CDI203 kirjoitti:porssimies_ kirjoitti:Jos ei aleta irrottelemaan mitään muista osia tarkastuksiin yms. niin eikös tämmösen huuhteluöljynvaihdon nyt pitäs mennä tunnin töillä ?
Ihan vaan kun huollosta sanoivat laskuttavansa 2-3 tuntia, niin ihmettelen nyt tässä, että mihin sitä aikaa oikein palaa 3x...
Siinä ei ole mitään mieltä tehdä jos osie ei irrotetta
Öö siis tämäkö ei riitäkään ?
Työ:
- Pohjamuovit laatikon alta irti
- Öljyn tyhennys pohjapropusta. Ulos tulee jotakin 2,5-3,0 litraa öljyä
- Öljypohjan irroitus
- Öljynsuodattimen vaihto
- Öljypohjan kiinnitys uudella tiivisteellä ja uudella pohjapropulla sekä kupariprikalla. Pohjaproppu ja kuparitiiviste KL-varasosista n. 2 euroa
- Lämmönvaihtimelta tulevan öljyn paluuputken banjopultin aukaisu laatikon oikealta (apumiehen) puolelta
- Pultti käännetään nurinpäin ja siihen kiinnitetään tyhjennysletku (kuva 1.)
- Laitetaan letkun toinen pää litramerkinnällä varustettuun kanisteriin (kuva 2.)
- Lisätään laatikkoon 5 litraa öljyä normaalin täyttöaukon kautta
- Käynnistetään auto ja mennään samantien auton alle katsomaan kun kanisteri täyttyy
- Kun kanisterin öljynpinta tavoittaa 3:n litran merkinnän, sammutetaan auto välittömästi
- Lisätään 3 litraa öljyä laatikkoon
- Huuhdellaan 3 litraa seuraavaan kanisteriin
- Tämä toistetaan niin kauan että 14 litraa on käytetty
- Sen jälkeen letku irroitetaan banjopultista ja liitetään takaisin vaihdelaatikkoon
- Auto käynnistetään ja laatikon öljymäärä säädetään oikeaksi mittatikun alimmaisen asteikon mukaisesti jos öljy on kylmää (asteikossa merkintä +25 celssiusta)
- Pohjamuovit paikalleen ja ajetaan moottori lämpimäksi jolloin voidaan tehdä lopullinen öljymäärämittaus ja -säätö (mittatikun asteikko +80 celssiusta). Laatikon öljynlämmön mittaus onnistuu esimerkiksi Carsoft 7.4:llä mutta se ei ole välttämätöntä. Normaali moottorilämpömittarin näyttämä riittä, silloin kun se näyttää normaalia käyntilämpötilaa.
- Kun lopullinen öljymäärä on säädetty oikeaksi, laitetaan täyttöputken tulpaan uusi lukitusklipsi (kuva 3.)
Eli tarkoitin "muiden osien irroittelulla" esim. venttiilikoneistoa jms...
Tuntihinta kun on apaut 100e, niin siksi kiinnostaa asia