ei siinä ole tuon monitoimireleen lisäksi kuin yksi rele lisää.
-Eetu-
Onko kenelläkään tietoa kuinka näissä on hoidettu tuo tihkusateen pyyhkäisy? Tuli sellainen mieleen että se on varmaankin Rele myös ja jos siinä on kärjet hitsautunu kiinni niin sehän ei sammu koskaan. Onko se tuossa monitoimi releessä myös? Katselin tuota rele boxia niin ei siinä ole tuon monitoimireleen lisäksi kuin yksi rele lisää.
-Eetu-
Monitoimireleessä sekin. Olisikohan tuosta apua?
Edit. parempi kuva
Edit. parempi kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Moro
Kiitti kaikille avusta.
Homma ratkesi sillä kun vaihdoin takaisin vanhan monitoimireleen. Avasin molemmat, uuden tiistaina hommatun ja vanhan. Päällisin puolin kummatkin näytti samanlaisilta ja releen kontaktorit eivät olleet hitsautuneet kiinni kummassakaan. Uudessa releessä yksi niistä monista pinneitä oli selkeästi ohkaisempi kuin vanhassa releessä ja oletan että kontakti on huonompi jos sitä yleensä on ollenkaan. Tulen tulvaisuudessa purkamaan koko laitoksen ja puhdistamaan sekä rasvaamaan kunnolla, nyt siihen ei niin paljon ole aikaa ja tarvitsen jonkun lämpöisen paikan siihen hommaan; taivas alla se ei onnistu minulta. Yhteenvetona ilmeisesti tuo teleskooppi ensin leikkasi kiinni ja poltti sulakkeita sekä ilmeisesti tuo monitoimiviiksi oli myös joltain osin viallinen koska sillä oli vaikutusta mittariston toimintaan. (voin olla toki väärässä tämän suhteen ). Uuden monitoimireleen toimitan kauppaan takaisin, se ei ainakaan tojmi niinkuin pitäisi.
-Eetu-
Kiitti kaikille avusta.
Homma ratkesi sillä kun vaihdoin takaisin vanhan monitoimireleen. Avasin molemmat, uuden tiistaina hommatun ja vanhan. Päällisin puolin kummatkin näytti samanlaisilta ja releen kontaktorit eivät olleet hitsautuneet kiinni kummassakaan. Uudessa releessä yksi niistä monista pinneitä oli selkeästi ohkaisempi kuin vanhassa releessä ja oletan että kontakti on huonompi jos sitä yleensä on ollenkaan. Tulen tulvaisuudessa purkamaan koko laitoksen ja puhdistamaan sekä rasvaamaan kunnolla, nyt siihen ei niin paljon ole aikaa ja tarvitsen jonkun lämpöisen paikan siihen hommaan; taivas alla se ei onnistu minulta. Yhteenvetona ilmeisesti tuo teleskooppi ensin leikkasi kiinni ja poltti sulakkeita sekä ilmeisesti tuo monitoimiviiksi oli myös joltain osin viallinen koska sillä oli vaikutusta mittariston toimintaan. (voin olla toki väärässä tämän suhteen ). Uuden monitoimireleen toimitan kauppaan takaisin, se ei ainakaan tojmi niinkuin pitäisi.
-Eetu-