Yleistä lisävaloista keskustelutopic.
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Alkopahan silti kummasti kiinnostaa, kun on old school -merkkiä edullisesti tyrkyllä.Teddy kirjoitti:^ Joltain foorumilta joskus luin höpinää miten nuo Genesikset on muuten hyviä valoja, mutta ei voi laittaa kun valo on kusenkeltaista... Kai se on joku muotijuttu, että kaverit vinoilee jos on last season -väristä valoa keulalla, mutta kyllä värintoiston ja kontrastin kannalta nuo 6000 Kelvinin ledit on aika perseestä. En toista kertaa siihen lajiin rahojani haaskaa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/483930/ ... ukovalo-5-
Lieköhän nuo mistään kotosin...
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Todennäköisesti ei ole mistään kotoisin, jos ajatellaan valon määrää.
Näyttäisi että noita on ollut myynnissä jo syksyllä 2015 ja siitä on neljässä vuodessa menty lisävalojen kehityksessä eteenpäin joka tapauksessa aivan valtavasti.
Noille on luvattu 600lm valoteho jota voi verrata vaikka Waven 8400lm.
Näyttäisi että noita on ollut myynnissä jo syksyllä 2015 ja siitä on neljässä vuodessa menty lisävalojen kehityksessä eteenpäin joka tapauksessa aivan valtavasti.
Noille on luvattu 600lm valoteho jota voi verrata vaikka Waven 8400lm.
wiimax.fi
Ei voi olla kyllä mistää kotosin. Paperilla ainakin hyvin heikot speksit. Joskus aikanaan cibie oli hyvä merkki. Olikohan sellanen ku bi-oscar. Sen parempia wanhanliiton lisäpitkiä en oo nähnyTeddy kirjoitti:Alkopahan silti kummasti kiinnostaa, kun on old school -merkkiä edullisesti tyrkyllä.Teddy kirjoitti:^ Joltain foorumilta joskus luin höpinää miten nuo Genesikset on muuten hyviä valoja, mutta ei voi laittaa kun valo on kusenkeltaista... Kai se on joku muotijuttu, että kaverit vinoilee jos on last season -väristä valoa keulalla, mutta kyllä värintoiston ja kontrastin kannalta nuo 6000 Kelvinin ledit on aika perseestä. En toista kertaa siihen lajiin rahojani haaskaa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/483930/ ... ukovalo-5-
Lieköhän nuo mistään kotosin...
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
- Jari Nysten
- Viestit: 390
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Jaa niin tosiaan, se pääsi unohtumaan että H3 polttimosta pitäisi jo lähteä toista tuhatta lumenia. Ei kyllä sinänsä tartte ihmetellä miksei mistään löydy mitään juttua, kun kattoo paljonko on toisaalla hintaa: https://www.race.fi/fi/product/45494a/c ... -oscar-leddealer kirjoitti:Todennäköisesti ei ole mistään kotoisin, jos ajatellaan valon määrää.
Näyttäisi että noita on ollut myynnissä jo syksyllä 2015 ja siitä on neljässä vuodessa menty lisävalojen kehityksessä eteenpäin joka tapauksessa aivan valtavasti.
Noille on luvattu 600lm valoteho jota voi verrata vaikka Waven 8400lm.
Valokuviohan voi silti tuolla mutanetin hinnalla olla ihan kelvollinen muihin vastaaviin verrattuna. Tuo se vaan jaksaa huvittaa, kun ilmoitetaan valolle kantama mainitsematta montako luksia sieltä 340 m etäisyydeltä mahtaa löytyä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Vänkäri otti aamun lumisateessa kuvaa siitä miltä näyttää kuskin paikalta:dealer kirjoitti: S203 3xBosch + pari ledpaneelia katolla:
LumiPYRYSSÄ ei luultavasti pysty ajamaan katolla olevat ledpanelit päällä. Niille ei ole katkaisijaa erikseen. Tässä sateessa ei haitannut, kuvassa näyttää pahemmalta kuin todellisuudessa.
Tässä vielä verrokiksi -87 200D vakiovalot tältä aamulta.
Silmälääkäriin vaan jos noilla ei pärjää, ja hammaslää...no, johonkin hoitoon jos kitkat ei pidä paremmin kuin nastarenkaat.
(pupetille kiitokset kuvan lainasta jos satut lukemaan )
Iisalmessa tehdyt mittaukset.
https://www.facebook.com/groups/1718736381586905/
Kaippa tuo linkki toimii. Julkinen sivu.
https://www.facebook.com/groups/1718736381586905/
Kaippa tuo linkki toimii. Julkinen sivu.
Kiitti vaan pyhäaamun kahvit_nenästä_ja_ukko_tuolilta-syndroomasta!dealer kirjoitti:dealer kirjoitti: Tässä vielä verrokiksi -87 200D vakiovalot tältä aamulta.
Silmälääkäriin vaan jos noilla ei pärjää, ja hammaslää...no, johonkin hoitoon jos kitkat ei pidä paremmin kuin nastarenkaat.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
W211 lisäkaukovalo maskin taaksi
Askartelin viime viikolla Arctic Bright 600 Curved tms ledibaarin S211:een, en halunnut sitä nokalle linjoja pilaamaan:
https://drive.google.com/open?id=12HOUm ... qovd5suaVf
https://drive.google.com/open?id=11l0xM ... GGr8Xh2qyo
https://drive.google.com/open?id=11dHmP ... QynV9lleXi
https://drive.google.com/open?id=125b7P ... MC1Wp-nKCn
Ei antanut google linkittää suoraan kuvina, joten linkkeinä.
https://drive.google.com/open?id=12HOUm ... qovd5suaVf
https://drive.google.com/open?id=11l0xM ... GGr8Xh2qyo
https://drive.google.com/open?id=11dHmP ... QynV9lleXi
https://drive.google.com/open?id=125b7P ... MC1Wp-nKCn
Ei antanut google linkittää suoraan kuvina, joten linkkeinä.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
On kyllä siisti asennus, mukavasti aika ylöskin ja valoa näyttää tulevan vallan mainiosti
Itsellä myös toisen auton valo-ongelma ratkaisematta. Uudessa autossa on kyllä hienot heebelit valoina. Heiluvat, kääntyvät, veivaavat, vääntävät yms. niin, ettei tarvitse valokatkaisijaan enää koskea ja periaatteessa aina on maksimimäärä valoa jaossa ajamista ajatellen, tietysti muut liikkujat huomioiden.
Mutta, sitten se mutta: kirkkaathan nuo ovat, vaan pitkien kantama varsinkin silloin, kun kaikki mukautukset on pois pelistä, jää kuitenkin aika kapeaksi ja pistemäiseksi, eikä lisäkantamakaan pahitteeksi olisi. Nyt sitä on kunnolla silmämääräisesti parin sadan metrin luokkaa, eikä kauheasti muualle juuri valoa tule kuin tielle, penkat jää aika kapaksi. Näiden karvatollojen lisääntyminen myös kun on ollut käytännössä käänteinen metsästysseurojen aktiivien ukkoutumiseen, olisi mukava, jos näiden hyppelyt tuolla tie reunoissa olisi vähän paremmin ennakoitavissa. Autossa on kaiken maailman tutkia ja tunnistimia keula täynnä, jolloin ainoa paikka laittaa lisävalo on ihan sinne puskurin alareunaan maskin taakse piiloon. DSM:llä ainakin näyttää olevan ihan mallikohtaisia asennussarjojakin olemassa. Vaan ihan varmuudella ei oikein tunnu olevan nyt tietoa, saako tuon lisävalon toimimaan noiden dynaamisten älyvalojen kanssa. Eihän siitä muutoin mitään oikeaa iloa ole...
Perheen kakkosautossa on vakioledit automaattisella valonvaihtajalla + pikkuruinen Hellan led-bar rekisterikilven päällä. Ihan älyttömän hyvät valot tuossa jo noin, varsinkin kun siinä ne puolivalot on oikeasti hyvät: tasainen valokuvio, kirkkaat, leveät ja hyvin kantavat. Oikeasti siinä on tuolla set-upilla periaatteessa paremmat valot kuin nuo kalliimman auton kalliit äly-sellaiset.
Itsellä myös toisen auton valo-ongelma ratkaisematta. Uudessa autossa on kyllä hienot heebelit valoina. Heiluvat, kääntyvät, veivaavat, vääntävät yms. niin, ettei tarvitse valokatkaisijaan enää koskea ja periaatteessa aina on maksimimäärä valoa jaossa ajamista ajatellen, tietysti muut liikkujat huomioiden.
Mutta, sitten se mutta: kirkkaathan nuo ovat, vaan pitkien kantama varsinkin silloin, kun kaikki mukautukset on pois pelistä, jää kuitenkin aika kapeaksi ja pistemäiseksi, eikä lisäkantamakaan pahitteeksi olisi. Nyt sitä on kunnolla silmämääräisesti parin sadan metrin luokkaa, eikä kauheasti muualle juuri valoa tule kuin tielle, penkat jää aika kapaksi. Näiden karvatollojen lisääntyminen myös kun on ollut käytännössä käänteinen metsästysseurojen aktiivien ukkoutumiseen, olisi mukava, jos näiden hyppelyt tuolla tie reunoissa olisi vähän paremmin ennakoitavissa. Autossa on kaiken maailman tutkia ja tunnistimia keula täynnä, jolloin ainoa paikka laittaa lisävalo on ihan sinne puskurin alareunaan maskin taakse piiloon. DSM:llä ainakin näyttää olevan ihan mallikohtaisia asennussarjojakin olemassa. Vaan ihan varmuudella ei oikein tunnu olevan nyt tietoa, saako tuon lisävalon toimimaan noiden dynaamisten älyvalojen kanssa. Eihän siitä muutoin mitään oikeaa iloa ole...
Perheen kakkosautossa on vakioledit automaattisella valonvaihtajalla + pikkuruinen Hellan led-bar rekisterikilven päällä. Ihan älyttömän hyvät valot tuossa jo noin, varsinkin kun siinä ne puolivalot on oikeasti hyvät: tasainen valokuvio, kirkkaat, leveät ja hyvin kantavat. Oikeasti siinä on tuolla set-upilla periaatteessa paremmat valot kuin nuo kalliimman auton kalliit äly-sellaiset.
https://www.lakeustec.fi/tuote/led-lisv ... onia-prime
Tämmösen toi posti tänään. Joko typhoon 590 tai Comber lähtee. Tähän saa samanlaiset ylätuet kuin genesiksen valoihin. Täydellinen paketti. Parkin kytkentää mietin. Voisi jättää pois.
Tämmösen toi posti tänään. Joko typhoon 590 tai Comber lähtee. Tähän saa samanlaiset ylätuet kuin genesiksen valoihin. Täydellinen paketti. Parkin kytkentää mietin. Voisi jättää pois.
Wlight Comber.
https://www.youtube.com/watch?v=4CoV96OUPTw
Walonia Prime.
https://www.youtube.com/watch?v=6VjddcrBC2E
Wlight Typhoon 590
https://www.youtube.com/watch?v=YNPJxZTk4Eo
Comber valaisee kyllä koko tien ja puiden latvat tuolla suuntauksella. Primen valo on silmälle ystävällisempi ja valoa on myös tien laidassa. Liikennemerkit eivät lyö silmille kuten Comberilla.
Videolla olevassa kuvassa heinäpaalit 150m päässä ja ensimäinen puu oikealla noin 250m päässä. Suuntaus tuossakin hiukan ylös. Eilen sain hienosäädettyä kun ylätuet taivuttelin oikeaan muotoon ruuvipenkissä.
Skodan luiskanokka vaatii veronsa. Valo tulee aika eteen kilpitelineessä. Tätä voisi jo harkita vaikka maskin taakse puskurin alle. En taida jaksaa alkaa värkkäämään.
Verrokkina yhden ajossa olevan työkalun vakiovalot. Pelkkää halogenia. Suoran mitta non 300m. Umpiot varmaan alkuperäiset.
https://www.youtube.com/watch?v=4CoV96OUPTw
Walonia Prime.
https://www.youtube.com/watch?v=6VjddcrBC2E
Wlight Typhoon 590
https://www.youtube.com/watch?v=YNPJxZTk4Eo
Comber valaisee kyllä koko tien ja puiden latvat tuolla suuntauksella. Primen valo on silmälle ystävällisempi ja valoa on myös tien laidassa. Liikennemerkit eivät lyö silmille kuten Comberilla.
Videolla olevassa kuvassa heinäpaalit 150m päässä ja ensimäinen puu oikealla noin 250m päässä. Suuntaus tuossakin hiukan ylös. Eilen sain hienosäädettyä kun ylätuet taivuttelin oikeaan muotoon ruuvipenkissä.
Skodan luiskanokka vaatii veronsa. Valo tulee aika eteen kilpitelineessä. Tätä voisi jo harkita vaikka maskin taakse puskurin alle. En taida jaksaa alkaa värkkäämään.
Verrokkina yhden ajossa olevan työkalun vakiovalot. Pelkkää halogenia. Suoran mitta non 300m. Umpiot varmaan alkuperäiset.
Toyota Urban Cruiser sai keulaansa tämän panelin.
https://www.valostore.fi/tuote/e_hyvaks ... d_lite_75/
Kaveri oli muuten laittanut paikalleen, mutta viimeiset sähkötyöt tehtiin meidän pihassa. Illalla käytiin suuntaamassa.
Kokoonsa ja hintaansa nähden kelvollinen valo. Tämä oli ollut tarjouksessa jokin aika sitten.
Valo yllättävän miellyttävä silmälle ja liikennemerkit eivät tulleet silmille.
https://www.valostore.fi/tuote/e_hyvaks ... d_lite_75/
Kaveri oli muuten laittanut paikalleen, mutta viimeiset sähkötyöt tehtiin meidän pihassa. Illalla käytiin suuntaamassa.
Kokoonsa ja hintaansa nähden kelvollinen valo. Tämä oli ollut tarjouksessa jokin aika sitten.
Valo yllättävän miellyttävä silmälle ja liikennemerkit eivät tulleet silmille.
Olen ihmetellyt mikä autoilijoilla on esteenä lisävalohankinnalle.
Tämänkin talven aikana on tullut ohitettua lukuisia autoja ja minut on ohitettu lukuisilla autoilla joissa on niin huonot valot etä se tuntuu jo itsensä kiusaamiselta.
Mielletäänkö lisävalo(t) niin kalliiksi ettei sen vuoksi hankita ?
Reilulla satasella saa jo ledbarin joka parantaa useimpien autojen omia valoja hurjasti. Noin 300 euron hintaluokassa ollaan erinomaisessa lisävalossa "kiinni".
Kilpiteline ja johtosarja maksavat yhteensä alle 50 euroa.
Nykyisin johtosarjan ja lisävalon välissä on valmis liitin, asennus on helppoa.
Uudempiin autoihin toki tarvitaan canm8-boksi johon menee rahaa 70-80 euroa.
Nyt parin viikon aikana on ollut hetkellisesti viereisellä kaistalla useampi auto joiden valoilla ei kerta kaikkiaan näe mihinkään. Hyvä jos 50-70 metriä kaukovaloilla. Sitten kun omaan vaihtaa kaukovalot on koko 300-400 metrin suora kirkkaasti valaistu penkkoineen ja metsää leveästi sivuilla.
Päivänä muuanna joku ohitti muutaman vuoden vanhalla 212:lla ja kyllä senkin ledit on huonot kunnon valoihin tottuneelle.
(joo tiedän, silmälaseja vaan hankkimaan ellei näe pimeässä kuin pöllö)
Entäpä sitten kun on muuten huonot valot mutta hyvät lisävalot ja joutuu vaihtamaan lähivaloille ? No sitähän se, että olet jo nähnyt satoja metrejä eteenpäin mahdolliset tiellä olevat esteet / hirvet / mitä onkaan.
Ei kai se mikään tavoite ole että huonojen lähivalojen kaverina pitäisi välttämättä olla yhtä huonot kaukovalot.
Tämänkin talven aikana on tullut ohitettua lukuisia autoja ja minut on ohitettu lukuisilla autoilla joissa on niin huonot valot etä se tuntuu jo itsensä kiusaamiselta.
Mielletäänkö lisävalo(t) niin kalliiksi ettei sen vuoksi hankita ?
Reilulla satasella saa jo ledbarin joka parantaa useimpien autojen omia valoja hurjasti. Noin 300 euron hintaluokassa ollaan erinomaisessa lisävalossa "kiinni".
Kilpiteline ja johtosarja maksavat yhteensä alle 50 euroa.
Nykyisin johtosarjan ja lisävalon välissä on valmis liitin, asennus on helppoa.
Uudempiin autoihin toki tarvitaan canm8-boksi johon menee rahaa 70-80 euroa.
Nyt parin viikon aikana on ollut hetkellisesti viereisellä kaistalla useampi auto joiden valoilla ei kerta kaikkiaan näe mihinkään. Hyvä jos 50-70 metriä kaukovaloilla. Sitten kun omaan vaihtaa kaukovalot on koko 300-400 metrin suora kirkkaasti valaistu penkkoineen ja metsää leveästi sivuilla.
Päivänä muuanna joku ohitti muutaman vuoden vanhalla 212:lla ja kyllä senkin ledit on huonot kunnon valoihin tottuneelle.
(joo tiedän, silmälaseja vaan hankkimaan ellei näe pimeässä kuin pöllö)
Entäpä sitten kun on muuten huonot valot mutta hyvät lisävalot ja joutuu vaihtamaan lähivaloille ? No sitähän se, että olet jo nähnyt satoja metrejä eteenpäin mahdolliset tiellä olevat esteet / hirvet / mitä onkaan.
Ei kai se mikään tavoite ole että huonojen lähivalojen kaverina pitäisi välttämättä olla yhtä huonot kaukovalot.
wiimax.fi
Re: W211 lisäkaukovalo maskin taaksi
Nyt oli kyllä niin siisti asennus, että tämä alkoi kiinnostaa, kun omassa ajatusmaailmassani haluaisin ledibaarin, mutta en haluaisi istuttaa sitä maskin eteen näkyville kököttämään. Voiskos Lajunen vähän referoida lyhyesti, mitä tekemänsä asennus edellytti kiinnityspuolen suhteen...?Olli Lajunen kirjoitti:Askartelin viime viikolla Arctic Bright 600 Curved tms ledibaarin S211:een, en halunnut sitä nokalle linjoja pilaamaan:
https://drive.google.com/open?id=12HOUm ... qovd5suaVf
https://drive.google.com/open?id=11l0xM ... GGr8Xh2qyo
https://drive.google.com/open?id=11dHmP ... QynV9lleXi
https://drive.google.com/open?id=125b7P ... MC1Wp-nKCn
Ei antanut google linkittää suoraan kuvina, joten linkkeinä.
SLK:ssa ei yksinkertaisesti ole siistiä asennuspaikkaa lisävaloille. Sumuvalojen paikalle olen harkinnut lisäpitkiä ja jos sumarit uudelleensijoittaisi alemman maskiverkon ulkolaidoille jossa ne ei haittaisi jäähdytysilmaa. Jätin kuitenkin tämän ajatuksen hautumaan ja tilasin Ebaystä "tyhjennetyt" polttimon kiinnikkeet jotta saan sopimaan xenon-sarjan orkkis pitkiin.dealer kirjoitti:Olen ihmetellyt mikä autoilijoilla on esteenä lisävalohankinnalle.
Oispa joskus vähän arvokkaampi talvikulkine johon viitsis askarrella ja sijoittaa valotehoon.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Ainakin facelift w204 xenonit ovat yllättävän hyvät. Oma arkiajelu painottuu motarille jossa pääosin valaistus. En siksi ole kokenut välttämättömäksi lisävaloa. En myöskään halua valoa keulalle näkyviin vaan asennuspaikka olisi puskurin alaritilän takana. Eniten tuossa mietityttää juuri kuinka suuren hyödyn näin alas asennetulla lisävalolla saa. Ehkäpä siis jossain vaiheessa kokeilen.
Jos on vinkkejä tuohon mitä valoa sinne koittaisi niin saa jakaa. Näin ajattelin itsekin että ihan mitä vain ei tuonne kannata edes survoa vaan täytyy pohtia mikä malli toimisi tuoltakin korkeudelta hyvin ettei auton edusta ole täynnä valoa.dealer kirjoitti:Juu, se on ymmärrettävää jos ei ole paikkaa mihin asentaa valo, tai ajaa pääasiassa motaria, totta kai.
Alas asennettava valo pitää valita huolella että siitä saisi parhaan hyödyn.
Laitoin w212 osram night braker laser +200% polttimot niin ei tosiaan ole tarvetta lisävaloille. Ihmisten aikaan liikkuessa vastaan tulee kokoajan autoja tai saa ajaa jonkun perässä. Ja sellaisen havainnon tehnyt että ne kellä on niitä tehokkaita ledejeä, niin ne myös perseilee niiden kanssa. Todennäköisesti siitä syystä että kun ei niitä saa käyttää kun silloin tällöin puoli kilometriä niin harmittaahan se.
Kuorma-autoon laitoin sae seeker 210, aattelin ettei siihen häävejä valoja saa kun max referenssi sai olla kahdella valolla 12,5 per valo ja noissa on vaan 10. Mutta näemmä toi referenssi ei kerro yhtään mitään, on kyllä tehokkaat valot
Kuorma-autoon laitoin sae seeker 210, aattelin ettei siihen häävejä valoja saa kun max referenssi sai olla kahdella valolla 12,5 per valo ja noissa on vaan 10. Mutta näemmä toi referenssi ei kerro yhtään mitään, on kyllä tehokkaat valot
Tilailin w-light storm 20:sen kun oli ihan kohtalaiseen hintaan tarjolla. Koitetaan tuota siis w204 alaritilän takana samaan tapaan kuin Mika.T:llä on asennettuna. Katsotaan paljonko tuolla saa lisää valoa keulalle tuolta paikalta. Tietysti jälleen jännätään millainen canm8 purkki sieltä tulee ja miten toimii noiden ihc/ils valojen kanssa.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W211 lisäkaukovalo maskin taaksi
Kiitos! Tyytyväinen olen lopputulokseen.Andy kirjoitti:Nyt oli kyllä niin siisti asennus, että tämä alkoi kiinnostaa, kun omassa ajatusmaailmassani haluaisin ledibaarin, mutta en haluaisi istuttaa sitä maskin eteen näkyville kököttämään. Voiskos Lajunen vähän referoida lyhyesti, mitä tekemänsä asennus edellytti kiinnityspuolen suhteen...?Olli Lajunen kirjoitti:Askartelin viime viikolla Arctic Bright 600 Curved tms ledibaarin S211:een, en halunnut sitä nokalle linjoja pilaamaan...
Ajattelin ensin pienempää askarrella tuonne kun mittailin väliin jäävää rakoa, mutta sitten kuitenkin päätin samalla vaivalla 'tunkea' tuon Arctic Bright 600 käyrän kun vaikutti mahtuvan ja halusin selvästi lisää valotehoa. Lisäksi ajatus oli, ettei maskia tarvitsisi leikellä (en vieläkään ole), koska tehokkaammasta valosta on hieman varaa jäädä säleikön varjoonkin tai korkeintaan pitäisi vähän sisäpuolelta veistää, ettei ota kiinni. Ei tarvinnut koska valon sai riittävän alas ja lähelle jäädytintä.
Mittailun ja pähkäilyn lisäksi
- piti hieman jäähdyttimen etupuolella olevia ilmanohjaimia/muovisuojia leikellä ja niiden alle
- porata pari reikää sekä justeerata kiinnikkeiden asentoa rikoilla, että osuvat suunnilleen kohdilleen ja suoraan (tai lievälle kaarelle, koska lamppu kaareva, päädyistä kiinni)
- siirtää äänimerkki eripäin alemmas omassa raudassaan, johtoja ei tarvinnut muokata
- muokata tuulihaan keskikappale (alumiinia) tukeutumaan valon uriin tuleviin kiinnityskappaleisiin, lähinnä että konepellin tuulihaka toimisi tukevammin. Valon kannalta ei liene merkitystä, toki hieman mahdollista värinää vaimentaa. Tein rei'istä myös pitkulaiset, jotta korkeussäätö onnistuu. Tuulihaka toimi myös ilman isompaa alaosaa, mutta en ole varma täyttääkö katsurin vaatimuksia tms.. Itse konepeltihän lukittuu kahdesta pisteestä konepellin reunoilta eikä keskellä ole kuin tuulihaka, joten ei liene välttämätön tuo lirpake. Niin ohutta tavaraa, ettei liene merkitystä törmäystilanteessakaan. Distronicin kanssa lienee tarpeellinen ja sen kanssa ei onnistune tällainen asennus.
Otin varulta myös valon takakulmista jäähdytyssiiliä pois, jottei vahingossakaan hankaa jäähdyttimeen (takuu tässä toki nollautuu, mutta en antanut sen häiritä), mutta tämä ei olisi ollut _ehkä_ välttämätöntä.
Ehkä eniten aikaa kului suunnitteluun ja mittailemiseen, sekä valon asemointiin niin, että maski peittää siitä mahdollisimman vähän konepellin ollessa kiinni. Jokin hieman pienikokoisempi valo tai kaksi suorakaiteen muotoista saattaisi mennä melko helpostikin tuonne maskin taakse. Hitusen lisää valoa tiellä saisi maskin ripoja ohentamalla tai leikkelemällä, mutta en ole ainakaan vielä kokenut tarpeelliseksi. Jos edullisen varamaskin jostain löydän saatan kokeilla.
Tuossa vielä kansio, missä joitain täällä julkaisemattomia kuvia:
https://drive.google.com/open?id=11Wmg1 ... YIsEIq0cu_
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi