Nopeus-/matkamittari pörisee

Vastaa Viestiin
Avatar
Teddy
Viestit: 759
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Nopeus-/matkamittari pörisee

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ja sitten seuraavaa vikaa; tenavan mittari alkoi tänä aamuna pakkaslähdön jälkeen pitää todella rumaa pärinää, aivan kuin oikein pahasti siipeensä saanut lämppärin puhallin. Paikkasin tilannetta pikaisella vaijerin irrotuksella, mutta leimaus lähestyy, eli kuntoonhan se tarttis saada. Onko tähän jotain vakiovastausta olemassa? Kenties kuntoon näperreltävissä, vai joudunko hakemaan korvaavaa?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Hannu V.
Viestit: 143
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Voitelun puutetta.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

123:seen laitoin joka syksy aseöljyä vaijeriin, ei valittanut enää. Voi kuulemma nousta mittariin ja aiheuttaa ongelmia, en törmännyt moiseen.
Avatar
Teddy
Viestit: 759
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tätä yritin kevyellä ATF -voitelulla torjua viime talvena, mutta aika hetkellinen oli vaikutus ja vissiinkin ihan yleinen vaiva. Kait kuitenkin vaijerin puolelta melskaa, eikä mittarista? Voishan tuohon uuden hintaa vaikkapa kysellä, jos pääsis tästä rähinästä eroon.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos siinä vaijerissa kuorineen on pitempi osuus suoraa, koeta tehdä siihen joku loiva mutka vaikka nippusiteellä. Toki rasvaa sinne pitää aina uittaa. :idea:

Vielä jos pärisee niin ammu mittari huutamasta tai katko varppi. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei se ole aina vaijeri joka siellä valittaa.

Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.

Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.
Avatar
Teddy
Viestit: 759
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mika.T kirjoitti:Ei se ole aina vaijeri joka siellä valittaa.

Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.

Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.
Palataanpa vielä tähän. Mittarin/vaijerin ääntely kylmillä keleillä ei ole mihinkään kadonnut. Jos pakkasesta lähtee ilman vartin lämmityskäyttöä liikkelle, alkaa surina kolmenkympin vauhdissa ja yltyy korvia huumaavaksi ulvonnaksi kahdeksankympin kyytiin mennessä. Koslan lämmettyä hiljenee, mutta vain jos pysähtyy tai vähintäänkin kävelyvauhtiin hidastaa. Ensimmäisen kerran kun tämä tapahtui, päästin vaijerin irti mittarista per heti ja mekkalointi lakkasi siinä samalla, mikä ehkä viittaisi enemmän itse mittarin suuntaan.

Toisaalta viime syksyn laatikkorempan aikana vaijerin lähtöpää roikkui hyvän aikaa maapalloa kohti ja kuoren sisältä valui jonkin verran öljyä. Tenavan kun otin joulukuussa ajoon, oli mittari yllättäen vaiti melko pitkään, mutta jossain kohtaa talvea mekastus palasi sulostuttamaan elämää. Tästä voisi päätellä vaivan mahdollisesti johtuvan laatikon puolelta vaijeriin päätyvästä liiasta öljystä.

Nyt on kuitenkin mittari irti ja osittain paloina. Meinaatko Mika, että sinne nopeusmittarin metallivalukuoren sisään valuttaa öljyä ja sieltä sitten tavara valuu kohteeseen, kun mittaritaulu on taivasta kohti? Tietääkös muuten kukaan saako tuota mittarin neulaa mitenkään suosiolla irti ja takaisin paikoilleen?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 759
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tuota, niin olisko tuohon mitään lisävihjettä, näyttäis kyllä ettei sieltä kuoren sisäpuolelta oikein mitään sais valuteltua. Vähän alan kyllä olla enempi sitä mieltä, että mittari se on mikä metelöi, jonkun verran tuntu olevan väljää siinä sisäänmenoakselissa. Tiiä sitten minkä takia ei koskaan lämpimällä oireile.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Ota vaijeri mittarin päästä irti, ja koeajolle ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”