Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)
Päivät Geirangerissa kuluivat kuleskellessa, syyessä ja juuessa. Samalla tiirailtiin camping-henkisten immeisten elämää, kun vesisateessa telttoja pystyteltiin tai kärvisteltiin auton takaluukun alla, ei tuommoinen elämä sopis meille tässä elämänvaiheessa ainakaan...eräskin saksalaisukko oli semmosella asuntovaunulla liikkeellä, jossa oli ilmeisestikin sähkömoottorit, jolla vaunua saattoi käännellä kaukosäätimen avulla irrotettuna vetoautosta. Ja herranen aika kun se sitä käänteli ja väänteli, varmaan niin kauan, että jokainen alueella olija tuli hoksaamaan, että hälläpä on tämmöinen wunderbarvärkki, varmaan müssen wollen haben te muutkin ! Frouva siinä selas kännyä samalla tylsistyneen näköisenä autoon nojaillen, varmaan tuttu rituaali jo.
No mutta sekalaisia fotoja paikasta:
Onkohan Mersulta kysytty lupa ?
Laitumella porukkaa keskellä kylää.
Norjalainen vuonokissa ?
Paikallista ruokakauppaa käytetiin hyväksi melkein joka päivä, eipä se nyt niiiin kallista Norjassa kaikki olekaan kun luultiin. Euroiksi saa räknättyä kun siirtää pilkkua vasemmalle ja vähän hiluja lissää.
Vuonoristeilyllä käytiin, n.1h45min 100 € per perhe, oli aivan jees.
Autoa käytettiin yhtenä päivänä vuonon oikean seinämän näköalapaikalle ajettaessa.
Jopa oluselle uskaltauduttiin yks pvä kun paistoi ja käveltiin reilusti ylemmäs tietä pitkin erään hotellin baariin. Ehkä vain vähän kalliimpaa kuin Suomessa tätä nykyä ?
Kelit oli mitä oli, joka päivä satoi jossain vaiheessa, mutta olipa aurinkoakin. Iltaisin kyllä piti monesti lämmitellä terassilla pallogrillin hiilijämillä.
Jatkuu...
No mutta sekalaisia fotoja paikasta:
Onkohan Mersulta kysytty lupa ?
Laitumella porukkaa keskellä kylää.
Norjalainen vuonokissa ?
Paikallista ruokakauppaa käytetiin hyväksi melkein joka päivä, eipä se nyt niiiin kallista Norjassa kaikki olekaan kun luultiin. Euroiksi saa räknättyä kun siirtää pilkkua vasemmalle ja vähän hiluja lissää.
Vuonoristeilyllä käytiin, n.1h45min 100 € per perhe, oli aivan jees.
Autoa käytettiin yhtenä päivänä vuonon oikean seinämän näköalapaikalle ajettaessa.
Jopa oluselle uskaltauduttiin yks pvä kun paistoi ja käveltiin reilusti ylemmäs tietä pitkin erään hotellin baariin. Ehkä vain vähän kalliimpaa kuin Suomessa tätä nykyä ?
Kelit oli mitä oli, joka päivä satoi jossain vaiheessa, mutta olipa aurinkoakin. Iltaisin kyllä piti monesti lämmitellä terassilla pallogrillin hiilijämillä.
Jatkuu...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
No helvata, tuo olis kyllä käymisen arvoinen paikka joskus… nytkin kesäloma menossa ja sattuu vajaa 3 viikkoa yhtäaikaa… mutta varauksia tehty jo tuonne etelän puolelle.
Täältä itärajalta ei juurikaan pitempi matkakaan kuin Oulusta, kun lähtee tuosta Viipurin kautta kohti Kirkkoniemeä, ei tarvitse kalliissa Suomessa ajaa kuin 21 km.
Täältä itärajalta ei juurikaan pitempi matkakaan kuin Oulusta, kun lähtee tuosta Viipurin kautta kohti Kirkkoniemeä, ei tarvitse kalliissa Suomessa ajaa kuin 21 km.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Joo kyllä maisemat hivelee silmää tuolla. Vois kyllä pidemmän päälle alkaa widuddaan aina ajella vähän väliä joko ylös tai alas...
Tankattiin kylällä, oli hiukka kalliimpaa n. 1.72 € litrahinnalla, mutta olikoon ! Eipä silti, asemia oli kyllä kiitettävästi teiden varsilla nottei menoveden yllättvään loppumiseen pitäisi matkan tuolla hyytyä.
Tästä lähdettiin sitten Bergeniä kohti, siellä tiedossa pari yötä että ehtii kaupungillekin. Ja oli matkalla taas kivat maisemat, kun eka päästiin Trollstigen sateisessa säässä ylös (+5°C oli n. 1 km korkeudessa) ja edettiin Bergeniä kohti.
Onneksi välillä tasastakin tarjolla aika pitkiäkin pätkiä.
Tais olla yleisin kyltti nopeusrajoitukselle...
Ja lauttaankin päästiin.
Hotellin pihassa, josta ajettiin alas parkkihalliin, ei ollut kuin 17 € / yö...
Matkanteko on kyllä kaikkiaan kohtuu hidasta Norjassa, melekeen olis 200D:llä pärjännyt aivan hyvin kun se 70km/h tuntui olevan yleisin nopeusrajoitus eikä noita serpentiinejä nyt niin paljoa ollut. Hyvä ettei tuplaannu matka-ajat vs km verrattuna esim. meillä.
Bergenissä kaupunkikierros jalan ja parhaat Fish&Chipsit mitä koskaan (sillä hinnalla paree ollakki).
Morganeita Saksan rekkareissa.
Tori, kaikenlaista ällöttävääkin merenelävää tarjolla elävänä ja kuolleena.
Mmmmm.....
Vanhan musiikin ystäviä kun ollaan, niin Edvard Griegin kotitaloa käytiin kattelemassa myös, kyllä oli sisustus ja kaikki joteski mun mieleen, tuolla voisin asua (kuten myös esim. Ainolassa)...
Hotelli oli muuten hyvä, mutta lokit prkl kirkuivat ikkunan takana niin helvetisti, että vaikutti nukkumiseen jonniin verran. Liekö roskisten kimpussa ne kun meri ei kuitenkaan aivan hirmu lähellä tuossa ollut. Kuumakin oli huoneessa, sai meiltä selevästi tylymmät arvosanat kuin keskiarvo
Seuraavaksi ajettiin Preikestolenia kohti, piti olla kohtuu jännä kielekemuodostelma Lysefjordin varrella. Perinteistä matkantekoa taas.
Aluksi tankkaus ja kaupasta matkaeväät.
(Kesken tankkauksen otettu kuva, enemmän meni toki tankkiin kuin tuo määrä)
Nyt piti jo vähän varoakin.
Lauttaalauttaa pukkaa.
Noita lauttamatkoja siis joutuu pakosta sietämään/nauttimaan (miten vain), ylitys. Yleensä oli kaffilaa ja syötävää tarjolla, sen verran isoja aluksia olivat.
Perillä hotellissa.
Preikestolenin valloitus sitten seuraavaksi.
Tankattiin kylällä, oli hiukka kalliimpaa n. 1.72 € litrahinnalla, mutta olikoon ! Eipä silti, asemia oli kyllä kiitettävästi teiden varsilla nottei menoveden yllättvään loppumiseen pitäisi matkan tuolla hyytyä.
Tästä lähdettiin sitten Bergeniä kohti, siellä tiedossa pari yötä että ehtii kaupungillekin. Ja oli matkalla taas kivat maisemat, kun eka päästiin Trollstigen sateisessa säässä ylös (+5°C oli n. 1 km korkeudessa) ja edettiin Bergeniä kohti.
Onneksi välillä tasastakin tarjolla aika pitkiäkin pätkiä.
Tais olla yleisin kyltti nopeusrajoitukselle...
Ja lauttaankin päästiin.
Hotellin pihassa, josta ajettiin alas parkkihalliin, ei ollut kuin 17 € / yö...
Matkanteko on kyllä kaikkiaan kohtuu hidasta Norjassa, melekeen olis 200D:llä pärjännyt aivan hyvin kun se 70km/h tuntui olevan yleisin nopeusrajoitus eikä noita serpentiinejä nyt niin paljoa ollut. Hyvä ettei tuplaannu matka-ajat vs km verrattuna esim. meillä.
Bergenissä kaupunkikierros jalan ja parhaat Fish&Chipsit mitä koskaan (sillä hinnalla paree ollakki).
Morganeita Saksan rekkareissa.
Tori, kaikenlaista ällöttävääkin merenelävää tarjolla elävänä ja kuolleena.
Mmmmm.....
Vanhan musiikin ystäviä kun ollaan, niin Edvard Griegin kotitaloa käytiin kattelemassa myös, kyllä oli sisustus ja kaikki joteski mun mieleen, tuolla voisin asua (kuten myös esim. Ainolassa)...
Hotelli oli muuten hyvä, mutta lokit prkl kirkuivat ikkunan takana niin helvetisti, että vaikutti nukkumiseen jonniin verran. Liekö roskisten kimpussa ne kun meri ei kuitenkaan aivan hirmu lähellä tuossa ollut. Kuumakin oli huoneessa, sai meiltä selevästi tylymmät arvosanat kuin keskiarvo
Seuraavaksi ajettiin Preikestolenia kohti, piti olla kohtuu jännä kielekemuodostelma Lysefjordin varrella. Perinteistä matkantekoa taas.
Aluksi tankkaus ja kaupasta matkaeväät.
(Kesken tankkauksen otettu kuva, enemmän meni toki tankkiin kuin tuo määrä)
Nyt piti jo vähän varoakin.
Lauttaalauttaa pukkaa.
Noita lauttamatkoja siis joutuu pakosta sietämään/nauttimaan (miten vain), ylitys. Yleensä oli kaffilaa ja syötävää tarjolla, sen verran isoja aluksia olivat.
Perillä hotellissa.
Preikestolenin valloitus sitten seuraavaksi.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Majoitus siis paikallisessa hotellissa pari yötä, oli kyllä kallis n. 200 € / yö, sentään aamupala ja rajaton kaffi-/kaakaomasiinan käyttöoikeus oli.
Kielekkeelle vaelletaan 3.8 km kohtuu jyrkästi nousevaa pääosin kivistä tehtyä polkua pitkin (ihka oikeita sherpoja ollut laittelemassa kiviä polkujen pieliin), välissä sentään vähän tasamaata. Ja kyllä, aika hurjahan tuo oli näin korkeanpaikan kammoiselle. 4 h reissu kaikenkaikkiaan, mäkäräiset purivat jalat läikille ja pohkeet oli kipiänä monta päivää (niille ihan oikein!). Hauska kun meillä oli kävelyvarusteina shortsit ja T-paidat, kaukaa idästä tulleilla oli toppatakit ja pipot päässä...
Muitakin oli, tosin sesonkiaikana kuulemma täällä mennään jonossa peräperää.
Hotellikin näkyy.
Siellä sitä jonotetaan kielekkeen reunalle kuvanottoa varten. Me ei jonotettu.
Alaskin piti palata.
Aamulla umpisumussa etiäpäin, suuntana Oslo. Pari vuoristonylitystä otettiin matkalle vaihtelun vuoksi
Tommonen kirkko tsekattiin matkalla ja istuttiin samalla tauolla kahvilassa.
Osloon ei voinut keskustaan majoittua järjettömien hintojen takia, joten leirintäalueelle Holomenkollenille ajettiin.
Kämppä tuossa takana.
Saatiinhan se jokapäiväinen sadekin sieltä, hetken jo ehdittiin huolestua.
Ja tottakai viereinen ruokakauppa oli mennyt totaaliseen remonttiin, joten näkymät terassilta näin
Kuuluisiko muuten telaketjukaivureiden teloja joskus öljytä ? Oli meinaan melkoista kiljuntaa aina kun se liikkui työmaalla...ensimmäisenä yönä ihmeteltiin Latvialaista asuntoautoporukkaa, joka kantoi kattiloita ja kiuluja ja ruokatarvikkeita tuntitolkulla omaan mökkiinsä (siis klo 3 yölläkin vielä)...toinen asuntoauto oli varmaan kuulunut aikanaan Artolle, kun kylessä luki komiasti "Arto69". Kehnoa oli unensaanti muutenkin, kun ei prkl kunnollisia pimennysverhoja harrasteta maalimalla majoituksissa. Mökin toisen puoliskon olivat vallanneet puolalaiset raksatyömiehet jotka veti mahorkkaa jatkuvalla syötöllä ja nasauttelivat tölkkejä auki tasaiseen tahtiin. Kostoksi nasauteltiin itekki. Onneksi ei muuta haittaa heistä ollut.
Oslon keskustaan päästiin bussilla, latasin kännyyn paikallisen appin, jolla sai kätevästi ostettua mobiililiput, n. 12 € suuntaansa 35 min matka neljälle. Oslossakin syötiin ravintolassa normihintaan ja käytiin viikinkiaiheisessa elämyspaikassa, jonka parasta antia oli virtuaalilaseilla toteutettu hienotunnelmainen viikinkilaivamatka väijytyksineen.
Sitten oli tullut aika ajella takaisin Ruotsin puolelle, Sundsvalliin. Nyt oli jo maisemien puolesta välillä aavistuksen tylsääkin, mutta matka joutuikin sitten jo 100 km/h sentään parhaimmillaan !
Oli kuulemma melkoinen Kylien Kauppa sisältä tuo, liekö itse mursu tiskin takana myymässä.
Välillä pirullista röykkyytystä näillä korpipätkillä, onneksi suht ok tiet nuin muuten. Mutkaa mutkan jälkeen, ei päässyt väsy yllättämään.
Pyöreitä mittariin.
Kyltille hörötettiin aikamme.
Sundsvall vain stop-over paikka, keskustaa nähty ollenkaan, siitä ajettiinkin sitten 9,5 h kotio. Alkumatka oli yllättävän mukavaa ajettavaa Höga Kustenia pitkin, Uumajan jälkeen enemmän pakkopullaa (joskin samalla rentouttavaa).
Hirveesti tietöitä tulossa...no ei siellä sitte mitään ollut, vastatehtyä asvalttia kylläkin, sen kun päästeli menemään !
Ja kotona.
15 päivää siis reissussa, 4125 km ainoastaan tuli tällä reitillä. Taas sai öljyä pari litraa juottaa koneelle, täytyy alkaa venttilinvarsien kumien vaihtoa alkajaisiksi miettimään.
Sekalaista ajatelmaa reitiltä:
-Ruotsissa oli joka paikassa kirppiksiä (Loppis), sujuvaa liikennettä mukavalla matkavauhdilla tarvittaessa
-Norjassa pirusti leirintäalueita, vesiputouksia, tietty vuoria, vesistöjä ja matkanteko hidasta (ja helevatisti mm. saksalaisia asuntoautoilijoita joka puolella)
-Leirintäalueet Norjassa rauhallisia, ei taida olla rähinäporukoiden suosiossa koko Norja. Moottoripyöräilijätkin > 50-v. lähes järjestään, ainakin Geirangerissa.
Vähän outo olo jäi, kun ei kovin kauas ajettu ja kuitenkin oli aivan erilaiset maisemat ja siltikin oli jotenkin aika tuttua kun kieltäkin välillä ymmärsi kouluruåtsilla ja hommat toimi ja sujui melkein kuin kotona, eli ei sen kummempaa eksotiikkaa. Hö, kai se tästä iloksi muuttuu kun vähän aikaa kuluu ja rupeaa kojelautakameran otoksia selaamaan sitten joskus talvella kun jo kaasujalkaa seuraava reisu varmasti nipristelee (se onkin jo suunnitteilla).
Kielekkeelle vaelletaan 3.8 km kohtuu jyrkästi nousevaa pääosin kivistä tehtyä polkua pitkin (ihka oikeita sherpoja ollut laittelemassa kiviä polkujen pieliin), välissä sentään vähän tasamaata. Ja kyllä, aika hurjahan tuo oli näin korkeanpaikan kammoiselle. 4 h reissu kaikenkaikkiaan, mäkäräiset purivat jalat läikille ja pohkeet oli kipiänä monta päivää (niille ihan oikein!). Hauska kun meillä oli kävelyvarusteina shortsit ja T-paidat, kaukaa idästä tulleilla oli toppatakit ja pipot päässä...
Muitakin oli, tosin sesonkiaikana kuulemma täällä mennään jonossa peräperää.
Hotellikin näkyy.
Siellä sitä jonotetaan kielekkeen reunalle kuvanottoa varten. Me ei jonotettu.
Alaskin piti palata.
Aamulla umpisumussa etiäpäin, suuntana Oslo. Pari vuoristonylitystä otettiin matkalle vaihtelun vuoksi
Tommonen kirkko tsekattiin matkalla ja istuttiin samalla tauolla kahvilassa.
Osloon ei voinut keskustaan majoittua järjettömien hintojen takia, joten leirintäalueelle Holomenkollenille ajettiin.
Kämppä tuossa takana.
Saatiinhan se jokapäiväinen sadekin sieltä, hetken jo ehdittiin huolestua.
Ja tottakai viereinen ruokakauppa oli mennyt totaaliseen remonttiin, joten näkymät terassilta näin
Kuuluisiko muuten telaketjukaivureiden teloja joskus öljytä ? Oli meinaan melkoista kiljuntaa aina kun se liikkui työmaalla...ensimmäisenä yönä ihmeteltiin Latvialaista asuntoautoporukkaa, joka kantoi kattiloita ja kiuluja ja ruokatarvikkeita tuntitolkulla omaan mökkiinsä (siis klo 3 yölläkin vielä)...toinen asuntoauto oli varmaan kuulunut aikanaan Artolle, kun kylessä luki komiasti "Arto69". Kehnoa oli unensaanti muutenkin, kun ei prkl kunnollisia pimennysverhoja harrasteta maalimalla majoituksissa. Mökin toisen puoliskon olivat vallanneet puolalaiset raksatyömiehet jotka veti mahorkkaa jatkuvalla syötöllä ja nasauttelivat tölkkejä auki tasaiseen tahtiin. Kostoksi nasauteltiin itekki. Onneksi ei muuta haittaa heistä ollut.
Oslon keskustaan päästiin bussilla, latasin kännyyn paikallisen appin, jolla sai kätevästi ostettua mobiililiput, n. 12 € suuntaansa 35 min matka neljälle. Oslossakin syötiin ravintolassa normihintaan ja käytiin viikinkiaiheisessa elämyspaikassa, jonka parasta antia oli virtuaalilaseilla toteutettu hienotunnelmainen viikinkilaivamatka väijytyksineen.
Sitten oli tullut aika ajella takaisin Ruotsin puolelle, Sundsvalliin. Nyt oli jo maisemien puolesta välillä aavistuksen tylsääkin, mutta matka joutuikin sitten jo 100 km/h sentään parhaimmillaan !
Oli kuulemma melkoinen Kylien Kauppa sisältä tuo, liekö itse mursu tiskin takana myymässä.
Välillä pirullista röykkyytystä näillä korpipätkillä, onneksi suht ok tiet nuin muuten. Mutkaa mutkan jälkeen, ei päässyt väsy yllättämään.
Pyöreitä mittariin.
Kyltille hörötettiin aikamme.
Sundsvall vain stop-over paikka, keskustaa nähty ollenkaan, siitä ajettiinkin sitten 9,5 h kotio. Alkumatka oli yllättävän mukavaa ajettavaa Höga Kustenia pitkin, Uumajan jälkeen enemmän pakkopullaa (joskin samalla rentouttavaa).
Hirveesti tietöitä tulossa...no ei siellä sitte mitään ollut, vastatehtyä asvalttia kylläkin, sen kun päästeli menemään !
Ja kotona.
15 päivää siis reissussa, 4125 km ainoastaan tuli tällä reitillä. Taas sai öljyä pari litraa juottaa koneelle, täytyy alkaa venttilinvarsien kumien vaihtoa alkajaisiksi miettimään.
Sekalaista ajatelmaa reitiltä:
-Ruotsissa oli joka paikassa kirppiksiä (Loppis), sujuvaa liikennettä mukavalla matkavauhdilla tarvittaessa
-Norjassa pirusti leirintäalueita, vesiputouksia, tietty vuoria, vesistöjä ja matkanteko hidasta (ja helevatisti mm. saksalaisia asuntoautoilijoita joka puolella)
-Leirintäalueet Norjassa rauhallisia, ei taida olla rähinäporukoiden suosiossa koko Norja. Moottoripyöräilijätkin > 50-v. lähes järjestään, ainakin Geirangerissa.
Vähän outo olo jäi, kun ei kovin kauas ajettu ja kuitenkin oli aivan erilaiset maisemat ja siltikin oli jotenkin aika tuttua kun kieltäkin välillä ymmärsi kouluruåtsilla ja hommat toimi ja sujui melkein kuin kotona, eli ei sen kummempaa eksotiikkaa. Hö, kai se tästä iloksi muuttuu kun vähän aikaa kuluu ja rupeaa kojelautakameran otoksia selaamaan sitten joskus talvella kun jo kaasujalkaa seuraava reisu varmasti nipristelee (se onkin jo suunnitteilla).
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Nyt tuli sähköpostiin Norjan tietullimaksut Euro Parking Collection kautta, näemmä otti aikansa:
19.92 € siis näistä totalt, ei kait paha.
19.92 € siis näistä totalt, ei kait paha.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vielä räpsähti Norjasta tielaskua, oli eri tieyhtiö ja näin näemmä kesti eri ajankin. Samanlaiset kuvat ja selitykset, 11.1 € oli lasku tällä kertaa.
Kuutoset lähenee...
Kuutoset lähenee...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Ja vielä tuli sähkösanomaa Norjasta, 18.46 € tietulleja. Kait nää joskus loppuu...
Satunnaisesti, erilaisissa tilanteissa syttyvää ABS-valoa häätyy vähän metsästää seuraavaksi, kun katastuskin tulossa muutaman kk:n sisään. Aloitan peräanturin tsekkauksella.
Satunnaisesti, erilaisissa tilanteissa syttyvää ABS-valoa häätyy vähän metsästää seuraavaksi, kun katastuskin tulossa muutaman kk:n sisään. Aloitan peräanturin tsekkauksella.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Oho. Mites ämmöset kuvat mulla mennyt täysin ohi? Siistiä reissua ollut. Ja tuo kuva vuonokissasta oli todella mieleinen.
Mä olen kiistänyt noi Norjan tie- ja siltatullit. Ei ole kuulunut mitään perästä.
Mä olen kiistänyt noi Norjan tie- ja siltatullit. Ei ole kuulunut mitään perästä.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Juu, moomma kans kissafaneja, reisu paranee heti huomattavasti jos noita saa bongattua, oli sitten missä vain ! Rodoksella käytiin vähän aikaa sitten, siellä hyvä kissakanta:
Pari mersunraatoakin:
+ yks kolhuinen 123n näkyi bussin ikkunasta. Väyrysiä takseina aika paljon, ei vanhempaa kalustoa näkynyt.
Talviprojektina aloittanut kojelautakameraviedoiden katselun reisusta. Oomma frouvan kanssa nauraneet veet silmissä tyhmille jutuille ja hermostuneille äänensävyille kun jotain menee vähän pieleen...ketään muuta ei varmasti naurattais, joten meleko insider-touhua tuo on
Pari mersunraatoakin:
+ yks kolhuinen 123n näkyi bussin ikkunasta. Väyrysiä takseina aika paljon, ei vanhempaa kalustoa näkynyt.
Talviprojektina aloittanut kojelautakameraviedoiden katselun reisusta. Oomma frouvan kanssa nauraneet veet silmissä tyhmille jutuille ja hermostuneille äänensävyille kun jotain menee vähän pieleen...ketään muuta ei varmasti naurattais, joten meleko insider-touhua tuo on
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Sain Ässän katastettua, ihan läpihuutojuttu ei ollut tällä(kään) kertaa...nyt pomppas käsijarrusta. Omat säätöyritykset eivät tuottaneet tulosta, joten piti luottokorjaamon puoleen kääntyä. Lopputulemana päätettiin, että vaihdetaan kaikki jarrulevyn alla olevat osat, pyöränlaakereita ja jarrukilpiä myöten, sen verran hapertunutta / jumiutunutta tavaraa oli siellä.
Isohko remontti siis, mutta eipä siinä, taas mennään vuosi etiäpäin, tavoitteena saada 700 000 km rikki ennen seuraavaa katastuskäyntiä
Ennen kesää pitäisi vielä vaihtaa (ainakin):
- iskarit
- perän kannakekumi
- vetoakselien stefat
- jarrusatulat/-letkut taakse (pahasti ruosteisen näköiset letkun päät )
- bermudan kolmion tiiviste (josko moottorin öljyvuoto vähenisi...)
Isohko remontti siis, mutta eipä siinä, taas mennään vuosi etiäpäin, tavoitteena saada 700 000 km rikki ennen seuraavaa katastuskäyntiä
Ennen kesää pitäisi vielä vaihtaa (ainakin):
- iskarit
- perän kannakekumi
- vetoakselien stefat
- jarrusatulat/-letkut taakse (pahasti ruosteisen näköiset letkun päät )
- bermudan kolmion tiiviste (josko moottorin öljyvuoto vähenisi...)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Alkoipa eräs päivä käsijarrun merkkivalo vilkuttelemaan, tämähän olikin jo tuttua, eli arvatenkin vuoto jossain päin jarrusysteemiä, jälleen...onneksi loosterissa on kaikenlaisia liemiä aina mukana, joten lisää nestettä säiliöön ja sopivan hetken tuleen auto pukille.
Kuskin puolen takasatula oli märkä, joten asia pihvi. Tein tylyn tempun 123lle ja otin siitä satulan, se kun oli kohtuu uusi...ja olihan homma saada korjaamolla käsijarruremontin yhteydessä kiinni laitetut satulan pultit auki. Antautuivat lopulta kun kaikenlaisten jatkovarsien kanssa aikansa ryskäsi. Ei jaksanut toista puolta vaihtaa samaan syssyyn ja jarruletkutkin ois ollu hyvä vaihtaa, mutta ei ilman perusteellista ruosteliuotusta. Yhtään kuvaakaan ei saanut aikaiseksi
Kuskin puolen takasatula oli märkä, joten asia pihvi. Tein tylyn tempun 123lle ja otin siitä satulan, se kun oli kohtuu uusi...ja olihan homma saada korjaamolla käsijarruremontin yhteydessä kiinni laitetut satulan pultit auki. Antautuivat lopulta kun kaikenlaisten jatkovarsien kanssa aikansa ryskäsi. Ei jaksanut toista puolta vaihtaa samaan syssyyn ja jarruletkutkin ois ollu hyvä vaihtaa, mutta ei ilman perusteellista ruosteliuotusta. Yhtään kuvaakaan ei saanut aikaiseksi
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Kyllähän minä käytänkin rasvaa (aina kun muistan ja tilanteeseen sopii...), näyttivät korjaamolla laittaneen vissiin jotain ruuvilukitettakin noihin satulapultteihin, lie siksi niin pirun tiukassa olivat.
Ei kai parempaa olekaan kuin kuin olla Ässällä tien päällä pitkällä reissulla; Wikellähän näyttäis tuo autokin olevan jo meleko lailla viimmesen päälle kunnossa (toiselta foorumilta luettua), joten voipi turvallisin mielin lähteäkin ihan minne vain, eikös juu ? Laita kuvia ja tunnelmia sitten kun reisu ohi Täytynee yrittää löytää yhtä siisti 126n itsekin sitten kun ruosteet voittavat lopulta tässä yksilössä.
Kyllähän se kieltämättä vähän on hirvittänyt näillä km-lukemilla lähteä kauas pois, kun autossakin yleensä aina jotain on vähän pielessä ja mitä kaikkea vois mosahtaa rikkikin hetkellä millä hyvänsä, mutta niin vain on selvitty kotio takas (kopkop). Ja eihän kyseessä ole yleensä kuin alle yks öljynvaihtoväli, joten pitäähän sitä auton kestääkin muutama tonni ilman koneremontteja yms.
Ei kai parempaa olekaan kuin kuin olla Ässällä tien päällä pitkällä reissulla; Wikellähän näyttäis tuo autokin olevan jo meleko lailla viimmesen päälle kunnossa (toiselta foorumilta luettua), joten voipi turvallisin mielin lähteäkin ihan minne vain, eikös juu ? Laita kuvia ja tunnelmia sitten kun reisu ohi Täytynee yrittää löytää yhtä siisti 126n itsekin sitten kun ruosteet voittavat lopulta tässä yksilössä.
Kyllähän se kieltämättä vähän on hirvittänyt näillä km-lukemilla lähteä kauas pois, kun autossakin yleensä aina jotain on vähän pielessä ja mitä kaikkea vois mosahtaa rikkikin hetkellä millä hyvänsä, mutta niin vain on selvitty kotio takas (kopkop). Ja eihän kyseessä ole yleensä kuin alle yks öljynvaihtoväli, joten pitäähän sitä auton kestääkin muutama tonni ilman koneremontteja yms.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Joo, on tuo ihan hyvässä kunnossa ikäisekseen, eipä siinä kyllä olekaan vasta kuin 210tkm mittarissa. Olen nyt koittanut käydä tässä talven aikana autoa läpi - sillä kun ei ole viimeiseen 10 vuoteen ajettu periaatteessa kuin kesällä katsastukseen ja taas seisontaan. Öljyjäkään autoon ei oltu vaihdettu 10 vuoteen - kun ei ole tullut kilometrejäkään! Joten isompaa huoltoa täytyy tehdä että sitten uskaltaa hyvin mielin autolla lähteä pidemmällekin. Mulla kun on tuo W126 oikeastaan nyt paras auto taloudessa tällä hetkellä - SL:ää ei voi oikein laskea kun en sitä käyttöautona halua pitää. W126 on kyllä upea ajettava, tässä kun olen näitä remppoja tehnyt ja lähtenyt sitten koeajolle, niin on tahtonut tulla aina 100 km lenkki. Ei malttaisi millään lopettaa ajelua.
En kyllä oikein ymmärrä miksei tämmöisillä vanhoilla KE-Jeteillä uskaltaisi pidemmälle lähteä, mulla ei ole ikinä bensamersut tielle jättäneet, eivätkä muutenkaan aiheuttaneet ongelmia. W124 300D:stä meni laturi kerran, ei kylläkään matka katkennut mutta ilman valoja ja pyyhkijöitä ikävä ajella räntäsateessa kotiin.
W140 300 Turbodiesel jätti sitten useamman kerran tien päälle tai muuten vain aiheutti ongelmia, pyöränlaakeri meni kesken matkan, vesipumppu hajosi (onneksi olin Oulussa Pohjantiellä enkä Lapin kairassa), hukkaportin solenoidi hajosi ja autosta katosi tehot... Hinauspalvelun numero oli pakko laittaa puhelimen muistiin.
Mutta tosiaan - täytyypäs tehdä matkakertomus sitten kun reissu toteutuu. Semmoinen pieni Saksan kierros olisi haaveissa käydä Mersuvanhuksella.
En kyllä oikein ymmärrä miksei tämmöisillä vanhoilla KE-Jeteillä uskaltaisi pidemmälle lähteä, mulla ei ole ikinä bensamersut tielle jättäneet, eivätkä muutenkaan aiheuttaneet ongelmia. W124 300D:stä meni laturi kerran, ei kylläkään matka katkennut mutta ilman valoja ja pyyhkijöitä ikävä ajella räntäsateessa kotiin.
W140 300 Turbodiesel jätti sitten useamman kerran tien päälle tai muuten vain aiheutti ongelmia, pyöränlaakeri meni kesken matkan, vesipumppu hajosi (onneksi olin Oulussa Pohjantiellä enkä Lapin kairassa), hukkaportin solenoidi hajosi ja autosta katosi tehot... Hinauspalvelun numero oli pakko laittaa puhelimen muistiin.
Mutta tosiaan - täytyypäs tehdä matkakertomus sitten kun reissu toteutuu. Semmoinen pieni Saksan kierros olisi haaveissa käydä Mersuvanhuksella.
® Mesen Porkkana-klubi
Hienoa ! Vihreät kortit on tilattu täällä, saas nyt nähdä, päästäänkö matkaan tänä kesänä...ja näyttää siltä, että valitettavasti tällä Mersulla ei mennä tällä kertaa, vaan frouvan "uudella" S203:lla, ei tosin huono vaihtoehto sekään !
Onneksi ei vielä tullut kesärenkaita vaihdettua / ostettua...
Onneksi ei vielä tullut kesärenkaita vaihdettua / ostettua...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Ässä vähän pykinyt tässä talven mittaan, pientä epäröintiä silloin tällöin kiihdytettäessä ollut. Nyt sitten lauantaina oikein otti ja sammui pihalle kauppareisun jäläkeen, mutta sainpa kuitenkin lopulta talliin perräytettyä kotturan.
Jottahi siis tarttis alkaa tekemään että uskaltaa taas lähteä liikkeelle...no otin ekaksi johdot irti ja tulpat esiin.
Uudet tilalle ja sitten se perinteinen, eli jakaja auki jajaja:
Ihime kun kävi ja kukkui tuosta huolimatta (Bremin kansi kyseessä, 65 000 km ja 2.5 v.)...onneksi oli jo aikoja sitten tilattu Bosch peräkontissa pyörijöineen. Jospa tällä olis häröt selätetty vähäksi aikaa (ja uudet tilaukseen per heti).
Bonustyönä vaihdoin vielä tankinkorkin tiivisteen:
Jottahi siis tarttis alkaa tekemään että uskaltaa taas lähteä liikkeelle...no otin ekaksi johdot irti ja tulpat esiin.
Uudet tilalle ja sitten se perinteinen, eli jakaja auki jajaja:
Ihime kun kävi ja kukkui tuosta huolimatta (Bremin kansi kyseessä, 65 000 km ja 2.5 v.)...onneksi oli jo aikoja sitten tilattu Bosch peräkontissa pyörijöineen. Jospa tällä olis häröt selätetty vähäksi aikaa (ja uudet tilaukseen per heti).
Bonustyönä vaihdoin vielä tankinkorkin tiivisteen:
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Uskomatonta kuraa nuo Bremi virranjakajakannet. Puolivuotta hiljakseen elvyttänyt käyntivaivasta m103:sta ja alle 10tkm ajetun bremin kun vaihtoi uuteen, niin hävisi mystinen sammuilu koneen lämmetessä 60asteeseen
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Jees, taitaa olla vähän arpapeliä nuo kannet nykyäänkin, en jaksa tarkistaa, mutta olisko 4. tai 5. kansi menossa ja ei kestänyt aikoinaan Veholtakaan kalliilla ostettu kansi yhtään enempää. Siksi paree olla aina yks varalla mukana
Eilen kävin ostamassa kesärenkaat, sattuneesta syystä päädyin kokeilemaan Kontio-merkkisiä rinkuloita 195-leveydellä, 279 € alle asennettuna. Katsotaan miten elo sujuu noiden kanssa, ainakin ekat 20 km meni hyvin.
Eilen kävin ostamassa kesärenkaat, sattuneesta syystä päädyin kokeilemaan Kontio-merkkisiä rinkuloita 195-leveydellä, 279 € alle asennettuna. Katsotaan miten elo sujuu noiden kanssa, ainakin ekat 20 km meni hyvin.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Klikkasin kuten aina "uudet" ja tulin liikauttaneeksi hiirtä tämän aiheen kohdalle jolloin aukenee tietysti ruutu jossa näkyy uusimman viestin sisältö.
Kiinnostus heräsi melko nopeasti kun luin tämän
Totta muuten, heikkoja on ja M103 "syö" noita, onko sitten niin että aina hieman kosteuttakin kondensoituu tuonne ja se hapettaa / kuluttaa nopeammin tms.
Kiinnostus heräsi melko nopeasti kun luin tämän
mutta olikin virranjakajan kannesta puheJees, taitaa olla vähän arpapeliä nuo kannet nykyäänkin, en jaksa tarkistaa, mutta olisko 4. tai 5. kansi menossa ja ei kestänyt aikoinaan Veholtakaan kalliilla ostettu kansi yhtään enempää. Siksi paree olla aina yks varalla mukana
Totta muuten, heikkoja on ja M103 "syö" noita, onko sitten niin että aina hieman kosteuttakin kondensoituu tuonne ja se hapettaa / kuluttaa nopeammin tms.
Heh joo ehkä sylinterikantta ei varalle tarvii peräkonttiin (vielä)
Nokan stefa ei vielä vaihtunut, ihan testimielessä jätin paikoilleen, koska ilmojen lämmettyä on tarkoitus (toisen kerran omistusaikanani) vaihtaa se bermudan kolmion U-tiiviste, venttiilikopan tiiviste ja se nokkastefa. Näkeepä samalla miltä näyttää muutaman sadan/tuhannen km:n jäliltä.
Teksi mieli myös kokeilla Tähdelliset-lehdessä esiteltyä kannen sisäpuolen spraylakkausta, jos sais kuumakestolakkaa ostettua
Nokan stefa ei vielä vaihtunut, ihan testimielessä jätin paikoilleen, koska ilmojen lämmettyä on tarkoitus (toisen kerran omistusaikanani) vaihtaa se bermudan kolmion U-tiiviste, venttiilikopan tiiviste ja se nokkastefa. Näkeepä samalla miltä näyttää muutaman sadan/tuhannen km:n jäliltä.
Teksi mieli myös kokeilla Tähdelliset-lehdessä esiteltyä kannen sisäpuolen spraylakkausta, jos sais kuumakestolakkaa ostettua
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Tuli vaihdettua perän kannakekumi, kun oli jo hyvän aikaa lojunut peräkontissa ja ei pitäis paha homma olla.
Sujuikin kohtuu hyvin, vähän piti sätkiä ja urahdella auton alla kun uutta paikalleen laitettaessa yksi neljästä pultista holahti reikäänsä ilman mitään vastusta, mitäs rrrkelettä...no sitten osu silmään palkista pilkistävät kynnet, jotka sopivasti asettuneena ovatkin avainasemassa, jotta saadaan vähän vastusta pultin kiertämiseen!
Tapahtuiko muutosta ? Jaa-a, EOS (vielä ainakaan). Oisko perä noussu nänäsen.
Avasin ja kiristin kyllä järeämmällä työkalulla nuo 22 mm kannakepultit.
Sujuikin kohtuu hyvin, vähän piti sätkiä ja urahdella auton alla kun uutta paikalleen laitettaessa yksi neljästä pultista holahti reikäänsä ilman mitään vastusta, mitäs rrrkelettä...no sitten osu silmään palkista pilkistävät kynnet, jotka sopivasti asettuneena ovatkin avainasemassa, jotta saadaan vähän vastusta pultin kiertämiseen!
Tapahtuiko muutosta ? Jaa-a, EOS (vielä ainakaan). Oisko perä noussu nänäsen.
Avasin ja kiristin kyllä järeämmällä työkalulla nuo 22 mm kannakepultit.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Eilen tuhersin takaoveen uuden rajoittimen, on paukkunut ikävästi jo monta talvea (hyvä ettei ole jämähtänyt jumiin auki-asentoon, kuten ilmeisesti on tapana sitetn kun nää lopullisesti lasahtaa). Ylimääräistä aikaa kului uuden paikalleen laitossa, kun en aluksi tajunnut että joku kaapeli jäi vähän väliin ja ei sattunut siitä syystä kiinnitysreiät kunnolla kohdilleen...kerksin jo kirota Febin laadun jonnekin syövereihin...pahoittelut
Pulttikorjauskin näyttää edelleen pitävän.
Ovipahvin takaisinlaitto myös meleko ähräystä...vielä toiselle puolelle sama homma joku pvä.
Pulttikorjauskin näyttää edelleen pitävän.
Ovipahvin takaisinlaitto myös meleko ähräystä...vielä toiselle puolelle sama homma joku pvä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Perinteinen mökkireisu heitetty v-loppuna, syksyllä nyt kevään sijasta. Paikkana oli tällä kertaa Savonranta, n. 900 km tuli mittariin lisää. Hieno paikka, hyvät tilat, rauhassa sai remuta.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Talavirenkaat alle v-loppuna, eihän siinä muu auttanut.
Eilen kotio ajellessa näytti siltä, että auton mielestä on jo joulu.
Polttimo korjasi itse itsensä matkan aikana, öljyvalo alkaa syttyilemään kun tikun mukaan puolivälissä, ASD vaatisi varmaan uuden paineakun (ed. vaihto 2011, samaa tussahtelua kuului nyt taas lämpimillä keleillä), ABS sitten jo kinkkisempi, kun etupään anturit ruostuneet kiinni jo aikoja sitten...ja joskus lämpimäksi ajetun auton uudelleenkäynnistys ei sytytäkään valoa...
Eilen kotio ajellessa näytti siltä, että auton mielestä on jo joulu.
Polttimo korjasi itse itsensä matkan aikana, öljyvalo alkaa syttyilemään kun tikun mukaan puolivälissä, ASD vaatisi varmaan uuden paineakun (ed. vaihto 2011, samaa tussahtelua kuului nyt taas lämpimillä keleillä), ABS sitten jo kinkkisempi, kun etupään anturit ruostuneet kiinni jo aikoja sitten...ja joskus lämpimäksi ajetun auton uudelleenkäynnistys ei sytytäkään valoa...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W 123 200D (huilaa) ja W 126 300SE (ajossa)
Männä viikolla lähdin kitymarketin pihasta kotio kohti ja aattelin notta mitenkäs kerää tämä likainen ruostekasa noin katseita...tulipa siinä ajaessa mieleen, että nyt musa seis ja korvat hörölle. No kih-kih-kih:hän sieltä kuului rytmikkäästi etupäästä.
Kotona pelti pystyyn ja näyttäispä tuo muovirupelituuletin vähän heiluvan, liekö ryökäleestä pultit löystyneet...kirrailin niitä vähän ja siinä tolskatessa hokasin, että ei stana, sehän heiluu koko hihnapyörä eikä pelkkä tuuletin/visko Hätäapuna päätin jättää rupelin pois kihnuttamasta ja sitten varaosamietintään. No tämä (sanotaan nyt vaikka) laakeripukki (jossa visko ja yksi apupyörä) vaihdettiin kansiremontin yhteydessä liki 180 000 km sitten, joten sillä oli nyt semmoinen kestoikä (oli tarvikeosa, eivät osanneet muualla myydä aikoinaan kun selvittelin, netin syövereistä tilasin).
Pari päivää piti ajella kylymä rinki rrrseen ympärillä kunnes uusi käytetty alkuperäinen osa tuli Inkoosta harrastajalta (isot kiitokset sinne) ja sunnuntaina sitten konepeltisukellusta.
Vaihtuihan tuo lopulta, jätinpä kostoksi vielä rupelin edelleen pois, kun eipä sitä nyt talvella tarvii...
Kotona pelti pystyyn ja näyttäispä tuo muovirupelituuletin vähän heiluvan, liekö ryökäleestä pultit löystyneet...kirrailin niitä vähän ja siinä tolskatessa hokasin, että ei stana, sehän heiluu koko hihnapyörä eikä pelkkä tuuletin/visko Hätäapuna päätin jättää rupelin pois kihnuttamasta ja sitten varaosamietintään. No tämä (sanotaan nyt vaikka) laakeripukki (jossa visko ja yksi apupyörä) vaihdettiin kansiremontin yhteydessä liki 180 000 km sitten, joten sillä oli nyt semmoinen kestoikä (oli tarvikeosa, eivät osanneet muualla myydä aikoinaan kun selvittelin, netin syövereistä tilasin).
Pari päivää piti ajella kylymä rinki rrrseen ympärillä kunnes uusi käytetty alkuperäinen osa tuli Inkoosta harrastajalta (isot kiitokset sinne) ja sunnuntaina sitten konepeltisukellusta.
Vaihtuihan tuo lopulta, jätinpä kostoksi vielä rupelin edelleen pois, kun eipä sitä nyt talvella tarvii...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W 123 200D (huilaa) ja W 126 300SE (ajossa)
Tämä kun on nyt simmttinen sekasikiöketju, niin sotketaan entisestään.
Kuten toisessa ketjussa kerrottua, tuli elvytettyä perheessä vuodesta 2013 ollut Dannyn W140. Vaimohan tälle jo oli sanonut mielessänsä hyvästit viime vuonna kun johtosarjavika aiheutti matkan loppumisen. Koitettiin aina välillä tuttavapiirissä kaupitellakin, mutta (onneksi!) ei kukaan tarttunut tilaisuuteen saada halvalla hyvä mersu
Eli kun tuo W126 alkaa olla niin ruosteessa (+ vetoakselit klaklattaa, ABS-antureita pitäis vaihtaa, moottori falskaa öljyä, alustaa pitäis rempata yms.), niin siitä siis kimmoke laittaa Möhkö kuntoon (vs. taas jonkin uuden vanhan romun ostaminen talliin). Leimahan saatiin viime viikolla, W126:ssa se menee tänään vanhaksi; se auto laitettukin nyt seisontaan ja jäänee varaosaauton virkaa toimittamaan, jos joskus vaikka tulee laitettua samanmoinen (pikkuisen vajaa 12 vuotta tuli ajeltua, välissä oli 1½ vuotta W123:lua).
Noniin, leima siis tuli jo kerrotuilla rempoilla (johtosarja, puolat, MAF, vesipumpunkin vaihdoin), seuraavaksi alkoi startti temppuilemaan, kliksahteli aikansa, ennenkuin suostui lopulta käynnistämään moottorin. Uusi äkkiä Motonetistä, paikalleen viime lauantaina ja johan pyörittää komiasti.
Seuraavana vesiventtiilistä tulevan jäähdytinnestevuodon selvitystä ja katsotaan mitä muuta hauskaa tässä ajaessa selviää, jotta sais tässä kylmyyden keskellä taas tallissa / rampilla tapella näpit jäässä. Ruostetta toki löytyy, joten ovien ostoa yms. tiedossa sitten joskus, ehkä.
Hailuodon jäätietä tuli testattua, ei voi suositetella (ku ois kyntöpellolla ajanu välillä, siis jopa W140:n erinomaiset ajo-ominaisuudet huomioiden).
Vaan kyllä se W140:n kyyti on sitten taas mellevää, voi herranjestas
Kuten toisessa ketjussa kerrottua, tuli elvytettyä perheessä vuodesta 2013 ollut Dannyn W140. Vaimohan tälle jo oli sanonut mielessänsä hyvästit viime vuonna kun johtosarjavika aiheutti matkan loppumisen. Koitettiin aina välillä tuttavapiirissä kaupitellakin, mutta (onneksi!) ei kukaan tarttunut tilaisuuteen saada halvalla hyvä mersu
Eli kun tuo W126 alkaa olla niin ruosteessa (+ vetoakselit klaklattaa, ABS-antureita pitäis vaihtaa, moottori falskaa öljyä, alustaa pitäis rempata yms.), niin siitä siis kimmoke laittaa Möhkö kuntoon (vs. taas jonkin uuden vanhan romun ostaminen talliin). Leimahan saatiin viime viikolla, W126:ssa se menee tänään vanhaksi; se auto laitettukin nyt seisontaan ja jäänee varaosaauton virkaa toimittamaan, jos joskus vaikka tulee laitettua samanmoinen (pikkuisen vajaa 12 vuotta tuli ajeltua, välissä oli 1½ vuotta W123:lua).
Noniin, leima siis tuli jo kerrotuilla rempoilla (johtosarja, puolat, MAF, vesipumpunkin vaihdoin), seuraavaksi alkoi startti temppuilemaan, kliksahteli aikansa, ennenkuin suostui lopulta käynnistämään moottorin. Uusi äkkiä Motonetistä, paikalleen viime lauantaina ja johan pyörittää komiasti.
Seuraavana vesiventtiilistä tulevan jäähdytinnestevuodon selvitystä ja katsotaan mitä muuta hauskaa tässä ajaessa selviää, jotta sais tässä kylmyyden keskellä taas tallissa / rampilla tapella näpit jäässä. Ruostetta toki löytyy, joten ovien ostoa yms. tiedossa sitten joskus, ehkä.
Hailuodon jäätietä tuli testattua, ei voi suositetella (ku ois kyntöpellolla ajanu välillä, siis jopa W140:n erinomaiset ajo-ominaisuudet huomioiden).
Vaan kyllä se W140:n kyyti on sitten taas mellevää, voi herranjestas
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D (out), W126 300SE (out) ja W140 (in)
Sepon jutut on kyllä parasta luettavaa, jotenkin tosi hienoa tällainen että ajellaan vanhalla ässällä about pitkin Eurooppaa kaadellen lisäysöljyä moottoriin ja sitten jossain vaiheessa vaan rauhallisesti todetaan että onhan tuossa sen verran vikaa että jääköön varaosa-autoksi
wiimax.fi