Jarrujen suojakilpi
Jarrujen suojakilpi
-96 E420 farmarin vasen takapyörä laahaa, joten aloin sitä ihmettelemään.
Lyhesti: Käsijarrumekanismi laahaasi. Syy: Suojakilpi, johon jarrukengän kiinnitysjousen koukku tulee, on palasiksi ruostunut, joten mitään reikiä, mihin jousi kiinnittää, ei ole enää. Vanhan päälle on joku asentanut uuden suojaklilven ja ilmeisesti vain leikannut vanhaa sen verran pois, että ei ole isompaa työtä tarvinnut tehdä. Pultit kaikki umpiruosteessa.
Kuka lie neropatti suunnitellut, että ruostuvaan peltiin kytketään tärkeät kiinnitysjouset, ja jos sattuu laittamaan väärät pultit, niin koko mekanismi on palasina.
Mitenkäs tuommoisen suojakilven korjaa? Napa irti jne...?
Lyhesti: Käsijarrumekanismi laahaasi. Syy: Suojakilpi, johon jarrukengän kiinnitysjousen koukku tulee, on palasiksi ruostunut, joten mitään reikiä, mihin jousi kiinnittää, ei ole enää. Vanhan päälle on joku asentanut uuden suojaklilven ja ilmeisesti vain leikannut vanhaa sen verran pois, että ei ole isompaa työtä tarvinnut tehdä. Pultit kaikki umpiruosteessa.
Kuka lie neropatti suunnitellut, että ruostuvaan peltiin kytketään tärkeät kiinnitysjouset, ja jos sattuu laittamaan väärät pultit, niin koko mekanismi on palasina.
Mitenkäs tuommoisen suojakilven korjaa? Napa irti jne...?
Muuten, Motonetin tarjoamat käsijarrukengät+asennussarja eivät välttämättä sovi. Ainakaan tähän yksilöön.
Ensimäinen ongelma: Jarrukenkien säätömutteria vasten tuleva nokka on pari milliä pidempi, kuin aiemmissa kengissä. Vaikka kiristysosa olisi minimissään ja kengät vasten stopparia, niin ei meinaa millään mennä vanha jarrulevy takasin paikalleen, vaikka luulisi, että kulunut levy menisi helpostikin.
Toinen ongelma on, että kenkien asennussarjan jousi, jolla kenkä tulee kiinni suojalevyyn, on liian pitkä. Se tulee reippaasti jarrukengän reunan yli. Jos siis vanteen pultti on myös liian pitkä, niin se osuu takuulla tuohon tarvikejouseen. Toisen puolen jarruissa jousen pää on jarrukengän reunan tasalla ja siitä on 2cm napalevyn etupintaan. Pitkä pultti voi myös osua kiristinmekanismiin, josta todisteena on mekanismin kirkas kulma.
Motonetin tarjoamana alkup. vanteisiin sopivana osana tarjoamassa vanteen pultissa on n 1cm kiertetöntä ja 2cm pätkä kierteitä. Se on nyt siis 1cm liian pitkä, ja osuu tarvikejouseen. Ilmeisesti se oikea vanteen pultti olisi kokonaan kierrettä ja sitäkin alle 20mm, tarkkaa tietoa ei ole kun auton alkup. pulteista ei ole havaintoa.
Sitä jotenkin toivois, että tämmöset asiat ois mahdollista 22v vanhaan automalliin selvittää purkamatta, mitat yms. ois jossain taviksillekin online, ja tarvikeosatkin olis mitoiltaan oikeita.
Tämä yksilö jää toistaiseksi odottelemaan koko takajarrujen uusimista, kunhan budjetti antaa periksi.
Ensimäinen ongelma: Jarrukenkien säätömutteria vasten tuleva nokka on pari milliä pidempi, kuin aiemmissa kengissä. Vaikka kiristysosa olisi minimissään ja kengät vasten stopparia, niin ei meinaa millään mennä vanha jarrulevy takasin paikalleen, vaikka luulisi, että kulunut levy menisi helpostikin.
Toinen ongelma on, että kenkien asennussarjan jousi, jolla kenkä tulee kiinni suojalevyyn, on liian pitkä. Se tulee reippaasti jarrukengän reunan yli. Jos siis vanteen pultti on myös liian pitkä, niin se osuu takuulla tuohon tarvikejouseen. Toisen puolen jarruissa jousen pää on jarrukengän reunan tasalla ja siitä on 2cm napalevyn etupintaan. Pitkä pultti voi myös osua kiristinmekanismiin, josta todisteena on mekanismin kirkas kulma.
Motonetin tarjoamana alkup. vanteisiin sopivana osana tarjoamassa vanteen pultissa on n 1cm kiertetöntä ja 2cm pätkä kierteitä. Se on nyt siis 1cm liian pitkä, ja osuu tarvikejouseen. Ilmeisesti se oikea vanteen pultti olisi kokonaan kierrettä ja sitäkin alle 20mm, tarkkaa tietoa ei ole kun auton alkup. pulteista ei ole havaintoa.
Sitä jotenkin toivois, että tämmöset asiat ois mahdollista 22v vanhaan automalliin selvittää purkamatta, mitat yms. ois jossain taviksillekin online, ja tarvikeosatkin olis mitoiltaan oikeita.
Tämä yksilö jää toistaiseksi odottelemaan koko takajarrujen uusimista, kunhan budjetti antaa periksi.
Voi se vanha levy ja uudet kengät ja mekanismi ollakin yhteensopivat. Mutta monesti vanhat kengät syönyt uraa levyyn ja sit se kohta mitä ei ole syönyt siinä reunassa on ruosteessa ja ruostehan voi turvottaa mittoja millitolkulla. Ei mene ei.user1 kirjoitti:Muuten, Motonetin tarjoamat käsijarrukengät+asennussarja eivät välttämättä sovi. Ainakaan tähän yksilöön.
Ensimäinen ongelma: Jarrukenkien säätömutteria vasten tuleva nokka on pari milliä pidempi, kuin aiemmissa kengissä. Vaikka kiristysosa olisi minimissään ja kengät vasten stopparia, niin ei meinaa millään mennä vanha jarrulevy takasin paikalleen, vaikka luulisi, että kulunut levy menisi helpostikin.
Toinen ongelma on, että kenkien asennussarjan jousi, jolla kenkä tulee kiinni suojalevyyn, on liian pitkä. Se tulee reippaasti jarrukengän reunan yli. Jos siis vanteen pultti on myös liian pitkä, niin se osuu takuulla tuohon tarvikejouseen. Toisen puolen jarruissa jousen pää on jarrukengän reunan tasalla ja siitä on 2cm napalevyn etupintaan. Pitkä pultti voi myös osua kiristinmekanismiin, josta todisteena on mekanismin kirkas kulma.
Motonetin tarjoamana alkup. vanteisiin sopivana osana tarjoamassa vanteen pultissa on n 1cm kiertetöntä ja 2cm pätkä kierteitä. Se on nyt siis 1cm liian pitkä, ja osuu tarvikejouseen. Ilmeisesti se oikea vanteen pultti olisi kokonaan kierrettä ja sitäkin alle 20mm, tarkkaa tietoa ei ole kun auton alkup. pulteista ei ole havaintoa.
Sitä jotenkin toivois, että tämmöset asiat ois mahdollista 22v vanhaan automalliin selvittää purkamatta, mitat yms. ois jossain taviksillekin online, ja tarvikeosatkin olis mitoiltaan oikeita.
Tämä yksilö jää toistaiseksi odottelemaan koko takajarrujen uusimista, kunhan budjetti antaa periksi.
Pultit valitaan vanteen mukaan ei auton - no, toki kierre pitää olla oikea.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
No sehän on aika helppo mitata, mutta karkeasti näin että jarrulevy ottaa 5mm ja navassa vahvuutta 10mm.user1 kirjoitti:Tämä on juuri se mysteeri. Jos on vanteet, mutta ei tietoa oikeasta pultin mitasta, niin arpomiseksi menee kuinka syvälle pultit saavat ylettyä.AK47 kirjoitti:
Pultit valitaan vanteen mukaan ei auton - no, toki kierre pitää olla oikea.
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Motonjetistä ei mitään osia kannata ostaa. Tosin ainakaan Lappeenrannassa ei taida enää varaosaliikkeitä olla jäljellä kuin yksi, Koivusen puulaaki. Vaan kengistä puheen ollen; vastikään tuli Profiteilelta kilkkeitä Daihatsuun. Jarrukenkäsarja 13 €, ATE made in Germany.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Juurikin näin. Olipa 12 tai 14mm pultti niin kun tulee vanteesta 15mm kierrettä näkyviin niin riittää.laineracing kirjoitti:No sehän on aika helppo mitata, mutta karkeasti näin että jarrulevy ottaa 5mm ja navassa vahvuutta 10mm.user1 kirjoitti:Tämä on juuri se mysteeri. Jos on vanteet, mutta ei tietoa oikeasta pultin mitasta, niin arpomiseksi menee kuinka syvälle pultit saavat ylettyä.AK47 kirjoitti:
Pultit valitaan vanteen mukaan ei auton - no, toki kierre pitää olla oikea.
Renkaan pultit on 10.9 tai parempia niin 1x halkaisia antaa jo maksimikiinnitysvoiman. Heikommalla pultilla 1.5x halkaisija antaa maksimaalisen kiinnitysvoiman ilman pultin korkkaamisen riskiä. Mutta vanteita ei tarvi vääntää läheskään pultin rajoille asti saati kiinnityslaipan kierteitä hajoittaa... Pysyy ne vähemmälläkin. 100-125Nm riippuen tapauksesta eli metrin varren päähän 10k-12.5kg se ei ole paljoa kun on tullu katsottua sitäkin kun iso äijä hyppii puolen metrin avaimen päällä
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Löytyipä ottamani kuva tuosta miten käy kun pultti on liian pitkä ja/tai tuo kiinnitysjousi on liian pitkä. Pultti on laitettu sille kohdalle mihin se vanteiden ja jarrulevyn kanssa asettuisi. Pultin pää ottaa kiinni jouseen kuvassa. Pultin pää ottaa kiinni myös levitinmekanismiin. Eipä tuota avaamatta näe.
Viisaammat tiesivät kertoa, että alkup. vanteiden kanssa ei tulis moista ongelmaa, joten ilmeiseti vanteet eivät ole alkuperäiset vaan jotkin samannäköset replikat.
Viisaammat tiesivät kertoa, että alkup. vanteiden kanssa ei tulis moista ongelmaa, joten ilmeiseti vanteet eivät ole alkuperäiset vaan jotkin samannäköset replikat.