Moro,
Meinasin alkaa ite vaihteleen etulevyt ja palat S212:seen. Onko jotain nice to know tietoa vaihtoa ajatellen? Pitääkö ovet pistää kiinni ja lukkoon vai mitenkä? Mikä jarrumäntätyökalu ois edullinen tohon hommaan?
Kiitoksia fiksuista vastauksista etukäteen.
Etujarulevyjen ja palojen vaihto
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 11.1.2016 18:00
- Paikkakunta: Oulu
Ei oo mitään ihmeellistä, tarvit siihen hommaan 13mm avaimen, mahdollisesti 17mm lenkkiavaimen ja 18mm hylsyn ja isompi vääntövarsi jarrupalakannattimen 2 pultin aukaisuun. Hommaa myös uusi kulumisanturi maksaa pari euroa ja yleensä ei vanha lähde ehjänä. Katso myös onko paloissa asennuspuolta, joissain pyörimissuunta tai ”jarrutussuunta” merkattu nuolella ja toisenlaisissa paloissa mahd. Männänpuoleisen palan rungon pehmikepala lovettu männän puolelta. Ainakin orkkiksissa, tarvikepaloista en tiedä.
Ison ruuvarin tarviit perus osien irti kampeamiseen, ja saa männän painettua pohjaan isolla ruuvarillakin sillonkun satula paikoillaan. Helpointa olisi ostaa sellaset tosi isot papukaijapihdit jolla puristaa männän satulan sisään.
Metallisuojaa kuparitahnaa tms palan liukupintaan kannattimen ja palan väliin. Ja liukupinnat teräsharjalla puhtaaksi.
Ovia ei tarvi lukita tai mitään muutakaan, jarrumäntätyökalua ei tarvi koska tosiaan tätä mäntää ei tarvi kiertäen puristaa sisälle, koskee vain takasatuloita muissa kuin mersuissa eli sellaisessa jossa perus satula käsijarru. Mersuissahan ei moista ole. No paitsi sähkönen uusissa mut senki voi puristaa pihdeillä läjään kunha mittaristosta laittaa ensin huoltoasentoon satulat salavalikosta. No tuo oli turhaa tietoa ei liittyny tähän:D
Ison ruuvarin tarviit perus osien irti kampeamiseen, ja saa männän painettua pohjaan isolla ruuvarillakin sillonkun satula paikoillaan. Helpointa olisi ostaa sellaset tosi isot papukaijapihdit jolla puristaa männän satulan sisään.
Metallisuojaa kuparitahnaa tms palan liukupintaan kannattimen ja palan väliin. Ja liukupinnat teräsharjalla puhtaaksi.
Ovia ei tarvi lukita tai mitään muutakaan, jarrumäntätyökalua ei tarvi koska tosiaan tätä mäntää ei tarvi kiertäen puristaa sisälle, koskee vain takasatuloita muissa kuin mersuissa eli sellaisessa jossa perus satula käsijarru. Mersuissahan ei moista ole. No paitsi sähkönen uusissa mut senki voi puristaa pihdeillä läjään kunha mittaristosta laittaa ensin huoltoasentoon satulat salavalikosta. No tuo oli turhaa tietoa ei liittyny tähän:D
Männän painaminen sisään meisselillä, mutta kuulostaa vaaralliselta - tai sitten ei, riippuen siitä mitä tarkoitit?
En menisi sorkkimaan meisselillä enkä paljon muullakaan sitä mäntää suoraan, koska suojakumin haavoittamisen vaara on ilmeinen, jos työkalu lipsahtaa. Mutta palat paikallaan voi tietenkin meisselillä levittää koko pakkaa liukuvan satulan ulkoreunasta vanhat palat vielä paikallaan. Ei tarvitse vääntää levyä eikä suoraan mäntää vasten.
Toki isoilla pihdeilläkin voi männän puristaa sisään, kun laittaa vanhan palan väliin.
Jarrujen kulumisvaroitus kojetaulussa voi syttyä joko loppuun kuluneen palan tai levyn vuoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa tunnistinjohto on saman tien entinen.
En menisi sorkkimaan meisselillä enkä paljon muullakaan sitä mäntää suoraan, koska suojakumin haavoittamisen vaara on ilmeinen, jos työkalu lipsahtaa. Mutta palat paikallaan voi tietenkin meisselillä levittää koko pakkaa liukuvan satulan ulkoreunasta vanhat palat vielä paikallaan. Ei tarvitse vääntää levyä eikä suoraan mäntää vasten.
Toki isoilla pihdeilläkin voi männän puristaa sisään, kun laittaa vanhan palan väliin.
Jarrujen kulumisvaroitus kojetaulussa voi syttyä joko loppuun kuluneen palan tai levyn vuoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa tunnistinjohto on saman tien entinen.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Meinasinkin sitä että jos ei omista valtavan kokosia papukaijapihtejä niin saa sen ruuvarillakin tuupattua männän sisälle kun vääntää sen vielä satulan ollessa paikoillaan siitä rakosesta, se on sitten oma moka jos menee sen lipsauttamaan ja tuhoaa suojakumin. Meillä korjaamolla painetaan aina mäntä isoilla pihdeillä kasaan, ei tuhoa suojakumeja eikä muutakaan kun painaa siitä männästä eikä suojakumista.. näin sanoisin ”muutaman” sadan levyn ja palan vaihtaneena.
Toki jos on 2,4 tai jopa 6 mäntäiset jarrut niin silloin käytän ihan sitä mb erikoistyökalua, tai siis useampaa jolla painaa männät koska muuten aina yhden männän painuessa sisään muut tulee ulospäin ja se on vähän turhauttavaa ilman oikeaa työkalua. Mutta sellaisia ei nyt tässä ole.
Aika tunari saa olla jos saa pihdeillä tuhottua sen suojakumin, tai edes isolla talttapäällä vääntäessä satulan ollessa paikallaan. Sillä säästää sen kympin kaks kunnei tarvi pihtejä vaan erikseen ostaa. Ja kyllä se tunnistinjohto on entinen syttyi se sitten levyn tai palan kulumisen vuoksi, katkihan se johto siellä silloin on, näissä kumminkin tuo 2-johtoinen malli.
Toki jos on 2,4 tai jopa 6 mäntäiset jarrut niin silloin käytän ihan sitä mb erikoistyökalua, tai siis useampaa jolla painaa männät koska muuten aina yhden männän painuessa sisään muut tulee ulospäin ja se on vähän turhauttavaa ilman oikeaa työkalua. Mutta sellaisia ei nyt tässä ole.
Aika tunari saa olla jos saa pihdeillä tuhottua sen suojakumin, tai edes isolla talttapäällä vääntäessä satulan ollessa paikallaan. Sillä säästää sen kympin kaks kunnei tarvi pihtejä vaan erikseen ostaa. Ja kyllä se tunnistinjohto on entinen syttyi se sitten levyn tai palan kulumisen vuoksi, katkihan se johto siellä silloin on, näissä kumminkin tuo 2-johtoinen malli.
Kiitos korjauksesta tuon anturin osalta. Eli kertakäyttöinen siis joka tapauksessa silloin kun on hälyttänyt.
Juuri sitä tarkoitinkin, että riski riippuu siitä, miten sitä meisseliä käyttää...
Ellei monimäntäisen satulan erikoistyökalua ole käytettävissä, männät saa sisään yleensä kätevimmin palalla kaikkia mäntiä yhtä aikaa puristaen.
Juuri sitä tarkoitinkin, että riski riippuu siitä, miten sitä meisseliä käyttää...
Ellei monimäntäisen satulan erikoistyökalua ole käytettävissä, männät saa sisään yleensä kätevimmin palalla kaikkia mäntiä yhtä aikaa puristaen.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jarrusylinterin palautus
Sellainen oikein tosi turvallinen konsti jarrumännän painamiseen on seuraavanlainen: Pieni ,vaikkapa höylätty puukapula mäntää vasten ja sitten puristaa puupuristimella männän sisään. Käytännössä täysin mahdotonta tuhota tiivistekummia sillä konstilla.
Ruuvarilla olen kyllä ennen purkua painanut jarrupalan kunnolla irti levystä näissä remonteissa, yleensä onnistuu helposti niinkin. Ei pysty tiivistettä rikkomaan ruuvarikonstillakaan
Ruuvarilla olen kyllä ennen purkua painanut jarrupalan kunnolla irti levystä näissä remonteissa, yleensä onnistuu helposti niinkin. Ei pysty tiivistettä rikkomaan ruuvarikonstillakaan