Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Vastaa Viestiin
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

touhottaja kirjoitti:
InsaneMe kirjoitti:
Seppo kirjoitti:
Alapallon vaihtoa varten otin olka-akselit irti ja vein mb-osalle, säästi sillainkin muistaakseni melekeen 200 €.
juu, mulla o tähä mennesä tullu maksaan 5€ tuo työkalu :lol: ja prässi löytyy omasta takaa niin pittää alakaa leikkeleen sopivaksi tuota työkalua, jos ois ollu se työkalu niin ois ollu näppärä kattoa oikiat kohat mistä leikata olka-akselille kolo, mutta näkkeehän sen ku on olka-akseli vieresä 8)




T.Sankari
laitoinhan minä sulle kuvan siitä putkesta, mutta eikös miittireisulla olis ollu hyvä käyvä ottamassa mitat siitä kun en hennonnu lainata sitä :wink:
ainiin, tarjosinhan minä sulle valmiiksi kunnostettuja olka-akseleitä mitkä oli maalattu ja uusilla nivelillä postimaksua vastaan mutta et huolinut :violin:
nuilla myyntipuhheilla olisinki ottanu mutta kun ne oli katastuksen välttävät tms. niin oli itelläki jo semmoset :lol: en kehannu sitten enää alkaa kinuammaan niitä :oops: ja tosiaa oishan tuota ollu mukava käyä tiluksilla pyörähtämässä, mutta ei sitäkää hokassu sillon :evil: lähinnä sitä aukon etäisyyttä siitä painettavasta pinnasta olisin hakenu :D eli mistä alkaa ja loppuu. Nätistihän tuon saa mitotettua suunnilleenki niin ei oo niin justiisa :P




T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kesän korvilla tuli vaihettua siis Ässään nämä:
Kuva

Nyt kesäreisun jäliltä muutama sata km työmatkaa ajeltuna tuntuu lämpötilansäätö toimivan aika mukavasti, vielä pitäis kokeilla käydä ilmastointihuollossa uuden kuivaimen kera, mutta kohtahan kesä on jo ohi... :shock: nii ja ei oo röpötellykään enää, mutta mukava oli silti laittaa alkuperäinen PA-relekin takaisin. Postillakin oli muuten vissiin kiireitä ruohonleikkuussa kun tuo paketti kävi takaisin Hollannissa ennekuin lopulta sain sen hyppysiini :x

Yykaakoolle pientä uplifitä mittaristoon:
Kuva
:arrow:
Kuva

Äh, kehnostipa näkyy kehnoissa kuvissa oranssin kynsilakan vaikutus :lol:

Samalla laitoin heijastinteippiä mittarivalojen koloihin, olivat vähän ruskettuneetkin, liekö joku kokeillu 5W polttimoita joskus. Samoin putsailin mittariston numeroita vanupuikoilla ja EtOH:lla, varmaan öljynpainemittari perinteisesti falskaa ja turaa öljyä pikkuhiljaa sinne sun tänne.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

onne nyt vaan eri komiat nyt kun saman väriset ittelläkin karsasti silmään viisareitten erivärisyys oranssilla tussilla tuli hyvät myös nuo vaihteen vaihto viivat kun värjäsi tuli hyvän näköset niistä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Onko tuo pötkylä vesiventtiilin korjaukseen?
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

xin811 kirjoitti:Onko tuo pötkylä vesiventtiilin korjaukseen?
Jep, pötkylä on alkuperäinen venttiili, jonka siis lähetin Hollantiin korjaukseen. Tarvikkeenahan noita saa esim. Ameriikaasta (=monovalve) muutamalla kympillä, mutta nepä eivät toimi kunnolla, on jotain mitoituseroja niissä ainakin.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Eipä kovin kummoisia saanu tässä kesällä aikaiseksi, 123sen koripuoli oottaa aikoja parempia edelleen...
Kuva

Ässällä ajeltu menemään, yhessä vaiheessa huolta aiheutti takapyörän tienoilta kuulunut rahina ja kahina pienillä nopeuksilla, jokohan prkl laakeri menossa...no kun käsijarrukin kaipaili säätöä niin ei kait se kuin rengasta pois ja tutkimaan. Ja kah, sieltähän tipahti vetoakselin pultti renkaan mukana poies :oops:

Ilmastointia ei tullut täytettyä tämäkään kesänä kun ajatteli että kohta ne helteet loppuu kuitennii...
Kuva

Ja kirjaa yhtenäpänä lukiessa joku oli osunut asian ytimeen:
Kuva

Eilen illalla ajeltiin mukavissa tunnelmissa kotio Limingasta kymmenen korvilla:
Kuva
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Toista viikkoa sitten alkoi Ässän ratissa istuessa kylymä rinki laajenemaan rrrseen ympärillä kun bensanhaju iski sieraimiin aina liikennevaloissa...se EHAhan se alkoi sittenkin falskaamaan, kuten tietysti oli odotettavissakin. Äkkiä eBay.de:stä tilaus sisään ja noin viikossa sainkin postilootaan paketin, kiitettävän nopeaa palvelua ! On siinä osalla kilohintaa kun 277 € joutui moisesta pikku palikasta köyhtymään. Toisaalta hyvä että noita vielä saa uusia niin pysyy vanhukset liikenteessä pitkään !

Kuva

Vaihtohomma kyllä heleppo, kunhan muistaa väistää silmään tähtäävää bensasuihkua vanhaa osaa irrottaessa (jos ei ota paineita pois muualta ensin).

Sitten sippasi puhallinkin toissapäivänä, arvantenkin sulake meni:
Kuva
Motonetistä korvaavaa tilalle 1.9 € hintaan ja jäi vielä muutama varalle. Tosin testaamatta on vielä, että onko joku paikka oikosessa vai miksi se vahna sulake meni...

Ja vielä tuli haettua uuvet rekisterivalon muovit, vanhassa hapertuneessa muovissa ei enää lamppu pysynyt kunnolla paikoillaan (mikä tietysti aiheutti häiriövalon vilkkumista mittaristossa):
Kuva
Kuva

Nuo valkoiset nippelit olivat kylkimuovien kiinnitykseen, tarkoitus oli lokasuojan yläreunaa kiinnitellä, mutta tietysti nuo passaavatkin vain muovien alareunaan...no 2-puoleinen teippi tuli siinä sitten (taas) avuksi.
Kuva
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Terreys,

Tuli räpättyä suttunen kuvatus muistoksi joku viikko sitten:
Kuva

Miksikäs moinen ? Noh, melko tarkkaan 100 000 km sitten ostin kotturan siis kohtuu sinisilmäisenä upeista muodoista heti sokaistuen, reilu 7 vuotta sitten. Sen jälkeen onkin tullut huolto-Exceliin > 100 riviä kaikensorttisia toimenpiteitä, niin tuiki tarpeellisia kuin vähän ehkä tarpeettomampiakin kosmeettisia lisäyksiä...rahaa siis mennyt jonniin verran ylläpitoon / kunnostukseen; reilu tonni / vuosi näjemmä, sisältäen siis öljynvaihdot, varaosat sun muut :roll:

Kannentiivisteen vaihtohan tuossa on suurin yksittäinen remppa ollut (ulkopuolisella teetettynä, muuten onkin saanut ite värkättyä osat paikoilleen, poislukien vielä alapallonivelet). Muista pienistä puroista sitten on tuota summaa kertynyt ja kertyy tietysti edelleen.

No eipä silti, harrastustahan tämä tässä samalla ja tosi mukavaa kyytiähän Ässä antaa, seuraavana ois katastus eessä kunhan jaksaisi konttorille vääntäytyä joku pvä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Noniin, konttorilla käyty männäviikolla pari päivää ennen määräajan umpeutumista. Mikähän siinä on ettei voi heti syksyllä käydä kun olis helepompi tehä rempatkin...eli hylsyhän sieltä napsahti että pätkähti. Syy: takaiskarien vaimennusteho pyöreät 0 % :lol: Ilimankos välillä pientä kolinaa kuulunut ja kyyti ollut töyssyjen jälkeen hyvinkin kiikkustuolimaista, hah.

Sitten samalla reisulla kyselemään uusia iskareita, Bilsteinillä ja Sachseilla sattui kumma kyllä olemaan yli 20 päivän toimitusajat joten jouduin sitten kybit ostamaan, myyjä ei kovin mielellään niitä kyllä edes myynyt mutta kun ei oikein ollut aikaa odotella (enkä jaksanut alkaa netistä tilailemaan kun tämä v-loppu oli sattumoisin paras mahdollinen rempan kannalta); kylläpä syykin selvisi kun vaihto-operaation tänään tein, meleko köppöset kyllä olivat verrattuna paikallaan olleisiin (mitkä sitten olivatkaan, niin paksun Scheissen peitossa olivat ettei jaksanut alkaa putsailemaan ja tutkimaan. Katsotaan miten kestävät, ehtiikö esim. takuuaikana ongelmia tulla.

Samalla kun auton alla könysin niin tuli vaihdettua vaiheloovan kannatinkumi, ehkäpä ei niin hätä olis tuolla ollut mutta kun sattui kumi olemaan ja vaihto on heleppo homma niin tulipa tehtyä. Seuraavana vuorossa takajarrulevyt, katsuri huomautteli (toisessa levyssä ruostetta, vain parin sentin viiru kirkasta pintaa jarrupalan jäliltä) mutta ei laittanut papereihin asti merkintää.

Kuva

Kuva
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Seppo kirjoitti:Bilsteinillä ja Sachseilla sattui kumma kyllä olemaan yli 20 päivän toimitusajat joten jouduin sitten kybit ostamaan, myyjä ei kovin mielellään niitä kyllä edes myynyt mutta kun ei oikein ollut aikaa odotella (enkä jaksanut alkaa netistä tilailemaan kun tämä v-loppu oli sattumoisin paras mahdollinen rempan kannalta)
Mulla ois ollut uudet Saschit mutta.... :D
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

XUX63 kirjoitti:
Seppo kirjoitti:Bilsteinillä ja Sachseilla sattui kumma kyllä olemaan yli 20 päivän toimitusajat joten jouduin sitten kybit ostamaan, myyjä ei kovin mielellään niitä kyllä edes myynyt mutta kun ei oikein ollut aikaa odotella (enkä jaksanut alkaa netistä tilailemaan kun tämä v-loppu oli sattumoisin paras mahdollinen rempan kannalta)
Mulla ois ollut uudet Saschit mutta.... :D
olisko ne sassit ässään sopivat :roll:
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

XUX63 kirjoitti:
Seppo kirjoitti:Bilsteinillä ja Sachseilla sattui kumma kyllä olemaan yli 20 päivän toimitusajat joten jouduin sitten kybit ostamaan, myyjä ei kovin mielellään niitä kyllä edes myynyt mutta kun ei oikein ollut aikaa odotella (enkä jaksanut alkaa netistä tilailemaan kun tämä v-loppu oli sattumoisin paras mahdollinen rempan kannalta)
Mulla ois ollut uudet Saschit mutta.... :D
No perskules ! Harmin paikka; pijetään tämä mielessä jos kybit lasahtaa tässä lähiaikoina :D No ei sulta löytyis antennia takalokarin päälle, sattui jalaka lipsahtamaan jäällä peräkontille mennessä ja juuresta poikki koko piiska. Normiantenni itellä siis, ei oo enää sitä nousevaa / laskevaa tyyppiä.

Ainakin tänään kyyti oli selkeästi parempaa, loppu niiailut ja tärinät ! Eikun uusintanäyttöön hetikohta. Oli muuten kohtuu halapa katastus kun 33 € ottivat viime viikolla kaikkinensa, tietty uusinta maksaa 15 € joten sinne normikuluille tässä päästään...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

touhottaja kirjoitti:olisko ne sassit ässään sopivat :roll:
Seppo kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
Seppo kirjoitti:Bilsteinillä ja Sachseilla sattui kumma kyllä olemaan yli 20 päivän toimitusajat....
Mulla ois ollut uudet Saschit mutta.... :D
No ei sulta löytyis antennia takalokarin päälle, sattui jalaka lipsahtamaan jäällä peräkontille mennessä ja juuresta poikki koko piiska. Normiantenni itellä siis, ei oo enää sitä nousevaa / laskevaa tyyppiä.
Oisin antanut Sepolle lainaan niin olisin sitten ottanut tilalle pitkällä toimitusajalla olevat kun nuo menee vaihtoon vasta keväällä niin olis ollut aikaa odotella :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ja pientä perushuoltoa välillä, n. 590 000 km kohdalla uudet Liqui Mölyt mahaan:

Kuva

Taas tuli todettua, että 10 L ostoksella vaihtaa ja ajaa reilut 10 000 km ja jääpi ylikin litrasen verran ehkä. Moottorikin melkoisen pölyinen tämän talven jäliltä...

Jarrut alako nypyttään talvella ja tietty pahenivat koko ajan, lääkkeeksi tähän tepsivät uudet takajarrulevyt molemmille puolille:

Kuva

Tietystikään en ollut muistanut jarrupaloja ostaa, joten kesken remontin piti käyvä Motonetissä :oops: Vanhoissa oli jonniin verran pintaa mutta mm. ykskin pala irtosi siten, että metallitausta lähti lopulta irti mutta itse palamateriaali jäi vielä satulaan kiinni...

Jaa-a, takapuskurista alkaa kromit kuoriutua pois, pahin kohta (tuli joskus käsiteltyä nämä sisäpuolelta, mutta liian myöhään...):
Kuva

Pitäisköhän sitä touhottajalta alakaa ostamaan ykkössarjan puskimet, niissä kun on paremmat kromit ja nuo kakkossarjan kromit alkaa olla kiven alla (ja tyyriitä ja kuulemma uusienkin laatu ei vastaa noita alkuperäisiä). Maalihommiksi varmaan menisi sitten kuitenkin jos päätyisi puskimet vaihtamaan. Jos nyt paikkais vaikka alumiiniteipillä ensi hätään, saattais joku mennä halpaan 10 m päästä :roll:
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eeei, vaihetaan, annat mulle kakkos sarjalaisen listoneen ja multa saat vaihossa ykkös sarjalaisen listoneen :wink:
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Ne on vaa nätimmät noi 2 sarjan puskimet..
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Juu, sitähän määkin mietin, että raaskiiko noista luopua jos joskus löytyiskin uuvet listat. Pitää miettiä; kiitos touhottajalle tarjouksesta !
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Pontus
Viestit: 95
Liittynyt: 19.10.2010 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Missä vaiheessa W123 on :?: :wink:
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pontus kirjoitti:Missä vaiheessa W123 on :?: :wink:
Voivoi, siellä se tallissa makoilee, umpiruostuneita lokasuojia olin viimeksi repimässä siitä poies, jatketaan kun kelit ja aikataulut sallivat. Eipä oo käynnistettykään reiluun vuoteen, täytyy joka päivä laittaa akku ja käyttää vaikka ulkoilemassa vähän.

Kyllä mää sen kuntoon laitan / laitatan, tuo sinivalkoinen karvalakkimeininki viehättää kummasti, joten sillä kyllä mennään sitten taas joskus !
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ässän ropaus jatkui tänään syyläri- + laturijumpalla. Molemmat olivat jo parhaat päivänsä nähneet; syyläriä tuli joskus paikkailtua ite patenttihommilla, laturista sanoi jo kannentiivisteen vaihtaja joitain 10-tonneja sitten että laakeri vähän ääntää...viime talvena ABS-valokin jäi palamaan aika monesti, eikä hiilien vaihto paljoa parantanut tilannetta.

Samasta paikasta tilasin jäähärin (Nissens) kuin 123:een, vaihtohomma oli aika helppo vaikka vähän enemmän letkuja oli irroiteltava vs 123. Paikallaan olleen Behrin kunniaksi sanottava, että siinä oli pari vahvistettua kaulaa, Nissensissä kaikki vaan muovia...no oletettavasti kestänee kuiten auton jäljellä olevan iän :lol:

Laturikin oli helpompi vaihtaa kun tilaa oli reilusti, rupelin otin vielä viskon päältä pois. Hihnankiristin on tässäkin autossa yllättäen rikki ja en jaksanut alkaa tuota kiristysruuvitsydeemiä vaihtamaan vaikka uusi olis ollut kun tuota purkuhommaa olis tullut lisää. Hihnan otin pois ottamalla yhen hihnapyörän pois, toimipa nuinkin.

Kuva

Kuva

Ja kyllä käy hiljaisesti nyt (tarkkasilmäiset voivat huomata, että jotain puuttuu...nimittäin muovit syylärin ja koneen välistä, mokomat hapertuivat kerran käsiin kun niitä irroittelin ja nyt on ajeltu iliman).
Kuva
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Keväällä siis alkoi mietintä tulevasta kesälomareisusta, ettänotta milläs autolla sitä tällä kertaa mentäis...aloin pikkuhiljaa lämpenemään ajatukselle vihdoinkin omalla Ässällä reissuun pääsemisestä rouvan Möhkön sijaan, siksipä näitä yllä mainittuja remppojakin tuli tehtyä. Kuvista puuttuu vielä suuttimien vaihto, sekin tuli tehtyä viikkoa ennen reisua kun oli lopulta kaikki tarvittavat tiivisteet kasassa.
Edeltävällä viikolla tuli varattua aika ilmastoinnin täytölle (josko tuurilla toimisi parin vuoden hiljaiselon jälkeen) ja samalla alustan tarkistus. Noh, eihän se ACC ruvennut millekään, varmaan lauhduttimessa reik(i)ä (olikin aika karunnäköinen kun syyläriremontin yhteydessä sitä tiirasin). Onpa sitä ennenkin ajettu ilman sitä, joten eipä siinä...sitten alustasta sanoivat, että apusimpukka väljä (ei onneksi juurikaan huomaa ajossa) ja että jarruletkut olisivat murtuneet ! No tämähän herätti kovastikin huolta kun oli jo torstai ja lauantaina olisi startti...ostin varuiksi uudet letkut ajatuksella vaihtaa ne, mutta kyllä oli niin ruosteisen näköiset paikat, että tekemättä jäi. Varsinaisia murtumia en kyllä vanhoissa letkuissa havainnut, joten päätökseksi tuli antaa asian olla, pakkasin varuiksi uudet letkut mukaan.
Ja vielä edellissä iltana ennen reissua tajusin, että oma lasinnostin paukannut koko talven eikä lasi tahdo nousta ylös asti, jo aiemmin olin onneksi Venetmäeltä tilannut uuden (50 €) ja eikun kiireellä asentamaan. Vanhassa olikin hampaat hajalla ja uusi meni lopulta paikoilleen kun aikansa ähäräsi. Testaamatta / vaihtamatta jäi visko ja tuulilasi vielä. Ja aivan lopuksi perjantaina paukkupullosta meikkasin pahimmat ruosteet piiloon... :oops: Matkareitti kohteeseen lyhykäisyydessään seuraava:
Kuva

Matkaan lähdettiin siis la-aamuna, suuntana Helsinki eli eka kertaa Via Baltican suuntaan, kun Ruotsin ja Tanskan läpiajo ei tällä kertaa houkuttanut. Siitä samantien Vikingillä yli Tallinnaan yöksi. Plussana hotellin respapoika kehui autoa kovasti :lol:
Kuva
Kuva

Sitten ajettiin Latvian ja Liettua läpi Augustowiin yöksi, rouva oli hoitanut sieltä hyvän ja halvan ja ennenkaikkea rauhallisen talomajoituksen. Eiköhän ollut yksi suomalaisperhekin samassa talossa...
Tällä ajomatkalla huomiota herätti ohituskäyttäytyminen; jos asvalttia on kolmen auton leveydeltä tarjolla, silloin ohitettiin mutkista yms. piittaamatta, sai siis olla tarkkana.
Kuva
Kuva
Kuva

Tästä Puolan läpi Krakovaa kohti, varoituksia oltiin kuultu huonoista teistä ja Varsovan rekkaruuhkasta ja olihan tämä kaikki koettava (prkl). Tietöitä ei pahemmin ollut, tämä yksi n. 20 km pätkä oli pahin, m utta liikenne eteni aika hyvin kuitenkin.
Kuva
Kuva

Varsovassa lämmintäkin alkoi jo olla eihän se viskokytkin tietenkään toiminut ja moottorin lämmöt alkoi uhkaavasti nousta ruuhkassa...no lämmönsäädintä vähän kuumemmalle ja niin sitä selvittiin, moottorilämmöt laski alle 100°C:n viivan aika nopsasti (sisällähän oli jo kuuma joten pieni lisälämpö ei haitannut; tätä kikkaa käytettiinkin koko reissun ajan ruuhkissa :D ). Rekat kääntyivät lopulta ennen Varsovaa motarille, me mentiin Varsovan keskustaa kattelemaan autolla, jätskit syötiin huoltarilla ja poika huuteli siinä takapenkiltä sitten, että ikkuna ei mee kiinni...juuh, moottori surisi mutta mitään ei tapahtunut. Ikkuna käsin ylös ja ilmastointiteipillä kiinni, pysyi aikansa kunnes lasin paino oli teipille liikaa, sitä sitten korjailtiin matkan aikana tarvittaessa.
Kuva

Vähän huoletti, että autoonhan pääsisi sisälle nyt aika helposti, jos älyää teippaukset...luotettiin tuuriin, mikäpä siinä muukaan auttoi (tutkin tämän perillä ja se muoviohjurihan sieltä oli rikki kuten vähän arvelinkin. Käsin paikallaan pitämällä lasi meni ylös ja pysyi siellä kotimatkan ajan oikein hyvin).
Krakova oli hieno ja hotellihuone oikein kiva.
Kuva
Kuva

Siitä matka jatkui Budapestiä kohden.

Kuva

Unkarin rajalla oli muuten eka passintarkastus, samoin vihreä kortti ja rekisteriote piti näyttää. Kämppä siellä oli aika keskustassa, kumma se on knu pitää tuloaika valita justiinsa pahimman ruuhkan aikaan, lämmintä oli autossa ja moottorilla taas, hah. Auto lyötiin parkkiin läheiselle alueelle, jonka parkkimaksuautomaattia ei saatu kortilla toimimaan. No sakkohan siellä oli seuraavana aamuna; annettiin olla siinä kun kaksi yötä oltiin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Täältä sitten Slovakian läpi Zagrebiin, mukava rempattu hotellihuone oli varattu aika läheltä vanhaa kaupunkia. Ajettiin sisäpihalle tosi ahtaan porttikongin läpi ja niinhän siinä kävi, että jumalaton RAAPSRAAAPS kuului takaoikealta. Kromikaari otti siipeensä ja (ruosteinen) kaari sieltä alta vähän myös. Hotelli-isäntä säikähti ja tarjoutui soittamaan kaverilleen joka vois ehkä korjata tilannetta, mutta sanoin että no problem, it is an old car...vääntelin kaaren vähän suoremmaksi ja vielä ilmastointiteipillä kiinni, ettei tuuli vie sitä motareilla :lol: Kaupungilla käytiin illemmalla, hienoa oli.
]Kuva
Kuva
Kuva

Zagrebista sitten lähdettiin kohti matkan pääkohdetta Dobrotan kylää Kotorin lahdella Montenegrossa. Kroatin läpi päästeltiin erittäin hyväkuntoista ja maisemiltaan mukavaa moottoritietä (reilu 400 km maksoi reilu 30 €). Sitten alkoi matkan pahin painajainen: tietullin jälkeen navigaattori käännätti pois motarilta ja kohta huomattiinkin olevamme Bosnia-Hertsegovinan vuoristoteillä, n. yksikaistaista huonoa asvalttia rinteitä ylösalas ilman kaiteita, ja satunnaisia autojakin tuli vastaan välillä ja rupuisia muutaman talon suuruisia pikkukyliä. Pari tuntia siinä meni kylymä rinki p*rseen ympärillä, mutta pois selvittiin lopulta vajaan tunnin rajajonotuksenkin jälkeen Kroatiaan keskellä mutkaista vuoristotietä ja illalla oltiin 11h ajopäivän jälkeen perillä kohteessa. Jatketaan juttua myöhemmin...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tutun kuuloista hommaa :D
Satalankulla joskus Riikassa samoja ongelmia helteessä, eukko ei meinannut ymmärtää kuuman puhallusta, eihän se pieni lisälämpö pahasta ole.

Kroatian motarit on kyllä joutuisia ajaa, elokuussa näki välillä pahoja ruuhkia maksupisteille, loppuviikko sinnepäin ja alkuviikko poispäin.
Radiossa ruuhkatietoja miten monen tunnin jono milläkin pisteellä on.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1905
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Mahtava lukia tämmösiä jotka oikiasti käy, eikä vaan meinaa (ite).

Eikä se lämpö luita riko, kylymän kanssa olisi pahempaa.
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Hauska tarina ja hauska yhteensattuma että itse tässä vähän haaveilen Kroatian suuntaan lähtemisestä. Painan duunia vielä tän ja ehkä ens viikon ja katsoo sitten mikä tilanne.

Huomasin vaan semmosen jutun lauttaa varatessa että jos ottaa yölautan niin voi yöpyä lautalla ja se on kasilta satamassa. Näin ei-pääkaupunkilaisena jää yksi majoitus pois ja lautta on Tallinnassa aikaisimpaan mahdolliseen aikaan. Tästä kun lähtee tipuutelemaan niin seuraavä yöpyminen on syvällä Puolassa. Noh, katsotaan miten Moukan käy....

Hyvää matkaa teille. Postatkaa kuvia ja stooria!
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Samoja teitä ajettu, minä vaan pätkinä eli paikallisina pistoina. Omalla autolla vastaavan keikan ajaminen alkoi kiinnostamaan.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Joo, kyllä omalla autolla (kauas) reissaaminen on ehdottoman suositeltavaa puuhaa, koukkuunhan siihen sitten jää :wink:. Ja matkan tekohan se on päämäärä eikä perille pääseminen :) Meistäkin tuntui jo eka viikon aikana, että oltais oltu jo vaikka kuinka kauan reisusa kun kaikki oli uutta uudella reitillä !

Mutta nyt vähän jatkoa: Kotoriin siis päästiin, kämppä oli kyllä tosi hieno (oli vähän hintavampikin yleiseen tasoon nähden, reilu 700 € viikko) kohtuu korkealla, josta mukavat näkymät lahdelle, oli ilmastointilaitteet joka huoneessa ja keittiöt ja parvekkeet ja uima-allas jajaja. Tosin "haittapuolena" oli 125 portaan kapuaminen parkkipaikalta, jonne sinnekin oli kohtuu jyrkkä mäki kävellä, hiki virtasi aina solkenaan kun kauppakassin kanssa tarpoi ylös; kyllä maistui kylmä huurteinen hyvälle :jook:.

Täällä autoa liikutettiin vain kerran kun ajettiin n. 30 min päähän hiekkarannalle, muutoin lähellä oli kivirantoja joissa pulikointi hoitui parraiten sandaalit jalassa :D

Semmoinen erikoisuus oli, että piti käydä 24 h sisään rekisteröitymässä turisti-infossa, näin omatoimimatkalaisia kun oltiin, tais vajaat 20 € kustantaa viikko 4:lle hlölle. Infopiste sijaitsi vanhassa kaupungissa, joka tietysti oli tosi hieno kapeine katuineen ja ikivanhoine pytinkeineen. Muurit nousivat vuorelle ylös, olisi ollut vajaan 2 h kierros käydä kiertämässä, jätettiin seuraavaan kertaan kun 30°C oli lämpöä joka päivä...tosiaan muutoin liikuttiin bussilla / taksilla, n. 4 km matka Kotoriin maksoi n. 4 €, sama kummalla meni / tuli ! Melko halapaa oli kaupoissakin, esim. 10 kpl hyvän kokoisia valmiiksi maustettuja jauhelihakepakoita 1,5 €, myös ravintoloissa syötiin monesti, 4 hlöä usine juomineen yleensä n. 30 €. Bensa tais olla 1.28 €/l (98 okt), eli kalleimmasta päästä reisun aikana. Montenegro teki kyllä positiivisen vaikutuksen, mennään ilman muuta uudestaan joskus !

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Laitellaan kotimatkastooria sitten kun taas jaksaa pienennellä kuvia ja muistella että mites kaikkia sitä nyt oli...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kotimatka alkoi sitten tällaisella pläänillä:
Kuva

Eka ajettiin siis Zadaria kohti, tällä kertaa rantatietä pitkin, jota olisi siis aluperin pitänyt tullakin vuoristoseikkailun sijasta. Oli hieno tie, joskaan ei mitenkään hirmu nopea. Välillä tietty jonotettiin rajallakin.
Kuva

Kuva

Sieltä se raja-asema lopulta siintää...
Kuva

Tästä ajettiin sitten kansallispuisto Krkaan, jossa olis ollut vaellusmahdollisuuksia yms., mutta me tyydyimme käymään vain vesiputouksella:
Kuva
Tänne menimme n. 20 min venematkalla, joka kuului lipun hintaan. Jännä pohja tuolla, semmoista isoa huokoista kivilohkaretta pelkästään.
Täällä syötiin, hinnat oli kohtuu korkeat, mutta annokset tosi isot.

Lopulta oltiin takaisin autolla; ajettiin tullessa tolloina ensimmäiseen parkkiin, joka oli tietysti maksullinen. Olisi kannattanut ajaa kylän läpi rantaan, jossa olisi ollut ilmeisestikin ilmainen parkki ja lyhyt kävelymatka venerantaan...

Kuva

Tästä sitten yöksi Zadariin pikkuhotelliin:
Kuva

Tämän hotellin edessä oli tosi kapea katu, jota peruutettaessa kolhaisin kuskin peiliä verkkoaitaan siten, että kuori irtosi kumitiivisteen kera repsottamaan. Ähräsin sen paikoilleen autossa istuessa mitenkuten...seuraavana päivänä lähdettiin Puolaa kohti, pysähdyttiin nyt eka kerran kadunvarsikojulle, josta ostettiin pientä purtavaa (kuten viikunoita) matkalle:

Kuva

Mukavaa maisemaa matkalla:
Kuva

Bensaa välillä; kulutus pyöri reisun aikana vajaasta kympistä hieman yli 11 l / 100 km.
Kuva

Päätettiin sittenkin ajaa Slovenian (luettiin rajaruuhkista) ja Itävallan sijasta Unkarin kautta Bratislavaan. No Unkarin rajalla sitten passintarkastus ja eiköhän virkailijalla hipaissut käsin tuohon kuskin peiliin ja tiiviste + kuori ropisivat asvaltille. Kopissa oli naisvirkalija joka huomasi asian ja katkesi kaksinkerroin tuolillansa nauramaan :lol: . Keräsin heidän siinä höröttäessä romppeet hyttiin ja jatkettiin matkaa Bratislavaa kohti, jossa seuraava yö.

Kuva

Hotelli oli vähän erikoisempi tällä kertaa:
Kuva

Peilin kohtalo:
Kuva
Tälläsin tällä kertaa paremmin nuo paikoilleen ja hyvin on pysynyt tähän päivään asti pelkän kitkan voimin !

Vanhassa kaupungissa käytiin syömässä illalla, ihan hienohan sekin oli.
Kuva

Tsekin läpi Etelä-Puolaa kohti seuraavan päivänä:

Kuva

Se on kyllä sanottava, että Tsekkeihin ei mennä vähään aikaan autoilemaan, moottoritiet jumputtavat jumalattomasti (no välillä oli toki kunnon asvalttiakin) ja kun siihen hermostuttiin, koitettiin mennä muita maanteitä pitkin, vaan niinpä olivat hyö rempassa siellä täällä, parhaimmillaan ajettiin 6 km erästä tietä, joka sitten oli kaivettu auki eikä auttanut kun palata takaisin, lopulta kylien ja peltojen poikki takaisin moottoritielle. Oli välillä vähän hermot tiukalla, mutta lopulta alkoi Puolan raja olemaan lähellä.

Kuva

Ylitettiin joku vuoristo ja päästiin aika uuteen ja moderniin lomakeskukseen, jossa vietettiin seuraavat kolme yötä, tarkoitus oli kyllä käydä katselemassa kartanoita ja linnoja, mutta oli niin hyvät kelit että vain rentouduttiin alueella syöden ja juoden hyvin. Tässä kämpässä oli muuten hieno suihkukaappi, sai vähän saunaefektiäkin kun oli höyrystin ja tietysti värivalot, radiot yms. suuttimia sielä täällä.
Kuva
Kuva

Onneksi on Ässän periksessä tilaa, tämä kuva juuri ennen tänne saapumista kauppakäynnin jälkeen.
Kuva

Sitten Puolan läpi ajo, vain reilu 700 km, mutta taas meni 11 h, oli moottoritiellä kolaria yms. ja taas seikkailtiin pikkuteillä Googlemappia apuna käyttäen. Varsovan kohdalla pysähdyttiin tankillakin, vähän erikoisempaa kalustoa oli vieressä.
Kuva
Kuva

Lopulta illalla perillä muutaman huoneen hotellissa:
Kuva

Ystävälliset hurtat ja kissa pelastivat päivän ! Vieressä oli rekkamiesten yöpymisalue, jossa ravintola. Yhtään ei englantia siellä osattu, mutta onneksi ruokalistalla oli englanniksi annokset; chicken fillet with potatoes tilattiin ja saatiin kananuggetit ja ranskalaiset :lol: No ei maksanu paljoa, joten syötiin hyvällä ruokahalulla kuitenkin.

Sitten Riikaa kohti, ukkosmyrskyn läpi mentiin:

Kuva

Täällä oli sitten vuokrattu oma talo pihapiiristä, jossa sauna ja jopa ulkoporeallas, joskin tämä allas oli sisällä ! Saunakin hieman erityylinen kuin mihin tottunut, onneks löytyi talosta ämpäri ja keittiöstä kastikekauha, jolla sai löylyä heiteltyä pikkuiselle sähkökiukaalle.
Kuva

Isäntäväki oli hyvin ystävällistä, heidän tyttärensä ehti esitellä talon toiminnot ennen Juhannusjuhlintaan lähtöään (kuulosti olevan hyvin paljon suomalaismeiningin mukaista myös Latviassa :D). Toivat sitten juhannusaattona oluetkin meille ja lapsille limpparit !

Auton viereen parkkeerasi eräänä päivänä tämmöinen:

Kuva

Ei ollut nuorisoauto, sieltä nousi viimeisen päälle tällätty n. 70-v. frouva, joka meni pihapiirissä olleeseen parturiin. Nätisti kävi dieseli, mitäpä sitä pikku ruosteesta välittämään...

Vietettiin muutama päivä täällä ennen Tallinnaa kohti lähtöä. Tässä vaiheessa jo uskalsi Mersulle skoolatakin
Kuva

Matkalle sinne jo odotettukin tapahtuma tällaisella tienpätkällä:

Kuva

Eli siis:
Kuva

Sitten Tallinnaan parkkiin, kottura näkyi mukavasti hotellin ikkunasta jälleen:
Kuva

Seuraavana aamuna Vikingin satamaa kohti, hieman ihmeteltiin kun aika vähän oli autoja, sitten joku rupeaa heilutteleen kättä ja huhuilee että tulkaa perässä, satama on eri paikassa...no totta tosiaan matkan aikana oli valmistunut uusi odotuspaikka ja lopulta ajettiin sitten kyytiin.
Kuva

Sitten loppupätkä Helsingistä Ouluun ja kotona oltiin kuuden maissa. 23 päivää reissussa ja 7243 km takana.
Kuva

Vielä olisi gigatolkulla kojelautakameramateriaalia tarkasteltavana, että tuliko millaista liikkuvaa kuvaa matkalta...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Ei tainnut ihan pitää tuo 44tuntia ajoa yhteen suuntaan kutiaan :lol:
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Joo, kyllä oli suunniteltu viikko aina yhteen suuntaan matkoihin, oli aika sopivasti nuin, varsinkin perille pääsyn jälkeen oli mukava olla ajamatta melekeen koko viikon ! On se vissiin vähän ressittömämpää ajella Länsi-Euroopan puolella, vaikka ohan sitä tietöitä yms. sielläkin kyllä...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Vähän rupes huolettamaan oonko ahnehtinut turhan tiukkoja päiväsiirtymiä jos ruuhkat tai tietyöt sotkee aikataulun. Nooh, katsotaan...

Kaunas - Presov, 850km.
Presov - Lovran, 850km.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”