Nopeus-/matkamittari pörisee
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Nopeus-/matkamittari pörisee
Ja sitten seuraavaa vikaa; tenavan mittari alkoi tänä aamuna pakkaslähdön jälkeen pitää todella rumaa pärinää, aivan kuin oikein pahasti siipeensä saanut lämppärin puhallin. Paikkasin tilannetta pikaisella vaijerin irrotuksella, mutta leimaus lähestyy, eli kuntoonhan se tarttis saada. Onko tähän jotain vakiovastausta olemassa? Kenties kuntoon näperreltävissä, vai joudunko hakemaan korvaavaa?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Tätä yritin kevyellä ATF -voitelulla torjua viime talvena, mutta aika hetkellinen oli vaikutus ja vissiinkin ihan yleinen vaiva. Kait kuitenkin vaijerin puolelta melskaa, eikä mittarista? Voishan tuohon uuden hintaa vaikkapa kysellä, jos pääsis tästä rähinästä eroon.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei se ole aina vaijeri joka siellä valittaa.
Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.
Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.
Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.
Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Palataanpa vielä tähän. Mittarin/vaijerin ääntely kylmillä keleillä ei ole mihinkään kadonnut. Jos pakkasesta lähtee ilman vartin lämmityskäyttöä liikkelle, alkaa surina kolmenkympin vauhdissa ja yltyy korvia huumaavaksi ulvonnaksi kahdeksankympin kyytiin mennessä. Koslan lämmettyä hiljenee, mutta vain jos pysähtyy tai vähintäänkin kävelyvauhtiin hidastaa. Ensimmäisen kerran kun tämä tapahtui, päästin vaijerin irti mittarista per heti ja mekkalointi lakkasi siinä samalla, mikä ehkä viittaisi enemmän itse mittarin suuntaan.Mika.T kirjoitti:Ei se ole aina vaijeri joka siellä valittaa.
Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.
Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.
Toisaalta viime syksyn laatikkorempan aikana vaijerin lähtöpää roikkui hyvän aikaa maapalloa kohti ja kuoren sisältä valui jonkin verran öljyä. Tenavan kun otin joulukuussa ajoon, oli mittari yllättäen vaiti melko pitkään, mutta jossain kohtaa talvea mekastus palasi sulostuttamaan elämää. Tästä voisi päätellä vaivan mahdollisesti johtuvan laatikon puolelta vaijeriin päätyvästä liiasta öljystä.
Nyt on kuitenkin mittari irti ja osittain paloina. Meinaatko Mika, että sinne nopeusmittarin metallivalukuoren sisään valuttaa öljyä ja sieltä sitten tavara valuu kohteeseen, kun mittaritaulu on taivasta kohti? Tietääkös muuten kukaan saako tuota mittarin neulaa mitenkään suosiolla irti ja takaisin paikoilleen?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Tuota, niin olisko tuohon mitään lisävihjettä, näyttäis kyllä ettei sieltä kuoren sisäpuolelta oikein mitään sais valuteltua. Vähän alan kyllä olla enempi sitä mieltä, että mittari se on mikä metelöi, jonkun verran tuntu olevan väljää siinä sisäänmenoakselissa. Tiiä sitten minkä takia ei koskaan lämpimällä oireile.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71