Yleistä lisävaloista keskustelutopic.
No nyt tulee sen verran tyhmä kysymys, että häpeän jo etukäteen...
Väykyssä joku aiempi omistaja oli vetänyt valmiiksi piuhat maskille saakka eli autossa on joskus ollut (jotkut) lisäpitkät paikallaan. Mulla ei ole aavistustakaan, minkälaiset valot siinä on aiemmin ollut.
Johdossa tulee kaksi erilistä liitinjohtoa/lamppu. SE johto, joka laitetaan kiinni polttimoon ja TOINEN johto. SEN johdon kun laittaa polttimoon kiinni (polttimon ollessa paikallaan lisävalossa) valot eivät syty, kun laittaa pitkät päälle. Mikä tuo TOINEN johto onkaan?
A) Onko TOINEN johto kenties erillinen maajohto?
B) Lisävaloina on ollut joku hienostuneempi systeemi kuin perushalogeeni
C) En vaan osaa.
Väykyssä joku aiempi omistaja oli vetänyt valmiiksi piuhat maskille saakka eli autossa on joskus ollut (jotkut) lisäpitkät paikallaan. Mulla ei ole aavistustakaan, minkälaiset valot siinä on aiemmin ollut.
Johdossa tulee kaksi erilistä liitinjohtoa/lamppu. SE johto, joka laitetaan kiinni polttimoon ja TOINEN johto. SEN johdon kun laittaa polttimoon kiinni (polttimon ollessa paikallaan lisävalossa) valot eivät syty, kun laittaa pitkät päälle. Mikä tuo TOINEN johto onkaan?
A) Onko TOINEN johto kenties erillinen maajohto?
B) Lisävaloina on ollut joku hienostuneempi systeemi kuin perushalogeeni
C) En vaan osaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kysymykseesi on mahdotonta vastata ilman mittausta tai kaaviokuvaa kytkennästä. Onko sinulla tai jollakin ystävälläsi yleismittari, jolla voisi mitata että tuleeko toiseen johtoon 12V ja onko toinen johto "maa".
Toinen vaihtoehto on että seuraat johtoja pitkin että mihin ne menevät. 12V johto pitäisi mennä releelle ja toinen johto todennäköisesti johonkin kohtaa auton runkoa tai akun miinus navalle.
Toinen vaihtoehto on että seuraat johtoja pitkin että mihin ne menevät. 12V johto pitäisi mennä releelle ja toinen johto todennäköisesti johonkin kohtaa auton runkoa tai akun miinus navalle.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Saa laittaa, mutta henkilöautossa ne ovat niin hävettävän näköiset että kukaan ei laita --> http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kattova ... s-suomessa204 kirjoitti:Saako laittaa lisävaloja auton katolle ,kattotelineisin kiinni ?
No ei tärise kun on heti takana toinen teline josta tuet valoihin.
Ilmeisesti mersun farkkuun saa laittaa ,en tiedä saako muihin farmari autoihin laittaa.
No kyllähän piuhojen välille tuli äsken mitatessani 12V pitkien ollessa päällä, ei muutoin. No nyt vain vedän molemmat piuhat lisävalon sisään, toisen lampun kantaan ja toisen lisävalon johonkin runkokohtaan.Meissenkeri kirjoitti:Kysymykseesi on mahdotonta vastata ilman mittausta tai kaaviokuvaa kytkennästä. Onko sinulla tai jollakin ystävälläsi yleismittari, jolla voisi mitata että tuleeko toiseen johtoon 12V ja onko toinen johto "maa".
Toinen vaihtoehto on että seuraat johtoja pitkin että mihin ne menevät. 12V johto pitäisi mennä releelle ja toinen johto todennäköisesti johonkin kohtaa auton runkoa tai akun miinus navalle.
Pitää vielä mitata auton runkoa vasten, kumpaan johtoon 12V tulee.
Minkälaiset lisävalot sulla oikein on, yleensä kaikkiin ajovalopolttimoihin kytketään suoraan polttimolle sekä virta, että maa
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Boschin Touring 190 ne näytti olevan. Lampun kotelossa oli sisällä paikka sekä maapiuhalle ja sitten erikseen tietenkin lampun kantaan. Noihin kun piuhat laitoin kiinni, niin valot ainakin syttyivät, kun kytkin lisävalot päälle. Eli kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Pitää vielä tukea nuo lamppukotelot jollain tukiraudoilla maskiin.teppo21 kirjoitti:Minkälaiset lisävalot sulla oikein on, yleensä kaikkiin ajovalopolttimoihin kytketään suoraan polttimolle sekä virta, että maa
Nyt kun nuo lisäpylpyrät ovat olleet paikallaan ja käytössä, niin kyllähän noista saa hyvän valoavun pimeille teille. Rumathan ne ovat kuin mitkä maskin edessä, mutta halpa henkivakuutus pimeillä teillä.Andy kirjoitti:Noihin kun piuhat laitoin kiinni, niin valot ainakin syttyivät, kun kytkin lisävalot päälle. Eli kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Pitää vielä tukea nuo lamppukotelot jollain tukiraudoilla maskiin.
Tuo maskiin kiinnittäminen vaikuttaa olevan muuten hyvä tapa, paitsi että maski itsessään ei ole täysin jäykkä. Tuo sitten aiheuttaa pientä hyppelyä lisävaloille, kun maski tärisee. Eli valot ovat kyllä jämäkästi kiinni maskissa, mutta itse maski liikkuu hieman tärinän takia. Pitää vielä tosin varmistaa, että mikään maskiin liittyvä ruuvi ei ole löysällä.
Kyllä lisävalot on terpeen jos ajaa reilua vauhtia hiljaisilla teillä missä on poro ja hirvivaara.
Katolta valot näyttää todella hyvin .
Tietty on makuasia mikä on ruma,.
Keulallekkin saa tosi rumasti kun on mokkulat reilusti ulkona korirakenteista.
Katolle voi laittaa pikakiinnikkeillä ja laittaa valot kiinni kun on tarvis.
Katolta valot näyttää todella hyvin .
Tietty on makuasia mikä on ruma,.
Keulallekkin saa tosi rumasti kun on mokkulat reilusti ulkona korirakenteista.
Katolle voi laittaa pikakiinnikkeillä ja laittaa valot kiinni kun on tarvis.
- prehistorik
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1875
- Liittynyt: 19.10.2010 11:12
- Paikkakunta: Nuija maalta
Autoon keulaan saa pian asentaa ruotsalaismallisen valopatterin
Lisävalomääräyksiä ollaan muuttamassa kesäkuun alussa voimaan tulevassa lakimuutoksessa.
Suomessa autojen keulalle saa asentaa vain kaksi lisäkaukovaloa, kun naapurimaassa Ruotsissa niitä voi olla kolme. Nyt Suomen valomääräyksiä ollaan muuttamassa länsinaapurin mallin mukaiseksi. Jos määräys etenee lakiin asti, niin kesäkuussa keulalla voi olla enimmillään kolme lisäkaukovaloa.
Trafissa muhii valomääräysten muutos siten, että auton keulalle saisi nyt asentaa kolmannen apukaukovalon. Määräysesityksessä todetaan, että ylimääräinen kaukovalo sallitaan, "kunhan kaukovalojen yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön nro 48 rajaamaa vertailuarvoa eli referenssilukua 100".
Edelleen: "Muutos mahdollistaa parittoman määrän kaukovalaisimia, joten yksi lisäkaukovalaisin voidaan esimerkiksi asentaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle".
Lisävalomääräyksiä ollaan muuttamassa kesäkuun alussa voimaan tulevassa lakimuutoksessa.
Suomessa autojen keulalle saa asentaa vain kaksi lisäkaukovaloa, kun naapurimaassa Ruotsissa niitä voi olla kolme. Nyt Suomen valomääräyksiä ollaan muuttamassa länsinaapurin mallin mukaiseksi. Jos määräys etenee lakiin asti, niin kesäkuussa keulalla voi olla enimmillään kolme lisäkaukovaloa.
Trafissa muhii valomääräysten muutos siten, että auton keulalle saisi nyt asentaa kolmannen apukaukovalon. Määräysesityksessä todetaan, että ylimääräinen kaukovalo sallitaan, "kunhan kaukovalojen yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön nro 48 rajaamaa vertailuarvoa eli referenssilukua 100".
Edelleen: "Muutos mahdollistaa parittoman määrän kaukovalaisimia, joten yksi lisäkaukovalaisin voidaan esimerkiksi asentaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle".
® Mesen Porkkana-klubi
Mikäs tässä esityksessä on tilanne, päätykö kansien väliin vai vedettiinkö silppurista läpi?prehistorik kirjoitti:Autoon keulaan saa pian asentaa ruotsalaismallisen valopatterin
Lisävalomääräyksiä ollaan muuttamassa kesäkuun alussa voimaan tulevassa lakimuutoksessa.
Suomessa autojen keulalle saa asentaa vain kaksi lisäkaukovaloa, kun naapurimaassa Ruotsissa niitä voi olla kolme. Nyt Suomen valomääräyksiä ollaan muuttamassa länsinaapurin mallin mukaiseksi. Jos määräys etenee lakiin asti, niin kesäkuussa keulalla voi olla enimmillään kolme lisäkaukovaloa.
Trafissa muhii valomääräysten muutos siten, että auton keulalle saisi nyt asentaa kolmannen apukaukovalon. Määräysesityksessä todetaan, että ylimääräinen kaukovalo sallitaan, "kunhan kaukovalojen yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön nro 48 rajaamaa vertailuarvoa eli referenssilukua 100".
Edelleen: "Muutos mahdollistaa parittoman määrän kaukovalaisimia, joten yksi lisäkaukovalaisin voidaan esimerkiksi asentaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle".
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
Huhuu?miqum_86 kirjoitti:Mikäs tässä esityksessä on tilanne, päätykö kansien väliin vai vedettiinkö silppurista läpi?prehistorik kirjoitti:Autoon keulaan saa pian asentaa ruotsalaismallisen valopatterin
Lisävalomääräyksiä ollaan muuttamassa kesäkuun alussa voimaan tulevassa lakimuutoksessa.
Suomessa autojen keulalle saa asentaa vain kaksi lisäkaukovaloa, kun naapurimaassa Ruotsissa niitä voi olla kolme. Nyt Suomen valomääräyksiä ollaan muuttamassa länsinaapurin mallin mukaiseksi. Jos määräys etenee lakiin asti, niin kesäkuussa keulalla voi olla enimmillään kolme lisäkaukovaloa.
Trafissa muhii valomääräysten muutos siten, että auton keulalle saisi nyt asentaa kolmannen apukaukovalon. Määräysesityksessä todetaan, että ylimääräinen kaukovalo sallitaan, "kunhan kaukovalojen yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön nro 48 rajaamaa vertailuarvoa eli referenssilukua 100".
Edelleen: "Muutos mahdollistaa parittoman määrän kaukovalaisimia, joten yksi lisäkaukovalaisin voidaan esimerkiksi asentaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle".
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
Eikö tosiaa kukaan tiiämiqum_86 kirjoitti:Huhuu?miqum_86 kirjoitti:Mikäs tässä esityksessä on tilanne, päätykö kansien väliin vai vedettiinkö silppurista läpi?prehistorik kirjoitti:Autoon keulaan saa pian asentaa ruotsalaismallisen valopatterin
Lisävalomääräyksiä ollaan muuttamassa kesäkuun alussa voimaan tulevassa lakimuutoksessa.
Suomessa autojen keulalle saa asentaa vain kaksi lisäkaukovaloa, kun naapurimaassa Ruotsissa niitä voi olla kolme. Nyt Suomen valomääräyksiä ollaan muuttamassa länsinaapurin mallin mukaiseksi. Jos määräys etenee lakiin asti, niin kesäkuussa keulalla voi olla enimmillään kolme lisäkaukovaloa.
Trafissa muhii valomääräysten muutos siten, että auton keulalle saisi nyt asentaa kolmannen apukaukovalon. Määräysesityksessä todetaan, että ylimääräinen kaukovalo sallitaan, "kunhan kaukovalojen yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön nro 48 rajaamaa vertailuarvoa eli referenssilukua 100".
Edelleen: "Muutos mahdollistaa parittoman määrän kaukovalaisimia, joten yksi lisäkaukovalaisin voidaan esimerkiksi asentaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle".
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
Voipi olla. Odotellessa asensin ref.50 rallyen 3003 yönsärkijät 55 wattisena sisässään. Nykynen työ vaatii oman auton käyttöä ja työaika on puolestayöstä aamulle, niin nyt talvea kohti alkaa pimetä pirusti.dealer kirjoitti:Ei ainakaan löytynyt että olisi hyväksytty, lie päätös nuijankopautusta vailla ?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
- prehistorik
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1875
- Liittynyt: 19.10.2010 11:12
- Paikkakunta: Nuija maalta
Tais kiireellisemmät asiat ajaa tämän ohi...
Lisävalomääräykset jäivät alkoholilain ja soten jalkoihin – auton uusien lisävalojen salliminen on kuitenkin nuijankopautusta vaille valmis
Lisävalomääräykset jäivät alkoholilain ja soten jalkoihin – auton uusien lisävalojen salliminen on kuitenkin nuijankopautusta vaille valmis
® Mesen Porkkana-klubi
Eilen tuli taas parin vuoden hiljaiselon jälkeen asenneltua 225-kokoiset jättiämpärit paikalleen satalankun keulalle. Pari viime viikkojen aikaista hirvieläinhavaintoa kypsyttivät päätöksen.
Xenonien aikakausi taisi päättyä, aikani johtoja ja liitoksia ropellettuanikaan en saanut kuin toisen tuikun tulille. Syöttöjohtoja on joka asennuksen yhteydessä joutunut lyhentelemään koska huonolaatuisuuttaan / alimittaisuuttaan hapertuu noista 12V johdoista johdin aivan tuhkaksi ja liittimet ovat myös saaneet osansa hapettumisesta. Sarjan korkeajännitepiuhoissa ei tätä ilmiötä ole ollut ollenkaan vaan liittimet ym edelleen täysin priimassa kunnossa.
Olen pitänyt itseäni hyvin varautuneena ja kaikkea kulkukaluston pikkutilpehööriä on hyllyt ja paikat täynnänsä. Nyt vaan kävi niin etten tallin uumenista kahta uutta H3-polttimoa pystynyt löytämään, toiseen lamppuun laitoin käytetyn polttimon ja toiseen mopokäyttöön hommaamani H3-kantaisen ledin.
Tämän kokeilun perusteella ei ledivalokausi vielä alkanut, valotehoa ei tuosta irtoa ja kuvio on aivan mitä sattuu. Seinälle heittää vanha halogeeni kirkkaan pisteen ja ledi roiskii vain sellaista epämääräistä kajoa sinne tänne pitkin seinää. Väri on kuitenkin erittäin thyyning eli taitaa olla enemmän pxllurallikäyttöön koristeeksi tuo polttimo kuin tiealuetta valaisemaan. Jonain työvalona tietty saattaisi toimia. Kylille kun on seuraavan kerran asiaa täytyy hankkia pari kappaletta laadukkaita +xx% H3-tuikkua.
Ajovalopolttimoiden H4:t tuli uusittua samalla kun peltiä auoin, oli niistäkin jo toinen mokoma kärähtänyt ja toinen viittä vaille valmis sekin.
Xenonien aikakausi taisi päättyä, aikani johtoja ja liitoksia ropellettuanikaan en saanut kuin toisen tuikun tulille. Syöttöjohtoja on joka asennuksen yhteydessä joutunut lyhentelemään koska huonolaatuisuuttaan / alimittaisuuttaan hapertuu noista 12V johdoista johdin aivan tuhkaksi ja liittimet ovat myös saaneet osansa hapettumisesta. Sarjan korkeajännitepiuhoissa ei tätä ilmiötä ole ollut ollenkaan vaan liittimet ym edelleen täysin priimassa kunnossa.
Olen pitänyt itseäni hyvin varautuneena ja kaikkea kulkukaluston pikkutilpehööriä on hyllyt ja paikat täynnänsä. Nyt vaan kävi niin etten tallin uumenista kahta uutta H3-polttimoa pystynyt löytämään, toiseen lamppuun laitoin käytetyn polttimon ja toiseen mopokäyttöön hommaamani H3-kantaisen ledin.
Tämän kokeilun perusteella ei ledivalokausi vielä alkanut, valotehoa ei tuosta irtoa ja kuvio on aivan mitä sattuu. Seinälle heittää vanha halogeeni kirkkaan pisteen ja ledi roiskii vain sellaista epämääräistä kajoa sinne tänne pitkin seinää. Väri on kuitenkin erittäin thyyning eli taitaa olla enemmän pxllurallikäyttöön koristeeksi tuo polttimo kuin tiealuetta valaisemaan. Jonain työvalona tietty saattaisi toimia. Kylille kun on seuraavan kerran asiaa täytyy hankkia pari kappaletta laadukkaita +xx% H3-tuikkua.
Ajovalopolttimoiden H4:t tuli uusittua samalla kun peltiä auoin, oli niistäkin jo toinen mokoma kärähtänyt ja toinen viittä vaille valmis sekin.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... d-lisavalo
Ei kukaan tommosta oo sattunu kokeileen? Näyttää hyvin pitkälti identtiseltä tämän kanssa:
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 010130490/
Hinta on vaan kärkkäisen kamassa paremmin kohillaan. Onkos 740GLE:llä mitään uutta sanottavaa SAE 210:stä?
Hiukan arvelin, josko laittaisin kattotelineeseen valot, säästyisi ajoneuvon rei'ittämiseltä...
Ei kukaan tommosta oo sattunu kokeileen? Näyttää hyvin pitkälti identtiseltä tämän kanssa:
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 010130490/
Hinta on vaan kärkkäisen kamassa paremmin kohillaan. Onkos 740GLE:llä mitään uutta sanottavaa SAE 210:stä?
Hiukan arvelin, josko laittaisin kattotelineeseen valot, säästyisi ajoneuvon rei'ittämiseltä...
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Taitaa mennä rahat hukkaan linkkien valoilla, mulla ois virheettömät sae 210 valot, 250e pariTeddy kirjoitti:https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... d-lisavalo
Ei kukaan tommosta oo sattunu kokeileen? Näyttää hyvin pitkälti identtiseltä tämän kanssa:
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 010130490/
Hinta on vaan kärkkäisen kamassa paremmin kohillaan. Onkos 740GLE:llä mitään uutta sanottavaa SAE 210:stä?
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii