Kyytimiehen 270cdi
Ei pysty laskee, enemmän kuin ostohinta ja ihan liikaa. Mutta edelleen vähemmän mitä seuraajaksi kelpuutettava maksais (päivän halvin hinta 15800€). Mielestäni edelleen mukava ja miellyttävä auto ajaa vaikka murheita on ollut ihan riittävästi. Silti kertaakaan epc ei ole syttynyt, moottorin kanssa ei ole ollut murheita ja känkkäilevänäkin paljon parempi kuin suurin osa muista autoista.
Noh, eipä murheista vieläkään täysin päästy ongelma kuitenkin paikallistettu kardaanin tienoille: kulmat pielessä. Koska ei ole erikoismittavehkeitä (oikeesti mersun oma vähän kummallinen) niin mennyt nyt kokeiluperiaatteella, vaihdellen prikkoja perän kiinnityksen alle. Liekö kukaan koskaan kokeillut miten perän asento on oikeaoppisesti (wis ohjeella ja työkaluilla) verrattuna perän kyljen pokkaukseen, suht saman suuntaselta näyttäs? Toki ohjearvo on noin vajaa -1 astetta perän ja kardaanin takapään kulmaksi joten aika tarkka saa olla.
Toisekseen, kaikki pyörivä ja mahdollisesti oireileva uusittu, nyt samalla ideologialla kuin motin kannakkeet, aloin käydä läpi kaikkea mihin pyörivät osat kiinnittyy.
Kuten huomaa, aika pitkälle saa lastan työntää perän etukiinnikkeen takareunan ja takakelkan väliin. Sama apukuskin puolella etummaisessa reunassa, oletan et pitäs olla tukevasti kiinni toisissaan. Ihan hyvä et auton pohja massattu huolella mutta ompi jäänyt massan alle piiloon melko isotkin raot. Seuraavan härmän reissun suunnitelmana on pudottaa perä pois ja hitsailla tuo kunnolla kiinni.
Noh, eipä murheista vieläkään täysin päästy ongelma kuitenkin paikallistettu kardaanin tienoille: kulmat pielessä. Koska ei ole erikoismittavehkeitä (oikeesti mersun oma vähän kummallinen) niin mennyt nyt kokeiluperiaatteella, vaihdellen prikkoja perän kiinnityksen alle. Liekö kukaan koskaan kokeillut miten perän asento on oikeaoppisesti (wis ohjeella ja työkaluilla) verrattuna perän kyljen pokkaukseen, suht saman suuntaselta näyttäs? Toki ohjearvo on noin vajaa -1 astetta perän ja kardaanin takapään kulmaksi joten aika tarkka saa olla.
Toisekseen, kaikki pyörivä ja mahdollisesti oireileva uusittu, nyt samalla ideologialla kuin motin kannakkeet, aloin käydä läpi kaikkea mihin pyörivät osat kiinnittyy.
Kuten huomaa, aika pitkälle saa lastan työntää perän etukiinnikkeen takareunan ja takakelkan väliin. Sama apukuskin puolella etummaisessa reunassa, oletan et pitäs olla tukevasti kiinni toisissaan. Ihan hyvä et auton pohja massattu huolella mutta ompi jäänyt massan alle piiloon melko isotkin raot. Seuraavan härmän reissun suunnitelmana on pudottaa perä pois ja hitsailla tuo kunnolla kiinni.
Semmosta sitte tälläkertaa.
Onneks yks iskari hyllyssä oottelemassa, pitää purkaa ja putsata, jos uusilla tiivisteillä sais pelastettua. Samalla vaivalla talvipyörät tuli vaihdeltua alle.
Ens viikolla pitäs hitsailla kelkka, sen lisäks hammastangon kumit niin haperot et menee vaihtoon nekin. Oli kesärenkaat edestä sisäreunalta turhan kuluneet, eli tulee muutenkin suuntausten tarkastus tarpeeseen.
Onneks yks iskari hyllyssä oottelemassa, pitää purkaa ja putsata, jos uusilla tiivisteillä sais pelastettua. Samalla vaivalla talvipyörät tuli vaihdeltua alle.
Ens viikolla pitäs hitsailla kelkka, sen lisäks hammastangon kumit niin haperot et menee vaihtoon nekin. Oli kesärenkaat edestä sisäreunalta turhan kuluneet, eli tulee muutenkin suuntausten tarkastus tarpeeseen.
No nyt on kunnolla kiinni
Ei silti uskois kaiken tän jälkeen, apparin vetarin sisänivel tahmaa, oisko tossa ny kolmet vai neljät vetarit alla pyöriny nii silti osuu aina ne p***at kohalle Jos semmoset takuuvarmasti hyvät vetarit jollain jouten niin saa tarjota.
Tulipa sitten muutenkin askarreltua.
Saas nähä miten käy, autoon ei tarvinnu tehä muuta muutosta kuin kaks reikää muoviin syylärin eteen, tilasin 2,25" -> 2,75" 90 mutkat, istuu suoraan orkkisputkien päälle ja niissä kuitenki sen verran nystyä et pitäs pysyä. Klemmarit joutaa tosin uusia, vähän turhan isot, pysyy kyllä mut vois kiristää paremminkin
Ei silti uskois kaiken tän jälkeen, apparin vetarin sisänivel tahmaa, oisko tossa ny kolmet vai neljät vetarit alla pyöriny nii silti osuu aina ne p***at kohalle Jos semmoset takuuvarmasti hyvät vetarit jollain jouten niin saa tarjota.
Tulipa sitten muutenkin askarreltua.
Saas nähä miten käy, autoon ei tarvinnu tehä muuta muutosta kuin kaks reikää muoviin syylärin eteen, tilasin 2,25" -> 2,75" 90 mutkat, istuu suoraan orkkisputkien päälle ja niissä kuitenki sen verran nystyä et pitäs pysyä. Klemmarit joutaa tosin uusia, vähän turhan isot, pysyy kyllä mut vois kiristää paremminkin
Kaikkee pikkumurhetta tulee, onneks huomas ajoissa. Ei oo vaikee arvata mitä viikon ohjelmaan kuuluu;
Työkaverilla meni purkuun 300tdt, siitä mukaan lähtee noin 40tkm ajetut takatolpat, avarit (102 421) mut ei ilmesesti muussa kuin vaimennustehossa eroja?
Oli tarkotus vetaritkin ottaa mut melkonen yllätys et erilaiset. 300tdt pikkusella ulkopäällä, 30mm mutteri vs 270 32mm. Kuvittelin et 300tdt ja 320t olis samat, ja sillä logiikalla sama ku 270, mut täytyy jatkaa etsimistä.
Ekaa kertaa koskaan tökkäsin autocomin omaan autoon, arvaten lista oli pitkä mut itessään ei mitään herjoja, eli auto pelaa. Mut herjaili sitä sähköstä lisälämppäriä, enkä mitenkään poissulje sitä et se hajalla kun ei kerran lämpee kunnolla. Onko näitä kukaan aukonut, onko niissä jotain itsekorjattavaa vaivaa vai meneekö osan vaihtoon?
Kuten epäilin, klemmarit joutu uusia, kahteen kertaan pamautti ahtoputket irti, lumisateessa ku ahisti ja vaihdoin vaan irtilähteneeseen. Mut nyt kulkupuoli on ok, ajoittain tehny sitä et 2500+ kierroksen kohalla katkassu vedot hetkeksi, syynä siis ilmeisesti ollu tukkeentunu jäähy.
Ja peräpäähän olis vielä pikku projektina vaihtaa apparin puoleinen perän kiinnityspusla. Aikansa ku sitä tuijotteli niin ei oo ihan kunnolla pohjassa, yläreunasta ja apparin puolelta näyttää et kelkan ja puslan väliin jää 3-4mm rako, et pitäis olla sen verran syvemmällä. Eihän se nyt enää mihinkään liiku, eli täytyy ottaa irti, lämmitellä kelkan reikä kunnolla ja painaa uus kunnolla paikoilleen.
Työkaverilla meni purkuun 300tdt, siitä mukaan lähtee noin 40tkm ajetut takatolpat, avarit (102 421) mut ei ilmesesti muussa kuin vaimennustehossa eroja?
Oli tarkotus vetaritkin ottaa mut melkonen yllätys et erilaiset. 300tdt pikkusella ulkopäällä, 30mm mutteri vs 270 32mm. Kuvittelin et 300tdt ja 320t olis samat, ja sillä logiikalla sama ku 270, mut täytyy jatkaa etsimistä.
Ekaa kertaa koskaan tökkäsin autocomin omaan autoon, arvaten lista oli pitkä mut itessään ei mitään herjoja, eli auto pelaa. Mut herjaili sitä sähköstä lisälämppäriä, enkä mitenkään poissulje sitä et se hajalla kun ei kerran lämpee kunnolla. Onko näitä kukaan aukonut, onko niissä jotain itsekorjattavaa vaivaa vai meneekö osan vaihtoon?
Kuten epäilin, klemmarit joutu uusia, kahteen kertaan pamautti ahtoputket irti, lumisateessa ku ahisti ja vaihdoin vaan irtilähteneeseen. Mut nyt kulkupuoli on ok, ajoittain tehny sitä et 2500+ kierroksen kohalla katkassu vedot hetkeksi, syynä siis ilmeisesti ollu tukkeentunu jäähy.
Ja peräpäähän olis vielä pikku projektina vaihtaa apparin puoleinen perän kiinnityspusla. Aikansa ku sitä tuijotteli niin ei oo ihan kunnolla pohjassa, yläreunasta ja apparin puolelta näyttää et kelkan ja puslan väliin jää 3-4mm rako, et pitäis olla sen verran syvemmällä. Eihän se nyt enää mihinkään liiku, eli täytyy ottaa irti, lämmitellä kelkan reikä kunnolla ja painaa uus kunnolla paikoilleen.
Tovi menny taas purkamatta tuntoja, ei sillä, mitään ihmeitä periaattees ollu. Paitsi että tohon hermoja raastavaan jumputukseen joku tolkku saatto löytyä, siinä ei mitään järkeä tosin ole.
Tovi sitten tuli työkomennus vähä etäämmälle omilta nurkilta, kesken matkan alkoo hullutella ihan mahdottomasti. Ei siinä sit mennessä auttanu, kotiin pitkä matka pikkuteitä pitkin. Aamulla uus reissu edessä, puolen yön jälkeen pihassa nurkkaa purkamaan, napaa myöten. Käyntiin ja vaihde silmään, heittokellon kanssa ihmettelemään. Napa ok, levyssä pystyheittoa, hipasee jossain kohin kenkiin. Vanteen nostin paikoilleen, käsin yks pultti kiinni ja kerrankin ihan kurkkasin miltä siellä näyttää. Pultit kyl osuis reikiin mut vanteiden ja navan reiät eivät muuten sinne päinkään kohillaan. Lähtökohtaisesti siis ei keskitä napa vanteeseen saati jarrulevyyn. Tuohon nurkkaan napa vaihdettu kertaalleen. Sen verran monet vanteetkin käytetty alla ettei siinäkään järkeä, myös se ettei kesä/talvivanteilla merkittävää eroa. Onko sitten aina jääny pikkusen pieleen ja sen vuoks nuljannu joka vantees jo pultin reikiin vikaa. Tai vaihtoehtosesti pulteissa joku ongelma.
Joka tapauksessa välillä pomputtaa enemmän, toisinaan vähemmän, tästä päätellen pulttien kannat eivät pidä vannetta paikoillaan ja se pääsee elämään sen verran et känkkää. Sillähän tästä eteenpäin pääsee et kokeilee vielä yhen vannesarjan. Josta päästäänkin toiseen asiaan, miten ratkaistaan pulttivaiva 210/211 välillä? 211 vanteita, erityisesti avareita, huomattavasti paremmin tarjolla. Onko jotain muuta kuin tilailla maailmalta näitä isommalla pallolla olevia pultteja?
Tovi sitten tuli työkomennus vähä etäämmälle omilta nurkilta, kesken matkan alkoo hullutella ihan mahdottomasti. Ei siinä sit mennessä auttanu, kotiin pitkä matka pikkuteitä pitkin. Aamulla uus reissu edessä, puolen yön jälkeen pihassa nurkkaa purkamaan, napaa myöten. Käyntiin ja vaihde silmään, heittokellon kanssa ihmettelemään. Napa ok, levyssä pystyheittoa, hipasee jossain kohin kenkiin. Vanteen nostin paikoilleen, käsin yks pultti kiinni ja kerrankin ihan kurkkasin miltä siellä näyttää. Pultit kyl osuis reikiin mut vanteiden ja navan reiät eivät muuten sinne päinkään kohillaan. Lähtökohtaisesti siis ei keskitä napa vanteeseen saati jarrulevyyn. Tuohon nurkkaan napa vaihdettu kertaalleen. Sen verran monet vanteetkin käytetty alla ettei siinäkään järkeä, myös se ettei kesä/talvivanteilla merkittävää eroa. Onko sitten aina jääny pikkusen pieleen ja sen vuoks nuljannu joka vantees jo pultin reikiin vikaa. Tai vaihtoehtosesti pulteissa joku ongelma.
Joka tapauksessa välillä pomputtaa enemmän, toisinaan vähemmän, tästä päätellen pulttien kannat eivät pidä vannetta paikoillaan ja se pääsee elämään sen verran et känkkää. Sillähän tästä eteenpäin pääsee et kokeilee vielä yhen vannesarjan. Josta päästäänkin toiseen asiaan, miten ratkaistaan pulttivaiva 210/211 välillä? 211 vanteita, erityisesti avareita, huomattavasti paremmin tarjolla. Onko jotain muuta kuin tilailla maailmalta näitä isommalla pallolla olevia pultteja?
Aiheesta jonkun verran molemmilla foorumeilla ollut puhetta, ilmeiseti 211 lyhkäsemmät pultit kuin 210, eli väykän peltivanne pulteilla? Niitä taitaa joku 3 sarjaa olla jo lankkuajalta. Avarit tai tolimanit ois hakusessa.
Tuossa sivuprojektina pikkunen kylpyhuone remontti menossa joten talliin ei toivoakaan päästä enkä ulkona vaan nyt viitsi harrastaa, on jääny odotukselle. Vaihtoehdothan on vanteen keskireikä, vanteen pultinreiät ja/tai pyörän pultit. Onhan se mahdollista että vanteet ottanu itteensä ennen navan vaihtoa, joten jos/kun tolkun hintaset vanteet kohilleen tulee niin kokeillaan tuokin. Älytöntä joka tapauksessa.
Tuossa sivuprojektina pikkunen kylpyhuone remontti menossa joten talliin ei toivoakaan päästä enkä ulkona vaan nyt viitsi harrastaa, on jääny odotukselle. Vaihtoehdothan on vanteen keskireikä, vanteen pultinreiät ja/tai pyörän pultit. Onhan se mahdollista että vanteet ottanu itteensä ennen navan vaihtoa, joten jos/kun tolkun hintaset vanteet kohilleen tulee niin kokeillaan tuokin. Älytöntä joka tapauksessa.
Vähän ehtinyt tätäkin ongelmaa ihmetellä. Uusia vanteita ei ole löytynyt, tai no ovat ainakin turhan kaukana olleet.
Työkaverilta kuskin takanurkkaan vanne kokeeks, erilainen ainakin mut rengas itessään niin huono ja pyörimissuuntaki väärä ettei mitään täyttä varmuutta.
Jokatapaukses, vanteessa ei mitään kovin ihmeitä löytynyt. Kuvissa näkyy lopputulos kun pultin kantaan hiontatahnaa ja pyörittelemään, tarkotus oli putsata vanteesta pulttien vastinpinnat. Pultti KL:ltä, vanne mb oem 210 alkusella numerolla. Ei näköjään istu kanta, ei lähellekkään. Sormella kokeilles pallo vanteeseen menee mut ei näköjään noiden pulttien pallo.
Työkaverilta kuskin takanurkkaan vanne kokeeks, erilainen ainakin mut rengas itessään niin huono ja pyörimissuuntaki väärä ettei mitään täyttä varmuutta.
Jokatapaukses, vanteessa ei mitään kovin ihmeitä löytynyt. Kuvissa näkyy lopputulos kun pultin kantaan hiontatahnaa ja pyörittelemään, tarkotus oli putsata vanteesta pulttien vastinpinnat. Pultti KL:ltä, vanne mb oem 210 alkusella numerolla. Ei näköjään istu kanta, ei lähellekkään. Sormella kokeilles pallo vanteeseen menee mut ei näköjään noiden pulttien pallo.
No nyt löyty, kohtuuhintaset ja sopivasti ohikulkumatkalta. Slk:n vanteet siirtyy talvivanteiksi ja noille pyöräytettävä kesäkumit.
Jotain oikeetakin remonttia löyty:
Nyt rapakeleillä pikakorjaus, täytyy hakee semmoset skf:n valmistamat venyvät, jos sais sisemmän rt:n pallon yli venytettyä.
Kuskin takanurkka kyl edelleen antaa väljää ja ihan kolisee kun sitä renkaat maassa heiluttelee. Ilmaan nostettuna ei mitään Täytyy vaihella takimmainen ylätukivarsi, eipä siellä oikein muu sen suuntasesti voi väljää antaa.
Jotain oikeetakin remonttia löyty:
Nyt rapakeleillä pikakorjaus, täytyy hakee semmoset skf:n valmistamat venyvät, jos sais sisemmän rt:n pallon yli venytettyä.
Kuskin takanurkka kyl edelleen antaa väljää ja ihan kolisee kun sitä renkaat maassa heiluttelee. Ilmaan nostettuna ei mitään Täytyy vaihella takimmainen ylätukivarsi, eipä siellä oikein muu sen suuntasesti voi väljää antaa.