sprintterin abs
sprintterin abs
Moro!
Elikkäs auto on 316cdi -00 matala,puolipitkä sprintteri, sprintshift laatikolla!
Auto on ollu meillä palveluksesa syksystä -05 ja suht huolettomia kilometrejä piisas aina viime syksyyn saakka kunnes abs valo syttyi tauluun. Valon syttyminen oli aluksi satunnaista mutta muuttui jatkuvaksi hyvinkin pian.
Noh. Ensiksi kävin lävitse anturit joista yksi oli kapahtanut katkenneen käsijarrupalojen jousen takia --> jousi anturin ja lukukehän väliin -->lukukehä luttuun ja anturi rikki! Luulin pääseväni siittä anturin vaihdolla ja lukukehän "kunnostuksella" joka ajettiin suoraan sorvissa.
Tulos= Ei muutosta.
Tässä vaiheessa taisin käydä diilerillä kylässä johdon nokassa joka antoi viaksi "abs moottori tai Rele". Samalla nollattin vikamuisti. Valo lävähti tauluun autoa ulos peruuttaessa.
Rintterin ihanuus tässä mielessä on että kaikki abs:n äly ja sähkö on samassa möykyssä kiinni (myös releet,pumpun moottori) ja se hoitaa samalla myös alb venttiilin toimintaa sekä luiston estoa. Eikä sitä voi aukaista kuin iiisolla lekalla tahi muulla lähinnä kivimurska miesten työkaluilla.
Uuden mölli möykyn hinta on 2500€ kehäveholta kun sitä kysyin.
Siispä tilasin käytetyn purkaamolta (kuin ihmeen kaupalla löytyi samalla numerosarjalla oleva 000 446 34 89) ja luulin unettomien öiden olevan ohi vaan toisin kävi. Sama s..tanan valo senkun polottaa taulussa!
Auttaisikohan tuota vikamuistia nollata vielä kertaalleen, vaikka diileri taisi sanoa että jos kaikki pelaa niin valo ei pala eikä nollausta tarvitse!
Siis jos jollakulla on tietoa asiasta niin kiitos... ja anteeks
Elikkäs auto on 316cdi -00 matala,puolipitkä sprintteri, sprintshift laatikolla!
Auto on ollu meillä palveluksesa syksystä -05 ja suht huolettomia kilometrejä piisas aina viime syksyyn saakka kunnes abs valo syttyi tauluun. Valon syttyminen oli aluksi satunnaista mutta muuttui jatkuvaksi hyvinkin pian.
Noh. Ensiksi kävin lävitse anturit joista yksi oli kapahtanut katkenneen käsijarrupalojen jousen takia --> jousi anturin ja lukukehän väliin -->lukukehä luttuun ja anturi rikki! Luulin pääseväni siittä anturin vaihdolla ja lukukehän "kunnostuksella" joka ajettiin suoraan sorvissa.
Tulos= Ei muutosta.
Tässä vaiheessa taisin käydä diilerillä kylässä johdon nokassa joka antoi viaksi "abs moottori tai Rele". Samalla nollattin vikamuisti. Valo lävähti tauluun autoa ulos peruuttaessa.
Rintterin ihanuus tässä mielessä on että kaikki abs:n äly ja sähkö on samassa möykyssä kiinni (myös releet,pumpun moottori) ja se hoitaa samalla myös alb venttiilin toimintaa sekä luiston estoa. Eikä sitä voi aukaista kuin iiisolla lekalla tahi muulla lähinnä kivimurska miesten työkaluilla.
Uuden mölli möykyn hinta on 2500€ kehäveholta kun sitä kysyin.
Siispä tilasin käytetyn purkaamolta (kuin ihmeen kaupalla löytyi samalla numerosarjalla oleva 000 446 34 89) ja luulin unettomien öiden olevan ohi vaan toisin kävi. Sama s..tanan valo senkun polottaa taulussa!
Auttaisikohan tuota vikamuistia nollata vielä kertaalleen, vaikka diileri taisi sanoa että jos kaikki pelaa niin valo ei pala eikä nollausta tarvitse!
Siis jos jollakulla on tietoa asiasta niin kiitos... ja anteeks
Kyllä ilmavälin pitäis olla oikea eli niin pieni kuin mahdollista.
Ohjainlaitediagnoosi MERCEDES-BENZ ABS/ASR 5.7 vikamuisti
C1401 Pumppumoottori/moottorirele
viallinen
Vikojen määrä 1
Johdot antureille on kollattu läpi ja pitäis olla niiden puolesta kunnossa. Resistanssi oli myös sallittujen rajojen puitteissa n.1600ohmia. Kaikki sulakkeet on myös vaihdettu.
Mahtaisko oskiloskoopilla antureiden testaamisesta olla mitään hyötyä? Eikö anturivian pitäisi näkyä vasta liikkelle lähdettäessä, tässä kun valot palaa heti kun virrat laittaa päälle.
Ohjainlaitediagnoosi MERCEDES-BENZ ABS/ASR 5.7 vikamuisti
C1401 Pumppumoottori/moottorirele
viallinen
Vikojen määrä 1
Johdot antureille on kollattu läpi ja pitäis olla niiden puolesta kunnossa. Resistanssi oli myös sallittujen rajojen puitteissa n.1600ohmia. Kaikki sulakkeet on myös vaihdettu.
Mahtaisko oskiloskoopilla antureiden testaamisesta olla mitään hyötyä? Eikö anturivian pitäisi näkyä vasta liikkelle lähdettäessä, tässä kun valot palaa heti kun virrat laittaa päälle.
Re: abs
Akun oon vaihtanu viikko sitte ettei ainakaan siinä pitäisi olla vikaa.
Mutta täytyy niitä maadotus johtoja kattella ja muutenki puistella piuhoja. Sullakkeille asti tulee ainaki virta kun niitä tuossa päivällä mittailin.
On tämä ollu harvinaisen sitkeä vika. Viisaampi ois varmaa jo luovuttanu, katsastuskin on myöhässä monta kuukautta! Mutta vielä en luovuta.
Mutta täytyy niitä maadotus johtoja kattella ja muutenki puistella piuhoja. Sullakkeille asti tulee ainaki virta kun niitä tuossa päivällä mittailin.
On tämä ollu harvinaisen sitkeä vika. Viisaampi ois varmaa jo luovuttanu, katsastuskin on myöhässä monta kuukautta! Mutta vielä en luovuta.
työn alla ollu 04 vuosmallin 316cdi jossa sama vika.
abs pumpun moottoria ilmoittaa ja sen jo purkasinkin. kun oli purettavaa mallia.
hiilet oli loppu moottorista ja kahdesta hiilestä johtokin poikki.
4 hiiltä kaikenkaikkiaan.
moottori rupesikin toimimaan hiili operaation jälkeen (testattu irrallaan) , mutta abs ja se toinen valo ei sammunut kuitenkaan mittaristosta.
mikä neuvoksi? kävikö juupe nollaamassa vikamuistin? auttoiko?
ja toinen vika kun laittaa auton käyntiin niin poljin painuu hitaasti pohjaan tehostajan avittamana.
voisko olla ilmaa/ vuotoa. missä?
abs pumpun moottoria ilmoittaa ja sen jo purkasinkin. kun oli purettavaa mallia.
hiilet oli loppu moottorista ja kahdesta hiilestä johtokin poikki.
4 hiiltä kaikenkaikkiaan.
moottori rupesikin toimimaan hiili operaation jälkeen (testattu irrallaan) , mutta abs ja se toinen valo ei sammunut kuitenkaan mittaristosta.
mikä neuvoksi? kävikö juupe nollaamassa vikamuistin? auttoiko?
ja toinen vika kun laittaa auton käyntiin niin poljin painuu hitaasti pohjaan tehostajan avittamana.
voisko olla ilmaa/ vuotoa. missä?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Polkimen painumiseen en osaa kertoa korjausta, tuntus että kaikissa se painuu ja syy on varmaankin ABS-yksikön sisäisissä vuodoissa.
ABS yksikön moottorin voi vaihtaa, vaikkei sitä ole vaihdettavaksi tarkoitettu, kuten ei hiiliäkään. Älypuoli keloineen irti ja moottorin johtimet irti väkivalloin, 5-sakaraiset torx-ruuvit pois ja mattopuukolla hivuttaen moottori irti liimauksestaan. (on aika sitkiätä tättää) Jostain erimallin purkista ehjä samanlainen moottori samalla tavalla irti ja kasaamaan. Johtimet pitää tinata kiinni kasatessa. Hiiletkin voi näppäräsorminen viilata ja vaihtaa, mutta monesti loppuunkuluneet hiilet lähtee livohkaan paikoiltaan ja särkee koko moottorin.
Nuita purkkeja ei sitten turvallisuussyistä saa sorkkia, vaan viallinen yksikkö on aina vaihdettava uuteen. Ohjeet ovat vain kokeelliseen harrasteluun.
ABS yksikön moottorin voi vaihtaa, vaikkei sitä ole vaihdettavaksi tarkoitettu, kuten ei hiiliäkään. Älypuoli keloineen irti ja moottorin johtimet irti väkivalloin, 5-sakaraiset torx-ruuvit pois ja mattopuukolla hivuttaen moottori irti liimauksestaan. (on aika sitkiätä tättää) Jostain erimallin purkista ehjä samanlainen moottori samalla tavalla irti ja kasaamaan. Johtimet pitää tinata kiinni kasatessa. Hiiletkin voi näppäräsorminen viilata ja vaihtaa, mutta monesti loppuunkuluneet hiilet lähtee livohkaan paikoiltaan ja särkee koko moottorin.
Nuita purkkeja ei sitten turvallisuussyistä saa sorkkia, vaan viallinen yksikkö on aina vaihdettava uuteen. Ohjeet ovat vain kokeelliseen harrasteluun.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mulla rävähti Vitossa -02 112CDI myös noi ABS ja ASR valot tauluun ja kävin luettumassa vikakoodit boch:in laitteella.
Antoi herjat kummastakin etupään nopeusanturista ja venttilirelekatkoksesta.
Tuleeko noi etuantureiden johdot tuohon ABS-pumpun liittimeen, kun ainakin kaikissa kuvissa uusista antureista on vain johdonpäät ilman liittimiä?
Voisi ainakin mitat ne läpi, että onko vika antureissa vai tuossa ABS-pumpun yksikössä.
Taitaa joka tapauksessa mennä tuo pumppu purkuun, että saa katottua hiilet ja mahdolliset johtokatkokset ja juotokset.
Uusi jarrupolkimen katkaisija tilattu varmuuden vuoksi, jos vika sattuisi olemaan siinä.
Tosin sen jo purin kerran ja omasta mielestä toimii kuten pitää.
Mutta voihan se olla, ettei se saa kunnon kosketusta sisällä, jolloin tulee jännitehäviötä tms.
Ainoa asia mikä ihmetyttää tuossa viassa on, että pissapojansäiliön anturi lopetti näyttämästä täyttörajaa samaan aikaan?
Sattuma vai ...?
Antoi herjat kummastakin etupään nopeusanturista ja venttilirelekatkoksesta.
Tuleeko noi etuantureiden johdot tuohon ABS-pumpun liittimeen, kun ainakin kaikissa kuvissa uusista antureista on vain johdonpäät ilman liittimiä?
Voisi ainakin mitat ne läpi, että onko vika antureissa vai tuossa ABS-pumpun yksikössä.
Taitaa joka tapauksessa mennä tuo pumppu purkuun, että saa katottua hiilet ja mahdolliset johtokatkokset ja juotokset.
Uusi jarrupolkimen katkaisija tilattu varmuuden vuoksi, jos vika sattuisi olemaan siinä.
Tosin sen jo purin kerran ja omasta mielestä toimii kuten pitää.
Mutta voihan se olla, ettei se saa kunnon kosketusta sisällä, jolloin tulee jännitehäviötä tms.
Ainoa asia mikä ihmetyttää tuossa viassa on, että pissapojansäiliön anturi lopetti näyttämästä täyttörajaa samaan aikaan?
Sattuma vai ...?
Re: sprintterin abs
No niin pojat, nyt on apu tarpeen!
316CDI7 vm 13 seisoi vajaan 2 vuotta hirvikolarin jälkeen.
Käytin moottoria silloin tällöin, ei häirioitä.
Kun kunostettiin ja otettiin "käyttöön" kaikki keltaiset pyöriin liittyvät valot palaa.
Punaisella ABS ja srs.
Vikakoodit P.2463, P0500, P500
nopeusmittarin anturi vaihdettu, (kardaanin etupää)
Keskikonsolin liitimestä haettu sibgnaalia ABS moottorin pään liittimeel ilman tulosta.
Onko tuolla välissä liitintä jossa vois olla kontaktihäiriö.
Sulakkeet tarkisettu kaikki.
Pitääkö kääntyä Allahin puoleen?
316CDI7 vm 13 seisoi vajaan 2 vuotta hirvikolarin jälkeen.
Käytin moottoria silloin tällöin, ei häirioitä.
Kun kunostettiin ja otettiin "käyttöön" kaikki keltaiset pyöriin liittyvät valot palaa.
Punaisella ABS ja srs.
Vikakoodit P.2463, P0500, P500
nopeusmittarin anturi vaihdettu, (kardaanin etupää)
Keskikonsolin liitimestä haettu sibgnaalia ABS moottorin pään liittimeel ilman tulosta.
Onko tuolla välissä liitintä jossa vois olla kontaktihäiriö.
Sulakkeet tarkisettu kaikki.
Pitääkö kääntyä Allahin puoleen?
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: sprintterin abs
Kuulostaa kyllä siltä että allahilta nuo vikakooditkin on jo saatu, eikö muuta vinkkiä tullut?Mesehese kirjoitti: ↑20.10.2022 9:00 No niin pojat, nyt on apu tarpeen!
316CDI7 vm 13 seisoi vajaan 2 vuotta hirvikolarin jälkeen.
Käytin moottoria silloin tällöin, ei häirioitä.
Kun kunostettiin ja otettiin "käyttöön" kaikki keltaiset pyöriin liittyvät valot palaa.
Punaisella ABS ja srs.
Vikakoodit P.2463, P0500, P500
nopeusmittarin anturi vaihdettu, (kardaanin etupää)
Keskikonsolin liitimestä haettu sibgnaalia ABS moottorin pään liittimeel ilman tulosta.
Onko tuolla välissä liitintä jossa vois olla kontaktihäiriö.
Sulakkeet tarkisettu kaikki.
Pitääkö kääntyä Allahin puoleen?
Mitä sibgnaalia sieltä ABS-moottorilta on haettu ja mistä liittimeltä keskikonsolista? Eihän sieltä keskikonsolista lähde kuin CAN-viestejä ESP:lle.
Joku harrastaja lukemaan koodit starilla (listaa koodit tarvittaessa ohjainlaitekohtaisesti) ja jos koodeista ei heti selviä niin aja testit ja lue anturidata.