Sprinteri ongelmia Klaukkalassa
Sprinteri ongelmia Klaukkalassa
Jumittu rinnteri tuohon pihaan (vanha lanssi). Unohtu vaihde päälle sammutusvaiheessa. Nyt ei lähde käyntiin kun vaihde on jumiutunut ykköselle.
Auto on ollut minulla muutaman vuoden. Sinä aikana on vaihdetta ABS-yksikkö, vaihteiston hydraulipumppu ja rele. Noiden jälkeen autolla ajettu vain n. 35 000km.
Tuota jumitilannetta edelsi printshift-järjestelmässä pitempään ollut häiriö, joka pudottaa automaatin pois päältä, mutta käsipelillä vaihteet pelittää ongelmitta. Siksipä sitä ei tullut sen enempi noteerattua, vaikka se viime aikoina tapahtu jo lähes joka ajossa, ja ilmeisesti samalla tehotkin putos, niin ettei kierrokset nousseet isommin yli 3000.
Testailin (kuulostelin) tuon hydraulipumpun ja releen toimintaa ja mielestäni ne toimii oikein. Kun laitan virrat päälle se käy n. 10s ja sitten uudelleen 7min päästä 3s ajan. Ykkönen vain vilkkuu mittaristossa!
Löytyskö läheltä Starin omistajaa, jolla olisi aikaa pistäytyä Klaukkalassa lukemassa vikakoodit. Jos vaikka siitä sitten pääsisin vian korjaamisessa eteen päin!
Auto on ollut minulla muutaman vuoden. Sinä aikana on vaihdetta ABS-yksikkö, vaihteiston hydraulipumppu ja rele. Noiden jälkeen autolla ajettu vain n. 35 000km.
Tuota jumitilannetta edelsi printshift-järjestelmässä pitempään ollut häiriö, joka pudottaa automaatin pois päältä, mutta käsipelillä vaihteet pelittää ongelmitta. Siksipä sitä ei tullut sen enempi noteerattua, vaikka se viime aikoina tapahtu jo lähes joka ajossa, ja ilmeisesti samalla tehotkin putos, niin ettei kierrokset nousseet isommin yli 3000.
Testailin (kuulostelin) tuon hydraulipumpun ja releen toimintaa ja mielestäni ne toimii oikein. Kun laitan virrat päälle se käy n. 10s ja sitten uudelleen 7min päästä 3s ajan. Ykkönen vain vilkkuu mittaristossa!
Löytyskö läheltä Starin omistajaa, jolla olisi aikaa pistäytyä Klaukkalassa lukemassa vikakoodit. Jos vaikka siitä sitten pääsisin vian korjaamisessa eteen päin!
Olen kyllä aika pettynyt tämän foorumin antamaan apuun. Yhtä tyhjän kanssa
No ilmeisesti edelleen oma apu on paras apu. Pähkäilin pitkään vaihtoehtoja, miten saada päälle jumiutunut vaihe vois päältä. Yritin jopa sitä takapyörä pyörittämällä, mutta diisseli ei niin vain pyörähdä pyörää pyörittämällä!
Ajatusta edelleen kehittämällä päätin kokeilla startin vaikutusta tilanteeseen. Koska vaihde oli jumissa, piti jotenkin vapauttaa moottorin pyörimisen aiheuttama liike-energia, ja jopa moottorin käynnistymisen seuraukset. Eli nostin toisen takapyörän ilmaan, ettei lanassi ryntäilisi suotta.
Sitten vaan toimeksi. Virta päälle, vaihde jäi vilkuttamaan ykköstä, valitsin siis neutraali asennossa! Mittapiuha kiinni solenoidin ruuvinpäähän isolla hauenleualla ja piuhan toiseen päähän tarjosin akun plussaa, siten etten itse ollut auton edessä, jos se sittenkin lähtisi omille tielleen
Moottori pyörähti iloisesti, olisi varmaan lähtenyt käyntiinkin, mutta en sitä halunnut. Tarkastin vaihdetilanteen em. sysäyksen jälkeen, ja pykälä oli kuin olikin antanut periksi. Ei muuta kuin ohjaamoon kokeilemaan, oikealla tavalla, käyntiin lähti. Pykälä meni päälle ja ilmaan nostettu pyörä pyöri iloisesti.
Lopputulos koeajolenkin jälkeen kuitenkin on, että automatiikka ei toimi enää laisinkaan. Ennen sentään meni päälle, mutta pudotti sitten muutaman kilsan jälkeen pois. Vaihteet kuitenkin toimii manuaalisesti valittuna, joten nyt pitää tyytyä siihen. Ilmeisesti automatiikan elektroniikkapuoli tökkii?
No ilmeisesti edelleen oma apu on paras apu. Pähkäilin pitkään vaihtoehtoja, miten saada päälle jumiutunut vaihe vois päältä. Yritin jopa sitä takapyörä pyörittämällä, mutta diisseli ei niin vain pyörähdä pyörää pyörittämällä!
Ajatusta edelleen kehittämällä päätin kokeilla startin vaikutusta tilanteeseen. Koska vaihde oli jumissa, piti jotenkin vapauttaa moottorin pyörimisen aiheuttama liike-energia, ja jopa moottorin käynnistymisen seuraukset. Eli nostin toisen takapyörän ilmaan, ettei lanassi ryntäilisi suotta.
Sitten vaan toimeksi. Virta päälle, vaihde jäi vilkuttamaan ykköstä, valitsin siis neutraali asennossa! Mittapiuha kiinni solenoidin ruuvinpäähän isolla hauenleualla ja piuhan toiseen päähän tarjosin akun plussaa, siten etten itse ollut auton edessä, jos se sittenkin lähtisi omille tielleen
Moottori pyörähti iloisesti, olisi varmaan lähtenyt käyntiinkin, mutta en sitä halunnut. Tarkastin vaihdetilanteen em. sysäyksen jälkeen, ja pykälä oli kuin olikin antanut periksi. Ei muuta kuin ohjaamoon kokeilemaan, oikealla tavalla, käyntiin lähti. Pykälä meni päälle ja ilmaan nostettu pyörä pyöri iloisesti.
Lopputulos koeajolenkin jälkeen kuitenkin on, että automatiikka ei toimi enää laisinkaan. Ennen sentään meni päälle, mutta pudotti sitten muutaman kilsan jälkeen pois. Vaihteet kuitenkin toimii manuaalisesti valittuna, joten nyt pitää tyytyä siihen. Ilmeisesti automatiikan elektroniikkapuoli tökkii?
Kyllä on ittellä myös vastaavia ongelmia Sprinterissä riittänyt eikä hirvesti ole apuja/osaavaa korjaajaa löytynyt.eviiala kirjoitti:just noin,
Toki minä olin googlettanut, ja lukenut täältä joka ikisen kyseistä järjestelmää ja vähän muitakin koskevat jutut, ennekuin heitin itse oman ongelmani kehiin!
Kirjoittelinkin tossa että ittellä pakki jumissa ja meinaavat että pitäis loota vaihtaa. Ei kiitos! Onnea kuitenkin vianetsintään!
Oisko sulla autossas sama vika kuin tuossa minun pakussa. Minulla vain oli ykkönen silmässä, kun auto sammutettiin eteen päin ajettaessa. Luultavasti siinäkin olisi jäänyt pakki päälle jos se olisi sammuttetu peruutuksen jälkeen valitsin R-asennossa!
Kokeileppa tuota starttikikkaa. Takapyörä ylös, ettei auto karkaa ja sitten n. metrinen piha johon toiseen päähän hauenleuka ja se kiinni solenoidin oikeanpuoliseen (näkyvin) ruuviin/mutteriin. Virta päälle avaimesta ja valitsin N:lle.ja sitten plusnavasta virtaa niin, että startti vähän pyörähtää (muista seisoa auton sivussa). Minun autosta hyppäs vaihteet välittömästi vapalle (N-asento).
Jumistahan tuossa vain päästiin, varsinainen vika on vielä paikantamatta!
Nyt voisin ajaa sillä jonnekin, mistä löytys tuo *-laite ja joku halukas mittauksen tekemään Löytyykö vapaaehtoisia?
Kokeileppa tuota starttikikkaa. Takapyörä ylös, ettei auto karkaa ja sitten n. metrinen piha johon toiseen päähän hauenleuka ja se kiinni solenoidin oikeanpuoliseen (näkyvin) ruuviin/mutteriin. Virta päälle avaimesta ja valitsin N:lle.ja sitten plusnavasta virtaa niin, että startti vähän pyörähtää (muista seisoa auton sivussa). Minun autosta hyppäs vaihteet välittömästi vapalle (N-asento).
Jumistahan tuossa vain päästiin, varsinainen vika on vielä paikantamatta!
Nyt voisin ajaa sillä jonnekin, mistä löytys tuo *-laite ja joku halukas mittauksen tekemään Löytyykö vapaaehtoisia?
Re: Sprinteri ongelmia Klaukkalassa
Kiitos tästä neuvosta, tappelin koko päivän ihan samanlaisen vian kanssa ja nyt sain vaihteen N asentoon ja ilmeisesti pystyn ajamaan manuaalisti, automatiikka ei näytä toimivan. Hyvä tää sivusto , kun apua akuutuisti tarvitsee
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Sprinteri ongelmia Klaukkalassa
Ja kun sprintsift toimii vain manuaalisesti vika on usein muualla kuin vaihteistossa
useimiten moottorissa on jotain
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä