Öljykeskustelua OM-koneisiin..

Katso myös W201.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Omassa castrol 10/60 TWS racing eipä paljon muulla uskalla kengittää :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
E250TD94
Viestit: 4
Liittynyt: 18.3.2006 19:46

Castrol TXT Softec 5W-40

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Kyllä ainakin Oulussa ja Ylivieskassa Kärkkäinen myy sen ko hintaan. Samoin Oulussa Säästökuoppa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heh, Ylivieskan Kärkkäiseltä minkäkin tuota Lighteciä ostelin - ei tullut muita katseltua kun sitä oli Mersussa käytetty viimeiset 100 tkm.
wiimax.fi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos mobilin 5w50 loppuu niin joudun miettimään uuden vaihtoehdon jos vaikka vaihtais castroliin tai teboiliin ja kyseessä on silloin periaatteessa uusi OM617 kone.tuossa vanhassa olen käyttänyt mobil 5w50 öljyä ja hyvin on toiminut olen kokeillut myös mobil 0w40 öljyäkin mutta eroja 5w50 ei noin vanhassa koneessa huomannut.Tietysti tein koneelle Forte käsittelyn ennen synteettisiin siirtymistä muuten olis voinu särkyä.Vanhalla koneella on ajettu noin 510tkm ilman koneremonttia.Öljynkulutus noin 0,5litraa\1000km.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Pistetääs tännekin juttuu pitkästä aikaa :D .Nyt mulla koneessa Castrol GTX Magnatec 5W-40,öljyillä ajettu nyt 10 000km ja vaihdon paikka.

Tekis mieli vaihtaa halvempaan GTD Magnatec 10W-40 synteettiseen öljyyn,selvästi halvempaa 5W-40 37e/4L , 10W40 25e/4L kantsiiko?

Castrolin taulukossa ei kyllä ollu suositusta tosta halvemmasta litkusta,suositeltavin oli 0W-40 öljy :roll: ei oikein viittis tollasta litkua pistää vanhaan koneeseen vai jatkaako samalla 5W-40 GTX:llä edelleen.

Ilmeisesti kone tykkää tosta nykyisestä kun oltiin tossa Ruotsissa viikonloppuna ajelemassa äärimmäisten tiukkojen aikataulujen mukaan ja motarilla vauhtia oli sen verran edes takas,ettei tässä viitti edes mainita :shock: noin 600km tuli ajettua pääasiassa koko ajan motarilla,paitsi nyt mökille mentiin sentään pikkutietä.

Sen voi sanoo,että mersusta on nyt karstat lähteny se on varma :shock: .
Luulin että olis sentään jo ruvennut syömään öljyä tollaisessa saksalaiset autobaana kruisailijat kateelliseksi saavassa menossa :lol: vaan eipä ollut syönyt yhtään :D ja lämmötkin pysyivät hyvin normaalissa.

Keskikulutus oli tolla reisulla noin 10,71 L sadalla :shock: nyt tuli piikki kyllä kulutuskäyriin :lol: .

No Lucky...sano painava sana :D tottakai muutkin saa kommentoida.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

EzKo kirjoitti:Tekis mieli vaihtaa halvempaan GTD Magnatec 10W-40 synteettiseen öljyyn,selvästi halvempaa 5W-40 37e/4L , 10W40 25e/4L kantsiiko?
No jos pelkästään hintaa ajattelee, niin ei kannata, jos 0,12 senttiä / kilometri on kalliimpi tuo "parempi" öljy :D Itse vaihdan esim. ilmanputsarin joka kesä ennen kesälomareissua, eli noin 35 tkm:n jälkeen. Voisihan sen vaihtaa 60 tkm:n väleinkin, mutten siinäkään näe järin suurta säästöä saavani aikaiseksi :lol:

Itse olen jopa niin tyhmä, että teetän öljynvaihdot pajalla, vaikka kaikenlaista muuta remonttia pitkin vuotta mersuun itse teenkin. Kyllästyin vain kerran öljyjen vaihtamiseen, kun onnistuin sotkemaan puoli pihaa ja vaatteet kaupan päälle käyttämällä huonoa jäteöljyastiaa, joka ei imenyt öljyä samaan tahtiin, kuin sitä tuli ulos :oops:
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

parhaat öljyt hinta-/laatusuhteeltaan löytyy raskaankaluston öljyistä. halvimmallakin öljyllä painellaan yli miljoona kilometriä ilman koneremontteja. kaverin Porsche 911 käyttää kesäisin Neste LXE 15W-40 öljyä, jota lurahtaa kuivasumpun säiliöön kymmenisen litraa ja kuluu pari litraa vaihtovälillä :D ympärivuotiseen ajoon sopii esim. Neste LXE 10W-40, 20 litran tonkissa hinta on enemmän kuin kohdallaan.

kysymys: mitä eroa on aikuisten oikeasti 5W tai 10W öljyillä talvikäytössä?
vastaus: ei mitään. 10W:ssä pumpattavuuden raja -30C ja 5W:ssä -35C :roll:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta nyt on OM617:ssä Shell Helix Diesel Plus 10W-40 -voiteet. Testitaival on vasta alussa.

Päivitystä:
Syksyllä vaihtui öljyksi Mobil 1 RF.
Viimeksi muokannut AriK123, 14.2.2007 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
mese
Viestit: 12
Liittynyt: 26.6.2006 21:52
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja mese »

onkos kelään kokemusta nesteen 10w-30?sitä sais töistä ilmasex mutta tähän asti on käytetty synteettisiä mun 200 d:ssä...raaskisko vaihtaa vai säästänkö väärässä paikassa??
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

jos talvella saat auton aina,
narunpäähän niin on ihan hyvä öljy.
chevyllä ajelin ko.öljyllä n.100tkm.
ilman onkelmia 6.2D. :wink:
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

EzKo kirjoitti:Mites sitten mobilin delvac 5w-40,sehän on diesel moottoreille tehty,mutta kallista kyllä on.
No ei, kyllä kovin kallista ole, 23e/4L (en mainosta).
Siskon autoon vaihtoin 1kk sitten 5w-50 --> 5w-40 ja hyvin on kuulemma pelannut, se tosin on diesel.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

mese kirjoitti:onkos kelään kokemusta nesteen 10w-30?sitä sais töistä ilmasex mutta tähän asti on käytetty synteettisiä mun 200 d:ssä...raaskisko vaihtaa vai säästänkö väärässä paikassa??
Nesteen litkuista en tiedä, mutta 200d ja 300d käytetään mobilin 10w-30 eikä mitään ongelmaa. 200d jo 100tkm takana kyseisellä öljyllä.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Laitoin sitten ennen miittiä noi Castrolin Magnatec GTD 10W-40 öljyt koneeseen ja ainaskin öljynpaineet nous verrattuna tohon 5W:hen,noh...sehän ei liene yllätys :lol: .

Economicin 10W-30 mönjä mitä käytän tojomotassa oli kyllä selvästi jäykempää mitä toi 10W Castrol kun niitä tossa vertailin,muttei sekään liene yllätys :D eli tolla nyt sitte jatketaan täst edes.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mese kirjoitti:onkos kelään kokemusta nesteen 10w-30?sitä sais töistä ilmasex mutta tähän asti on käytetty synteettisiä mun 200 d:ssä...raaskisko vaihtaa vai säästänkö väärässä paikassa??
Onkos siulla W124:n ?

Miulla on vähän semmonen käsitys että ei nuo hytrauliset venttiilinkohottajat oikein noista mineraalilitkuista tykkää :?:
Onkos asia näin ?

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mese
Viestit: 12
Liittynyt: 26.6.2006 21:52
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja mese »

Onkos siulla W124:n ?

Miulla on vähän semmonen käsitys että ei nuo hytrauliset venttiilinkohottajat oikein noista mineraalilitkuista tykkää :?:
Onkos asia näin ?

voipi olla parempi kun ei sitten konettariko...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

nokileka kirjoitti:parhaat öljyt hinta-/laatusuhteeltaan löytyy raskaankaluston öljyistä. halvimmallakin öljyllä painellaan yli miljoona kilometriä ilman koneremontteja. kaverin Porsche 911 käyttää kesäisin Neste LXE 15W-40 öljyä, jota lurahtaa kuivasumpun säiliöön kymmenisen litraa ja kuluu pari litraa vaihtovälillä :D ympärivuotiseen ajoon sopii esim. Neste LXE 10W-40, 20 litran tonkissa hinta on enemmän kuin kohdallaan.
No nuilla samoilla se mieki päästelen. Vaihossako mennee se 8,5 litraa, niin tuosta 20l pöntöstä saa 2,5 kertaa vaihettua. 7,5t - 10tkm on ollu vaihtoväli.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ostin tänään Castrolia TDT:hen.
Kahta erilaista 5w-40 oli tarjolla, kysyin myyjältä niiden eroa.
Kuulemma toinen on tarkoitettu erityisesti Mersuihin. :shock:
No, otin sitä sitten :D täyssynteettistä ja reilut parikymppiä pönttö. :idea:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

dealer kirjoitti:Ostin tänään Castrolia TDT:hen.
Kahta erilaista 5w-40 oli tarjolla, kysyin myyjältä niiden eroa.
Kuulemma toinen on tarkoitettu erityisesti Mersuihin. :shock:
No, otin sitä sitten :D täyssynteettistä ja reilut parikymppiä pönttö. :idea:
:shock: Miksikäs et luota työpaikalta saataviin oljamiineihin? Siis tarkoitan tätä nykyistä autoasi? :huh:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miksikäs et luota työpaikalta saataviin oljamiineihin?
No kun ajattelin vaihtaa lomalla ollessa kotona nuo öljyt, ja työpaikalla ne ovat "hanassa" :( pöntön kahtelussa oma hommansa.

Ajattelin, tänään kuitenkin vaihdoin työpaikalla. :roll:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kelepo ölkkyä siellä taitaa olla. Musta-pitkä ei oo hävitelly yhtään. :D

-Eli voin nukkua yöni rauhassa.. :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli voin nukkua yöni rauhassa
Totta ihmeessä, ei sentakia tarvitse ostaa öljyjä muualta etteikö omalta työpaikalta saisi kunnollista tavaraa. :D
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:Ostin tänään Castrolia TDT:hen.
Kahta erilaista 5w-40 oli tarjolla, kysyin myyjältä niiden eroa.
Kuulemma toinen on tarkoitettu erityisesti Mersuihin. :shock:
No, otin sitä sitten :D täyssynteettistä ja reilut parikymppiä pönttö. :idea:
No mikä se mersuihin tarkoitettu öljy sitte oli :lol:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ostin sitte taas tota GTD Magnatec 10W-40 märssuun, 50e 2 pönttöö...luokitus näytti olevan MB 229.1 eli tarkottaa mitä ?
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

EzKo kirjoitti: MB 229.1 eli tarkottaa mitä ?
Yli 2.3 l koneisiin :roll: :D :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No mikä se mersuihin tarkoitettu öljy sitte oli
Unohdin kertoa :oops: Softec.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Daimler kirjoitti:
EzKo kirjoitti: MB 229.1 eli tarkottaa mitä ?
Yli 2.3 l koneisiin :roll: :D :lol:
No ei sitte menny pahasti pieleen :lol: 3.0 mottihan mullon tietty :D
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:
No mikä se mersuihin tarkoitettu öljy sitte oli
Unohdin kertoa :oops: Softec.
Nuop hätä, tiileri :D en löytäny tota Softec öljyy mistään kun kattelin, ostin sitte tota mitä ostin.

Täältä etelästä on muuteski tosi vaikee saada haluamansa öljyy...viimexkin jouduin hakee Castrollia Puotinharjusta asti kun ei mistään täältä päin löytyny :protest:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

EzKo kirjoitti:Täältä etelästä on muuteski tosi vaikee saada haluamansa öljyy...viimexkin jouduin hakee Castrollia Puotinharjusta asti kun ei mistään täältä päin löytyny :protest:
Miekin jouduin hakemalla hakemaan Valvolinea - soitin jopa maahantuojalle jotta mistä täältä piäkaupunkiseudulta sitä saa :evil:
Saihan sitä, Hakkilan Varakiristä, Vanhalta Porvoontieltä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

En tierä onko öljyillä miten paljon merkitystä polttoaineen kulutukseen, mutt kun oon käyttäny tota Castrol GTD 10W-40 öljyy kotvasen niin oon tullu siihen tulokseen, että kulutus on tippunu :D

Lavetista kun kummiskin on kyse niin tollanen 7,4-7,9L sadalle ei oo mun mielestä paljoo 8) pumppukin on vielä säätämättä :oops:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No niin, nyt on Tekniikan Maailman testihäviäjät koneessa. :evil: :shout:
Parafiinin muodostuminen alkaa Castrolilla jo -12 asteessa, kun esimerkiksi Mobil 1 ja TB Diamond vasta alle -40 asteessa. :eec: :supersad:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”