Kytkinneuvoja kaivataan

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Kytkinneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Soitteli emäntä tuolta kaukaa ja avasi romanttisen keskustelun sanomalla: "Voi kun olet ihana ja minä niin ihailen sinua ja arvostan kaikkea raadantaa mitä teet vuokseni siellä" :shock: No kun olisikin sanonut noin. Sen sijaan se vaan toisteli lausetta: "Osta kytkin, osta kytkin, osta kytkin" Minä ajattelin, että mikäs kaupparatsu siitä on tullut, mutta tästäkään ei valitettavasti ollut kyse.

Autosta kuuluu kytkimen suunnalta kolinaa ja aina ei meinaa kuulemma kytkin tarttua. Siispä ilmeisesti painelaakeri on aika haudata maan lepoon? :cry:

Katselin tuossa sitten KL-varaosien palstaa ja siellähän olisi ollut koko kytkinsetti levyineen ja laakereineen à 230 erkkiä :shock:. Sitten heräsikin kysymys, että mitä kaikkea tuohon pitäisi vaihtaa ja mistä niitä osia kannattaisi kysellä? Laakeri on ilmeisesti laitettava uusiksi ihan kokonaan, mutta entäpä mitä muuta? Uskaltaako purkaamoilta kysellä mitään osaa, ei varmaan? :roll:

Hankala selitellä näitä juttuja kun auto on 400 kilometrin päässä eikä oikeen muuta vika-analyysiä ole antaa kuin että kytkin ei tartu ja sen suunnalta kuuluu kolinaa.

Jussina pitäisi kytkinsettiä vaihdella, joten neuvoja kaivattaisiin? :roll: Apuna on sentään kokeneita mekaanikkoja, mutta miten noiden osien suhteen? Pitäiskö olla jotain erikoistyökaluja? Aaapuva
Kein siknatuur
Avatar
janne_j
Viestit: 61
Liittynyt: 13.11.2005 16:00
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja janne_j »

kyllä se kannattaa vaihtaa samalla koko paketti. eli asetelma+levy+painelaakeri. eipä siinä mitään erikoiskaluja taida tarvia jos vaan on tarpeeks pitkästi jatkoja räikkään.. aika nätti homma kytkin on vaihtaa
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

No levyn keskitystappi lienee ainoita erikoistyökaluja, mutta tarkka(ja hermot omaava) kaveri saa sen jollain kyllä ilmankin keskelle.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koko paketti uusiksi, joo...levyn saat keskitettyä ilman keskitystappiakin.
Räikkään vajaan metrin verran jatkovarsia - siis hylsyn, ei vääntimen varren jatkeeksi.

Laatikon irrotuksessa menee aikaa noin 18 minuuttia.
wiimax.fi
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kytkinakselin silmälaakeri myös vaihtoon samalla, maksaa muutaman euron.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Harjanvarsi on hyvä keskitystyökalu. Jos liian ohkanen niin teipillä saa lisää paksuutta. :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hmm. Kävin hakemassa motonetistä aidot sakset, kuten niiden osaluettelossa oli (Aito Sachs). Auto oli sitten ollut tarkemmassa syynissä ja näyttää siltä, että ei se kytkin vielä olekaan finaalissa :?. Oli ehkä ollut matto välissä :?:. Nestettäkin oli laitettu vähän lisää ja taas kuulemma toimii. Tosin jos on nesteen lisäyksellä korjaantunut, niin ehkä tässä jossain vaiheessa tehdään vielä kytkinremppaa. Jotain kilkatusta sieltä vaihteiston/kytkimen suunnalta kuitenkin kuuluu. En sitten tiedä onko vaihteiston pääakseli tiensä päässä vai mitä, mutta hutkitaan ja joskus tutkitaankin.

Remppaa pitää kuitenkin päästä tekemään, joten kävin hakemassa reiättömän suojakumin vetarin päälle. Autossa olevassa kun on pieni tuuletusreikä, joka tietenkin kerää kaikki sotkut ilmavirran mukana sisäänsä.

Vaihdellaan siis tällä haavaa suojakumia Jussin kunniaksi (ei älkää ymmärtäkö väärin, kyllä minä olen ihan siveellisesti naimisissa) ja tehdään kaikkia muita pikkuparannuksia autoon. :).

Palauttaessani muuten aitoja saksia motonettiin, eivät lyöneetkään sieltä pätäkkää kouraan, vaan antoivat tuotehyvityskuitin. Saa kuulemma vuoden ajan käydä hakemassa osia ja työkaluja motonetistä kytkimen hinnalla. Olisinko saanut rahana, jos olisin oikein kovasti vaatinut? Onko firman pakko antaa rahana, jos asiakas vaatii? Miten on? Allekirjoitukseni ei ole tyydyttävä vastaus tähän tuotehyvitysasiaan :D.
Kein siknatuur
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Anteeksi oma-aloitteisuuteni, mutta vastaan itse omaan kysymykseeni, jos vaikka sattuu askarruttamaan satunnaista lukijaa.

Lainaus kuluttajaviraston sivuilta:

Mikä on ostajan oikeus perua kauppa ja saada rahat takaisin?

Pääsääntö on, että kauppa on sitova sopimus, eikä sitä voi noin vain purkaa. Laissa ei säädetä kuluttajille automaattista peruutusoikeutta, lukuun ottamatta koti- ja etämyyntiä (14 vrk) ja lomaosakkeiden kauppaa (10 vrk). Monet liikkeet antavat asiakkailleen vapaaehtoisen vaihto- ja palautusoikeuden. Virheettömän tuotteen vaihto/palautusoikeus on kuitenkin vapaaehtoista asiakaspalvelua. Tämän vuoksi liike voi määritellä vaihdon tai palautuksen ehdot: esimerkiksi kuitin pitää olla tallella, alusvaatteita ei vaihdeta lainkaan, jos sopivaa vaihtotuotetta ei löydy, liike voi vaatia että kauppahinta annetaan esimerkiksi lahjakorttina jolla liikkeen tuotteita voi ostaa tietyn ajan sisällä.


Mutta antakaa toki hyviä neuvoja vetarin suojakumin vaihtoon :D. Olihan siitä vetarista jo pitkä topikki tuolla teinitähden puolella muistaakseni. No, ainakin hyvää jussia kaikille :D.
Kein siknatuur
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Heh..hyvä oli vastauksesi itesellesi :lol: :lol: ......noinhan se menee.

Mielstäni firma joka haluaa pitää asiakkaansa tyytyväisenä antaa em. tapauksessa rahat takaisin, tosin pomothan ne on niillä myyjilläkin :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Päivitellääs tätä aihetta sen verran, että kävin tuossa jussin kunniaksi tapaamassa autoa (ja vaimoa). Siinä sitten testailtiin ja ihmteltiin, kun ei kytkimessä oikein mitään vikaa tunnu olevan.

Juuri kun olin sitten vaihtamassa taas maisemia, kytkinpoljin painuikin pohjaan ja jämähti sinne. Veto oli tietenkin kytketty päälle ja meinasi tulla vähän naamanliikkeitä kun lauta-aita alkoi lähestymään mersun keulaa eikä veto katkea. No, jarrupoljinhan siinä tuli hätiin sitten. :o

Tätä se teki sitten pari kertaa, poljin jäi pohjaan asumaan eikä meinannutkaan nousta muuten kuin jalalla auttamalla.

Tuolta toisesta topicista sitten katsoin, että jollain kolleegalla oli ollut samaa vaivaa. Avuksi oli ehdotettu ilmausta, joten täytyypä koittaa sitä kun taasen mersun näkee. Jos vaikka alkaisi kytkin toimimaan taasen :?.
Kein siknatuur
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Pää- tai työsylinteri voipi olla mennyt, kun noin tekee. En muista, kumpi niistä yleensä menee, mutta mulla oli mennyt se harvemmin menevä :lol:

Onkos jarrunesteet milloin vaihdettu? Jos olis oikein viimeisen päälle p*skaset/vetiset nesteet, niin voisikohan tehdä samaa :?:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

veppe kirjoitti:Pää- tai työsylinteri voipi olla mennyt, kun noin tekee. En muista, kumpi niistä yleensä menee, mutta mulla oli mennyt se harvemmin menevä :lol:

Onkos jarrunesteet milloin vaihdettu? Jos olis oikein viimeisen päälle p*skaset/vetiset nesteet, niin voisikohan tehdä samaa :?:
Näitä sylintereitä olen kanssa alkanut epäileen. Tosin auto on taas vaihteeksi 500-600 kilometrin päässä, joten käynpä äkkiä tarkistamassa :D. Olen jäänyt siihen ymmärrykseen, että se polkimen vieressä oleva sylinteri vuotaa takaisin säiliöön, jos on rikki. Kun taas vaihdelootan kyljessä oleva vuotaa ulospäin, auton alle. Ja koska nestettä ei ole kuulemma hävinnyt, niin tämä tietää ilmeisesti selkäkipuja, eli sen pedaalin viereisten sylinterin vaihtoa. :cry: Mistä sen voi muuten edes tietää, että pedaalin viereinen sylinteri on rikki, jos se vuotaa säilöön eikä kuskin jalkoihin?

KL:sta taisi muuten saada korjausarjoja tämän pedaalin sylinterin korjaukseen. Mitä lie sisältää.

Jarrunesteiden vaihdosta ei tosiaan ole tietoa, liekö vaihdettu koskaan? Ehkä joskus kuitenkin. En ole vielä ilmausruuvin päässä ollut, joten en tiedä miten kirkasta siellä on. :? Täytynee ensiavuksi yrittää ilmausta.
Kein siknatuur
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kannata laittaa korjaussarjaa, uusi sylinteri on senverran edullinen.
Mistä sen voi muuten edes tietää, että pedaalin viereinen sylinteri on rikki, jos se vuotaa säilöön eikä kuskin jalkoihin?
Esim. poljin menee pohjaan eikä kytkin erota. :D
wiimax.fi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

dealer kirjoitti:Ei kannata laittaa korjaussarjaa, uusi sylinteri on senverran edullinen.
Mistä sen voi muuten edes tietää, että pedaalin viereinen sylinteri on rikki, jos se vuotaa säilöön eikä kuskin jalkoihin?
Esim. poljin menee pohjaan eikä kytkin erota. :D
Mutta eikös se vaihteiston vieressä oleva sylinteri ilmoita sitten itsestään samalla tavalla?
Kein siknatuur
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Sampo N. kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei kannata laittaa korjaussarjaa, uusi sylinteri on senverran edullinen.
Mistä sen voi muuten edes tietää, että pedaalin viereinen sylinteri on rikki, jos se vuotaa säilöön eikä kuskin jalkoihin?
Esim. poljin menee pohjaan eikä kytkin erota. :D
Mutta eikös se vaihteiston vieressä oleva sylinteri ilmoita sitten itsestään samalla tavalla?
Se jos vuotaa niin kentälle tulee mehut. Jos nestettä ei katoa/vuoda niin tuo sisäinen vuoto on ainoa mahdollisuus.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jarno.V kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei kannata laittaa korjaussarjaa, uusi sylinteri on senverran edullinen.
Esim. poljin menee pohjaan eikä kytkin erota. :D
Mutta eikös se vaihteiston vieressä oleva sylinteri ilmoita sitten itsestään samalla tavalla?
Se jos vuotaa niin kentälle tulee mehut. Jos nestettä ei katoa/vuoda niin tuo sisäinen vuoto on ainoa mahdollisuus.
Onpas mielenkiintoista. Multa tosiaan vaihdettiin 1,5 vuotta sitten se lootan vieressä ollut sylinteri tuon polkimen pohjaanjäämisongelman vuoksi, mutta ei se kyllä nestettä hukannut... Eikä ole sen jälkeen pohjaan jäänyt..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pohjaanjäämisongelma voi johtua siitä toisesta sylinteristä, mutta yleensä sellaisessa tapauksessa kytkin erottaa eli poljin jää pohjaan, vaihteet menee päälle mutta auto ei liiku...
wiimax.fi
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Viesti Kirjoittaja ipi »

Vaihdettiin tässä taannoin yhteen w123:n polkimen vieressä ollut sylinteri, joka oireili ihan samalla tavalla, ja rupesi toimimaan. Käsittääkseni mäntä menee tietyn kuolokohdan yli jolloin se jää pohjaan, koska kumit päästää nesteen ohi (arvaus). Jos taas työsylinteri jää pohjaan, niin eikös sen näe.
Eikös mersuissa (w124) näe sen kytkinlevyn kunnon jollain tulkilla, jotenkin on sellainen mielikuva.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Niin tosiaan tämäkin topicci päätyi kannaltani onnellisesti, ei edes tarvinnut ite liata käsiä :D. Vaimon velipoika vaihteli sylinterin kun itse olin vähän estynyt ko. toimenpiteeseen pitkien välimatkojen vuoksi. Nyt on kuulemma auto käynyt taas kuin käkikello. (Onko se sitten hyvä vai huono :roll:)
Kein siknatuur
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”