Moro!
Tein viikonloppuna mielenkiintoisen löydön: ruoste kukkii molemmilla puolilla etupilarissa, sen haitarimallisen suojakondomin alalaidassa, josta menee keskuslukituksen alipaineletkut ym. oveen. Irroitin verhoilua sen verran, että pääsin kurkistamaan pilarin sisälle - ei näkynyt isompaa vauriota, muuta kuin sen reiän alalaidassa pintaruostetta. Eli vielä helpohkosti korjattavissa olevaa hommaa.
Ihme paikassa ruoste. Samassa kohdassa molemmilla puolilla, kuin kaksi marjaa

Tuli mieleeni Roiston kommentti Reikäklubi-TOPIC:issa, että hän oli löytänyt ruostetta etupilarista, ja epäili sen johtuvan kattoluukun liian lyhyistä tai poikki olevista tyhjennysletkuista. Yhdellä tutulla oli aika uudesta 500-sarjan BMW:stä vuotanut kattoluukun tiiviste, ja koko etupilari oli ollut läpimärkä. Tuossa minun autossani (W201 -92)näyttää olevan "kankaiset" tms. materiaalia olevat kattoluukun tiivisteet, ja eivät ne nyt tarkemmin katsottuna niin tiiviille vaikuta, että varmasti jonkin verran sateessa ajaessa / auton seisoessa sinne valuu vettä. Eipä ole tullut ajateltua koko asiaa aikaisemmin. Kattoluukun kotelon etunurkissa on reiät, joista veden pitäisi ilmeisesti valua pois, mutta minne ja miten? Tietääkö joku tarkempaa anatomiaa - onko siellä jotkut letkut / mihin niiden pitäisi mennä / miten niiden kunnon voi tarkistaa jne.???
Olen yrittänyt aina silloin tällöin puhdistella veden poistoaukkoja. Esimerkiksi peräkontin sivusyvennyksissä on mahtava paikka ruosteen muhia siellä muovisten verhoilulevyjen alla, jos tyhjennyskumitulpan reiät ovat kivistä/hiekasta tukossa, ja sinne jostain syystä pääsee kosteutta!
Tuo eturenkaan takana oleva reikä on usein kostea:
Mm. nuo olen aina puhdistellut auton alta:
