722.6 5-V automaatin huuhteluöljynvaihto-ohje
Tulppa lähtee melko pienellä voimalla irti sinetteineen. Sitten sen sinetin voi irrottaa rikkomatta.
Itsellä oli ns. väliaikainen sinetti tehtynä sopivan paksuisesta muovista (muistaakseni jonkun työkalun ripustusklipsu). Sillä sai lukittua tulpan, ettei vahingossa irtoa, kun ajelee testiajoa. Sittemmin olen sen hävittänyt johonkin.
Olen ajellut viikon verran myös kumihanskan irtosormi putken tulppana. Olin irrottamassa tulppaa, käsi hipaisi jotain kuumaa osaa, tulppa tipahti V-haaran päälle imusarjan alle. Siellä se on edelleen. Hommasin uuden tulpan.
t.
Risto
Itsellä oli ns. väliaikainen sinetti tehtynä sopivan paksuisesta muovista (muistaakseni jonkun työkalun ripustusklipsu). Sillä sai lukittua tulpan, ettei vahingossa irtoa, kun ajelee testiajoa. Sittemmin olen sen hävittänyt johonkin.
Olen ajellut viikon verran myös kumihanskan irtosormi putken tulppana. Olin irrottamassa tulppaa, käsi hipaisi jotain kuumaa osaa, tulppa tipahti V-haaran päälle imusarjan alle. Siellä se on edelleen. Hommasin uuden tulpan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sähköpistokkeen sisällä on 7mm kanta jolla ruuvataan pistoke irti, venttiilikoneiston molemmissa päissä rivi TX30 ruuveja joilla koneisto irtoaa. Pistoketta en ole vaihtanut joka öljynvaihdossa. MobilATF134 on hyvä valinta.
Aina laitan uuden sinetin, ei anna ammattiylpeys periksi jättää ainoaa öljynvaihdosta päällepäin näkyvää osaa hajotettuna paikalleen kun se ei maksakaan juuri mitään.
Tiedän myös jos sinetti ei ole ehjä minä en ole se joka viimeksi on tikun putkeen kurkkinut, sanoi auton omistaja mitä tahansa.
Aina laitan uuden sinetin, ei anna ammattiylpeys periksi jättää ainoaa öljynvaihdosta päällepäin näkyvää osaa hajotettuna paikalleen kun se ei maksakaan juuri mitään.
Tiedän myös jos sinetti ei ole ehjä minä en ole se joka viimeksi on tikun putkeen kurkkinut, sanoi auton omistaja mitä tahansa.
wiimax.fi
Joo tuli jo aikaisemmin joskus vaihdettua edelliseen autoon tuo sähköpistoke, mutta silloin jäi käyttämättä venttiilikoneisto irti, nyt voisi senkin tehdä. Miten tuo sähköpistoke, ainakin viimeksi oli aivan pirun tiukka painaa se kiinni sinne sisään, kärsiikö siihen laittaa öljyä jonkun verran, että menee helpommin vai olikohan itsellä tuo pistoke joku maanantai-kappale?
Miten tuossa venttiilikoneiston takaisinlaitossa, pitääkö kiristää tiettyyn momenttiin nuo torxit vai?
Miten tuossa venttiilikoneiston takaisinlaitossa, pitääkö kiristää tiettyyn momenttiin nuo torxit vai?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 15.7.2018 18:17
Miten tuo sähköpistoke, ainakin viimeksi oli aivan pirun tiukka painaa se kiinni sinne sisään, kärsiikö siihen laittaa öljyä jonkun verran, että menee helpommin vai olikohan itsellä tuo pistoke joku maanantai-kappale?
Mä "kuivaharjottelin" sen liittimen kiertämistä paikalleen silloin kun oli venttiilikoneisto lattialla. Mulla meinas unohtua toinen O-rengas kun laitoin paikalleen. Vaseliinia sipasin hiukan o-renkaisiin, menee paremmin paikalleen.
Miten tuossa venttiilikoneiston takaisinlaitossa, pitääkö kiristää tiettyyn momenttiin nuo torxit vai?[/quote]
Aika tiukkaan menee käsimomentilla, on sen verran pitkä jenga siinä.
Mä "kuivaharjottelin" sen liittimen kiertämistä paikalleen silloin kun oli venttiilikoneisto lattialla. Mulla meinas unohtua toinen O-rengas kun laitoin paikalleen. Vaseliinia sipasin hiukan o-renkaisiin, menee paremmin paikalleen.
Miten tuossa venttiilikoneiston takaisinlaitossa, pitääkö kiristää tiettyyn momenttiin nuo torxit vai?[/quote]
Aika tiukkaan menee käsimomentilla, on sen verran pitkä jenga siinä.
KVG, kurkkaa vaikka guuglesta kuvahaku ja vaikka 722.6 automatic transmission hakusanoiksi niin alkaa tipahdella kuveja. Tosin ei venttiilikoneiston irroitus vaadi montaakaan ruuvia auki niin jo tipahtaa näppeihin.tontsa626 kirjoitti:Aivan joo, tuota onko tuosta vaihdelaatikosta räjäytyskuvaa jossain, mistä näkisi tuon venttiilikoneiston kiinnityksen..? Kärsiikö venttiilikoneistossa olevat nopeusanturit putsata ihan vaan paperilla töhnästä?
Automaattilaatikon osia ei pidä pyyhkiä paperilla vaan kankaalla. Paperihan on itseasiassa hioma-ainetta
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
No ainakin tämä löytyi 200 sivuinen manuaali löytyi https://www.scribd.com/document/3624995 ... er-Version
Sivulla 109 on kerrottu tosta ELECTROHYDRAULIC UNIT:in irroituksesta, mitä tuosta kannattaa käyttää irti ja puhdistaa? Tippuuko tuolta mitään osia irroituksessa? Ei vissiin ole mitään huomioon otettavia seikkoja...
Sivulla 109 on kerrottu tosta ELECTROHYDRAULIC UNIT:in irroituksesta, mitä tuosta kannattaa käyttää irti ja puhdistaa? Tippuuko tuolta mitään osia irroituksessa? Ei vissiin ole mitään huomioon otettavia seikkoja...
Ja se että se venttiilipöytä ei ole ihan kevyt. Ei se nyt mikään vaarallisen painava ole, mutta että suhtautuu kunnioituksella. Itse yksinäni häärätessä nostin sen hallitunkilla takaisin vaihteistoon. Alas otin ihan käsin.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Käsiteltävien osien paino on tosiaan syytä ottaa huomioon, varsinkin jos joutuu tunkin/pukkien kanssa pelaamaan.Mou kirjoitti:Ja se että se venttiilipöytä ei ole ihan kevyt. Ei se nyt mikään vaarallisen painava ole, mutta että suhtautuu kunnioituksella. Itse yksinäni häärätessä nostin sen hallitunkilla takaisin vaihteistoon. Alas otin ihan käsin.
Itse pudotin nöösipoikana Scorpion kardaanin otsakulmaan ~30cm korkeudelta
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
722.6-loodalle on saatavissa jonkinlainen työkalusarja, jolla saadaan paineilman avulla puhallettua looda tyhjäksi. Adapteri sujahtaa (ilmeisesti) öljynsuodattimen reikään, lukitaan pultilla ja laitetaan maltillisesti paineilmaa perään. Kokemuksia tai tietoa? Meinasin työstää itse sellaisen alumiinista, jos käyttökelpoinen.
Muoks.. löytyi oikein videokin.
https://youtu.be/V5L4Lpvy5SM
Muoks.. löytyi oikein videokin.
https://youtu.be/V5L4Lpvy5SM
Näyttää jotakin reittiä tosiaan tulevan öljyä pois. Mietityttää vaan että likainen öljy ja paineilma saattaa saada likaa tunkeutumaan jonnekkin minne sitä ei haluta.JaniAntero kirjoitti:722.6-loodalle on saatavissa jonkinlainen työkalusarja, jolla saadaan paineilman avulla puhallettua looda tyhjäksi. Adapteri sujahtaa (ilmeisesti) öljynsuodattimen reikään, lukitaan pultilla ja laitetaan maltillisesti paineilmaa perään. Kokemuksia tai tietoa? Meinasin työstää itse sellaisen alumiinista, jos käyttökelpoinen.
Muoks.. löytyi oikein videokin.
https://youtu.be/V5L4Lpvy5SM
Tietäjät varmaan osaa sanoa onko vaaraa että likaa pääsee jonnekkin minne ei haluta.
Itsellä ei muistaakseni ole turbiinissa proppua nykyisessä niin huuhtelemalla sit sen kanssa. Tuo lisätyhjennys varmaan säästäisi huuhtelumäärää jonkinverran.
Voisihan toisaalta öljypohjaan laittaa alipainepumpusta propun reikään alipainetta, kävisikö siinä huonosti vai miten en tiedä.
Jollain parin satasen lintalla voisi kokeilla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
Totta, eikä sekään vaikeaa ole. Tällä konstin säästyisi sen 8 litraa ATF:ää? Tuollaista murikkaa ei tietenkään järkeä sorvailla 1-2 öljynvaihtoon, jotka kohdalle osuvat, mutta metallityö on mukavaadealer kirjoitti:Eipä ole kokemusta tuollaisesta. Ihan kätevältä näyttää, mutta toisaalta koko öljymäärän vaihtaminen sujuu siistimmin autoa välillä käyttäen kun tekee sopivan huuhteluletkun paluupuolen liitokseen ?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
Onhan tuo lika yksi hyvä pointti. Kehoittavat käyttämään max 0,5bar painetta, mikähän öljynpaine mahtaa loodassa vallita? Tuo öljypohjan propun reiästä puhaltaminenkin kävi mielessä, mutta lähteeköhän ne helyt ja kilkkeet (kuulat jne) liikkeelle, kun paine työntää niitä pois paikoiltaan? Normaalitilanteessahan öljy virtaa tuosta suodattimen reiästä sisäänpäin.AK47 kirjoitti: Tietäjät varmaan osaa sanoa onko vaaraa että likaa pääsee jonnekkin minne ei haluta.
Voisihan toisaalta öljypohjaan laittaa alipainepumpusta propun reikään alipainetta, kävisikö siinä huonosti vai miten en tiedä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
Joo ! On mahdollista että laatikossa on niin likaiset öljyt että joutuu enemmänkin kierrättämään, mutta sama juttuhan se olisi sitten öljymäärän osalta tavalla millä tahansa vaihtaa jos aikoo saada laatikon sisukset puhtaiksi. Ehkä on joskus ne 16 litraa enimmillään mennyt että on alkanut öljy punaisena tulemaan...
wiimax.fi
Yhteen S55 amg huuhteluun tais mennä 18 litraa ennenkuin kirkastui täysin
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Tarkoitin sitä että jos alkaa tietenkin huuhtelemaan niin että sisässä 2-3 litraa vanhaa verrattuna että ois "kuivahko" että ei tapahdu alussa sellaista eka 3 litran osalla olevaa 50/50 seosta jota huuhtelu aina laimentaa 3 l kerrallaan kunnes tulee puhdasta ja sit täyteen.dealer kirjoitti:Joo ! On mahdollista että laatikossa on niin likaiset öljyt että joutuu enemmänkin kierrättämään, mutta sama juttuhan se olisi sitten öljymäärän osalta tavalla millä tahansa vaihtaa jos aikoo saada laatikon sisukset puhtaiksi. Ehkä on joskus ne 16 litraa enimmillään mennyt että on alkanut öljy punaisena tulemaan...
Uskoisin että sen verran säästää öljyä vähintään mitä sitä saa pois ennen ensimmäisenkään sisäänkaatamista.
Tavallaan parannetaan sen ekan 3-4 litran "puhtautta".
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Juu ei se voi imemällä siitä pohjapropusta mitään auttaa kun ajattelee tarkemmin. Korvausilmahan tulisi käytännössä öljytikun putken kautta ja mitään öljyä ei liikkuisi minnekkään.JaniAntero kirjoitti:Onhan tuo lika yksi hyvä pointti. Kehoittavat käyttämään max 0,5bar painetta, mikähän öljynpaine mahtaa loodassa vallita? Tuo öljypohjan propun reiästä puhaltaminenkin kävi mielessä, mutta lähteeköhän ne helyt ja kilkkeet (kuulat jne) liikkeelle, kun paine työntää niitä pois paikoiltaan? Normaalitilanteessahan öljy virtaa tuosta suodattimen reiästä sisäänpäin.AK47 kirjoitti: Tietäjät varmaan osaa sanoa onko vaaraa että likaa pääsee jonnekkin minne ei haluta.
Voisihan toisaalta öljypohjaan laittaa alipainepumpusta propun reikään alipainetta, kävisikö siinä huonosti vai miten en tiedä.
Kyllä se sen suotimen reijästä pitää puhaltaa jos haluaa että tyhjenee vapaata laskua paremmin. Juurikin paineen laitto kanavaan jossa normaalisti on alipaine jonka pumppu tehnyt mietityttää... Toisaalta siitä se menee pumpulle ja sieltä taas tulee painetta normaalistikkin joten ei kai toi kovin paha voi olla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Ei minun auton laatikon öljypohjassa ainakaan ollut magneettia ollenkaan edellisen suodattimen vaihtajan jäljiltä... Ite kun sitten lootaöljyjä/suodatinta vaihtelin niin olin varuilta hommannut magneetin etukäteen, joten minun jäljiltä sieltä nyt sellainen toki sitten seuraavalla kerralla löytyy
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Ei ole suurta haittaa.JaniAntero kirjoitti:Nyt se on tehty. Mutta kaverin puolesta kysyn, onko joku joskus unohtanut magneettia pois öljypohjasta? Onneksi ei ollut vielä nesteet lootassa.
Itsellä oli w201 magneetti moottorin öljypohjan tulpassa. Siihen päähän jäi kyllä jotain hituja kun nokka-akseli kului.
Vaihdelaatikkoon voi magneetin pistää ulkopuolellekkin Neodyymi pysyy jos ei aja kiveen sitä pohjaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08.12.2018 13:49
Tämä selvä. Lisäsin sen rinkulan sinne, kun huomasin sopivassa vaiheessa puutteen. Oli siinä jotain harmaata/mustaa muhjua, joka tietysti muuten olisi suodattimessa ja kierrossakin. Metallia ei löytynyt ja looda oli muutenkin yllättävän puhdas sisuskaluiltaam. Toki tämä oli historian kolmas öljynvaihto tähän yksilöön, kilometrit 195000. Öljykin vielä selkeästi punertavaa, joskaan ei aivan läpinäkyvää mittakannussa. 3,8 litraa tuli propusta+suodattimesta.