Vesijäähdytteisen laturin vaihto

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
rhe
Viestit: 17
Liittynyt: 19.9.2011 23:22

Vesijäähdytteisen laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja rhe »

Nyt kaipaisin todella paljon neuvoa niiltä, jotka ovat saman asian kanssa paininut.

Olen olosuhteiden pakosta alkanut itse vaihtamaan autokatoksessani laturia. Vanhan laturin irrottamisessa on suuria ongelmia, koska en pääse oikein mitenkään käsiksi laturin yläkiinnityspultteihin. Alakiinnityspultit kyllä lähti hyvin irti, mutta yläkiinnityspulttien edessä on mm. turbon putkia + vesiputkia. Olisin tosiaan erittäin kiitollinen, jos löytyisi joku, joka osaisi sanoa, että pitääkö turbon putkia irrottaa vai mitä pitää irrottaa, jotta yläkiinnityksen saisi auki?

Toinen mietityttävä asia on vesiputken kiinnitys laturin yläosaan. Miten putki irtoaa, irtoaako se siinä vaiheessa, kun laturin yläkiinnityspultit avataan? Vesiputkesta näkyy vain laippa, joka on laturissa kiinni. Ei näy mitään ulkoisia kiinnitysmekanismeja.

Asialla olisi kova kiire, kun auto pitäisi saada ajoon ensi maanantaista eteenpäin.

Autoni on 320 CDI, -02.
Avatar
ido59
Viestit: 26
Liittynyt: 12.11.2013 22:46
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Puolitoista vuotta sitten omaani kun tein, muistaakseni ilmansuodattimelta turbolle putken irroitus riitti yläpulttiin tai pultteihin. Putki lähtee molempien päiden klemmarin löysäämisellä. Varttituuman keskimittainen jatko tai pari ja naaras-torx E-jotain. E-torxien puutteessa 8mm 6-kulmahylsy (varmista, että istuu pultin kantaan hyvin, muuten pyöristynyt pultin kanta nostaa homman vaikeusastetta)

Vesiputki jää moottoriin kiinni kun laturi tippuu. Jotain tiivisteliimaa muistaakseni laitoin, että laturin lohkon puoleisen vesilähdön O-renkaan sain pysymään paikallaan uutta laturia asetellessa.

Rohkeasti vaan kimppuun, ei ole paha vaihtaa.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

ido59 kirjoitti:Puolitoista vuotta sitten omaani kun tein, muistaakseni ilmansuodattimelta turbolle putken irroitus riitti yläpulttiin tai pultteihin. Putki lähtee molempien päiden klemmarin löysäämisellä. Varttituuman keskimittainen jatko tai pari ja naaras-torx E-jotain. E-torxien puutteessa 8mm 6-kulmahylsy (varmista, että istuu pultin kantaan hyvin, muuten pyöristynyt pultin kanta nostaa homman vaikeusastetta)

Vesiputki jää moottoriin kiinni kun laturi tippuu. Jotain tiivisteliimaa muistaakseni laitoin, että laturin lohkon puoleisen vesilähdön O-renkaan sain pysymään paikallaan uutta laturia asetellessa.

Rohkeasti vaan kimppuun, ei ole paha vaihtaa.
juurikin melkein nuin, turbon paine putki (välijäähdyttimelle menevän) irti niin saat laturin yläpultit veke, käy 8mm hylsy jollei löydy torxia, kunnolla paikalleen ja irti, saa myös ala kautta pois mutta turbon paine putken teline on edessä. mutta löysää ylä pultit jollei lähäre pois niin anna tulla laturin kanssa pois, ja ennen kun löysäät haje uusi tiiviste siihen jäähdytin putkeen, meinaan on aika paskamainen vaihtaa jälki käteen jollei liima pidä kun joudut ottamaan turbon ö-paine putkenkin samalla irti, ovat saman pultin alla ja kovaa putkea... uudet tiivisteet laturiin ja paikalleen joko uus vanha tai vanha hiilien vaohdon jäljiltä.. löytyy myös kunnostettu vesi laturi 180a jos tarvesta. =)
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Re: Vesijäähdytteisen laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

rhe kirjoitti:Nyt kaipaisin todella paljon neuvoa niiltä, jotka ovat saman asian kanssa paininut.

Olen olosuhteiden pakosta alkanut itse vaihtamaan autokatoksessani laturia. Vanhan laturin irrottamisessa on suuria ongelmia, koska en pääse oikein mitenkään käsiksi laturin yläkiinnityspultteihin. Alakiinnityspultit kyllä lähti hyvin irti, mutta yläkiinnityspulttien edessä on mm. turbon putkia + vesiputkia. Olisin tosiaan erittäin kiitollinen, jos löytyisi joku, joka osaisi sanoa, että pitääkö turbon putkia irrottaa vai mitä pitää irrottaa, jotta yläkiinnityksen saisi auki?

Toinen mietityttävä asia on vesiputken kiinnitys laturin yläosaan. Miten putki irtoaa, irtoaako se siinä vaiheessa, kun laturin yläkiinnityspultit avataan? Vesiputkesta näkyy vain laippa, joka on laturissa kiinni. Ei näy mitään ulkoisia kiinnitysmekanismeja.

Asialla olisi kova kiire, kun auto pitäisi saada ajoon ensi maanantaista eteenpäin.

Autoni on 320 CDI, -02.
ja juu se putki on laipalla ja O renkaalla eli ei pultteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”