Surkeat lähivalot.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16.6.2016 21:35
Surkeat lähivalot.
Lyhyet valot varsinkin on surkeimmista surkeimmat. Halogeenit siis. Onko lyhyille valoille jotain kikkakakkosta vaikka ledeistä jolla valot saisi hieman paremmiksi vai onko xenonit ainoa vaihtoehto ?
- Jari Nysten
- Viestit: 390
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16.6.2016 21:35
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Ihan samaa manailtu täälläkin
Aluksi vaihdoin lyhyiin 150% paremmat Osramit, siis h7 kyseessä.
Seuraavaksi ledit, kiinnitys umpioon ensinnäkin ihan p:stä, ja lisäksi valot edelleen ihmeen onnettomat, vaikkakin valkeammat.
H4:na taas ihan vaan kirkkaammilla polttimoilla Toyotassa ja MB 124:ssa ledeinä huomattavasti paremmat. Ässässä alkuperäisenä jo voimakkaammat, ja taisinpa sinnekin laittaa jo aiemmin plus-polttimoita. Eikö h7 osata tehdä, pitääkö vielä kokeilla joku toinen merkki ja K600 pienempi.
Umpio hankailtu kesällä kirkkaammaksi.
Käyny jopa mielessä, että jos löytyis pienellä välirahalla kunnollisilla valoilla oleva 320 211
Taitaa tuo umpioiden vaihtaminenkin olla aika suuritöinen, eikö pitäne suunnilleen puskurikin purkaa.
No kyllähän tuo eilenillalla näytti jo hieman valoisammalta taivaskin, kun vaan pääsee ajoissa lähtemään tienpäälle, aamuisin tosi pimeetä mustalla tiellä.
Aluksi vaihdoin lyhyiin 150% paremmat Osramit, siis h7 kyseessä.
Seuraavaksi ledit, kiinnitys umpioon ensinnäkin ihan p:stä, ja lisäksi valot edelleen ihmeen onnettomat, vaikkakin valkeammat.
H4:na taas ihan vaan kirkkaammilla polttimoilla Toyotassa ja MB 124:ssa ledeinä huomattavasti paremmat. Ässässä alkuperäisenä jo voimakkaammat, ja taisinpa sinnekin laittaa jo aiemmin plus-polttimoita. Eikö h7 osata tehdä, pitääkö vielä kokeilla joku toinen merkki ja K600 pienempi.
Umpio hankailtu kesällä kirkkaammaksi.
Käyny jopa mielessä, että jos löytyis pienellä välirahalla kunnollisilla valoilla oleva 320 211
Taitaa tuo umpioiden vaihtaminenkin olla aika suuritöinen, eikö pitäne suunnilleen puskurikin purkaa.
No kyllähän tuo eilenillalla näytti jo hieman valoisammalta taivaskin, kun vaan pääsee ajoissa lähtemään tienpäälle, aamuisin tosi pimeetä mustalla tiellä.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Otin ja kuukkelin xenon valojen tummumista , ja sen projektorin vaihdon lisäksi joku ennakkoluuloton oli jopa putsaillut linssiä ja heijastinta.
Kokeilin sitä itsekin ja kyllähän siihen linssin sisä pintaa oli möhnää kertynyt.
Hain työvälineeksi pulloharjan, mutta siitä tuli sitten lopuksi käytettyä vain se kahva osa. Siihen pienillä nippareilla silmälasiliina tolloksi ja sen sai pujoteltua polttimon reijästä sisään ja varjostimen ohi sinne linssille.
Vaikkei yö päiväksi muuttunut niin joku prossa sitä valoa tuli takaisin. Kuskin puolelta vielä putsailin heijastintakin ja siitä tuli vielä pikkasen parempi kuin apparin puolesta. Eli putsataan vielä sekin.
Kokeilin sitä itsekin ja kyllähän siihen linssin sisä pintaa oli möhnää kertynyt.
Hain työvälineeksi pulloharjan, mutta siitä tuli sitten lopuksi käytettyä vain se kahva osa. Siihen pienillä nippareilla silmälasiliina tolloksi ja sen sai pujoteltua polttimon reijästä sisään ja varjostimen ohi sinne linssille.
Vaikkei yö päiväksi muuttunut niin joku prossa sitä valoa tuli takaisin. Kuskin puolelta vielä putsailin heijastintakin ja siitä tuli vielä pikkasen parempi kuin apparin puolesta. Eli putsataan vielä sekin.
Tuo pinnoite sieltä palaa puhki ja sen jälkeen valotehoa ei löydy vaikka laittais minkälaisen polttomon tahansa.
Kuvissa W163 ML:n xenon projektori. Sama kuin esim w211:ssä
Tässä hion kaikein pinnotteen pois ja kiillotin tuo peltisen pinnan ihan kiiltäväksi, valoteho parani aivan helvetisti... Nämä kesti ainakin sen vuoden mitä auto mulla oli, pidemmän päälle ei varmasti kiilto pysy kun tuossa ei ollut enää mitään pinnotetta.
Kuvissa W163 ML:n xenon projektori. Sama kuin esim w211:ssä
Tässä hion kaikein pinnotteen pois ja kiillotin tuo peltisen pinnan ihan kiiltäväksi, valoteho parani aivan helvetisti... Nämä kesti ainakin sen vuoden mitä auto mulla oli, pidemmän päälle ei varmasti kiilto pysy kun tuossa ei ollut enää mitään pinnotetta.
http://www.timohapponen.net/heijastin/
Tollanen viesti löytyi overdrivelta aiheeseen:
Tsekatkaapa ensin pari asiaa noista heijastimista, ennenkuin tyrkytätte niitä kenellekään pinnoitettvaksi.
Ensiksikin; tarkistakaa, mitä ainetta heijastimen pinta on. Pitkälle 60- lukua vielä tehtiin perinteisiä, hopeoituja heijastimia. Vähitellen tekniikat muuttuivat ja prosessit automatisoituivat. Jo 70- lukuisissa autoissa on ns. nykyaikaiset umpiot, joita on paitsi hankala purkaa niin heijastinpinta on tehty ei- sähköäjohtavan, keraamisen pintakerroksen päälle. Tällaisen heijastimen uudelleenhopeointikin onnistuu kyllä, mutta tulee tosi kalliiksi, koska keraaminen, kova kerros on ensin poistettava ennekuin päästään hiomaan teräspintaa kiiltäväksi.
Jos heijastava pinta on saatu aikaan kromaamalla, homma on työläs, koska kromi on ensin hiottava pois ja vasta sen jälkeen voidaan pinta hioa ja kiillottaa. Edullisimmaksi hopeointi tulee vanhoille messinkiheijastimille, jotka on helppo hioa ja kiillottaa. Pohjalle laitetaan nikkelöinti ja sen päälle hopeointi.
Vähimmilläänkin yhden heijastimen kunnostamiseen menee tunnista puoleentoista, joten siitä voi päätellä, mitä homma suurinpiirtein maksaa. Ja mitä huonompikuntoinen heijastin on kyseessä, sitä enemmän siinä tietysti on työtä.
terveisin Timo Happonen
Tollanen viesti löytyi overdrivelta aiheeseen:
Tsekatkaapa ensin pari asiaa noista heijastimista, ennenkuin tyrkytätte niitä kenellekään pinnoitettvaksi.
Ensiksikin; tarkistakaa, mitä ainetta heijastimen pinta on. Pitkälle 60- lukua vielä tehtiin perinteisiä, hopeoituja heijastimia. Vähitellen tekniikat muuttuivat ja prosessit automatisoituivat. Jo 70- lukuisissa autoissa on ns. nykyaikaiset umpiot, joita on paitsi hankala purkaa niin heijastinpinta on tehty ei- sähköäjohtavan, keraamisen pintakerroksen päälle. Tällaisen heijastimen uudelleenhopeointikin onnistuu kyllä, mutta tulee tosi kalliiksi, koska keraaminen, kova kerros on ensin poistettava ennekuin päästään hiomaan teräspintaa kiiltäväksi.
Jos heijastava pinta on saatu aikaan kromaamalla, homma on työläs, koska kromi on ensin hiottava pois ja vasta sen jälkeen voidaan pinta hioa ja kiillottaa. Edullisimmaksi hopeointi tulee vanhoille messinkiheijastimille, jotka on helppo hioa ja kiillottaa. Pohjalle laitetaan nikkelöinti ja sen päälle hopeointi.
Vähimmilläänkin yhden heijastimen kunnostamiseen menee tunnista puoleentoista, joten siitä voi päätellä, mitä homma suurinpiirtein maksaa. Ja mitä huonompikuntoinen heijastin on kyseessä, sitä enemmän siinä tietysti on työtä.
terveisin Timo Happonen
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Hei !
Jäikö keltään 211:n kunnollista alkuperäistä vasenta etulyhtyä
On nimittäin auringossa katsoen ihan eri harmaa tuo umpio verrattuna oikeaan. Samoin autotallin oveen vertasin jo talvella kuvioita.
Muistelen, että just tuo nurkka olis joskus kolhittu (pitääpä tarkistaa vanhoista korjaustositteista), olisivatkohan iljenneet laittaa vanhan tai tarvikelyhdyn korjaamolla.
Kokeilisin vielä tuota konstia, vaikka taitaa purattaa aika paljon pelkkä lyhdyn vaihto, mutta onhan tässä pakkolomalaisella aikaa (joutaa tällai zättäilemäänkin) ja vuosilomalla vielä jatkuu. Viime viikolla olikin tosi kiireistä, että ennättää tehdä työhommat ennen lomautuksen alkua.
Skruvatilta tulee nykyään lähes joka aamu sähköpostiin hirmu alennus%:t (aikoinaan Möhkön jäähdyttimen oston ansiostakohan). Vastasinkin, että minua kiinnostais se 80% alennus eniten etulyhdyistä, mutta eipä ole tullut %:a ollenkaan valoista. 125 € näyttää olevan pyynti, ja minkä firman tekemiä liekään.
Jäikö keltään 211:n kunnollista alkuperäistä vasenta etulyhtyä
On nimittäin auringossa katsoen ihan eri harmaa tuo umpio verrattuna oikeaan. Samoin autotallin oveen vertasin jo talvella kuvioita.
Muistelen, että just tuo nurkka olis joskus kolhittu (pitääpä tarkistaa vanhoista korjaustositteista), olisivatkohan iljenneet laittaa vanhan tai tarvikelyhdyn korjaamolla.
Kokeilisin vielä tuota konstia, vaikka taitaa purattaa aika paljon pelkkä lyhdyn vaihto, mutta onhan tässä pakkolomalaisella aikaa (joutaa tällai zättäilemäänkin) ja vuosilomalla vielä jatkuu. Viime viikolla olikin tosi kiireistä, että ennättää tehdä työhommat ennen lomautuksen alkua.
Skruvatilta tulee nykyään lähes joka aamu sähköpostiin hirmu alennus%:t (aikoinaan Möhkön jäähdyttimen oston ansiostakohan). Vastasinkin, että minua kiinnostais se 80% alennus eniten etulyhdyistä, mutta eipä ole tullut %:a ollenkaan valoista. 125 € näyttää olevan pyynti, ja minkä firman tekemiä liekään.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Molemmille puolille on kunnostusta odottamassa alkuperäiset valaisimet. Käyttöönottovuosi oli 2004.650000tuttavuus kirjoitti:Hei !
Jäikö keltään 211:n kunnollista alkuperäistä vasenta etulyhtyä
.
Oli kyllä ne vaihtamista edeltävät oheispurkamiset ja varsinkin kasaus sen verran isotöiset, että seuraavatkin taidan laittaa uutuuttaan hohtavat.
WDB202194 muilla mailla
WDB211004
® Mesen Porkkana-klubi
#EIKIUSITA
WDB211004
® Mesen Porkkana-klubi
#EIKIUSITA
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Tarkoittanet siis nimenomaan puskurin ym. hilpetöörien pelkäämääni purkua, koska lyhdyt odottaa kunnostustasi, niin et niiden availujaATampio kirjoitti:Molemmille puolille on kunnostusta odottamassa alkuperäiset valaisimet. Käyttöönottovuosi oli 2004.650000tuttavuus kirjoitti:Hei !
Jäikö keltään 211:n kunnollista alkuperäistä vasenta etulyhtyä
.
Oli kyllä ne vaihtamista edeltävät oheispurkamiset ja varsinkin kasaus sen verran isotöiset, että seuraavatkin taidan laittaa uutuuttaan hohtavat.
Tuohan siis 07-mallia, jos niissäkin eroja
Aamulla vertailin tarkemmin molempia, niin vasempaanhan näyttää vaihdetunkin pelkkä lasi (saaneeko ihan uusiakin), koska sikaflexi tms. töhnä pursuaa saumasta.
Tai eihän se ole mikään lasi vaan harmaahko plexi Liekö sitten alla vielä erikseen lasikin, vai se päällysmuoviko vain pelkästään ?
On se muuten nykyautoissa hankalaa jo polttimon vaihtokin. Tuossakin nuo pitkät valot sellaisilla peltilipukoilla, että nyrkit verillä polttimon vaihdossa, eikä sittenkään tahdo mennä ihan kunnolla kiinni (gynekologi avux).
No Toyossakin hiukka ahdasta (eilen iltainen homma) Oikea umpio kyllä lähtee hienosti käteen parin pultin avauksella. Mutta vasemmastapa onkin korkannut alapuolen vastike pellistä, ja pyörii pultti joutavata. No akkuhan lähtee vastaavasti nätisti irti, kun saa vain sitten kiinnityskoukun sattumaan reikäänsä takaslaittaessa.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
viewtopic.php?p=629434#629434
Tuolta kun rullailee alaspäin, niin löytyy kuvien kera kuinka umpio irtaanuu pre-faceliftistä.
Tuolta kun rullailee alaspäin, niin löytyy kuvien kera kuinka umpio irtaanuu pre-faceliftistä.
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Paljon, paljon kiitoksia noista selostuksista ja kuvista. Laitoin sivuston heti yläpalkkiin suosikix, ettei häviä. Olen vaan näköjään kaikessa n. 10 v. jäljessä noita vanhoja romuja ostellessa ja pitkään pitäen.
Nin kyllähän minä yritin viimekesänä jo hioa ja kiillottaa tuota ihan kaupasta ostetun pakkauksen mukaisesti. Olis vaan pitäny ehkä vetää kuitenkin koneella käsihinkkauksen sijaan. Pitääpä kysyä paikkakunnan autofixarilta haluisko tehdä. Joku kertoikin äskettäin ostaneen just häneltä ainakin hiomatahnat.
Lähinnä tuo lasin irrotus kiinnostais, että jos on pölyä umpiossa sisäpuolella.
Ainakin iso piimäitikka on ollut kokoajan kaukovalojen umpiossa, ja just tuolta puolen puuttui kokonaan konehuoneenpuolen muovisuojakin lähivaloilta.
Tarkoitus tänä syksynä asentaa apupitkät keulalle. Ostin jo viime talvena pari pyöreää, kun se täältä kautta ostamani suoramalli ei käynyt oikein mitenkään tuohon piikkikeulaan. Syksyn pimeät yöt kun ennätti mennä jo ohi, niin enpä laittanut enää kesän kivisateeseen vielä niitä. Jos kehtaan laitan sen pitkulaisen sitten vaikka Möhkön keulaan.
Nin kyllähän minä yritin viimekesänä jo hioa ja kiillottaa tuota ihan kaupasta ostetun pakkauksen mukaisesti. Olis vaan pitäny ehkä vetää kuitenkin koneella käsihinkkauksen sijaan. Pitääpä kysyä paikkakunnan autofixarilta haluisko tehdä. Joku kertoikin äskettäin ostaneen just häneltä ainakin hiomatahnat.
Lähinnä tuo lasin irrotus kiinnostais, että jos on pölyä umpiossa sisäpuolella.
Ainakin iso piimäitikka on ollut kokoajan kaukovalojen umpiossa, ja just tuolta puolen puuttui kokonaan konehuoneenpuolen muovisuojakin lähivaloilta.
Tarkoitus tänä syksynä asentaa apupitkät keulalle. Ostin jo viime talvena pari pyöreää, kun se täältä kautta ostamani suoramalli ei käynyt oikein mitenkään tuohon piikkikeulaan. Syksyn pimeät yöt kun ennätti mennä jo ohi, niin enpä laittanut enää kesän kivisateeseen vielä niitä. Jos kehtaan laitan sen pitkulaisen sitten vaikka Möhkön keulaan.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05