Otanpa nyt puheeksi harrasteautojen varaosalogistiikan joka on melkoinen haaste. Osia tarvitaan huoltoon, korjauksiin ja varsinkin entisöintiin, mikä tarkoittaa puuttuvien, huonokuntoisten tai väärien osien korvaamista alkuperäistä vastaavilla osilla. Osahankinta on tehtävä jo ennen korjausta jotta auton ei tarvitse seistä varaamassa remonttipaikkaa odottamassa varaosia.
Osien metsästykseen ja hankintaan menee aikaa mutta se ei haittaa kun se on mukavaa ja opettavaista puuhaa. Osahankinnassa auttaa kovasti jos etsii tai hankkii pääsyn valmistajan mallikohtaisiin rakennepiirustuksiin ja osaluettoloihin osanumeroineen. Osanumerolla pääsee internet-aikana pitkälle kun on ebay ja varaosien nettikaupat. Maksaminen on kätevintä luottokortilla. Täytyy olla useampi kortti koska joskus kortti saattaa jumia varsinkin jos siellä on paljon ostoksia sisässä maksamatta. Kannattaa maksaa saldoa pois kesken kuukausittaisen laskutuskauden niin homma pelaa paremmin. Joskus on saksassa ja italiassa myyjiä joille täytyy maksaa SEPA-siirtona IBAN-pankkitilille. Siinä on suurempi riski että myyjä ottaa rahat mutta ei lähetä tuotetta ja sen selvittely on vaikeampaa kuin luottokortilla ostaessa.
Mutta sitten toinen haastavampi puoli on varaosien kuljetus ja varastointi. Kuljetus osille täytyy järjestää yhteistyössä toimittajan kanssa. Kuljetuksia kannattaa optimoida siten että pyrkii kasaamaan enemmän tavaraa kuljetukseen kerralla. Tämä voi tarkoittaa että tavallaan ostaa tavaraa jo etukäteen jonka tietää tarvitsevansa joskus. Toinen tapa on keskittää tai kerätä ostoja toimittajalle jolta löytyy laaja kirjo tarvittavaa tavaraa. Sen olen oppinut että laita aina puhelinnumero osoitteen yhteyteen niin eivät kuriirit lähetä pakettia takaisin lähettäjälle jos eivät tavoita ostajaa. Euroopan ulkopuolelta ei kannata tilata mitään yli 100 USD arvoista jos on eurooppalainen toimittaja olemassa samalla osalle. Tämä siksi ettei tarvitsisi tullata mikä on aina riesa, joskin se on viime vuosina helpottunut nettitullauksen ansiosta. Mutta silti osa tavarasta menee tullin kautta pistokokeena ja joutuu itse hakemaan.
Varaosat vaativat kuivan ja suhteellisen tasalämpöisen tilan joka on suojassa rosvoilta. Tämä merkitsee että siitä joutuu jotain maksamaan. Tilaa täytyy olla tarpeeksi paljon että tavaraa mahtuu ja että sekaan mahtuu itse etsimään. Lisäksi varasto olisi hyvä olla suhteellisen lähellä pääasiallista remonttipaikkaa. Varaosavarasto sitoo pääomaa, koska tavara saattaa joutua odottamaan asennusta kuukausia joskus vuosiakin.
Sitten on kysymys ns varaosa-autojen tai osaluovuttajien pitämisestä. Itse olen kokonaan luopunut näistä. Pääsyynä on suvun naisväki joka muistuttaa näistä tuoden ilmi henkilöön kohdistuvia epäilyjä autonkorjuutaidoista ja luonteenominaisuuksista. Tämän vuoksi näkösällä ei ole ollut enää pitkään aikaan yhtään autonromua. Toinen syy on vara-osa autoon sitoutunut pääoma, joka on huomattava. Kolmas syy on psykologinen, minulle on vaikea katsoa kun vara- osa auto ruostuu ja sisusta homehtuu pilalle ulkona sään armoilla. Neljäs syy on että osaluovuttajasta täytyy joskus päästä eroon ja se käy aina vaan vaikeammaksi mitä enemmän osia on nyysitty autosta. Muistan elävästi kerran kun soitin romumikon hakemaan yhtä autoa pois, niin mikko veti hiiapilla koukuilla auton laseista sisään ja nosti lavalle. Sen jälkeen sain lakaista loppupäivän pihalta lasinpalasia etteivät ne joudu lasten jalkoihin.
Ylimääräisiä varaosia voi nykyään myydä pois torin, nettivaraosan ja ebayn kautta. Itsellä ei ole vielä tullut tarvetta mutta ehkä jossain vaiheessa vielä tulee. Sitten tavaran pakkaaminen ja lähettäminen tulevat haasteeksi. Pakkauksia kannattaisi siis säästellä mikä varaa taas lisää tilaa.
Sitten on vielä jäljella jätehuolto, eli tarpeettomaksi tullut romu ja jäte joka täytyy kerätä siirtoastioihin ja kuljettaa paikallisen jätehuollon määrittämiin vastaanottopisteisiin. Itse pidän kierrätysmielessä välivarastoa metallijätteelle ulkona ladossa käytöstä poistetuille voimalinjan osille, sähköosille ja isoille peltiosiille. Olen huomannut että yksittäisiä ns. pisteosia pystyy uudelleenkäyttämään. Olen siis laajentanut miljoonalaatikon miljoonaladoksi, kuva alla.
Periaatteessa jätepuolen välivaraston sisältöä voisi pitää eBayssä myynnissä. eBay siksi että kysyntä vanhojen mersujen osille on globaalia. Siitä on kuitenkin aika lailla vaivaa koska yksittäiset kaupat ovat pieniä arvoltaan, tavaran pakkaus ja lähettäminen vaivalloista, ja joskus kuitenkin tulee reklamaatioita jotka vaatii huomiota. Toisaalta kun ei ole lämmintä tallia eikä talvella voi rempata mitään isompaa, joten voisi aivan hyvin nähdä vaivaa ja laittaa ylimääräiset varaosat ja kierrätysvaraston eBayhin myyntiin?

C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61