Diesel Aakkosen (A-160) jäähdyttäjän tuuletin kävi täysillä ja staari ilmoitti että sillä on häiriö päällä.
Moottoriohjaimella on siis jokin hätä ja se ohjaa sen heti täysille suojatakseen konetta. Tai siis ohjain ohjautuu täysille aina mikäli se ei saa PWM ohjaustaan. Se saa ison sulakkeen kautta aina päävirran.
Sillä on myös toinen pienvirtajohto joka tulee suoraan sulakkeelta 44. Sekin piuha oli kunnossa ja virtaakin sieltä tuli.
Samalla mittarissa oli koko ajan Coolant level teksti. Näillä vioilla siis saattaisi olla yhteys. Nyt kuitenkin vuosimallissa 2005, moottoriohjain ohjaa tuota tuuletinta, mutta SAM moduli mittaa jäähdytysnesteen korkeutta. Sellainen pallon muotoinen säiliö, johon on kiinteästi kytketty uimuri ja anturi. Anturi on kuitenkin pelkkä kytkin. Kun navat oikosulkee niin häiriön pitäisi hävetä. Näin ei kuitenkaan käy.
Tämä siis oli lähtötilanne. Onko useampi vika vai monta eri vikaa päällekkäin? Noh täyttä varmuutta ei ole vieläkään
Keltasinisessä ohjaus johdossa näytti ensimmäisellä mittauksella olevan 3v kanttia. Siinä pitäis olla 12V ja 10% PWM:ää. Jotain hämärää tässä kohtaa siis ainakin on. Sitten otin ECU:n pistokkeet irti ja pistin nuppineulan kaapelin läpi ja tutkin että meneekö se oikeasti moottoriohjaimen liittimen pinnille 58. Ei mennyt. Eikä minnekään muaallekaan. Ei ainakaan ECU:lle.
Sitten kiinnostuin SAM:sta. Menisköhän se kumminkin sinne? No ei mennyt. Tutkin hytin puolelta kaikki sinikeltaiset piuhat. Ei kyllä sen pitäisi mennä ECU:lle. Kytkentäkaavioissa se menee aina sinne. SAM sijaitsee hansikaslokeron takana. Matto irti ja lokero, sieltä SAM:lta pääsee mittaamaan muutkin jännitteet. tässä vehkeessä on ilmeisesti vain yksi SAM. Se ohjaa myös takapään valoja. Toinen akkukin pitäisi kytkentäkaavioiden mukaan tämmöisessä aakkosessa olla, mutta sitä en ainakaan löytänyt mistään. Ei ehkä ole tässä versiossa ollenkaan.
Siispä johtosarjan teippauksia auki ja katson konehuoneen puolelta minne se ohjaus signaali oikeasti tulee. Oikean puolen mutkasta se kaapelinippu kurvaa jäähdytäjän ja konepellin lukon alapuolelta kuskin puolelle. Ja edelleen jäähdyttäjässä kiinni olevalle säätimelle.
Sieltähän se vika löytyi. melkein konepellin lukon kohdalta Kuparijohdin oli muuttunut siniseksi oksidiksi.
Se musta kudosteippaus ei kaapelinipussa ollut kuitenkaan mitenkään vahingoitunut 12 vuoden aikana. Tiesuolaa se tietenkin on vähän saanut sisäänsä ja kosteutta, mutta ei sivuleikkureiden jälkeä. Se on ollut tuossa kohtaa uudesta asti. Ulkoapäin tuota ei oltu tehty.
Mutta nyt tulee kysymys että MIKSI???
Koska Mersun tehtaalla tai johdinsarjoja tekevällä alihankkijalla ollaan huolimattomia. Yritetty katkaista vahingossa väärästä kohtaa, mutta sitten tullut se "oho ei siitä, vaan tuosta" ilmiö. Kyseinen kohta oli noin 30 cm päässä isosta sinisestä liittimestä, josta se siten jatkaa matkaansa kohti tuulettimen säädin mokkulaa. Kestihän se 12 vuotta mutta sitten korroosio teki tehtävänsä ja "tsup" poikki meni. Aivan kesken ajon oli tapahtunu. Tuosta nimittäin tulee moottorihäiriön kuva tauluun. Se kuuluisa possun kuva..
Alempana oleva vaurio samassa johdossa johtuu minun tekemästä nuppineulatestistä
Nyt säätö toimii niinkuin pitää. Samalal alkoi myös Coolant level toimimaan niinkuin pitää. Piuhat laittaa oikosulkuun niin Coolant level häiriö teksti mittaristosta häviää. En tiedä sitten alkoiko SAM mittaamaan oikein vai alkoiko anturi toimimaan nyt oikein. Aika näyttää...
Videolla näkyy miten säätö toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=sXiU0lg-ShU
W169 m4/7 tuuletin päällä koko ajan täysillä
Vastaa Viestiin
1 viesti
• Sivu 1/1
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic