JuMulan mersuröntät - tietä riittää
Hölömö ja pölijä kysymys maanantaille: Miten sopii varmarin takanavat setaniin, eroa on tiettävästi laakereissa ainakin? Onkos vetarinboori sama?
Yksi sopivavälityksisellä lukkoperällä oleva muuten huono varmarirönttä uhkaa ilmestyä pihaan purettavaksi ja ajattelin tuosta hyödyntää ainakin perämurikan ajoautooni. Utsin tuossa vaan että vaihtaisko koko takakelkan kaikkineen jolloin ei neljän pultin lisäksi muuta "ylimääräistä" olisi kuin käkkärivaijerien ja jarruletkujen irrotus ja kiinnitys. Vaihtoehtona pelkän perämurikan vaihto joka äkkiä räknättynä teettää jopa isomman homman jos joutuu navatkin vaihtamaan?
E: Typo
Yksi sopivavälityksisellä lukkoperällä oleva muuten huono varmarirönttä uhkaa ilmestyä pihaan purettavaksi ja ajattelin tuosta hyödyntää ainakin perämurikan ajoautooni. Utsin tuossa vaan että vaihtaisko koko takakelkan kaikkineen jolloin ei neljän pultin lisäksi muuta "ylimääräistä" olisi kuin käkkärivaijerien ja jarruletkujen irrotus ja kiinnitys. Vaihtoehtona pelkän perämurikan vaihto joka äkkiä räknättynä teettää jopa isomman homman jos joutuu navatkin vaihtamaan?
E: Typo
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Talven selkä alkaa taittua ja pakkasetkin pääsivät taas yllättämään.
Käyttöröntän hehkuvalo on toimiskellut miten sattuu jo muutaman talven ajan ja kylmäkäynnistyksen jälkeen on käynti ollut hetken aikaa enemmän tai vähemmän epätasaista. Korvalla alkujaan kuulostelin että yhtä hehkua viidestä uupuu, tuolloin hiukan rötäsi parin sekunnin jälkeen mutta starttasi kuitenkin heti.
Kolmella hehkulla sahautti hiukan pitempään ja samaten käynti oli jo sen kuuloista että pyttyjä uupuu. Nyt kun toimii enää kaksi hehkua viidestä alkaa päivän ensimmäinen startti olla jo aika jännää ajankulua.
Pitänee alkaa vaihtamaan noitakin kynttilöitä kunhan saan taas autoa sisälle, sormet ristissä olen siihen asti että nämä pakkaset hiukan hellittäisivät...
Käyttöröntän hehkuvalo on toimiskellut miten sattuu jo muutaman talven ajan ja kylmäkäynnistyksen jälkeen on käynti ollut hetken aikaa enemmän tai vähemmän epätasaista. Korvalla alkujaan kuulostelin että yhtä hehkua viidestä uupuu, tuolloin hiukan rötäsi parin sekunnin jälkeen mutta starttasi kuitenkin heti.
Kolmella hehkulla sahautti hiukan pitempään ja samaten käynti oli jo sen kuuloista että pyttyjä uupuu. Nyt kun toimii enää kaksi hehkua viidestä alkaa päivän ensimmäinen startti olla jo aika jännää ajankulua.
Pitänee alkaa vaihtamaan noitakin kynttilöitä kunhan saan taas autoa sisälle, sormet ristissä olen siihen asti että nämä pakkaset hiukan hellittäisivät...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mitenku mulla hehkunkajo kajastaa sen minuutin verran, sitten on melekkeen yritävinään yhtäkahtalähtä ja batteri taas död. Aina on ollunna nyt paksumpia kaapelija ja tykevämpiä akkuja liki, jotta tuo Ryykeltäjä on liikekannalla aina toki. On se peto, on.JuMu S kirjoitti:Talven selkä alkaa taittua ja pakkasetkin pääsivät taas yllättämään.
Käyttöröntän hehkuvalo on toimiskellut miten sattuu jo muutaman talven ajan ja kylmäkäynnistyksen jälkeen on käynti ollut hetken aikaa enemmän tai vähemmän epätasaista. Korvalla alkujaan kuulostelin että yhtä hehkua viidestä uupuu, tuolloin hiukan rötäsi parin sekunnin jälkeen mutta starttasi kuitenkin heti.
Kolmella hehkulla sahautti hiukan pitempään ja samaten käynti oli jo sen kuuloista että pyttyjä uupuu. Nyt kun toimii enää kaksi hehkua viidestä alkaa päivän ensimmäinen startti olla jo aika jännää ajankulua.
Pitänee alkaa vaihtamaan noitakin kynttilöitä kunhan saan taas autoa sisälle, sormet ristissä olen siihen asti että nämä pakkaset hiukan hellittäisivät...
Mielenkiintosta ajjaa diiselillä, pakkasilla, huonolla patterilla, huonoilla kynttilöillä ja huonolla startilla.
Muulinpotkua en saateri en laita. Kiroilee nuo vähäsenkään tiuhemmat kaasuöljymoottorit niin perkeleesti sillä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
^Se hehkuvalo tuossa minun autossa välillä palaa niinkun kuuluu ja välillä ei. Yhdelläkään kertaa ei silti kaikilla pytyillä starttaa.
Funtsailin tuossa jo pilottia tai bensaa imuilman sekaan suihkaisevani mutta vanhan ja monet nokitonnit syytäneen potilaan reaktio kummastuttaa täälläkin päin jo ennalta siinä määrin että enpä taida uskaltaa.
Eilen oli taas elohopea paljon pitempänä ja niin lähti taas Mersu näpsäkästi tulille tunteroisen kestäneen lohkolämmitinsession siivittämänä, ei tarvinnut starttia kuin malliksi pyöräyttää.
Funtsailin tuossa jo pilottia tai bensaa imuilman sekaan suihkaisevani mutta vanhan ja monet nokitonnit syytäneen potilaan reaktio kummastuttaa täälläkin päin jo ennalta siinä määrin että enpä taida uskaltaa.
Eilen oli taas elohopea paljon pitempänä ja niin lähti taas Mersu näpsäkästi tulille tunteroisen kestäneen lohkolämmitinsession siivittämänä, ei tarvinnut starttia kuin malliksi pyöräyttää.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
^Akkua ja sen vointia lämmöllä minäkin pahimpien pakkasten aikaan ajattelin, mutta niin vaan osoittaa vuonna 2009 hankkimani Boschilainen olevansa laatukampe parhaasta päästä.
Välillä jo pitempien pakkasstarttien loppupuolella on avaimenkääntäjältä usko meinannut loppua mutta niin vaan on mäntä saanut kyytiä että startannut lopulta on. Pahin lähtö oli -26 pakkasesta ilman lohkolämppäriä. Savua ja hajua riitti auton sisällekin asti, kauan kesti startti eikä tuuli kuskannut käryjä mihinkään. Sisällehän se haiku tunki.
Välillä jo pitempien pakkasstarttien loppupuolella on avaimenkääntäjältä usko meinannut loppua mutta niin vaan on mäntä saanut kyytiä että startannut lopulta on. Pahin lähtö oli -26 pakkasesta ilman lohkolämppäriä. Savua ja hajua riitti auton sisällekin asti, kauan kesti startti eikä tuuli kuskannut käryjä mihinkään. Sisällehän se haiku tunki.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
^Mersu kävi hehkujen vaihdossa. Hinauskeikan teetti pohjoisessa Suomessa kun oli yön yli hotellin parkissa ja pakkanen painui taas lähelle 20 astetta. Siinä kun kollegaa pakuineen odottelin oli ykskaks hyvin aikaa kiinnitellä köysi keulalle ja soitella hehkuremonttia.
Tuulilasikin tuli vaihdatettua, alkoi olla niin sameaksi naarmuuntunut tuo entinen billklinttoni että alkoi jo ajoa haitata. Koitan vaihteeksi kiinanlasia, vaihdettuna hinta alle EUR 150. Katotaan kauanko pysyy hyvänä.
Tuulilasikin tuli vaihdatettua, alkoi olla niin sameaksi naarmuuntunut tuo entinen billklinttoni että alkoi jo ajoa haitata. Koitan vaihteeksi kiinanlasia, vaihdettuna hinta alle EUR 150. Katotaan kauanko pysyy hyvänä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tihkusateesta johtuen tuli ajettua rönttä oikein sisätiloihin öljynvaihtoa varten. Siinä samalla vaihtui hihnankiristin rullineen. Johan hiljeni rapina ja rallatus pellin alta.
Ajattelin modata tuosta vanhasta kiristimestä paremmin aikaa kestävän seuraavasti;
- pilipalilaakeroidun muovirullan tilalle iso kuulalaakeri jonkunlaisella DIY-keskiöllä
- iso pultti sorvissa alikokoon ja kiillotus "peiliksi"
- ison pultin reikä pyöreäksi ja punametallista (tai alumiinista?) tuonne väliin oikea laakeri voitelureiällä
Sitten on toinen juttu että kannattaisko tuon kiristimen tilalle tehdä raudasta kokonaan uusi osa, saisi tuon ison laakerin kunnolla kiinni.
Ajattelin modata tuosta vanhasta kiristimestä paremmin aikaa kestävän seuraavasti;
- pilipalilaakeroidun muovirullan tilalle iso kuulalaakeri jonkunlaisella DIY-keskiöllä
- iso pultti sorvissa alikokoon ja kiillotus "peiliksi"
- ison pultin reikä pyöreäksi ja punametallista (tai alumiinista?) tuonne väliin oikea laakeri voitelureiällä
Sitten on toinen juttu että kannattaisko tuon kiristimen tilalle tehdä raudasta kokonaan uusi osa, saisi tuon ison laakerin kunnolla kiinni.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tämmösellä tolalla ne nyt on asiat. Varmari lähtee kohta tilaa viemästä.
viewtopic.php?t=63283&highlight=
Siitä talveksi tekemistä tai prässille purtavaa.
viewtopic.php?t=63283&highlight=
Siitä talveksi tekemistä tai prässille purtavaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Aloin tuota varmarista adoptoitavan takakelkan vaihtamista suunnittelemaan. Varkusta lähtee myös tandempumppu josta otetaan lukkoperälle paine sekä ASD-laitteisto ylipäätään. Mites nuo sähköt, tarviiko tuo keksintö sitä kuuluisaa merkkivaloaan toimiakseen?
Isoimpana haasteena taitaa olla kardaanin tekeminen, kun tuo korvaava tuote on ns "isoperä" ja autossa on muuten kiinni pienemmät emmeet. Vaan ongelmahan taitaisi ratketa kun vaihtaisi samalla 200d:n originaalin 4v-manuaalilaatikonkin malliin 722.3. Ainoana muttana tuossa ajatusleikissä alkuperäisen neloskoneen ja/tai nykyisen vitoskoneen sijainti edempänä eli kardaanin tarvisi tuolloinkin olla vähän pitempi kuin kuusipyttyisen bensan/dieselin oma. Ja öljypohjan siirtyminen etupalkin sisään se sitten on seuraava ongelma jos ajattelisi kutoskoneen moottorinkorvia ratkaisuna käyttää.
Jossain kohtaa ehkä, mutta ei tähän hätään. Onko se jortaani tehtävä kahdesta vanhasta puoliskosta itse vai mitähän tuossa kohtaa kannattaisi tehdä?
Isoimpana haasteena taitaa olla kardaanin tekeminen, kun tuo korvaava tuote on ns "isoperä" ja autossa on muuten kiinni pienemmät emmeet. Vaan ongelmahan taitaisi ratketa kun vaihtaisi samalla 200d:n originaalin 4v-manuaalilaatikonkin malliin 722.3. Ainoana muttana tuossa ajatusleikissä alkuperäisen neloskoneen ja/tai nykyisen vitoskoneen sijainti edempänä eli kardaanin tarvisi tuolloinkin olla vähän pitempi kuin kuusipyttyisen bensan/dieselin oma. Ja öljypohjan siirtyminen etupalkin sisään se sitten on seuraava ongelma jos ajattelisi kutoskoneen moottorinkorvia ratkaisuna käyttää.
Jossain kohtaa ehkä, mutta ei tähän hätään. Onko se jortaani tehtävä kahdesta vanhasta puoliskosta itse vai mitähän tuossa kohtaa kannattaisi tehdä?
Viimeksi muokannut JuMu S, 12.11.2018 8:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tiukassa ne olivat kaikki taka-akselistoon liittyvät pulttiloiset, hyvänen aika sentään. Vaikka kuinka olin irrottelelevinani putkia säätöventtiilin päästä niin eivätkö pirulauta ne iskarien putket vaan jääneetkin paineenalaisiksi. No tulihan lattia samalla kuurattua ja tallivaatteet pestyä.JuMu S kirjoitti:...tuosta nuo tasonsäätöiskaritkin hyllylle...
Takakelkka nyt löysytettynä ja putket jne irti. Asd-mokkulat auton alta sekä jarrupalat täytyy vielä irrottaa koska tarkoitus seuraavaksi on tönätä auto tallin lämmöstä pihalle ja nostaa vasta siinä kohtaa koppa pois takakelkan päältä.
Ennen sitä nosturi alemmaksi ja muut taltioitavat osat irti.
Tuota 722.3:sta olen tuossa arponut että pitäisiköhän hänetkin vielä irrottaa ennen paaliauton saapumista, uusia kun ei enää puissa kasva.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Alkaa varkusta olla kohta irti kaikki talteen otettava. Lämmönsäätöpaneeli ja kaatoluukun mekanismit vielä irti sekä lukot ovista ja kojelaudasta pois. Sivupeilit ja muutama pikkuhilu sisältä talteen lisäksi.
Olen tuota m103 konetta hiljaa miettinyt että kuinka onkin Mersun moottorista pitänyt tuommoinen risukasa rakentaa. Ahdas konehuone tottakai vaatinut tekemään kompromisseja kaikkien instrumenttien sijoittelujen suhteen mutta kun tuota tavaraa on pellin alla näkyvillä ja enimmäkseen piilossa aivan järkyttäviä määriä.
Ajatuksena on tandempumppu ja asd-laitteisto vaihtaa tuohon käyttöautoon ja sillä olen mahdollisimman paljon koittanut siihen liittyvää kamaa saada ehjänä talteen. Nappiohjauksella ajattelin lukon toteuttaa eli turhia sähköjä ei sen mukana tule.
Olen tuota m103 konetta hiljaa miettinyt että kuinka onkin Mersun moottorista pitänyt tuommoinen risukasa rakentaa. Ahdas konehuone tottakai vaatinut tekemään kompromisseja kaikkien instrumenttien sijoittelujen suhteen mutta kun tuota tavaraa on pellin alla näkyvillä ja enimmäkseen piilossa aivan järkyttäviä määriä.
Ajatuksena on tandempumppu ja asd-laitteisto vaihtaa tuohon käyttöautoon ja sillä olen mahdollisimman paljon koittanut siihen liittyvää kamaa saada ehjänä talteen. Nappiohjauksella ajattelin lukon toteuttaa eli turhia sähköjä ei sen mukana tule.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Olisihan se kuitenkin automaattisena parhaimmillaan, ASD. Vaikka lisäksi sitten nappiohjaus jos haluaa...
Onko sinulla virtapiirikaavioita ASD:lle jotta näkisi mitä kaikkea tarvitaan ?
Onko sinulla virtapiirikaavioita ASD:lle jotta näkisi mitä kaikkea tarvitaan ?
Ehjät saranat, myisitkö ? Voisi olla tarvetta.kaatoluukun mekanismit
Sama on.Miten sopii varmarin takanavat setaniin, eroa on tiettävästi laakereissa ainakin? Onkos vetarinboori sama?
wiimax.fi
Pura ja kasaa (kasaa vasta 6kk päästä purkamisesta) yks monivena V12 ensin ja sano sitten onko se M103 ahdas ja monimutkainenJuMu S kirjoitti:
Olen tuota m103 konetta hiljaa miettinyt että kuinka onkin Mersun moottorista pitänyt tuommoinen risukasa rakentaa. Ahdas konehuone tottakai vaatinut tekemään kompromisseja kaikkien instrumenttien sijoittelujen suhteen mutta kun tuota tavaraa on pellin alla näkyvillä ja enimmäkseen piilossa aivan järkyttäviä määriä.
Kyllähän tuo oikeasti on varsin avara ja yksinkertainen tuo lankun konehuone
126:ssa ainakin tilaa oli yllinkyllin m103:n kanssa, tosin konetilakin ihan eriluokkaa. Allekirjotan kyllä tuon risukasa -vertauksen kun niitä alipainelinjoja sun muuta menee sikinsokin jokasuuntaanMika.T kirjoitti:Pura ja kasaa (kasaa vasta 6kk päästä purkamisesta) yks monivena V12 ensin ja sano sitten onko se M103 ahdas ja monimutkainenJuMu S kirjoitti:
Olen tuota m103 konetta hiljaa miettinyt että kuinka onkin Mersun moottorista pitänyt tuommoinen risukasa rakentaa. Ahdas konehuone tottakai vaatinut tekemään kompromisseja kaikkien instrumenttien sijoittelujen suhteen mutta kun tuota tavaraa on pellin alla näkyvillä ja enimmäkseen piilossa aivan järkyttäviä määriä.
Kyllähän tuo oikeasti on varsin avara ja yksinkertainen tuo lankun konehuone
W210 E320cdi -02
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
En pitkällä tikullakaan ajatellut mihinkään tuommoiseen ikuna koskea. En.Mika.T kirjoitti: Pura ja kasaa (kasaa vasta 6kk päästä purkamisesta) yks monivena V12 ensin ja sano sitten onko se M103 ahdas ja monimutkainen
Kyllähän tuo oikeasti on varsin avara ja yksinkertainen tuo lankun konehuone
Eihän se perusmoottori tuossa Mersussa mikään polttomoottoria monimutkaisempi keksintö ole mutta vaikkapa sylinterinkannen ja termarikotelon välille tekaistu muutaman sentin vesiletkun pätkä vie ajatukset aika kauas saksalaisen auton moottoritilasta. Samoin moottorin "kylmällä puolella" yksi kerrallaan lisätyn näköisesti risteilevät putket ja letkut joita on uudempiin saati vanhempiin verrattuna paljon.
Vertailukohteena kun on samanvuotinen vaparidieselilankku niin onhan tuo M103 kaikkine tingeltangeleineen ihan italialaisen näköisesti tuonne konetilaan sotkettu. Tähän himmeliin vaan olen joutunut kajoamaan sen takia kun on tarkoitus muutamia varusteita ottaa tuosta talteen.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
En tuota automatiikkaa oikein tarvi mihinkään kun on tähänkin asti pärjännyt yksipyörävetoisella autolla - lukko vaan niitä tilanteita varten kun ei yksi vetävä pyörä saa autoa liikkumaan. Ajatus oli nimenomaan pitää sähköjen määrä minimissä ja tähän sopii aivan hyvin lukon käyttö vapautuvalla painonapilla joka vielä pikkuisen piilossa väärinkäytön estämiseksi. Katselin aikani noita kaavioita ja tuon purkuauton johtomakkaroita + antureita. Totesin että en ajoautoon tuommoista pakettia haitoiksi halua.dealer kirjoitti:Olisihan se kuitenkin automaattisena parhaimmillaan, ASD. Vaikka lisäksi sitten nappiohjaus jos haluaa...
Onko sinulla virtapiirikaavioita ASD:lle jotta näkisi mitä kaikkea tarvitaan ?
Ehjät saranat, myisitkö ? Voisi olla tarvetta.kaatoluukun mekanismit
Sama on.Miten sopii varmarin takanavat setaniin, eroa on tiettävästi laakereissa ainakin? Onkos vetarinboori sama?
Kattoluukun saranat tulee omaan käyttöön ainakin osaksi, varmarissa toimii kaikki mutta sedanissa ei luukku tilttaa ylös. Täytyy koittaa jossain välissä entrata kahdesta yksi.
Takakelkan otan tuosta kokonaisena irti ja vaihdan kokonaisena paikalleen, mahdollisesti vaihdan puslat ja hiekkapuhaltelen + maalailen samalla. Tasonsäätöä ja sen tarvetta vielä tuumailen, helppohan tuo olisi laittaa kun putket ja kaikki on valmiina. Eikä tule yhtään sähköjohtoa sen takia lisää.
Iskareille menevät putket täytyisi toki uusia kun ovat niin pahan näköiset.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Juu, kivasti siitä on apuja napilla toimivanakin !
ASD ei tarvitse yhtään anturia lisää jos autossa on ABSit ennestään.
ASD ei tarvitse yhtään anturia lisää jos autossa on ABSit ennestään.
1 Rear axle speed signal
2 ASD warning lamp (A1e24)
3 Front right speed signal
4 ASD function indicator lamp (A1e25)
5 Front left speed signal
6 Test coupling for diagnosis (X11/4)
7 -
8 Model 124: Ground W10/2
9 -
10 ASD valve Y38 ( -)
11 Stop lamp switch (ASD/ASR) (S9/1),
normally open contact
12 -
13 Voltage terminal 61
14 Stop lamp switch (ASD/ASR) (S9/1),
normally closed contact and voltage
supply terminal 87E
Kesägummit vaihtuivat ajoautoihin alle ja taas on meno röntänkin osalta erittäin mersumaista.
Varmarista on nyt riisuttu kampetta talteen oikein kaksin käsin. Kattoluukun mekanismit enää kiinni kun en keksinyt miten heidät ehjinä saa irti. Jatketaan nitkuttelua kunnes keksin että mitenkä irtoavat.
Tekisi muuten joku sopivankokoisen 3D tulostimen omistava noita värkkäämällä ihan hyvän tilin, ebayssakin näkyvät maksavan ihan mukavasti nuo liukuvat saranahässäkät. Toisaalta voisihan nuo vastaavat kilkkeet vaikka kaivaa jyrsimellä ulos umpinaisesta alumiinikangesta, käyttöikäkin taitaisi tälläkeinoin muodostua vähintäin ikuiseksi.
Varmarista on nyt riisuttu kampetta talteen oikein kaksin käsin. Kattoluukun mekanismit enää kiinni kun en keksinyt miten heidät ehjinä saa irti. Jatketaan nitkuttelua kunnes keksin että mitenkä irtoavat.
Tekisi muuten joku sopivankokoisen 3D tulostimen omistava noita värkkäämällä ihan hyvän tilin, ebayssakin näkyvät maksavan ihan mukavasti nuo liukuvat saranahässäkät. Toisaalta voisihan nuo vastaavat kilkkeet vaikka kaivaa jyrsimellä ulos umpinaisesta alumiinikangesta, käyttöikäkin taitaisi tälläkeinoin muodostua vähintäin ikuiseksi.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Enpä lähde tuota tasonsäätöä taltioimaan sen kummemmin kun ei mitään lisä-arvoa en tuostakaan lisävarusteesta pysty itselleni keksimään, muuta kuin tekemisen riemu.JuMu S kirjoitti:Tasonsäätöä ja sen tarvetta vielä tuumailen, helppohan tuo olisi laittaa kun putket ja kaikki on valmiina. Eikä tule yhtään sähköjohtoa sen takia lisää.
Iskareille menevät putket täytyisi toki uusia kun ovat niin pahan näköiset.
Tasonsäätöiskarit otan kumminkin talteen ja ovat täten ostettavissa. Mites noi "varaajapallot", onko käytetyille haluajia?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kattoluukun saranoiden irrotus hiukan tökkii. Kaikki ruuvilla kiinni oleva varustus alkaa olla purettuna eikä noita oikein muu tunnu pitelevän kuin se kattorakenteen sisälle sijoittuvilla popniiteillä kiinnitetty kiiltävä kiskoksi/ohjuriksi ymmärtämäni pellinlipare. Se puoliskoja yhdistävä poikittainen "kouru" noita pitää toisissaan kiinni, näyttäisi olevan jollain muovisilla kiinteiksi tulkitsemillani tapeilla kiinni.
Lähteekö nuo tapit jollain ilveellä ehjinä irti vai menevätkö poikki?
Varsin kalliin näköinen ilmestys se yhdyskouru, ei kait sitäkään kannata ehdointahdoin hajottaa. Kokemusperäistä neuvoa, anyone?
Tuon "c-mallisen" muovisen yhdyshässäkän kun saa irti niin pitäisi oman järkeni mukaan saranat olla liu'utettavissa niiden "ulkoseinille" jäävien muoviohjurien ohi ja edelleen väännettävissä irti paikaltaan.
Lähteekö nuo tapit jollain ilveellä ehjinä irti vai menevätkö poikki?
Varsin kalliin näköinen ilmestys se yhdyskouru, ei kait sitäkään kannata ehdointahdoin hajottaa. Kokemusperäistä neuvoa, anyone?
Tuon "c-mallisen" muovisen yhdyshässäkän kun saa irti niin pitäisi oman järkeni mukaan saranat olla liu'utettavissa niiden "ulkoseinille" jäävien muoviohjurien ohi ja edelleen väännettävissä irti paikaltaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Äh, no olen purkanut useita satalankun luukkuja sen verran että vaihtanut uudet saranat mutta en saa ilman kuvaa kiinni mikä on nyt ongelma
Systeemi purkautuu nätisti ilman väkivaltaa. Coupessa hieman enemmän purattaa vaikka ihan samannäköinen paketti.
Popniiteillä ? Kiiltävät kiskot on ruuveilla kiinni.
Systeemi purkautuu nätisti ilman väkivaltaa. Coupessa hieman enemmän purattaa vaikka ihan samannäköinen paketti.
Popniiteillä ? Kiiltävät kiskot on ruuveilla kiinni.
wiimax.fi
^Tänään aamulla kun arjen karstoista tyhjentynein levännein aivoin kävin noita osasia katselemaan niin nopeastihan nuo sitten sainkin ehjinä irti.
Lämmönsäätöpaneelinkin ruuvasin samoilla lämpimillä irti ja nyt alkaa auto olemaan minun puolestani valmis. Vintiltä pitää vielä hakea takapenkit ym kyytiin niin pääsee niistäkin samalla.
Lämmönsäätöpaneelinkin ruuvasin samoilla lämpimillä irti ja nyt alkaa auto olemaan minun puolestani valmis. Vintiltä pitää vielä hakea takapenkit ym kyytiin niin pääsee niistäkin samalla.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Varmari hukkaan menevine tykötarpeineen tuli eilen tönäistyä pihalle. Kaveri kävi tuossa aiemmin omiin bensa-autorojekteihinsa irrottelemassa jotain ruiskun instrumentteja ja minä vielä otin takakelkan kokonaisena talteen kuten uhosinkin.
Nouto on tilattu ja romutustodistuksenkin lupasivat tehdä.
Tallista vapautui taas mersun mentävä paikka, ajoautoa täytyy sopivan tilaisuuden tullen ottaa katon alle. Tarkoitus on röhjytä uudet moottorin kumityynyt ja jo jonkun aikaa tallissa pölyyntynyt uusi pakoputkisto paikalleen. Samalla on hyvä säädellä käsijarru ja tuon jälkeen uskaltaneekin lähteä käymään leimakonttorin setää moikkaamassa.
Nouto on tilattu ja romutustodistuksenkin lupasivat tehdä.
Tallista vapautui taas mersun mentävä paikka, ajoautoa täytyy sopivan tilaisuuden tullen ottaa katon alle. Tarkoitus on röhjytä uudet moottorin kumityynyt ja jo jonkun aikaa tallissa pölyyntynyt uusi pakoputkisto paikalleen. Samalla on hyvä säädellä käsijarru ja tuon jälkeen uskaltaneekin lähteä käymään leimakonttorin setää moikkaamassa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Varmari ja vajaa tonni muutakin rautaromua poistui tonttia komistamasta tänään. Yhtään pahoillaan ei purkaamoyrittäjä ollut irrottamieni osien takia. Sanoi että eipä näistä 2010 ja vanhemmista mitään osia enää myyntiin pureta, käytännössä nämä menee kuulemma murskaimeen kaikki.JuMu S kirjoitti: Nouto on tilattu ja romutustodistuksenkin lupasivat tehdä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kuinkahan yleistä on polttoaineputkien puhkisyöpyminen? En muists moisesta lukeneeni mutta omasta kulkineesta näkyy paluuputki alkaneen tihkua viimeisen kannakkeen kohdilta. Kannakkeen muovipultti on pettänyt ja tämän johdosta on päässyt putki täräjämään puhki. On vuotanut pienesti jo jonkun aikaa ja huomattu on, mutta nyt kun pakoputken vaihtoon aloin niin samalla on näppärä korjata.
Hiukan nyt harmittaa kun tähän asti olen tutkimusta viivästyttänyt mutta minkäs näille kaikissa kiireissä...
Hiukan nyt harmittaa kun tähän asti olen tutkimusta viivästyttänyt mutta minkäs näille kaikissa kiireissä...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
^Ihan siitä takimmaisen kiinnikkeen kohdalla oli putkessa pikkuinen reikä josta vuoteli. 30 cm pätkän katkaisin putkesta pois ja tilalla nyt kumiletku. Alkuperäinen tankin liittimeen kiinnittyvä kumiletkun pätkä ei epäilyksistäni huolimatta ollut vuotanut joten sai jäädä paikalleen. Muunlaista kuin orkkismallista klemmaria ei tuonne ahtaaseen koloon oikein taida saada sopimaan ja kun ei noita yhtään isompia ollut niin piti jättää originelli letku paikalleen. Metalliputkea pätkä vanhan ja uuden letkun väliin ja vesiletkusta muutama suojamuhvi uuden letkun suojaksi.
V-maisimpana seurauksena vuodosta alustamassojen kuoriutuminen melko isolta alalta ja tietenkin myös pihan sotkeentuminen. Pöllömpi idea ei taitaisi olla molempien pa-putkien uusiminen (tai korvaaminen muoviputkella) ja noiden muovisten kannakemutterien säännöllinen tarkkailu.
V-maisimpana seurauksena vuodosta alustamassojen kuoriutuminen melko isolta alalta ja tietenkin myös pihan sotkeentuminen. Pöllömpi idea ei taitaisi olla molempien pa-putkien uusiminen (tai korvaaminen muoviputkella) ja noiden muovisten kannakemutterien säännöllinen tarkkailu.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi