600 selli nykii
600 selli nykii
Kyseessä pitkään seissyt auto jolla on nyt kesä ajeltu. Koko ajan on vaivannut pieni nykiminen tasakaasulla pitkissä nousuissa, joskus myös tasamaalla. Vika on saatu paikallistettua bensanpaineen heittelyyn (ajeltu mittari kiinnj). Korjata on yritetty vaihtamalla molemmat bensapumput, paineensäädin, bensapumpun rele ja pumppupaketiissa oleva suodatin pariin kertaan. Forten polttoainejärjestelmän puhdistusaine on myös pariin kertaan ajettu läpi.
Onko tankin sisällä vielä joku suodatin joka voisi olla tukkeessa?
Ohjaako bensapumppuja vielä jokin muu kuin tuo takapaksissa oleva rele?
Onko tankin sisällä vielä joku suodatin joka voisi olla tukkeessa?
Ohjaako bensapumppuja vielä jokin muu kuin tuo takapaksissa oleva rele?
Vai johtuuko bensanpaineen vaihtelu moottorin pätkimisestä joka heiluttaa imusarjassa vallitsevaa alipainetta...
Tankissa on imusihti ja sen taisi 140:ssäkin saada alakautta irti. 46mm tms kanta näkyy siellä tankin pohjassa.
Virranjakajat/johdot varmasti kunnossa?
Onhan katalysaattorit varmasti kunnolla auki?
Liian monta alumiini V8:sia ja kakstoistasta leikkautettu kiinni kun katit on tukossa ja poljetaan tukkoista konetta kuin mielenköyhää.
Tankissa on imusihti ja sen taisi 140:ssäkin saada alakautta irti. 46mm tms kanta näkyy siellä tankin pohjassa.
Virranjakajat/johdot varmasti kunnossa?
Onhan katalysaattorit varmasti kunnolla auki?
Liian monta alumiini V8:sia ja kakstoistasta leikkautettu kiinni kun katit on tukossa ja poljetaan tukkoista konetta kuin mielenköyhää.
Oikeat tulpat? Lähinnä ajan takaa sitä että onko mahdollista että sinne on kierretty tulpat joissa on 5ohmia vastusta ja sitten jos hatuissa on ja johdoissa on vielä vastusta niin kokonais resistanssi nousee liian suureksi ja kipinä heikko ja pätkii. Yleensä vanhoissa vehkeissä vastus on juurikin hatuissa jollon tulppa pitäisi olla vastukseton tai maksimissaan 1ohmia. Monetkaan vertailutaulukot ei tätä asiaa tiedosta vaan tarjoaa jotain "modernia" tulppaa.
Toisena tulee mieleen ilmanmäärän mittaus... Seokset vaikuttavat paljon nykymisiin. Missä kunnossa Maffit ja Mapit, kummat sitten tässä lieneekän?
Toisena tulee mieleen ilmanmäärän mittaus... Seokset vaikuttavat paljon nykymisiin. Missä kunnossa Maffit ja Mapit, kummat sitten tässä lieneekän?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Mitenhän tämän voisi todeta? Saisikö jollakin "teollisuusimurilla" niin paljon ilmaa liikkeelle, että voisi imeä kattiputken moottorin päästä ja sitten vaikka alipainemittarilla testailla lambdan rei'istä, paljonko on eroa katin eri puolilla?Mika.T kirjoitti:Onhan katalysaattorit varmasti kunnolla auki?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Starissa oli ohjeet mittaukseen jos epäillään tukkoisia katteja (m111/m113), etumainen lambda irti ja siihen painemittari kiinni. Pidemmälle en lukenut mitä arvoja tarvii, lähinnä tutustuin syvemmin testeriin mitä kaikkea voikaan bensakoneesta testata
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Eipä noita oikein muuten voi todeta kuin lambdan reiästä paine/lämpömittauksella.
Toki etukäteen pitäisi tietää avoimen putkiston pakokaasun lämmöt / katin vastapaineet kussakin kuormitustilanteella.
Toki auton kiihtyvyyskin kertoo jotain. Varsinkin jos tuntuu että moottorin luonne on laiskistunut erityisesti kovemmilla kierroksilla ja reilulla kaasulla.
Ex 600seen uusin katit niin se piristyi aivan älyttömästi. 0-100 ajasta lähti varmasti yli sekuntti pois.
Tulihan siihen kyllä tehtyä vähän muutakin kun se oli leikannut kiinni tukkosilla kateilla...
EDIT: Onhan surullisen kuuluisa moottorin johtosarja ehjä.
Toki etukäteen pitäisi tietää avoimen putkiston pakokaasun lämmöt / katin vastapaineet kussakin kuormitustilanteella.
Toki auton kiihtyvyyskin kertoo jotain. Varsinkin jos tuntuu että moottorin luonne on laiskistunut erityisesti kovemmilla kierroksilla ja reilulla kaasulla.
Ex 600seen uusin katit niin se piristyi aivan älyttömästi. 0-100 ajasta lähti varmasti yli sekuntti pois.
Tulihan siihen kyllä tehtyä vähän muutakin kun se oli leikannut kiinni tukkosilla kateilla...
EDIT: Onhan surullisen kuuluisa moottorin johtosarja ehjä.
Johtosarja pitäisi ollaa ehjä. Johtosarjavian takia auto on jäänyt aikoinaan seisomaan, nyt on osa sarjoista uusittu kokonaan ja osaan vaihdettu uusia johtoja viallisten tilalle.
Johtojen korjauksen jalkeenkään autoa ei saatu heti toimimaan vaan aina lämmettyäään lähelle normaalilämpöä sammui ja vasta jäähdyttyään suostui käynnistymään uudelleen. Syyksi paljastui silloin bensapumput jotka hukkasivat paineen lämmettyään. Pumppujen vaihdon jälkeen huoletonta matkaa tuli varmaan n. 1500 km ennen tätä nykimisongelmaa.
Mitkä katit laitoit omaasi? Ennen ensikevään leimaa joutuu jotkut etsimään, ei riitä arvot suorilla putkilla.
Johtojen korjauksen jalkeenkään autoa ei saatu heti toimimaan vaan aina lämmettyäään lähelle normaalilämpöä sammui ja vasta jäähdyttyään suostui käynnistymään uudelleen. Syyksi paljastui silloin bensapumput jotka hukkasivat paineen lämmettyään. Pumppujen vaihdon jälkeen huoletonta matkaa tuli varmaan n. 1500 km ennen tätä nykimisongelmaa.
Mitkä katit laitoit omaasi? Ennen ensikevään leimaa joutuu jotkut etsimään, ei riitä arvot suorilla putkilla.
Ahaa. Kiitos vinkistä. Pitääpä aukaista taas testeri.Multiviri kirjoitti:Starissa oli ohjeet mittaukseen jos epäillään tukkoisia katteja (m111/m113), etumainen lambda irti ja siihen painemittari kiinni. Pidemmälle en lukenut mitä arvoja tarvii, lähinnä tutustuin syvemmin testeriin mitä kaikkea voikaan bensakoneesta testata
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)