Työn alla olisi otsikon mukainen kapealistainen 1-sarjan W124. Auto on ollut minun omistuksessa jo nelisen vuotta ja ollut vaimokkeen käytössä. Noin 10tkm vuodessa kertynyt kilometrejä joita nyt noin 380000 mittarissa. Kuva on omistuksen alkuajoilta, ei ollut tuoreempaa taltiointia.

Varustelistaus:
Model 230 E
Engine 102982 12 042837
Transmission 722408 02 359185
Order Number 0 5 283 95084
Order Location AUTHORITIES SALES
Interior FABRIC - GRAY (078)
Paint 1 DIAMOND BLUE METALLIC (355U)
Approx. Build Date 1986-08
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
254 BECKER RADIO EUROPA KURIER CASSETTE
286 LUGGAGE NETS ON DRIVER RESTS L AND R
406 SINGLE SEAT WITH ORTHOPAEDIC FRONT SEAT BACKREST, LEFT AND RIGHT
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
506 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED (ELECTRICALLY ADJUSTABLE ON THE RIGHT)
531 AUTOMATIC ANTENNA
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS
821 CATALYTIC CONVERTER RECONVERSION KIT (RÜF)
Varusteista ilmastointi ei toimi ja alkuperäistä mankkaa ei ole. Muutoin kaikki pelittää.
Ihan hyvin on meitä palvellut, joskin pari kertaa jättänyt välille mm. bensapumpun hajottua, mutta ei sen ihmeempää. Normaalia huoltoa suoritettu säännöllisesti ja muuta tarpeen mukaan. Syttyosat tullut matkanvarrella uusittua kokonaan.
Auto jäi nyt vaille käyttöä, joten halusin ottaa sen kunnon remonttiin. Kori kaipaa jo hellyyttä. Takakaarissa on ruostereikiä, samoin etulokasuojissa ja takakontinluukussa. Alusta kaipasi jo täysremonttia sekin. Muutaman alkuperäisen varusteen haluan tähän lisätä ja hankittuna onkin jo käsinoja, ulkolämpömittari ja nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekeppi.
Remontti alkoi loppusyksystä ja hitaasti edenneenä alusta on purettu kokonaan ja säilyvät osat hiekkapuhallettu ja maalattu. Puhalluksen ja maalauksen teetin ulkopuolisella, ei ole sellaiseen hommaan tiloja eikä vehkeitä. Taka -ja etunavat hapotin sitruuna/fosforihapolla puhtaaksi ja maalasin. Takanavat ovat kasassa, taakse tuli uudet laakerit ja jarrukilvet. Eteen vaihdoin uudet laakerit. Muutoin alustan kasaaminen on vielä alkutekijöissään.

Nahkaisen ratin ja vaihdekepin löysin purkuautosta jo hieman nuhjaantuneina, mutta pienellä sipistelyllä sain niistä lähes uuden veroiset.



Sähköantenni oli myös jumissa. Moottori pyöri kyllä, mutta piiska oli jumittunut auki-asentoon. Kotelon avattua paljastui, että hammashihna oli poikki. Uusi löytyi Ebaysta muutamalla eurolla, samoin uusi piiska. Nyt toimii taas.

Korin ruosteita on myös rapsuteltu vähemmälle. Mitään isompaa ei pohjasta ole löytynyt, mutta olen yrittänyt kaivaa kaikki pienimmätkin alut kiinni nyt kun kelkka on pois tieltä. Pintaruoseella selvitty toistaiseksi pohjan osalta. Reikiä on takakaarissa/koteloissa ja niihin saa uutta peltiä hieman turata. Etujousenkupin samoista löytyi myös ruostetta ja lopulta reikä itse kupista.
Tällainen projeksti siis meneillään. Tavoitteena ei ole museointi, mutta jonkinasteinen kunnostus/siistiminen ja parantelu. Alkuperäisyyttä kunnioittaen kuitenkin.