Sportswagon ja Grand Cherokee
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Sportswagon ja Grand Cherokee
Edit: muutin otsikkoa (taas)
No sitä pensakäyttistä olen aprikoinut, on kytätty satalankkuja, tenavia, rangeroovereita, volvoja, saappeja ja vaikkamitä.
Nyt sitten kävin hakemassa Turusta Volvo 850 T5 vm.96:n.
On se outo vehje, ohittaessa repii keulaa kaikkiin suuntiin, toki siksi jos painaa tarpeettoman paljon kaasua tällöin.
Halpa kun oli, on kaikenlaista kotkausta tiedossa.
Mutta tuossa nyt aluksi, kuviakin tulee myöhemmin, vaikka kaikki nyt kuitenkin tietää miltä volga näyttää..
No sitä pensakäyttistä olen aprikoinut, on kytätty satalankkuja, tenavia, rangeroovereita, volvoja, saappeja ja vaikkamitä.
Nyt sitten kävin hakemassa Turusta Volvo 850 T5 vm.96:n.
On se outo vehje, ohittaessa repii keulaa kaikkiin suuntiin, toki siksi jos painaa tarpeettoman paljon kaasua tällöin.
Halpa kun oli, on kaikenlaista kotkausta tiedossa.
Mutta tuossa nyt aluksi, kuviakin tulee myöhemmin, vaikka kaikki nyt kuitenkin tietää miltä volga näyttää..
Viimeksi muokannut Karvanaama, 01.12.2024 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Jatketaanpa sitten:
Hakumatkalla aprikoin mikäköhän takana oikein klapajaa, myyjä arveli josko kontissa olevat talvirenkaat siellä keikkuvat..
Eihän se ihan niin ollut.
Kotona tutkiskelin, vasemman takaiskarin kuminen yläkiinnike oli revennyt kahteen palaan ja näinollen iskarin yläpää työnteli kontin lattiaverhoiluja ylös-alas.
Motonetista uusi kumilimppu paikoilleen. Pikku viivettä asennukseen aiheutti toisen kiinnikepultin kiinteän vastamutterin irtoaminen alapuolelta. Onneksi pultti ehti aueta pari kierrosta, joten sain katkaistua pultin rautasahan terällä. Uusi pultti ja alapuolelle nylokki. -> OK. Tästä ed. omistaja kertoikin katsurin suositelleen vaihtoa seuraavaan katsastukseen. Tällöin kumi ei tainnut vielä olla kahdessa osassa.
Seuraavana päivänä päätin tankata auton laskeakseni matkakulutuksen (9,58l / 100km).
Kotona auton ympärillä pyöriessäni ihmettelin VAHVAA pensan hajua, kurkkasin alle ja siellähän tuli lähes valumalla pensua.
Kanistereita ei kotoa löytynyt, joten kaverin luo tyhjäämään tankkia.
Otettiin n.10litraa pois ja vuoto loppui. Lähempi tarkastelu osoitti että tankin yläpuolella oleva pensapumpun asennuslaippa vuoti. Uusi tiiviste (12e) on nyt tilattu siniseltä, kuten Volvoväki leikkisästi kutsuu virallista edustusliikettä.
Etuveto..hmm..no..kai tuohon tottuu.
Pultin nakerrusta:
Eipä ehdi nyt enempää..kuvat pitäisi vielä pienentää.
Hakumatkalla aprikoin mikäköhän takana oikein klapajaa, myyjä arveli josko kontissa olevat talvirenkaat siellä keikkuvat..
Eihän se ihan niin ollut.
Kotona tutkiskelin, vasemman takaiskarin kuminen yläkiinnike oli revennyt kahteen palaan ja näinollen iskarin yläpää työnteli kontin lattiaverhoiluja ylös-alas.
Motonetista uusi kumilimppu paikoilleen. Pikku viivettä asennukseen aiheutti toisen kiinnikepultin kiinteän vastamutterin irtoaminen alapuolelta. Onneksi pultti ehti aueta pari kierrosta, joten sain katkaistua pultin rautasahan terällä. Uusi pultti ja alapuolelle nylokki. -> OK. Tästä ed. omistaja kertoikin katsurin suositelleen vaihtoa seuraavaan katsastukseen. Tällöin kumi ei tainnut vielä olla kahdessa osassa.
Seuraavana päivänä päätin tankata auton laskeakseni matkakulutuksen (9,58l / 100km).
Kotona auton ympärillä pyöriessäni ihmettelin VAHVAA pensan hajua, kurkkasin alle ja siellähän tuli lähes valumalla pensua.
Kanistereita ei kotoa löytynyt, joten kaverin luo tyhjäämään tankkia.
Otettiin n.10litraa pois ja vuoto loppui. Lähempi tarkastelu osoitti että tankin yläpuolella oleva pensapumpun asennuslaippa vuoti. Uusi tiiviste (12e) on nyt tilattu siniseltä, kuten Volvoväki leikkisästi kutsuu virallista edustusliikettä.
Etuveto..hmm..no..kai tuohon tottuu.
Pultin nakerrusta:
Eipä ehdi nyt enempää..kuvat pitäisi vielä pienentää.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Tuttua huttua tuon pultin irroitus. Eräässä exässä vaihdettiin nivomaticit pois. Muutama kierros pulttia auki ja wd40 kierteeseen... Muutaman kerran kun teki edestakaisin ko liikkeen, pultti nousi ehjänä pois.
Helmamuovien alle kannattaa kurkata. Muutenhan nämä vastustaa ruostetta hyvin ellei autoa ole kolaroitu ja korjattu "sinne päin".
Kuvia ootellessa... Lämpimät muistot omista Volvoista kun tätä lukee.
Helmamuovien alle kannattaa kurkata. Muutenhan nämä vastustaa ruostetta hyvin ellei autoa ole kolaroitu ja korjattu "sinne päin".
Kuvia ootellessa... Lämpimät muistot omista Volvoista kun tätä lukee.
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tässäpä pari kuvatusta, kaikenlaista pientä (ja yksi iso) kolhua on joka puolella.
Talvirenkaissa on hieman rupiset T5 vakio aluvanteet.
Sisusta on ehjä mutta likainen, nahkajakkarat, toimimaton ilmastointi,
Kävi isäukon tontilla hieman ryöstöretkellä, hänellä kun lojuu pihallaan konevikaiset V70 ja 850, joita pystyn hyödyntämään, vilkut ja umpiot ryöväsin, sekä puuttuvan ilmanoton putken. Ratti on omassani melko surkeassa kunnossa, joten sekin löytyy noista raadoista.
V70:ssä olisi jonkinlainen jalopuuratti, jos se nyt sitten käy tähän.
Ajovalojen valokuvio seinää vasten on vähintäänkin kummallinen, vasemmalla puolella on pistekaukovalon oloinen pieni läiskä, oikealla puuttuu polttimon pidike, joka on korvattu vaahtomuovin palalla.
Vetokoukun pistoke on ilmeisen ulosajon seurauksena vääntynyt takahelman alle piiloon, ettei töpseliä saa kiinni.
Pohjaa en ole päässyt tutkimaan, mutta pinnassa ei juuri ruosteita näy paitsi takaluukussa.
Vastaavan hintaisissa mersuissa (124) oli rupea näkyvillä jo selvästi enemmän.
Laatikon toiminta on myöskin parempi kuin ajamissani automaattimersuissa.
Voimaakin tuntuu olevan dieselmersun jälkeen hämmästyttävästi.
Talvirenkaissa on hieman rupiset T5 vakio aluvanteet.
Sisusta on ehjä mutta likainen, nahkajakkarat, toimimaton ilmastointi,
Kävi isäukon tontilla hieman ryöstöretkellä, hänellä kun lojuu pihallaan konevikaiset V70 ja 850, joita pystyn hyödyntämään, vilkut ja umpiot ryöväsin, sekä puuttuvan ilmanoton putken. Ratti on omassani melko surkeassa kunnossa, joten sekin löytyy noista raadoista.
V70:ssä olisi jonkinlainen jalopuuratti, jos se nyt sitten käy tähän.
Ajovalojen valokuvio seinää vasten on vähintäänkin kummallinen, vasemmalla puolella on pistekaukovalon oloinen pieni läiskä, oikealla puuttuu polttimon pidike, joka on korvattu vaahtomuovin palalla.
Vetokoukun pistoke on ilmeisen ulosajon seurauksena vääntynyt takahelman alle piiloon, ettei töpseliä saa kiinni.
Pohjaa en ole päässyt tutkimaan, mutta pinnassa ei juuri ruosteita näy paitsi takaluukussa.
Vastaavan hintaisissa mersuissa (124) oli rupea näkyvillä jo selvästi enemmän.
Laatikon toiminta on myöskin parempi kuin ajamissani automaattimersuissa.
Voimaakin tuntuu olevan dieselmersun jälkeen hämmästyttävästi.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Isäukon 850 raadosta kähveltämäni umpiot ja oikean vilkun vaihdoin paikalleen, valokuvio on seinäävasten kait kelvollinen, mutta korkeussäätö toimii vain vasemmalla. Oikea puoli surisee kyllä mutta valokuvio ei liiku. Taitaa säätövivusto olla poikki tai irti.
Oikean puolen etu joustintuen yläpää narisee ja vaikuttaa eläköityneeltä, joten ostin uuden (Biltema), saas nähdä miten sopii paikoilleen.
Käsijarrun pito on heikohko, säätö täytyy ottaa selville aluksi.
Yhä edelleen joka kerta liikkeelle lähtiessä vasen käsi etsii seisontajarru hantaakia. Kyllä te tiedätte mistä.
Osat bensavuodon tilkitsemiseen on tilattu. Kiristysmutteri ja tiiviste bensapumpun luukkuun. Toivottavasti saan viikonlopuksi.
Hypistelin jo Biltemassa kahvallista imukupppia, jolla ajattelin nykiä etuloksun lommoa ulospäin, mutta en vielä ostanut. Jonkun topikissa (Lerssinen?) oli joku lommonoikaisutyökalukin esitelty, ehkä se olisi paree.
Edit-Tämmöne:
Oikean puolen etu joustintuen yläpää narisee ja vaikuttaa eläköityneeltä, joten ostin uuden (Biltema), saas nähdä miten sopii paikoilleen.
Käsijarrun pito on heikohko, säätö täytyy ottaa selville aluksi.
Yhä edelleen joka kerta liikkeelle lähtiessä vasen käsi etsii seisontajarru hantaakia. Kyllä te tiedätte mistä.
Osat bensavuodon tilkitsemiseen on tilattu. Kiristysmutteri ja tiiviste bensapumpun luukkuun. Toivottavasti saan viikonlopuksi.
Hypistelin jo Biltemassa kahvallista imukupppia, jolla ajattelin nykiä etuloksun lommoa ulospäin, mutta en vielä ostanut. Jonkun topikissa (Lerssinen?) oli joku lommonoikaisutyökalukin esitelty, ehkä se olisi paree.
Edit-Tämmöne:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tankkausluukku ei totellut keskuslukitusta, mutta vrcf.fi:ltä löytyi nopeasti ohje luukun aukaisemiseen. Peräluukussa on takavalon kohdalla sisäverhoilun alla rautalankalenkki, josta vetämällä lukko surahtaen vapautui ja alkoi myöskin totella keskuslukitusta. Olkoon niin toistaiseksi.
Bensapumpun uutta mutteria ja tiivistettä aloin vaihtamaan, kaveri varoitteli notta on sitten tavallisen vittumainen saada uusi mutteri jengoilleen.
Eikä muuten valehdellut yhtään!
Tiivisteessä näkyi selvästi että huuli ei ollut osunut edellisellä asentajalla koloonsa ja jäi näinollen vuotamaan.
Aikansa ährättyäni luovutin ja laitoin vanhalla mutterilla. Siitä en vikaa löytänyt, mutta tuopa lähti jengoilleen vaivatta ja kiristyikin.
Mikä tärkeintä, vaikuttaa myös pitävän, otin tankin täyteen ja seurailin tilannetta -> OK.
Nuhjaantuneen ja kuluneen ratin tilalle vaihtoin varaosa 850:stä ehjän, mutta hieman mattaantuneen vastaavanlaisen. Sekin OK.
Yritin kissasaippualla parantaa, likaa toki lähti mutta hieman mataksi jäi.
Bägissä olevat valkoiset (maali?)tahrat eivät täysin lähteneet joten laiton omastani bägin.
Bensapumpun uutta mutteria ja tiivistettä aloin vaihtamaan, kaveri varoitteli notta on sitten tavallisen vittumainen saada uusi mutteri jengoilleen.
Eikä muuten valehdellut yhtään!
Tiivisteessä näkyi selvästi että huuli ei ollut osunut edellisellä asentajalla koloonsa ja jäi näinollen vuotamaan.
Aikansa ährättyäni luovutin ja laitoin vanhalla mutterilla. Siitä en vikaa löytänyt, mutta tuopa lähti jengoilleen vaivatta ja kiristyikin.
Mikä tärkeintä, vaikuttaa myös pitävän, otin tankin täyteen ja seurailin tilannetta -> OK.
Nuhjaantuneen ja kuluneen ratin tilalle vaihtoin varaosa 850:stä ehjän, mutta hieman mattaantuneen vastaavanlaisen. Sekin OK.
Yritin kissasaippualla parantaa, likaa toki lähti mutta hieman mataksi jäi.
Bägissä olevat valkoiset (maali?)tahrat eivät täysin lähteneet joten laiton omastani bägin.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tämän vaihtoi kaveri nosturillaan ja myös siksi ettei minulla ole tähän passaavia jousipuristimia. Narina ja kolina loppui siihen paikkaan.Karvanaama kirjoitti: Oikean puolen etu joustintuen yläpää narisee ja vaikuttaa eläköityneeltä, joten ostin uuden (Biltema), saas nähdä miten sopii paikoilleen.
Samalla kävi ilmi että oikean ulomman vetonivelen suojakumista puuttuu se isompi klemmari, Kumi näkyi olevan se liimattava malli. Uutta klemmaria on hankittu, mutta ei vielä asennettu.
Saas nähdä mitä seuraavaksi. Joka kerta korjauksen yhteydessä on löytynyt jotain uutta korjattavaa.
Etupenkit kerkesin peseskellä kissasaippualla. Kai ne jonkin verran vaaleni, pitää vielä tallissa lojunut nahkapenkin hoitoaine pyyhkiä pintaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Edellisessä viestissä erheellisesti mainittu ulompi nivel onkin siis sisempi, mikä tässä korjattakoon. Ja kiristinklemmari laitettu, IKH:lta kapea ruuvikiristeinen sinne meni.
Vetokukun pistokkeen kiinnitys(kulmarauta) on myöskin ährätty irti ja suoristeltu.
Vastoin odotuksiani itse pistoke oli ehjä alkuperäisosa, johtimien liitokset näyttivät umpeen valetuilta, joten en alkanut vaihtamaan tilalle markettiosaa.
Tämä kulmarauta on kiinni koukun taaemman pultin alla, olin toki valmistautunut tähän suihkuttamalla siihen muutaman päivän ajan WD-40:ä.
Mutterimopolla jouduin paukuttamaan auki melko pitkään.
Kiristäessä pultti menikin sitten poikki, vaikka pienimmällä momentilla sitä ajelin.
Laitoin tilalle tavallisen M12 pultin, alkuperäisessä oli 17mm kanta ja mutteri 18mm.
Onkos se sitten jotenkin erikoinen kovuudeltaan, eli tarttuuko katsastaja tähän, jos huomaa?
Piti heti testata kärryn valot, toimihan ne. Autossa on omat vilkun merkkivalot autolle ja kärrylle. Jännän näköistä kun kojetaulussa vilkkuu kaksi vihreää valoa.
Edit : Palaneen lampun merkkivalo jää palamaan startatessa mutta sammuu välittömästi jarrua painaessa?
Etuparkissa oli kyllä kosketushärö, mutta tuo merkkivalo toimii silti tuolleen.
Kai siellä on silti joku rikki tai väärän tehoinen.
Edit 2 ->* eipä ole, vaan joissain malleissa kuuluu toimia noin.*
Vetokukun pistokkeen kiinnitys(kulmarauta) on myöskin ährätty irti ja suoristeltu.
Vastoin odotuksiani itse pistoke oli ehjä alkuperäisosa, johtimien liitokset näyttivät umpeen valetuilta, joten en alkanut vaihtamaan tilalle markettiosaa.
Tämä kulmarauta on kiinni koukun taaemman pultin alla, olin toki valmistautunut tähän suihkuttamalla siihen muutaman päivän ajan WD-40:ä.
Mutterimopolla jouduin paukuttamaan auki melko pitkään.
Kiristäessä pultti menikin sitten poikki, vaikka pienimmällä momentilla sitä ajelin.
Laitoin tilalle tavallisen M12 pultin, alkuperäisessä oli 17mm kanta ja mutteri 18mm.
Onkos se sitten jotenkin erikoinen kovuudeltaan, eli tarttuuko katsastaja tähän, jos huomaa?
Piti heti testata kärryn valot, toimihan ne. Autossa on omat vilkun merkkivalot autolle ja kärrylle. Jännän näköistä kun kojetaulussa vilkkuu kaksi vihreää valoa.
Edit : Palaneen lampun merkkivalo jää palamaan startatessa mutta sammuu välittömästi jarrua painaessa?
Etuparkissa oli kyllä kosketushärö, mutta tuo merkkivalo toimii silti tuolleen.
Kai siellä on silti joku rikki tai väärän tehoinen.
Edit 2 ->* eipä ole, vaan joissain malleissa kuuluu toimia noin.*
Viimeksi muokannut Karvanaama, 28.11.2020 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Kyllä se ruotsalainen osaa ajatella turvallisuutta!
Tuo mainittu tupla vilkkuvalo ja kelivaroitus. Punainen ledi syttyi ajotietokoneessa aamulla mökille lähtiessä. Ilmeisesti koska oli 1 aste lämpimän puolella, takaisin tullessa mittarissa 4 astetta, valo ei pala. En tarkistanut ohjekirjasta, mutta näin ma luulen.
Eilisistä huoltotoimenpiteistä jäi listaamatta jäähdytysneste vuoto.
Entinen omistaja mainitsi vaihtaneensa alavesiletkun, niimpä vaan tiputteli vaikka olin jo kiristänytkin.
Otin letkun syylärin päästä irti, en letkussa halkeamia nähnyt ja tuoreelta vaikuttikin.
Vaan syylärin putkessa ulkopinnalla oli melko terävä valutörsö putken suuntaisesti ylä - ja alapuolella. Hinkuttelin sen paperilla sileäksi ja pistin varuulta kaksi klemmaria kun hyvin mahtuivatkin, ja katso -> vuoto loppui.
Outoa sinänsä että syylärin putkessa on vain puoli kierrosta sitä pullistusta.
Rupiset talvivanteet pesin vaihtoa varten sisä - ja ulkopuolelta.
Minua alkaa aina ahistamaan kun näen pesemättömät vanteet varastoituna edellisen kauden paskoineen.
Tuo mainittu tupla vilkkuvalo ja kelivaroitus. Punainen ledi syttyi ajotietokoneessa aamulla mökille lähtiessä. Ilmeisesti koska oli 1 aste lämpimän puolella, takaisin tullessa mittarissa 4 astetta, valo ei pala. En tarkistanut ohjekirjasta, mutta näin ma luulen.
Eilisistä huoltotoimenpiteistä jäi listaamatta jäähdytysneste vuoto.
Entinen omistaja mainitsi vaihtaneensa alavesiletkun, niimpä vaan tiputteli vaikka olin jo kiristänytkin.
Otin letkun syylärin päästä irti, en letkussa halkeamia nähnyt ja tuoreelta vaikuttikin.
Vaan syylärin putkessa ulkopinnalla oli melko terävä valutörsö putken suuntaisesti ylä - ja alapuolella. Hinkuttelin sen paperilla sileäksi ja pistin varuulta kaksi klemmaria kun hyvin mahtuivatkin, ja katso -> vuoto loppui.
Outoa sinänsä että syylärin putkessa on vain puoli kierrosta sitä pullistusta.
Rupiset talvivanteet pesin vaihtoa varten sisä - ja ulkopuolelta.
Minua alkaa aina ahistamaan kun näen pesemättömät vanteet varastoituna edellisen kauden paskoineen.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Heikkotehoisen käsijarrun parantamiseen varustauduin hakemalla Biltemasta uuden jarruhihnasatsin hintaan 21,90. Vähänniinkuin taikoja tehdäkseni.
Taika auttoi, hihnat olivat ihan tuoreet, vain säätöä vailla.
Samalla hoksasin oikealla puolen takavanteen olevan vaan neljällä pultilla kiinni.
No kun yhdessä reiässä ei ollut kierteitä ensinkään.
"SAAT**A KU EI MIKKÄÄN MEE KOHTUUVELLA!"
Olisihan tuohon voinut uuden navankin hakea, mutta päätin kuitenkin kokeilla helicoilia. Pultithan ovat M12 * 1,75, joka on normipultin nousu. Samalla vanteella olevat 4 pulttia olivat lähes "valmiit". Kierteet pahasti kulahtaneet.
Ja kuin sattumalta Bilsun 10 kpl. pulttisetti maksoi 21,90, joten vaihdoin tarpeettomat hihnat pultteihin. Kyllähän nuo vanhatkin vielä kiristyivät, mutta ei viittiny niitä jättää.
Myöskin letkulämmitin on todettu kuolleeksi.
Saas nähdä milloin tulee se hetki kun yhtä paikkaa korjatessa ei enää samalla löydy toista ja kolmatta.
Talvirenkaat on samalla kertaa vaihdettu alle, 16" T5 rupiset orkkisvanteet Colombiana tai jotain.. Matkanpäästä näyttävät paremmilta kuin peltivanteet ja 3 markettipölykapselia.
Taika auttoi, hihnat olivat ihan tuoreet, vain säätöä vailla.
Samalla hoksasin oikealla puolen takavanteen olevan vaan neljällä pultilla kiinni.
No kun yhdessä reiässä ei ollut kierteitä ensinkään.
"SAAT**A KU EI MIKKÄÄN MEE KOHTUUVELLA!"
Olisihan tuohon voinut uuden navankin hakea, mutta päätin kuitenkin kokeilla helicoilia. Pultithan ovat M12 * 1,75, joka on normipultin nousu. Samalla vanteella olevat 4 pulttia olivat lähes "valmiit". Kierteet pahasti kulahtaneet.
Ja kuin sattumalta Bilsun 10 kpl. pulttisetti maksoi 21,90, joten vaihdoin tarpeettomat hihnat pultteihin. Kyllähän nuo vanhatkin vielä kiristyivät, mutta ei viittiny niitä jättää.
Myöskin letkulämmitin on todettu kuolleeksi.
Saas nähdä milloin tulee se hetki kun yhtä paikkaa korjatessa ei enää samalla löydy toista ja kolmatta.
Talvirenkaat on samalla kertaa vaihdettu alle, 16" T5 rupiset orkkisvanteet Colombiana tai jotain.. Matkanpäästä näyttävät paremmilta kuin peltivanteet ja 3 markettipölykapselia.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Kas kun kysyitkin.Pappi kirjoitti:
Toimiiko takaluukun kaikki sähköt?
Takaosan sisävalo katossa ei toimi, lampun testasin toimivaksi, mittari ei ollut kotona joten tutkimukset keskeytyi.
Vettä ei takalasille tule, tutkimuksia ei ole edes aloitettu.
Muut taitaa toimia, jopa keskuslukitus luukun lukosta.
Jaa..nytpäs en ole varma rekisterikilven valosta.
Tuohon helicoil - kierteeseen pistin uuden pultin. ->ok.
Kokeilin vaihtaa yhden kulahtaneen, eipä suostunut uusi lähtemään kohtuudella kierteille.
Enkä viitsinyt väkisinkään vääntää, pitää kokeilla putsata tapilla kierteet.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Jotain pientä parannusta taasen:
Kojelaudan kytkimien taustavaloja 7 kappaletta, Sekä tuhkakupin valo.
Ekonoomi/Sport valo jäi vaihtamatta toistaiseksi kun en uskaltanu vääntää kytkintä auki.
Loput takapyörän pultinkierteet putsasin tapilla ja uudet pultit paikalleen.
Ainakin ne kiristyi sen mitä ristikkoavaimella yleensäkin olen vetänyt.
Harmillista vaan että bilsun pulteissa on 17mm. kanta, kun taas alkuperäisissä isompi (taisi olla 19).
Harrastekäyttöautoissahan on aina harrasteakku, kuten tässäkin.
Perjantain pakkasiltana (-0,5) ei jaksanut startata, puolen tunnin lataus kyllä riitti käynnistymiseen.
Todellinen syy kyllä saattaa olla se, että parina edellisenä iltana noita kytkimien lamppuja vaihtelin pihalla hämärässä ja sisävalot päällä.
Edellinen omistaja oli kyllä hankkinut uuden Biltema - akun keväällä.
Kai sen pitäisi olla vielä ihan käyttökelpoinen.
Kävi myöskin ilmi, ettei abs - merkkivalo toimi, no siksi että se on poistettu.
Tämän abs - boksi on korjattu keväällä ja samalla on huomattu että vikavalo jää kiilumaan, sekä toimii väärinpäin. ABS toimii kylllä kuten pitää.
Kas kun oli kyllä katsurille kelvannut.
Korjaamo oli huomannut, että tähän on vaihdettu mittaristo -94 mallista ja se ilmeisesti olisi syynä tähän.
Saattaa pitää paikkansa, ainakin netistä löytämäni kytkentäkuvat näyttävät erilaisilta.
Tuo on ratkaistava kevääseen mennessä.
Kojelaudan kytkimien taustavaloja 7 kappaletta, Sekä tuhkakupin valo.
Ekonoomi/Sport valo jäi vaihtamatta toistaiseksi kun en uskaltanu vääntää kytkintä auki.
Loput takapyörän pultinkierteet putsasin tapilla ja uudet pultit paikalleen.
Ainakin ne kiristyi sen mitä ristikkoavaimella yleensäkin olen vetänyt.
Harmillista vaan että bilsun pulteissa on 17mm. kanta, kun taas alkuperäisissä isompi (taisi olla 19).
Harrastekäyttöautoissahan on aina harrasteakku, kuten tässäkin.
Perjantain pakkasiltana (-0,5) ei jaksanut startata, puolen tunnin lataus kyllä riitti käynnistymiseen.
Todellinen syy kyllä saattaa olla se, että parina edellisenä iltana noita kytkimien lamppuja vaihtelin pihalla hämärässä ja sisävalot päällä.
Edellinen omistaja oli kyllä hankkinut uuden Biltema - akun keväällä.
Kai sen pitäisi olla vielä ihan käyttökelpoinen.
Kävi myöskin ilmi, ettei abs - merkkivalo toimi, no siksi että se on poistettu.
Tämän abs - boksi on korjattu keväällä ja samalla on huomattu että vikavalo jää kiilumaan, sekä toimii väärinpäin. ABS toimii kylllä kuten pitää.
Kas kun oli kyllä katsurille kelvannut.
Korjaamo oli huomannut, että tähän on vaihdettu mittaristo -94 mallista ja se ilmeisesti olisi syynä tähän.
Saattaa pitää paikkansa, ainakin netistä löytämäni kytkentäkuvat näyttävät erilaisilta.
Tuo on ratkaistava kevääseen mennessä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Harrasteakku (62Ah) on korvattu uudella 70Ah Vartalla.
Pari päivää oli Volga ajamatta ja ainakin käynnistyi paremmin kuin entisellä akulla.
Oikean etulokasuojan lommon sain vedettyä siedettäväksi Bilsun imukuppityökalulla, joka on tarkoitetu levyn/lasin nostoon.
Parempaan tulokseen ehkä pääsisi irrottamalla sisälokasuojan ja tuuppaamalla sisäpuolelta. Jäihän siihen vielä vekki, naarmut pahentavat vielä vaikutelmaa.
Ikivanhojan ajovalopolttimoiden vaihto auttoi kummasti, mutta taisi oikealta polttimo jäädä jotenkin vinoon. Oli kyllä saatanallinen saada hieman vääntynyt lukitusjousi tarttumaan hakaseensa. Valokuvio jäi oudoksi.
Aiemmin mainittua mittaristopulmaa olen setvinyt ja kytkentäkuvien mukaan uudemmissa (96->) on merkkilampun ja liittimen välissä transistori.
Uudempi:
Vanhempi:
Alustavasti on uutta hankittava, tarjoa jos sellainen varastossa lojuu.
Toki myös vrcf:llä on verkot vesillä.
Isän V70 raadosta ryöväsin takaspoilerin, mutta on väritettävä se jotenkin ennen asennusta
Pari päivää oli Volga ajamatta ja ainakin käynnistyi paremmin kuin entisellä akulla.
Oikean etulokasuojan lommon sain vedettyä siedettäväksi Bilsun imukuppityökalulla, joka on tarkoitetu levyn/lasin nostoon.
Parempaan tulokseen ehkä pääsisi irrottamalla sisälokasuojan ja tuuppaamalla sisäpuolelta. Jäihän siihen vielä vekki, naarmut pahentavat vielä vaikutelmaa.
Ikivanhojan ajovalopolttimoiden vaihto auttoi kummasti, mutta taisi oikealta polttimo jäädä jotenkin vinoon. Oli kyllä saatanallinen saada hieman vääntynyt lukitusjousi tarttumaan hakaseensa. Valokuvio jäi oudoksi.
Aiemmin mainittua mittaristopulmaa olen setvinyt ja kytkentäkuvien mukaan uudemmissa (96->) on merkkilampun ja liittimen välissä transistori.
Uudempi:
Vanhempi:
Alustavasti on uutta hankittava, tarjoa jos sellainen varastossa lojuu.
Toki myös vrcf:llä on verkot vesillä.
Isän V70 raadosta ryöväsin takaspoilerin, mutta on väritettävä se jotenkin ennen asennusta
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Tuommoinen 850 oli meilläkin 14 vuotta sitten. Hyvä auto, kiva ajaa, bensaa vei älyttömästi.
Vaimo ajeli Volvolla, minä sämpylä-Capricella silloin. Työpaikat oli melkein vierekkäin, joten olosuhteilla ei ollut vaikutusta, Capricen kulutus jäi karvan alemmaksi kuin Volvon.
Vaimo ajeli Volvolla, minä sämpylä-Capricella silloin. Työpaikat oli melkein vierekkäin, joten olosuhteilla ei ollut vaikutusta, Capricen kulutus jäi karvan alemmaksi kuin Volvon.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Polttoaineenkulutus on kyllä yllättänyt, vaikka tiesin näiden olevan janoisia. Mutta että NÄIN janoisia..
Talvirenkaat täristää ärsyttävän paljon, huomasi matka-ajossa kun hain pari projektimittaristoa lähiseudulta.
Tänään ohjelmassa moottoriöljyn vaihto. Kokeilin imupumpulla, kun se mersussa toimi hyvin.
Toimpa se tässäkin, putki sopi mittatikun reijästä, mutta putki ei tökännyt öljypohjaan sillätavalla selkeästi kuten 124:ssä. Oikea kohta piti vaan hakea.
Öljyt oli alamerkissä, ulos tuli pumpun säiliön mukaan 4 litraa + suodatinjalasta valui puolisen litraa.
Motonetista alkuperäissuti + Castrol Magnatec 5W40.
Kilometrit 338727.
Ostin myös 90-92 ast.merkityn termostaatin, tiiviste tuli paketissa. Lämpömittari putoaa maantieajossa asteikon neljäsosaan ja jopa alle. En vielä vaihtanut, katsoin parhaaksi liotella ensin öljyllä termarikotelon pultteja (torx).
Talvirenkaat täristää ärsyttävän paljon, huomasi matka-ajossa kun hain pari projektimittaristoa lähiseudulta.
Tänään ohjelmassa moottoriöljyn vaihto. Kokeilin imupumpulla, kun se mersussa toimi hyvin.
Toimpa se tässäkin, putki sopi mittatikun reijästä, mutta putki ei tökännyt öljypohjaan sillätavalla selkeästi kuten 124:ssä. Oikea kohta piti vaan hakea.
Öljyt oli alamerkissä, ulos tuli pumpun säiliön mukaan 4 litraa + suodatinjalasta valui puolisen litraa.
Motonetista alkuperäissuti + Castrol Magnatec 5W40.
Kilometrit 338727.
Ostin myös 90-92 ast.merkityn termostaatin, tiiviste tuli paketissa. Lämpömittari putoaa maantieajossa asteikon neljäsosaan ja jopa alle. En vielä vaihtanut, katsoin parhaaksi liotella ensin öljyllä termarikotelon pultteja (torx).
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Onkohan tästä joku raapustelu jäänyt pois..luulisin.
No termostaatti on jo vaihdettu, lämpö pysyy nyt normaalissa pakkasillakin.
Lämmön suuntausmoottoreissa on ehkä jotain vialla, lukulaite antaa muutamia vikakoodeja lämmityslaitteesta ja tuntuu että tuulilasille ei tule ihan niin paljon ilmaa kuin haluaisin.
Mittariston ABS valo on hoidettu, hommasin -96 vaparin mittariston, johon vaihdoin omastani ahtopainemittarin ( tälle on paikka vaparin mittaristossa valmiina), sekä lämpö - ja polttoainemittarit, niiden navat oli eri järjestyksessä. Mutta mittaristonpohjassa oli kuitenkin liittimet molemmille malleille.
Niin ja matkamittarin otin myös, koska tiesin omassa olevan uuden hammasrattaan.
Väsäilin omatekoisen vikakoodin lukulaitteen..melko samanlaisen kuten tein mersua varten, mutta banaanipistokkeet eivät vaan käy tähän OBD pistokkeeseen. Tosin sain työkaverilta lainaksi oikean lukulaitteen, olisi varmaan sellainen hankittava itellekin.
Takavaimentimella on vuotokohta, jolle pitää jotain keksiä. Jos on sitte hitsauskelpoinen, tai sitten motonetistä uusi, jotain 160e taisi olla.
Ylävesiletkun liitos syylärille tihuttaa nestettä hieman, on kosteana jatkuvasti.
No termostaatti on jo vaihdettu, lämpö pysyy nyt normaalissa pakkasillakin.
Lämmön suuntausmoottoreissa on ehkä jotain vialla, lukulaite antaa muutamia vikakoodeja lämmityslaitteesta ja tuntuu että tuulilasille ei tule ihan niin paljon ilmaa kuin haluaisin.
Mittariston ABS valo on hoidettu, hommasin -96 vaparin mittariston, johon vaihdoin omastani ahtopainemittarin ( tälle on paikka vaparin mittaristossa valmiina), sekä lämpö - ja polttoainemittarit, niiden navat oli eri järjestyksessä. Mutta mittaristonpohjassa oli kuitenkin liittimet molemmille malleille.
Niin ja matkamittarin otin myös, koska tiesin omassa olevan uuden hammasrattaan.
Väsäilin omatekoisen vikakoodin lukulaitteen..melko samanlaisen kuten tein mersua varten, mutta banaanipistokkeet eivät vaan käy tähän OBD pistokkeeseen. Tosin sain työkaverilta lainaksi oikean lukulaitteen, olisi varmaan sellainen hankittava itellekin.
Takavaimentimella on vuotokohta, jolle pitää jotain keksiä. Jos on sitte hitsauskelpoinen, tai sitten motonetistä uusi, jotain 160e taisi olla.
Ylävesiletkun liitos syylärille tihuttaa nestettä hieman, on kosteana jatkuvasti.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Lieviin teknisiin epäkohtiin en ole epäsopivien keliolosuhteiden johdosta puuttunut, joten ajankulukseni tein pieniä hankintoja:
Keskiökupit Kiinasta:
Columba 16" vanteet:
Nuo 2kpl ilman kumeja ovat ihan ostettuja varsin hyväkuntoisia.
2 kpl. joissa on kumit, ovat vararenkaat omastani ja isän varaosaautosta. Ei niin hyviä, mutta menkööt toistaiseksi jos tasapainotettua saa.
Edit: Enimmäiseen kuvaan jäi vannesuoja paikalleen. WD40 auttaa myöskin vanteisiin varsin hyvin!
Keskiökupit Kiinasta:
Columba 16" vanteet:
Nuo 2kpl ilman kumeja ovat ihan ostettuja varsin hyväkuntoisia.
2 kpl. joissa on kumit, ovat vararenkaat omastani ja isän varaosaautosta. Ei niin hyviä, mutta menkööt toistaiseksi jos tasapainotettua saa.
Edit: Enimmäiseen kuvaan jäi vannesuoja paikalleen. WD40 auttaa myöskin vanteisiin varsin hyvin!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Kuvien oton jälkeen vetäisin painot pois, kun uudet(käytetyt) renkaat noihin piti kumminkin laittaa.
Kaveri teki paikkahitsauksen takapönttöön testimielessä, josko se auttaisi sisääntunkeutuvaan pakokaasun tai huohoutuksen höyryihin.
Ei auttanut, taitaa hajut tulla konehuoneen puolelta. Nämä hajut tulevat tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa.
Autoa vaivasi talven aikana akun tyhjeneminen, kolmen päivän seisotuksen jälkeen ei enää jaksanut lähteä käyntiin. Myöskin lyhyet ajot estivät akun latautumisen täyteen varaustilaan. Lataus mitattu ja akunkin olin syksyllä samasta syystä vaihtanut (turhaan).
Pihtimittarilla keväällä tutkailin ja kyllä sieltä pientä kulutusta löytyi, muistaakseni 0,3 ampeerin luokkaa. Kulutus poistui irrottamalla sulakkeen 15 (ehkä..tästä en ole varma). Kuitenkin tämän kautta meni hanskalokeron valo, joten poistin lampun. Toistaiseksi on käynnistynyt, mutta eipä ole pakkastakaan.
Tästä aasinsilta seuraavaan aiheeseen: Pesun jälkeen nappasin muutaman kuvankin.
Sisältä en vielä ottanut, kun jäi putsaamatta.
Vasemmalta etuiskarin yläpään kumi alkoi narista renkaanvaihdon jälkeen, revennythän se on. Joten pikimmiten vaihtoon.
Edellisen omistajan kertoman mukaan katsuri oli arvellut oikealta takapään iskarin kumin olevan vaihtokunnossa, mutta sille en ole vielä nähnyt tarvetta vaihtaa.
Kaikki muut onkin tämän jälkeen vaihdettu.
Kaveri teki paikkahitsauksen takapönttöön testimielessä, josko se auttaisi sisääntunkeutuvaan pakokaasun tai huohoutuksen höyryihin.
Ei auttanut, taitaa hajut tulla konehuoneen puolelta. Nämä hajut tulevat tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa.
Autoa vaivasi talven aikana akun tyhjeneminen, kolmen päivän seisotuksen jälkeen ei enää jaksanut lähteä käyntiin. Myöskin lyhyet ajot estivät akun latautumisen täyteen varaustilaan. Lataus mitattu ja akunkin olin syksyllä samasta syystä vaihtanut (turhaan).
Pihtimittarilla keväällä tutkailin ja kyllä sieltä pientä kulutusta löytyi, muistaakseni 0,3 ampeerin luokkaa. Kulutus poistui irrottamalla sulakkeen 15 (ehkä..tästä en ole varma). Kuitenkin tämän kautta meni hanskalokeron valo, joten poistin lampun. Toistaiseksi on käynnistynyt, mutta eipä ole pakkastakaan.
Tästä aasinsilta seuraavaan aiheeseen: Pesun jälkeen nappasin muutaman kuvankin.
Sisältä en vielä ottanut, kun jäi putsaamatta.
Vasemmalta etuiskarin yläpään kumi alkoi narista renkaanvaihdon jälkeen, revennythän se on. Joten pikimmiten vaihtoon.
Edellisen omistajan kertoman mukaan katsuri oli arvellut oikealta takapään iskarin kumin olevan vaihtokunnossa, mutta sille en ole vielä nähnyt tarvetta vaihtaa.
Kaikki muut onkin tämän jälkeen vaihdettu.
- Liitteet
-
- IMG_20210502_140222.jpg (647.37 KiB) Katsottu 19536 kertaa
-
- IMG_20210502_140142.jpg (717.21 KiB) Katsottu 19536 kertaa
-
- IMG_20210502_140123.jpg (616.3 KiB) Katsottu 19536 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Re: Sportswagon
Tähän malliin sopii nuo vanteet ja väri upeasti. Konttikin vielä sen mallinen että kyytiin sopii muutakin kuin ikean kestokassi.
Saattaisi muuten olla tähän passelit kattotelineet joutilaana. Original Volvo tilbehör.
Saattaisi muuten olla tähän passelit kattotelineet joutilaana. Original Volvo tilbehör.
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Pidetään mielessä, toistaiseksi kylläkin tuon kontin muodon ja oman peräkärryn ansiosta kattotelineelle ei varsinaista käyttöä juuri ole.
Hiihtohommat ei kiinnosta ja kaksikin anoppia on jo haudattu, joten sellaisia laatikonkuljetustarpeitakaan ei ole.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Re: Sportswagon
Eilen kävi Karvanaaman entinen 300TDT nelipyöräsuuntauksessa.
Aaaaaii että oli hieno, kun oli nykyinen omistaja maalauttanut ja alla Performa alut !
Aaaaaii että oli hieno, kun oli nykyinen omistaja maalauttanut ja alla Performa alut !
wiimax.fi
Re:
Moro!
t.
Risto
Selvisikö tämä? Transistorin lisäämisen voisi selittää se, että valon "heräte" on uudemmissa käännetty toimimaan toisin päin. Jos lampun "vasemmalla" puolella on plussa, niin uudemmassa lamppu syttyy, kun mittarin kuutosnapaan tuodaan jännite. Vanhempi on todennäköisesti toiminut niin, että kuutosen maadoittamalla on lamppu syttynyt. Voi olla, että se "toinen asento" on semmoinen, että sitä ei jätetä boksilla kellumaan vaan siihen syötetään jännite, jolloin uudenmallisen mittarin valo syttyy.Karvanaama kirjoitti: ↑13.11.2020 19:57 Aiemmin mainittua mittaristopulmaa olen setvinyt ja kytkentäkuvien mukaan uudemmissa (96->) on merkkilampun ja liittimen välissä transistori.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Olinkin vastaanottanut kuvamateriaalia ja päivitystä maalausprojektista. On hienoa huomata kun uudella omistajalla on halua ja kykyä saada kulkuneuvo kukoistamaan. Tosin tuo kuvamateriaali sai omistushalun jälleen heräämään.
Juu tämä ratkesi jo syksylllä. Jotain tuollaista kuvista tulkitsin ja näin turhaksi yrittää kotkata transua sinne.Roisto kirjoitti: ↑08.5.2021 21:34 Moro!Selvisikö tämä? Transistorin lisäämisen voisi selittää se, että valon "heräte" on uudemmissa käännetty toimimaan toisin päin. Jos lampun "vasemmalla" puolella on plussa, niin uudemmassa lamppu syttyy, kun mittarin kuutosnapaan tuodaan jännite. Vanhempi on todennäköisesti toiminut niin, että kuutosen maadoittamalla on lamppu syttynyt. Voi olla, että se "toinen asento" on semmoinen, että sitä ei jätetä boksilla kellumaan vaan siihen syötetään jännite, jolloin uudenmallisen mittarin valo syttyy.Karvanaama kirjoitti: ↑13.11.2020 19:57 Aiemmin mainittua mittaristopulmaa olen setvinyt ja kytkentäkuvien mukaan uudemmissa (96->) on merkkilampun ja liittimen välissä transistori.
t.
Risto
Hankin pikku riskillä kaksi halpaa (-95 ja-96) vaparin mittaristoa ajatuksella, että kolmesta kasaan yhden toimivan.
Ja onnistuihan se, vaparin mittaristoon ahtopainemittari, sekä lämpö, pensa - ja matkamittarit omastani.
Näissä(kin) kun tyypillisesti on matkamittarin hammasratas rikki ja omassani oli se juuri vaihdettu.
Ihan plug & play juttu, kaikkille mittareille paikat ovat olemassa vaparinkin mittaristopohjassa. Lämpö - ja pensamittareiden liittimet ovat erilaiset vaparissa ja turbossa, mutta molemmille on paikat valmiina kumma kyllä!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Nyt on tolpan yläpään osat vaihdettu, irrotuksen yhteydessä piti koiranluu (voisi sanoa kai linnunluuksikin kun on kovin ohut) rälläköidä pois.Karvanaama kirjoitti: ↑08.5.2021 10:05 Vasemmalta etuiskarin yläpään kumi alkoi narista renkaanvaihdon jälkeen, revennythän se on. Joten pikimmiten vaihtoon.
Edellisen omistajan kertoman mukaan katsuri oli arvellut oikealta takapään iskarin kumin olevan vaihtokunnossa, mutta sille en ole vielä nähnyt tarvetta vaihtaa.
Kaikki muut onkin tämän jälkeen vaihdettu.
Ja kun uutta ei ollut valmiina, ajelin pari päivää ilman, en edes huomannut eroa. Nyt toki on uusi paikallaan.
Seuraavaksi jännittämään miten käy katsastuksessa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: Sportswagon
Hyvinhän siinä kävi.
Hyväksytty huomautuksitta.
Hyväksytty huomautuksitta.
- Liitteet
-
- rekote.jpg (645.25 KiB) Katsottu 19091 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan