Kiertovesipumppu
Kiertovesipumppu
Mistä vois alkaa vikaa etsimään kun kiertovesipumppu pyörii vain muutaman minuutin kun kytkee virrat tai käynnistää auton??? Auto on w203 220cdi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tuleeko sen pidempään pyöriäkään? Virtaahan se vesi koneenkin pumpulla.
Ehkä sähköpumpulla vain alkuun joudutetaan mukavuussyistä lämppärikiertoa. Muutoin sen toimiessa vain lisälämmittimen kera tai sen muutaman minuutin taukolämmityksessä.
Miten nyt muistelisin että joku olisi puukottanutkin keinoälyä kyseisenlaisessa tapauksessa, saaden lisäpumpun pyörimään halutusti.
Ehkä sähköpumpulla vain alkuun joudutetaan mukavuussyistä lämppärikiertoa. Muutoin sen toimiessa vain lisälämmittimen kera tai sen muutaman minuutin taukolämmityksessä.
Miten nyt muistelisin että joku olisi puukottanutkin keinoälyä kyseisenlaisessa tapauksessa, saaden lisäpumpun pyörimään halutusti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ku ei välttämättä. Viisaammat valistakoot.
Selventääkseni edellistä viestiäni. Olettaakseni:
Pumppu surraa muutaman minuutin virrat päällä, koska jos auto pysäköidään hetkeksi (esim. lossille) moottori sammutettuna, voidaan virrat takaisin kytkien moottorin jäännöslämpöä tuoda hetkinen kabiiniin kierrättämällä vettä sisäkennossa.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen pumppu ohjailee hetken jäähdytysnestevirtaa enemmän sisäkennolle päin jotta matkustamo lämpiää ja lasit sulavat nopeammin.
Lämpimän moottorin oman pumpun nestekierto tavallisesti riittää sisäkennon lämmitykseen, jotapaitsi toisella pumpulla kierron muutteleminen voi jopa vaikeuttaa käyttölämpimän moottorin jäähdytystä varsinaisen jäähdyttimen kautta.* Ylimääräinen sähköpumpun käyttö myöskin lisää tarpeettomasti virrankulutusta. Lyheneepä siinä samalla sähköpumpun käyttöikäkin.
*Monessa Race-Rally-Offroad-Motorsport -teelmässä on jäähdyttimiä jouduttu siirtämään moottoritilasta kauas pois. Samalla on yritetty laittaa jäähdytinkiertoon sähköinen lisäpumppu. Eivät yleensä ole pelittäneet yksiin moottorin oman pumpun kanssa ja tulos on ollut jopa alkuperäistä huonompi jäähdytys. Joskus on jopa moottorin oman pumpun siipipyörä silloin otettu pois.
Selventääkseni edellistä viestiäni. Olettaakseni:
Pumppu surraa muutaman minuutin virrat päällä, koska jos auto pysäköidään hetkeksi (esim. lossille) moottori sammutettuna, voidaan virrat takaisin kytkien moottorin jäännöslämpöä tuoda hetkinen kabiiniin kierrättämällä vettä sisäkennossa.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen pumppu ohjailee hetken jäähdytysnestevirtaa enemmän sisäkennolle päin jotta matkustamo lämpiää ja lasit sulavat nopeammin.
Lämpimän moottorin oman pumpun nestekierto tavallisesti riittää sisäkennon lämmitykseen, jotapaitsi toisella pumpulla kierron muutteleminen voi jopa vaikeuttaa käyttölämpimän moottorin jäähdytystä varsinaisen jäähdyttimen kautta.* Ylimääräinen sähköpumpun käyttö myöskin lisää tarpeettomasti virrankulutusta. Lyheneepä siinä samalla sähköpumpun käyttöikäkin.
*Monessa Race-Rally-Offroad-Motorsport -teelmässä on jäähdyttimiä jouduttu siirtämään moottoritilasta kauas pois. Samalla on yritetty laittaa jäähdytinkiertoon sähköinen lisäpumppu. Eivät yleensä ole pelittäneet yksiin moottorin oman pumpun kanssa ja tulos on ollut jopa alkuperäistä huonompi jäähdytys. Joskus on jopa moottorin oman pumpun siipipyörä silloin otettu pois.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.