Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Valmistajana Rial on huipputason merkki. Epäilen kuitenkin että nämä replicat ei ole niiden itse tekemiä, vaan pelkästään leimat lyöty samoihin kiinavanteisiin mitä muutkin replicat ovat.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Mielipiteitä vanteiden suoruudesta ja heitoista. Mikä on hyväksyttävää ja missä alkaa tulla ongelmia.
Oon tossa vannesorvirojektissa mittaillut muutaman vanteen ja parhaat ollut renkaan kiinnityspinnasta 0.05mm heitolla mikä onkin jo sen sisässä että mulla akseli ja navan kiinnitys ja välykset aiheuttaa heittoa suunnilleen ton verran riippuen miten vanteen keskitysreijän ja tasopinnan kunto sattuu olemaan.
Isoimmat aksiaaliset heitot ollut 0.9mm ja se on selvä ajosta tullu vamma sisäreunassa 20cm matkalla tasainen 0.9mm painauma. Ajossa tota ei huomannut kuitenkaan mitenkään. Tämä vielä vanteessa joita olen pitänyt särkymättöminä eli ///AMG monoblokki.
Keskimäärin näyttää käytetyissä olevan heitot 0.2-0.3mm tai alle.
Minkä verran pitää heittää tai tarvita painoja että oikominen on syytä suorittaa?
Itse ihan tuntumalta sanoisin että 0.5mm tai enempi jos heittää niin oikomista kannattaa suorittaa.
Sitten se oikominen. Itse tiedän alumiinien ominaisuuksista sen että lämmittämällä toki helpottuu oikominen mutta menetetään pysyvästi lujuutta. Samoin hitsatuissa kohdissa ei enää ole jäljellä mahdollista valmistusteknistä muokkauslujittumista tai peräti erkautus tyylistä lujuuden lisääntymistä. Toisaalta kylmänä muokkaaminen saattaa saada aikaan halkeaman... Nuista seoksista kun ei kukaan tiijä mitä ovat.
Tämäkin on näemmä kokeiltava itse...
Oon tossa vannesorvirojektissa mittaillut muutaman vanteen ja parhaat ollut renkaan kiinnityspinnasta 0.05mm heitolla mikä onkin jo sen sisässä että mulla akseli ja navan kiinnitys ja välykset aiheuttaa heittoa suunnilleen ton verran riippuen miten vanteen keskitysreijän ja tasopinnan kunto sattuu olemaan.
Isoimmat aksiaaliset heitot ollut 0.9mm ja se on selvä ajosta tullu vamma sisäreunassa 20cm matkalla tasainen 0.9mm painauma. Ajossa tota ei huomannut kuitenkaan mitenkään. Tämä vielä vanteessa joita olen pitänyt särkymättöminä eli ///AMG monoblokki.
Keskimäärin näyttää käytetyissä olevan heitot 0.2-0.3mm tai alle.
Minkä verran pitää heittää tai tarvita painoja että oikominen on syytä suorittaa?
Itse ihan tuntumalta sanoisin että 0.5mm tai enempi jos heittää niin oikomista kannattaa suorittaa.
Sitten se oikominen. Itse tiedän alumiinien ominaisuuksista sen että lämmittämällä toki helpottuu oikominen mutta menetetään pysyvästi lujuutta. Samoin hitsatuissa kohdissa ei enää ole jäljellä mahdollista valmistusteknistä muokkauslujittumista tai peräti erkautus tyylistä lujuuden lisääntymistä. Toisaalta kylmänä muokkaaminen saattaa saada aikaan halkeaman... Nuista seoksista kun ei kukaan tiijä mitä ovat.
Tämäkin on näemmä kokeiltava itse...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jos täällä voi kysellä niin 17" segin vanteet ässään ois haussa muttei kelpaa hitsatut tai itseasiassa mitenkään tuunatut tai maalatut. Alkuperäiskunto vaikka ois miten hapettunut tai naarmuinen on paras. Siitä näkee sen vanteen että onko hitsailtu tai jos on mutkalla tai oiottu.laineracing kirjoitti:Löytyykö foorumilaisilta Kevyitä 15" vanteita 5*110 - 5*112-5*114.3 jaolla? Volk, enkei tms?
Ehkä 18" kävis myös.
Ja tietty s55 tai s600 tuplaturbon vanteet kelpais kanssa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
mitähä sitä näille tekis? 8x18 Lorinser RSK5 ja wheeldoctor oikaissut... lähinnä pesua kaipaa, ja kiilto pitäisi palauttaa. Ärsyttää kun nuo keskilätkät o eri materiaalia mitä vanteen runko, kauhee sävyero kiillotetussa metallissa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tämmöinenkin valmistaja, jolta saa hiilikuituisiakin kiekkoja:
http://strassewheels.com/product/carbon ... on-wheels/
http://strassewheels.com/product/carbon ... on-wheels/
Viimeksi muokannut Laaksonen, 20.4.2017 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Espanjalainen valmistaja näköjään:
http://www.braid.es/wheels/situacion.html
http://www.braid.es/wheels/situacion.html
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Joo kyllä, muistaakseni noin vuodesta 1979 valmistanut kilpavanteita eri luokkiin. Niin ralliin kuin radalle.Laaksonen kirjoitti:Espanjalainen valmistaja näköjään:
http://www.braid.es/wheels/situacion.html
Tietääkö kukaan, onko tällainen firma vielä olemassa:
http://www.webinfo.fi/somero/Somero+Xtreme+Wheels/
(ainakaan nettisivut eivät enää toimi)
http://www.webinfo.fi/somero/Somero+Xtreme+Wheels/
(ainakaan nettisivut eivät enää toimi)
Tommoset BBS RJ:t oli joskus W124 alla, siihen vaan vähän pienet omaan makuun, koossa 7x15, et 36. 201:ssä olis varmaan aika passelit. Keskilätkät hukkuneet maailman tuuliin matkan varrella, kuten arvata saattaa. Ebayssä niitä näkyy välillä, mutta yleensä kolmena tai yhtenä kappaleena.
Parhaat päivänsä nähneet, mutta ikäisekseen ihan ok kunnossa, mutta puolien välissä ja takapuolella niin perkeeleen kovaa kiinni palanutta jarrupölyä. Lähteekö se muulla kuin hiekkasuihkulla?
Alkuperäisessä lakassa ja maalissa niin ei viittis mitään kovin äärimmäisiä keinoja käyttää. Muutamaa rotvalli-ihottumaa ja kolhua lukuunottamatta lakkapinta ihan ok kunnossa. Tommosia lakkoja tuskin ihan heti mistään löytää tänä päivänä.
Pidetään höyrypesuri korvan takana jos sellaiseen tarjoutuu joskus mahdollisuus. Koitin noita joskus öljylläkin liottaa.
Pidetään höyrypesuri korvan takana jos sellaiseen tarjoutuu joskus mahdollisuus. Koitin noita joskus öljylläkin liottaa.
Uusia aluvannemalleja tarjolle:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... m=facebook
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... m=facebook