Tommosta oiretta oli kylmänä kiihdyttäessä, ei meinannut vaihtaa isompaa
Kysyin korjaamolta ja sanoivat että momentinmuuntajan magneetti voidaan yrittää nollata, tai jotain sinnepäin
Mitä tossa magneetin nollauksessa tehdään?
280cdi -07 vaihteiston pieni nykiminen
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Minulla on 7g ja autolla pitäisi olla ajettu vajaa 120t vaikka on -08 (E280CDI). Ostin auton vast'ikään ja aluksi vaihteet toimi kuin mielestäni kuuluu, eli ei juuri huomaa paitsi kakkoselle ja ykköselle vaihtaessa tuntui moottorijarrutus ja siitä (kai) pieni nykäys. Olen nyt ajellut pari tankillista ja tuossa pakkasilla ( -25 ) huomasin, että kylmänä, vasta liikkeelle lähdettyä kakkonen ei halunnut vaihtua kolmoseen kiihdytettäessä, se jäi ikäänkuin päälle ja kierrokset nousi huomattavan isoksi verrattuna aikaisempaan. Jonkin matkaa ajettua vaihtaminen alkoi taas sujua. Sitten huomasin moottoritellä, että toisinaan lähtee kiihtymään vähän laiskanoloisesti 80:n vauhdista ja toisinaan normaalinoloisesti, kuten tuntuisi kuuluvankin. Eli vaihteisto tuntui takeltelevan, mutta laitoin sen pakkasen piikkiin. Nyt lauhduttua takeltelu on vähäisempää, mutta kuitenkin samantyylistä. Lienee öljynvaihtoaika? M-asennossa en vielä oikein ole osannut / kerennyt kunnolla testata vaihtamista kuin ihan muutaman kerran ja silloin oli ajettu ja varmaan voimansiirtoketju lämmin, ainakin verrattuna kovimpaan pakkasaikaan.
Toinen oire, jota vähän ajattelin laittaa vaihteiston piikkiin on aika iso kulutus. Eri lähteissä annetaan E280CDI automaatille matka-ajossa kulutuslukemaksi alle 7 l/100. Minä olen päässyt kerran alle 7 l satasella kun ajon yhteen syssyyn n parisataa kilometriä ja nopeutena n. 80 - 90 melko tasaisesti jonossa. Normaalissa työmatka-ajossa (n 20 km sivu) ei ole mennyt alle 9 l/100, kovalla pakkasella meni mieluummin 11-12 l . Voiko tuo kulutus johtua vaikka siitä kuuluisasta kyb-venttiilistä? Jos se ei lukitu? Renkaat on 16'' /225 nastat. No ilmastoinnin auto-asennon piikkiin menee osa, automaattilaatikkoon osa, 7 v taitaa kuluttaa sekin vähän enemmän jne, mutta olen sentään vanha ukko ja ajan aika kevyellä jalalla, etenkin talviaikaan.
Hehku oireilee kanssa, mutta se ei kuulu tähän ketjuun, eikä vasemman ulkopeilin lämpiämättömyys.
T
Toinen oire, jota vähän ajattelin laittaa vaihteiston piikkiin on aika iso kulutus. Eri lähteissä annetaan E280CDI automaatille matka-ajossa kulutuslukemaksi alle 7 l/100. Minä olen päässyt kerran alle 7 l satasella kun ajon yhteen syssyyn n parisataa kilometriä ja nopeutena n. 80 - 90 melko tasaisesti jonossa. Normaalissa työmatka-ajossa (n 20 km sivu) ei ole mennyt alle 9 l/100, kovalla pakkasella meni mieluummin 11-12 l . Voiko tuo kulutus johtua vaikka siitä kuuluisasta kyb-venttiilistä? Jos se ei lukitu? Renkaat on 16'' /225 nastat. No ilmastoinnin auto-asennon piikkiin menee osa, automaattilaatikkoon osa, 7 v taitaa kuluttaa sekin vähän enemmän jne, mutta olen sentään vanha ukko ja ajan aika kevyellä jalalla, etenkin talviaikaan.
Hehku oireilee kanssa, mutta se ei kuulu tähän ketjuun, eikä vasemman ulkopeilin lämpiämättömyys.

T