250D jätti tielle ///taas mennään
250D jätti tielle ///taas mennään
Ei saa dieseliä tuo ikiliikkuja. W124, 250D, vuodelta 1986.
Kesken kaiken varottamatta kaikki mittari varotusvalot päälle, veto hyytyy. Siis kone sammui.
Kytkin pohjaan, nostaen pariin otteeseen toivonen mäkistartin käynnistävän koneen - ei.
Rullaten sivuun, pariit stattiyritykset - ei lupaa, pikku odottelu jäähdytellen konetta ja mieltä. Uudet starttiyritykset, ei edes lupaa. Hinaus kotiin.
Mistä lähteä liikkeelle?
Pikku suotimessa näytää olevan pieni ilmakupla, pumpun stoppikahva yläasennossa (liekö jousivoimalla?) niinkuin pitääkin.
Miten tarkastaa painepumun alla olevan siirtopumpun toimivuus (toimiikohan se alipaineella?)
Hyvät vinkit ja kokemukset tervetulleita.
Kesken kaiken varottamatta kaikki mittari varotusvalot päälle, veto hyytyy. Siis kone sammui.
Kytkin pohjaan, nostaen pariin otteeseen toivonen mäkistartin käynnistävän koneen - ei.
Rullaten sivuun, pariit stattiyritykset - ei lupaa, pikku odottelu jäähdytellen konetta ja mieltä. Uudet starttiyritykset, ei edes lupaa. Hinaus kotiin.
Mistä lähteä liikkeelle?
Pikku suotimessa näytää olevan pieni ilmakupla, pumpun stoppikahva yläasennossa (liekö jousivoimalla?) niinkuin pitääkin.
Miten tarkastaa painepumun alla olevan siirtopumpun toimivuus (toimiikohan se alipaineella?)
Hyvät vinkit ja kokemukset tervetulleita.
Viimeksi muokannut p3h, 20.3.2017 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
Varotusvalot jos syttyy koneen vielä pyöriessä niin sähkövialta kuulostaa. Jos ilmakupla "elää" konetta pyörittäessä niin eiköhän tuo löpöä saa? Voinee kokeilla myös paluuletkun irrottamalla suuttimelta ja kattomalla että tuleeko naftaa.
Sanoisin että se kuuluisa akun takana lymyilevä ylijänniterele kosahtanu? Juu, ja 200D:ssä ei tuommoistakaan luksusvarustetta ole eli sikäli sivuunkirjoittaneelle tuntematon vika.
Sanoisin että se kuuluisa akun takana lymyilevä ylijänniterele kosahtanu? Juu, ja 200D:ssä ei tuommoistakaan luksusvarustetta ole eli sikäli sivuunkirjoittaneelle tuntematon vika.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
eikös tankissakin ole sihti, joka on joillakin päässyt tukkeutumaan? Sähkövika tuo ei ole; tuon ikänen dieselmersu lakkaa käymästä polttoaineen saannin loputtua tai jakoketjun katkettua. Itse mutuilisin syypääksi tankin sihdin tukkeutumisen tai sitten siirtopumpulla tuli tunnit täyteen.
Edit: Oletko kokeillut tankinkorkkia aukasta, että onko sinne syntynyt alipainetta? Voihan siellä olla tankin korvausilmakin tukossa.
Edit: Oletko kokeillut tankinkorkkia aukasta, että onko sinne syntynyt alipainetta? Voihan siellä olla tankin korvausilmakin tukossa.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Kiitti kaverit ehdotuksista...
Kävin just ropaamassa ja ainetta tulee iloisesti pikkusuotimen läpi pumpulle asti letku irti, eikä tankissa ole alipainetta. Joten rööri om auki.
Tosiaan, sähköjä ei tuo miun moottori tarvitse ku starttiin.
Tuon pumpun sielunelämä hiukan kiusaa: päädystä menee diesel sisään ja sivusta ylös hienosuotimelle (ei juuri tullut kun vaimo starttasi letku irti.)
Eniten kuitenkin kiusaa mieltä ettei niistä kahdesta muusta letkusta, jotka pumppuun menee, ainakaan alipaintetta tai muuta lutkutusta tule! Putkellinen löpöä vaan irrotettuna.?
Kuinka parhaiten toteaisi riittävän alipaineen olemassaolon kun kone ei siis käy? Yritin käydä letkuja ja liitoksia läpi havaitsematta rikkoja.
Terveisin
Petteri
Kävin just ropaamassa ja ainetta tulee iloisesti pikkusuotimen läpi pumpulle asti letku irti, eikä tankissa ole alipainetta. Joten rööri om auki.
Tosiaan, sähköjä ei tuo miun moottori tarvitse ku starttiin.
Tuon pumpun sielunelämä hiukan kiusaa: päädystä menee diesel sisään ja sivusta ylös hienosuotimelle (ei juuri tullut kun vaimo starttasi letku irti.)
Eniten kuitenkin kiusaa mieltä ettei niistä kahdesta muusta letkusta, jotka pumppuun menee, ainakaan alipaintetta tai muuta lutkutusta tule! Putkellinen löpöä vaan irrotettuna.?
Kuinka parhaiten toteaisi riittävän alipaineen olemassaolon kun kone ei siis käy? Yritin käydä letkuja ja liitoksia läpi havaitsematta rikkoja.
Terveisin
Petteri
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
^Mites se YJ-rele? Muistelisin että juurikin sillä on jotain ihmeen kautta käynnin estävä vaikutus. Sammutin toimii alipaineella eikä moottori periaatteessa sitä sähköä käydessään mihinkään tarvi, mutta mitä se 5-6 pyttysten pumpun persiissä oleva (tyhjäkäyntiä säätävä) sähkömokkula tekee jos sähköntulo loppuu?
Jos ne varotusvalot syttyy moottorin pyöriessä on se merkki siitä että laturi ei lataa eli jotain häikkää on jossain. Se käsitys minulle jäi tuosta avausviestistä.
Onko autossa Webasto jonka myötä mahdollisesti joku magneettiventtiili polttoainelinjassa? Onko hälytintä jossa ajonestotoiminta tms?
Lisää aiheesta; Room 8:33.
Jos ne varotusvalot syttyy moottorin pyöriessä on se merkki siitä että laturi ei lataa eli jotain häikkää on jossain. Se käsitys minulle jäi tuosta avausviestistä.
Onko autossa Webasto jonka myötä mahdollisesti joku magneettiventtiili polttoainelinjassa? Onko hälytintä jossa ajonestotoiminta tms?
Lisää aiheesta; Room 8:33.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Joo, ei mihinkään enää voi luottaa...
Auto on vasta 30 vuotta vanha ja ajettu kohta ensimmäinen miljoona km.
Ei mokkulaa, ei ainottakaan sähköjohtoo lähelläkään moottoria. -86 malli nääs. Ei Webastoa, ei hälyä, ei solenoideja, ei sähköisiä venoja...
Sammutin on yläasennossa niinkuin pitääkin.
Sain just selville että pumpuksi luulemani vehje on termostaatti kylmän dieselin lämmittämiseksi.
Ohjaa kylmällä dieselin jonnekin kannen kupeeseen lämpiämään ja takaisin termariin ja siitä sitten pikku pumpulle...
Ja se pikku pumppu on painepumpun kupeessa oleva mitätön kuhmu johon letku tulee siltä termostaatilta ja siitä sitte ylös hienosuotimelle.
Huomenna hämmästelemään sitä kuhmua kysymysten ja kannanottojen inspiroimana. Jos sää sallii.
Terv.
Petteri
Auto on vasta 30 vuotta vanha ja ajettu kohta ensimmäinen miljoona km.
Ei mokkulaa, ei ainottakaan sähköjohtoo lähelläkään moottoria. -86 malli nääs. Ei Webastoa, ei hälyä, ei solenoideja, ei sähköisiä venoja...
Sammutin on yläasennossa niinkuin pitääkin.
Sain just selville että pumpuksi luulemani vehje on termostaatti kylmän dieselin lämmittämiseksi.
Ohjaa kylmällä dieselin jonnekin kannen kupeeseen lämpiämään ja takaisin termariin ja siitä sitten pikku pumpulle...
Ja se pikku pumppu on painepumpun kupeessa oleva mitätön kuhmu johon letku tulee siltä termostaatilta ja siitä sitte ylös hienosuotimelle.
Huomenna hämmästelemään sitä kuhmua kysymysten ja kannanottojen inspiroimana. Jos sää sallii.
Terv.
Petteri
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
Ohita se lämmitin karkee suodattimelta vaa letku siirtopumppuun nii on 1 ilma vuoto pois nimimerkillä kokemusta
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
En lähtisi öljyä kaatamaan mäntien päälle.
Ota sammuttimen alipaineletku irti ja tankinkorkki pois. Tällai eliminoituu se virtalukkovika ja se että tankin huohotus mennyt tukkoon. Se siirtopumppu ei määräänsä isompaa imua jaksa kehittää vaan just sen verran että polttoaine siirtyy auton perältä eteen kaikissa ajotilanteissa.
Jos olet käytellyt pa-letkuja irti on nyt ainakin ilmaamista vailla. Niinkun hotari sanoi niin ylimääräiset vikakohteet eli toi etulämmitin pois välistä. Käy kaikki letkut tankilta asti läpi, isoa reikää ei tarvi olla että lakkaa toimimasta.
Starttaamista kaasu pohjassa, tarvii kymmeniä sekuntteja pyöritystä ilmaantuakseen. Jos ei minuutin pyörityksen jälkeen edes lupaa alkaa jo minunkin korvaani kuulostaa pumppuvialta.
Ota sammuttimen alipaineletku irti ja tankinkorkki pois. Tällai eliminoituu se virtalukkovika ja se että tankin huohotus mennyt tukkoon. Se siirtopumppu ei määräänsä isompaa imua jaksa kehittää vaan just sen verran että polttoaine siirtyy auton perältä eteen kaikissa ajotilanteissa.
Jos olet käytellyt pa-letkuja irti on nyt ainakin ilmaamista vailla. Niinkun hotari sanoi niin ylimääräiset vikakohteet eli toi etulämmitin pois välistä. Käy kaikki letkut tankilta asti läpi, isoa reikää ei tarvi olla että lakkaa toimimasta.
Starttaamista kaasu pohjassa, tarvii kymmeniä sekuntteja pyöritystä ilmaantuakseen. Jos ei minuutin pyörityksen jälkeen edes lupaa alkaa jo minunkin korvaani kuulostaa pumppuvialta.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Siirtoppu pukkaa lientä ettepäin ja irrotettuani hienosuotimelta korkeapainepumppuun tulevan letkun - polttoainetta tulee. Peukulla sulkien strittaa niin, että arvelisin liemen riittävän.
Joo, ilmailtu on ja kuplia ei ole putkissa.
Voimakkaasti haiskahtaa siltä että korkeapainepumppu tarvii jotain.
Mitä?
Auton arvo ei isoja investointeja kestä.
Onko kellään kokemusta?
Terv.
Petteri
P.S. Kuvassa se dieselin termostaatti, joka ohjaa kylmän liemen lämpiämään ja takaisin termostaatin kautta siirtopumpulle tai lämpösemmällä suoraan siirtopumpulle.
Joo, ilmailtu on ja kuplia ei ole putkissa.
Voimakkaasti haiskahtaa siltä että korkeapainepumppu tarvii jotain.
Mitä?
Auton arvo ei isoja investointeja kestä.
Onko kellään kokemusta?
Terv.
Petteri
P.S. Kuvassa se dieselin termostaatti, joka ohjaa kylmän liemen lämpiämään ja takaisin termostaatin kautta siirtopumpulle tai lämpösemmällä suoraan siirtopumpulle.
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
^Suuttimelta kun irrotat paluuletkun niin ruikkiiko sieltä naftaa?
Jos ruikkii niin suuttimille asti joku paine tulee.
Yksi mikä tuli mieleen niin yksi muunmerkkinen dieseliauto oirehti todella mystisesti polttoaineen sekaan päässeen veden seurauksena.
Tankin sisältöä lähtisin seuraavaksi tutkimaan jos noi yo vinkit ei mihinkään johda. Ilkivaltaa voi aina tapahtua... Siirtopumpun imuletku kanisteriin jossa taatusti puhdasta naftaa ja sillä ensin siirtopumpun ilmaus, sitten sama hoito syöttöpumpulle, suutinputket suuttimilta irti. Montaa desiä ei tuohon mene, suodattimen lisäksi pumppujen ja putkien tilavuus on aika pieni. Paluuletkun sisältö sitten heti alusta valumaan toiseen kannuun. Sitten taas suutinputket kiinni ja kaasu pohjassa taas starttaamaan. Ja paluuletkua ei paikalleen vielä hetkeen lähti käymään tai ei.
En ole ainakaan ykskaks tapahtuvista sähköttömien rivipumppujen totaalisista rikkoutumisesta ikäpäivänä kuullut eli hiukan arveluttaa...
Jos ruikkii niin suuttimille asti joku paine tulee.
Yksi mikä tuli mieleen niin yksi muunmerkkinen dieseliauto oirehti todella mystisesti polttoaineen sekaan päässeen veden seurauksena.
Tankin sisältöä lähtisin seuraavaksi tutkimaan jos noi yo vinkit ei mihinkään johda. Ilkivaltaa voi aina tapahtua... Siirtopumpun imuletku kanisteriin jossa taatusti puhdasta naftaa ja sillä ensin siirtopumpun ilmaus, sitten sama hoito syöttöpumpulle, suutinputket suuttimilta irti. Montaa desiä ei tuohon mene, suodattimen lisäksi pumppujen ja putkien tilavuus on aika pieni. Paluuletkun sisältö sitten heti alusta valumaan toiseen kannuun. Sitten taas suutinputket kiinni ja kaasu pohjassa taas starttaamaan. Ja paluuletkua ei paikalleen vielä hetkeen lähti käymään tai ei.
En ole ainakaan ykskaks tapahtuvista sähköttömien rivipumppujen totaalisista rikkoutumisesta ikäpäivänä kuullut eli hiukan arveluttaa...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kiitti JuMu S vinkistä: huomenna kokeilen ehdotuksiasi.
Jos falskaa liittimet tai tankin putki, eikö pitäisi kuplia näkyä letkuissa?
Ehkä letkuklemmarit pitäis uusia samoin letkut?
Majaillaan DK:ssa. Autoilun luvatussa maassa.
Kiusaa vaan sammumisen yhtäkkisyys, loppui kuin linnun lento.
Ei varottanu mitenkään.
Tankilla oli ajettu n. viis sataa km, ja maantieajoa 40 km kotoa kunnes... Ilkivaltaan vaikeaa uskoa kun asutaan pellon keskellä maalla.
Terv.
Petteri
Jos falskaa liittimet tai tankin putki, eikö pitäisi kuplia näkyä letkuissa?
Ehkä letkuklemmarit pitäis uusia samoin letkut?
Majaillaan DK:ssa. Autoilun luvatussa maassa.
Kiusaa vaan sammumisen yhtäkkisyys, loppui kuin linnun lento.
Ei varottanu mitenkään.
Tankilla oli ajettu n. viis sataa km, ja maantieajoa 40 km kotoa kunnes... Ilkivaltaan vaikeaa uskoa kun asutaan pellon keskellä maalla.
Terv.
Petteri
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
Tämä on kyllä mielenkiintoinen probleema. Tässä huomaa, että on ikiliikkujasta kyse, kun ei oikein meinaa kukaan keksiä, että miten ihmeessä se ei käy. Tuollainen äkillinen sammuminen on outoa. Luulisi pykivän ennen, kuin polttoaineensaanti kokonaan lakkaa. Ja tämä katkesi kerrasta? Eikä mitään kolinoita ym. koneesta ennen.
Onko autolle tehty mitään erityistä huoltoa tai muuta sellaista, josta voisi päästä ongelman ytimeen. Jos kyse naftan saannista, niin silloin on kerrassaan kummaa, että joku putki tai vastaava sammuttaa auton siihen paikkaansa ilman vedon puutetta ennen sammumista.
Alipainepumpusta lähtenyt metallinpala ketjun väliin ja ajoitukset niin poskelleen, että ei käy edes. Voiko noin edes käydä? Entä voiko alip.pumpun vaurio rikkoa ruiskutuspumppua?
Onko autolle tehty mitään erityistä huoltoa tai muuta sellaista, josta voisi päästä ongelman ytimeen. Jos kyse naftan saannista, niin silloin on kerrassaan kummaa, että joku putki tai vastaava sammuttaa auton siihen paikkaansa ilman vedon puutetta ennen sammumista.
Alipainepumpusta lähtenyt metallinpala ketjun väliin ja ajoitukset niin poskelleen, että ei käy edes. Voiko noin edes käydä? Entä voiko alip.pumpun vaurio rikkoa ruiskutuspumppua?
Tuo että moottori sammui ajosta hämää kyllä tässä. Hehkujen mahdollinen toimimattomuus ei käyvää moottoria sammuta.
Toisaalta auto on sen ikäluokan kampe ettei sitä oikein mikään "pikkuvika" sammuta kesken ajon.
Syöttöpumpun ajoituksen tarkistus listalle myös. Tuo mekaaninen pumppu on lähes pomminvarma laitos niin en kyllä usko että siinä mitään vikaa on.
Alipainepumppu on voinut kosahtaa palasiksi jakopäähän ja sekottaa jaon.
Sekään ei ilman äänimerkkejä hajoa.
Ylijännitesuojarele ei sammuta autoa. Sähköinen tyhjäkäynninsäätö vaan hiljenee ja tyhjäkäynti tippuu normaalia matalammalle.
Löpösuodattimen keskipultti kiinni?
Onko suutinputkia avattu suuttimien päästä ja ilmattu sieltä? Roiskiiko löysättyjen suutinputkien mutterien välistä löpöä kun starttaat?
Timmissä kunnossa olevien suuttimien paluulinjoista ei selviä kyllä mitään.
Toimiiko hehkut ja saako ne varmasti jännitteen kun hehkutus on päällä?
Toisaalta auto on sen ikäluokan kampe ettei sitä oikein mikään "pikkuvika" sammuta kesken ajon.
Syöttöpumpun ajoituksen tarkistus listalle myös. Tuo mekaaninen pumppu on lähes pomminvarma laitos niin en kyllä usko että siinä mitään vikaa on.
Alipainepumppu on voinut kosahtaa palasiksi jakopäähän ja sekottaa jaon.
Sekään ei ilman äänimerkkejä hajoa.
Ylijännitesuojarele ei sammuta autoa. Sähköinen tyhjäkäynninsäätö vaan hiljenee ja tyhjäkäynti tippuu normaalia matalammalle.
Löpösuodattimen keskipultti kiinni?
Onko suutinputkia avattu suuttimien päästä ja ilmattu sieltä? Roiskiiko löysättyjen suutinputkien mutterien välistä löpöä kun starttaat?
Timmissä kunnossa olevien suuttimien paluulinjoista ei selviä kyllä mitään.
Toimiiko hehkut ja saako ne varmasti jännitteen kun hehkutus on päällä?
Meni sään takii ketuille tää päivä.
Maanantaina vasta pääsen jatkamaan kiitollisena kultahippu ehdotuksianne ja kysymyksiänne.
Yj-relettä ei ole 250D 1986 mallissani.
Uutta löpösuodatinta kun ei ollu käsillä niin pultti tarkistamatta samoin kuin hehkujen mittaus vielä tekemättä. Palataan.
Mut eihän se hehkuvika sammuta, ja lähtishän se jonkin aikaa pyörittyään käyntiin ilman hetkutustaki?
Syøttöpumpun ajoitus, mistähän saisi siihen ohjeistusta?
Kosla ei huolloissa ole ollut vuosiin - paitsi edellisellä viikolla huonon käynnistyvyyden takia sai pumpun päälle uuden kalvon. Se lautanen johon tulee alipaineletku ylös keskelle.
Samoin suuttimien virkistyksen, Bell Add tai jotain.
Käynnistyi ja kehräsi kuin misu sen jälkeen. Putkesta tuli mustaa kun kaasutti, siis elämänsä voimissaan oli ennen loppua.
Tekijää sanovat mersuguruksi. Kuultuaan ongelmastani, ehdotti ilmavuotoa löpöputkessa.
On vaan pitkä matka käymättömälle autolle sinne takas, ja hintava.
Mikä on sammuttimen alipaineletku?
Olisiko juuri tuohon yllä mainittuun ufo-lautaseen tuleva letku?
Kuinka alipaineen tai sen puutteen voi tsekata?
A-P pumpun irrottaminen taitaa vaatia hihnan, propellin ja raamin irrotusta?
Terv.
Petteri
Maanantaina vasta pääsen jatkamaan kiitollisena kultahippu ehdotuksianne ja kysymyksiänne.
Yj-relettä ei ole 250D 1986 mallissani.
Uutta löpösuodatinta kun ei ollu käsillä niin pultti tarkistamatta samoin kuin hehkujen mittaus vielä tekemättä. Palataan.
Mut eihän se hehkuvika sammuta, ja lähtishän se jonkin aikaa pyörittyään käyntiin ilman hetkutustaki?
Syøttöpumpun ajoitus, mistähän saisi siihen ohjeistusta?
Kosla ei huolloissa ole ollut vuosiin - paitsi edellisellä viikolla huonon käynnistyvyyden takia sai pumpun päälle uuden kalvon. Se lautanen johon tulee alipaineletku ylös keskelle.
Samoin suuttimien virkistyksen, Bell Add tai jotain.
Käynnistyi ja kehräsi kuin misu sen jälkeen. Putkesta tuli mustaa kun kaasutti, siis elämänsä voimissaan oli ennen loppua.
Tekijää sanovat mersuguruksi. Kuultuaan ongelmastani, ehdotti ilmavuotoa löpöputkessa.
On vaan pitkä matka käymättömälle autolle sinne takas, ja hintava.
Mikä on sammuttimen alipaineletku?
Olisiko juuri tuohon yllä mainittuun ufo-lautaseen tuleva letku?
Kuinka alipaineen tai sen puutteen voi tsekata?
A-P pumpun irrottaminen taitaa vaatia hihnan, propellin ja raamin irrotusta?
Terv.
Petteri
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
Jos sinne on tuo sammutinkalvo juuri vaihdettu ja pian sen jälkeen sammunut niin olisko vika sitten siellä?
Löysää tosiaan niitä suutinputkia suuttimen päästä jos löpöä tulee niin kyllä se pumppu silloin jotain pumppaa eikä vika olisikaan sammuttimessa.. ajosta kun sammunut niin ei muutakaan tule mieleen.
Löysää tosiaan niitä suutinputkia suuttimen päästä jos löpöä tulee niin kyllä se pumppu silloin jotain pumppaa eikä vika olisikaan sammuttimessa.. ajosta kun sammunut niin ei muutakaan tule mieleen.
No nyt päästiin sinne, jonne kysymykselläni halusinkin päästä. Autolle on siis tehty jotain lähiaikoina.
Ensin pitäisi selvittää, miksi käynnistyvyys oli huonoa ennen sammumista, jotta päästään sen ongelman ytimeen. Käynnistyikö moottori huonosti sekä kylmänä että kuumana vai vaikuttiko siihen missä asennossa auto on parkissa ja kuinka kauan? Eli hehkujen toiminta ei vaikuta mitenkään auton yllättävään sammumiseen, mutta käynnistymiseen erityisesti kun kone on kylmä. Käyttäytyykö hehkuvalo normaalisti eli syttyy ja sammuu kuten pitääkin?
Avaa hehkurelerasia. Muovinen pikkulaatikko, josta saa kannen auki. Sijaitsee vasemman etulyhdyn ja sulakerasian välissä. Irroita siitä isompi pistoke. Laita irtojohto auton plusnavasta liittimen jokaiseen reikään. Niissä lukee numero vieressä pienellä. Jos reiässä kipinöi, niin tulppa ehjä. Käy näin kaikki läpi ja hehkut on tarkistettu. Hehkurasiassa on myös iso sulake kahdella ruuvilla kiinni yläreunastaan. Se tietysti kannattaa ensin tarkistaa, sillä muuten ei järjestelmä ei hehkuta lainkaan.
Jos hehkut kipinöi, niin hehkut ok ja jos releen sulake ok ja hehkuvalo palaa normaalisti mittaristolla, niin se puoli on ok.
Jos jouduit sahaamaan autoa ennen viikon takaista huoltoa pitkään ja hehkut ovat toimineet moitteetta, niin huonoon käynnistyvyyteen saattaa olla syynä polttoainelinjaston vuoto. Ruiskutuspumpun päälle tulevat suutinputket (niiden tiivisteet) voivat vuotaa niin pahasti, että koneen joutuu sahauttamaan käyntiin seisonnan jälkeen jos auton nokka ollut pahasti ylhäällä parkissa. Tämäkään ei selitä oikein koneen sammumista yht'äkkisesti vaan vaikuttaa vain starttaamiseen.
Sammutuskello, joka sinulla on ruiskupumpun päällä vaikuttaa siten, että kone ei sammu, mikäli sen kalvo on rikki. Ei sen pitäisi konetta sammuttaa. Onkohan se oikein paikallaan. Kerrot mersugurun sen asentaneen, mutta joka tapauksessa se pitää asentaa jännästi koukaten, että se asettuu oikein. Itse tarkistaisin sen asennuksen. Jos se on jotenkin lipsahtanut väärin tai huonosti paikalleen, ja lipsahtanut ajossa pois paikoiltaan?
Miltä ruiskupumpun sammutusvipu vaikuttaa, liikuuuko vapaasti?
Joka tapauksessa sammutuskello irti ja uudelleen asennus ja hehkujen testaus. Näihin et tarvitse mitään erityistyökaluja. Toivottavasti viat selviäsi näillä toimilla ja ei tarvitsisi pohtia muuta, kuten sitä aiemmin minun ja Mikan arvelemaa alipainepumpun rikkoutumista osiksi.
Ensin pitäisi selvittää, miksi käynnistyvyys oli huonoa ennen sammumista, jotta päästään sen ongelman ytimeen. Käynnistyikö moottori huonosti sekä kylmänä että kuumana vai vaikuttiko siihen missä asennossa auto on parkissa ja kuinka kauan? Eli hehkujen toiminta ei vaikuta mitenkään auton yllättävään sammumiseen, mutta käynnistymiseen erityisesti kun kone on kylmä. Käyttäytyykö hehkuvalo normaalisti eli syttyy ja sammuu kuten pitääkin?
Avaa hehkurelerasia. Muovinen pikkulaatikko, josta saa kannen auki. Sijaitsee vasemman etulyhdyn ja sulakerasian välissä. Irroita siitä isompi pistoke. Laita irtojohto auton plusnavasta liittimen jokaiseen reikään. Niissä lukee numero vieressä pienellä. Jos reiässä kipinöi, niin tulppa ehjä. Käy näin kaikki läpi ja hehkut on tarkistettu. Hehkurasiassa on myös iso sulake kahdella ruuvilla kiinni yläreunastaan. Se tietysti kannattaa ensin tarkistaa, sillä muuten ei järjestelmä ei hehkuta lainkaan.
Jos hehkut kipinöi, niin hehkut ok ja jos releen sulake ok ja hehkuvalo palaa normaalisti mittaristolla, niin se puoli on ok.
Jos jouduit sahaamaan autoa ennen viikon takaista huoltoa pitkään ja hehkut ovat toimineet moitteetta, niin huonoon käynnistyvyyteen saattaa olla syynä polttoainelinjaston vuoto. Ruiskutuspumpun päälle tulevat suutinputket (niiden tiivisteet) voivat vuotaa niin pahasti, että koneen joutuu sahauttamaan käyntiin seisonnan jälkeen jos auton nokka ollut pahasti ylhäällä parkissa. Tämäkään ei selitä oikein koneen sammumista yht'äkkisesti vaan vaikuttaa vain starttaamiseen.
Sammutuskello, joka sinulla on ruiskupumpun päällä vaikuttaa siten, että kone ei sammu, mikäli sen kalvo on rikki. Ei sen pitäisi konetta sammuttaa. Onkohan se oikein paikallaan. Kerrot mersugurun sen asentaneen, mutta joka tapauksessa se pitää asentaa jännästi koukaten, että se asettuu oikein. Itse tarkistaisin sen asennuksen. Jos se on jotenkin lipsahtanut väärin tai huonosti paikalleen, ja lipsahtanut ajossa pois paikoiltaan?
Miltä ruiskupumpun sammutusvipu vaikuttaa, liikuuuko vapaasti?
Joka tapauksessa sammutuskello irti ja uudelleen asennus ja hehkujen testaus. Näihin et tarvitse mitään erityistyökaluja. Toivottavasti viat selviäsi näillä toimilla ja ei tarvitsisi pohtia muuta, kuten sitä aiemmin minun ja Mikan arvelemaa alipainepumpun rikkoutumista osiksi.
Se toimii sittenkin
Mennään nyt aikajärjestyksessä:
Pesin tankin korvausilmaventtiilin sillon jokunen päivä sitten.
Tankin korkkia avattaessa ei muistaakseni ihmeempää suhausta kuin normaalistikaan.
Hehkuvalo on toiminut johdonmukaisesti niinuin pitääkin.
Ruikki pikkasen niistä parista suutimen paluu letkuista, jotka irrotin.
Sitten tänä aamuna kun huvikseni kokeilin startata ennen suunniteltua sammutusventtiilin asennuksen tarkastusta ja hehkutsekin suoritusta, lupasi ensimmäisellä ja toisella iloisesti prätkyttäen käyntii.
Käynti asettui. Sammutus toimi, uusi käynnistys myös ja useampikin.
Joku venttiilin nostaja jumitti joskin parinkymmenen kilsan kauppareissun jälkeen raksutti tasaseen.
Summa summarum.
Taisi tulla tehtyä kaikki takaperoisesti.
Olisi ehkä pitänyt tarkistaa heti alussa tuleeko suuttimille löpöä...
Ja eniten jää kiusaamaan josko sen puolentoista viikon seisokin aikana (selitys: sää ja flunssa) tankin alipaine olis voinut tasaantua niin etten havainnu ihmeempää silloin alussa tankin korkkia avattaessa. Pesin rutiininomaisesti tankin alla olevan venttiliin olettaen sen vain olevan varmuustoimenpide.
Aloin availeen letkuja ja liitoksia aiheuttaen vain lisää ilmavaivoja...
Tämä siis arveluani, mutta mielestäni todennäköistä.
Kiitän nöyrimmin kaikkia osallistujia kullan arvoisista vinkeistä.
Terveisin
Petteri
Pesin tankin korvausilmaventtiilin sillon jokunen päivä sitten.
Tankin korkkia avattaessa ei muistaakseni ihmeempää suhausta kuin normaalistikaan.
Hehkuvalo on toiminut johdonmukaisesti niinuin pitääkin.
Ruikki pikkasen niistä parista suutimen paluu letkuista, jotka irrotin.
Sitten tänä aamuna kun huvikseni kokeilin startata ennen suunniteltua sammutusventtiilin asennuksen tarkastusta ja hehkutsekin suoritusta, lupasi ensimmäisellä ja toisella iloisesti prätkyttäen käyntii.
Käynti asettui. Sammutus toimi, uusi käynnistys myös ja useampikin.
Joku venttiilin nostaja jumitti joskin parinkymmenen kilsan kauppareissun jälkeen raksutti tasaseen.
Summa summarum.
Taisi tulla tehtyä kaikki takaperoisesti.
Olisi ehkä pitänyt tarkistaa heti alussa tuleeko suuttimille löpöä...
Ja eniten jää kiusaamaan josko sen puolentoista viikon seisokin aikana (selitys: sää ja flunssa) tankin alipaine olis voinut tasaantua niin etten havainnu ihmeempää silloin alussa tankin korkkia avattaessa. Pesin rutiininomaisesti tankin alla olevan venttiliin olettaen sen vain olevan varmuustoimenpide.
Aloin availeen letkuja ja liitoksia aiheuttaen vain lisää ilmavaivoja...
Tämä siis arveluani, mutta mielestäni todennäköistä.
Kiitän nöyrimmin kaikkia osallistujia kullan arvoisista vinkeistä.
Terveisin
Petteri
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
Taisi jäädä mainitsematta että raskin viedä koslan huoltoon ennenkaikkea puntaroitavaksi onko siinä ainesta ensi syksyn katsastukseen.
Tuppasi savuttamaan.
Edelliselssä syynissä oli jo jotenkin uhka ilmassa josko tulee hylkytuomio vaikka paninkin parastani lisäaineiden kanssa: imusarjan kautta annettava huuhtominen, öljyn sekaan ennen vaihtoa laitettava puhdistus ja löpön lisäaine suuttimille.
Ajatuksina oli että tarvitsisi joko moottorin vaihdon tai sitten edessä luopuminen jollakin tavalla koko vekottimesta.
Kaveri sanoi vaan että hyvältä se näyttää ja kuulostaa.
Toinen asia jonka huollon tuli selvittää oli huono käynnistyvyys etenkin kylmällä. Lähti vasta kaasu pohjassa pitkän startin jälkeen. (Hehkut ok)
Korjaantui sen sammutuskalvon uusimisella.
Kyllä se muakin kalvoi kun ammatti-ihmisen jälkeen heti matka katkeaa.
Alipainepumppu näyttää olevan se vanha.
Kiitos "kardaani" ja " JuMu S", hyvä vinkki.
A-p pumppu maksaa, mutta sitten se vasta todella maksaa kun singahtanu kuulat moottorin syövereihin...
Loppu hyvin - kaikki hyvin!
Tuppasi savuttamaan.
Edelliselssä syynissä oli jo jotenkin uhka ilmassa josko tulee hylkytuomio vaikka paninkin parastani lisäaineiden kanssa: imusarjan kautta annettava huuhtominen, öljyn sekaan ennen vaihtoa laitettava puhdistus ja löpön lisäaine suuttimille.
Ajatuksina oli että tarvitsisi joko moottorin vaihdon tai sitten edessä luopuminen jollakin tavalla koko vekottimesta.
Kaveri sanoi vaan että hyvältä se näyttää ja kuulostaa.
Toinen asia jonka huollon tuli selvittää oli huono käynnistyvyys etenkin kylmällä. Lähti vasta kaasu pohjassa pitkän startin jälkeen. (Hehkut ok)
Korjaantui sen sammutuskalvon uusimisella.
Kyllä se muakin kalvoi kun ammatti-ihmisen jälkeen heti matka katkeaa.
Alipainepumppu näyttää olevan se vanha.
Kiitos "kardaani" ja " JuMu S", hyvä vinkki.
A-p pumppu maksaa, mutta sitten se vasta todella maksaa kun singahtanu kuulat moottorin syövereihin...
Loppu hyvin - kaikki hyvin!
W124.125 250D 1986
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ
˙uııɯǝʞnlıɹɐʇʇıɯ uɐdǝɯ ʇɐʌoʞsn ʇıpuolq uıɐΛ