W212 350CDI 4Matic -12 voimansiirto öljyhuolto kysymyksiä
W212 350CDI 4Matic -12 voimansiirto öljyhuolto kysymyksiä
No niin pitäisi vaihtaa rasvat koko voimansiirtoon DIY meiningillä ja olisi joitakin kysymyksiä...
Aiempiin ajo-autoihin erona tässä olisi nyt 7GTronicin FE versio (sininen öljy) ja uudempi 4Matic jossa jakolaatikon öljy ilmeisesti samassa tilavuudessa automaatin kanssa?
Takaperä on simppeli homma ja perus öljyt KL:sta hommattuna.
Entä etuperä, missä roput (mitä kautta päästään käsiksi) ja onko yleensä muuta kuin täyttöroppu eli pitääkö imeä vanha pois ja sitte uudet samasta reiästä sisälle. Onko sama öljy kuin takaperään, ilmeisesti? Entä määrä, laitetaanko täyttöropun alapintaan asti vai jollakin tilavuusmitalla, jos mitalla niin paljonko on tilavuus?
Sitten automaatti/jakis puolelle, Laatikko on 7G FE "Fuel Efficiency" versiota ja siten ns. sinisellä öljyllä. Onko vaihtoprosessi ihan vastaava kuin aiempaan W211:sen 7G-automaattiin, eli vaikka Starilla lämpötilan seuranta ja öljyn täyttömäärä sitten ylivuodolla, turbiinissa on roppu jos on. Jakolaatikolle ei ilmoiteta erillistä öljytilavuutta, onko tämä sama automaattiöljy myös jakiksessa?
Kiitoksia etukäteen!
Aiempiin ajo-autoihin erona tässä olisi nyt 7GTronicin FE versio (sininen öljy) ja uudempi 4Matic jossa jakolaatikon öljy ilmeisesti samassa tilavuudessa automaatin kanssa?
Takaperä on simppeli homma ja perus öljyt KL:sta hommattuna.
Entä etuperä, missä roput (mitä kautta päästään käsiksi) ja onko yleensä muuta kuin täyttöroppu eli pitääkö imeä vanha pois ja sitte uudet samasta reiästä sisälle. Onko sama öljy kuin takaperään, ilmeisesti? Entä määrä, laitetaanko täyttöropun alapintaan asti vai jollakin tilavuusmitalla, jos mitalla niin paljonko on tilavuus?
Sitten automaatti/jakis puolelle, Laatikko on 7G FE "Fuel Efficiency" versiota ja siten ns. sinisellä öljyllä. Onko vaihtoprosessi ihan vastaava kuin aiempaan W211:sen 7G-automaattiin, eli vaikka Starilla lämpötilan seuranta ja öljyn täyttömäärä sitten ylivuodolla, turbiinissa on roppu jos on. Jakolaatikolle ei ilmoiteta erillistä öljytilavuutta, onko tämä sama automaattiöljy myös jakiksessa?
Kiitoksia etukäteen!
Mikko K on oikeassa, WIS lukee:
Öljytilavuus 0,55 litraa ja sama öljy kuin taakse eli KL 56957
Meilläkin noita käy ihan jonkin verran huollossa nelivetoisina, mutta harvemmin tulee minulle kun nykyään enemmän testerin kanssa selvittelen vikoja kuin huoltelen autojaThe front axle transmission does not have an oil filler hole and must be filled via the front axle shaft opening
Öljytilavuus 0,55 litraa ja sama öljy kuin taakse eli KL 56957
wiimax.fi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Virityspotentiaalinen vehje, jossa on osoittautunut yhdeksi kynnykseksi suorituskykytavoittelussa. No, rasvat vaihtoon aina kun moottoristakin, esim. HSP Redlineä. Teräshäkki kuoren ympäri tai teräskuoret suoraan auttaa kuoren kestossa.
Melko ruman näköisiä on ollu muutaman tonnin ajetut öljyt.
Ei tuo liity nyt aiheeseen oikeastaan, mutta kyllä suurempi öljytilavuus on aina parempi vaihtoehto keston kannalta. Hydraulijärjestelmissä erityisen tärkeää että lämpötila ja vaahtoutuminen pysyy kurissa, riittävällä jäähdytyksellä ja öljymäärällä.
Takapainotteisen nelivedon etuperä pääsee kyllä varsin helpolla ja vähin kuormituksin.
Melko ruman näköisiä on ollu muutaman tonnin ajetut öljyt.
Ei tuo liity nyt aiheeseen oikeastaan, mutta kyllä suurempi öljytilavuus on aina parempi vaihtoehto keston kannalta. Hydraulijärjestelmissä erityisen tärkeää että lämpötila ja vaahtoutuminen pysyy kurissa, riittävällä jäähdytyksellä ja öljymäärällä.
Takapainotteisen nelivedon etuperä pääsee kyllä varsin helpolla ja vähin kuormituksin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vielä mainittava, että mikä hyvänsä mekaaninen hammasratasvälitys auton voimansiirrossa on lopulta luontojaan hydrostaattinen, siis hydraulinen. Hammas puristaa öljykalvoa, joka työntää toisen rattaan hammasta.
Valtamerilaivaa siis työntää yhtälailla loppukädessä tyrskyjen läpi potkuriakselin painelaakerin rasva.
Valtamerilaivaa siis työntää yhtälailla loppukädessä tyrskyjen läpi potkuriakselin painelaakerin rasva.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tottakai se suurempi öljytilavuus auttaa vaihteen pitkäikäisyydessä.
Sellasissa vaihteissa jotka ei joudu kohtaamaan koskaan teräviä vääntöpiikkejä tms. eivät pyöri jatkuvasti ja sittenkin vähän kerrallaan, tuollainen olematon öljytilavuus on omiaan.
Auton voimansiirrossa aivan älytöntä. Paikat pyörii valtavia kierrosmääriä ja välillä voimaa välitetään melko paljon läpi, jos siinä vaiheessa hampaiden välissä on metallihiukkasia niin hampaiden tuho on varma.
Pahin tilanne on se että rengas sutii esim. jäällä ja sitten ykskaks alle tuleekin paljas asfaltti.
Pienikin määrä metallia pilaa välittömästi noin pienen öljymäärän. Suurempi tilavuus (suuremmat kuoret) samanlaisessa vaihteessa on aivan eri asia. Tuurissaan se irronnut metallimuju jää vaihteen pohjalle eikä ikinä mene hampaiden väliin.
Mutta joo. Taas yks syy ettei tarvi hommata uudehkoa 4-maticcia
Kai tuossa on tyhjennysropussa magneetti? Ei varmaan...
Sellasissa vaihteissa jotka ei joudu kohtaamaan koskaan teräviä vääntöpiikkejä tms. eivät pyöri jatkuvasti ja sittenkin vähän kerrallaan, tuollainen olematon öljytilavuus on omiaan.
Auton voimansiirrossa aivan älytöntä. Paikat pyörii valtavia kierrosmääriä ja välillä voimaa välitetään melko paljon läpi, jos siinä vaiheessa hampaiden välissä on metallihiukkasia niin hampaiden tuho on varma.
Pahin tilanne on se että rengas sutii esim. jäällä ja sitten ykskaks alle tuleekin paljas asfaltti.
Pienikin määrä metallia pilaa välittömästi noin pienen öljymäärän. Suurempi tilavuus (suuremmat kuoret) samanlaisessa vaihteessa on aivan eri asia. Tuurissaan se irronnut metallimuju jää vaihteen pohjalle eikä ikinä mene hampaiden väliin.
Mutta joo. Taas yks syy ettei tarvi hommata uudehkoa 4-maticcia
Kai tuossa on tyhjennysropussa magneetti? Ei varmaan...
No jopa taas tieto lisää tuskaa, vaikka en maticcia omistakkaan....tuohan on aivan järjetön yhtälö "pitkäikäiseen" autoon
Eikö siinä ole edes mitään huohotinta, josta saisi uudet öljyt ujutettua sisään helposti ilman vetarin irroitusta lisäpuuhineen? Tai porata joku 4mm reikä kierteineen ja pikku pultilla tukkoon....riittääkö edes joka moottoriöljynvaihdon yhteydessä tehty etuperän öljyhuolto takaamaan tuolle huolettoman tulevaisuuden?
Eikö siinä ole edes mitään huohotinta, josta saisi uudet öljyt ujutettua sisään helposti ilman vetarin irroitusta lisäpuuhineen? Tai porata joku 4mm reikä kierteineen ja pikku pultilla tukkoon....riittääkö edes joka moottoriöljynvaihdon yhteydessä tehty etuperän öljyhuolto takaamaan tuolle huolettoman tulevaisuuden?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla