Akkun S204 C220CDi
Akkun S204 C220CDi
Kannanpa korteni kekoon autontuonti-tarinoihin minäkin… Tarina on tässä pidemmän kaavan mukaan, kuten koko auton hankintakin. Ensi ajatus ostosta alkutalvesta 2015, auto kotipihassa 05/16…
Eli: vanhasta autosta alkoi aika jättämään ja pitkän hämmentelyn tuloksena päätin hankkia vihdoin sen MERSUN. Ensi-spekseinä oli ”vm. 2011, farkku, ja kotiovelle-budjetti 25ke”. Vanhasta 2-3ke hyvitys ja olisi ollut edellisen, 10v sitten Ruotsista hakemani A4-farkun hinnoissa. Tällä budjetilla kotimaan autokauppias tarjosi vm. 2010/175Mm ajettua 200cdi:tä. Tämä tarjous tuli niin äkkiä että en siihen tarttunut. Ajattelin tietysti löytäväni paremman… Toistakin potentiaalista vaihtoehtoa koeajoin, mutta tässä autossa manuaali+start/stop tuntui varsin oudolta. Eikä ne tuon(kaan) suomi-auton lisävarusteet paljoa hurraa-huutoja aiheuttaneet…
Kun ei tahtonut kotimaasta löytyä sopivaa, tuumasin että kun oli yhden auton tuonut ja tullannut ulkomailta, ei toisenkaan tuonti voinut olla paljoa vaikeampaa. Vähänpä tiesin… Ensin katselin mersuja Ruotsista, mutta niiden hinnat tuntuivat jopa kovemmilta kuin Suomessa. Mieluummin ostaisin autoni Ruotsista kuin Saksasta, jotta sillä ei ole niitä kaikkia kilsoja ajettu kahtasataa. Asiaa toisenkin kerran pureskeltuani päätin rohkaista mieleni ja katsella vakavissani saksanmaata. Tarjonta oli ”hieman” runsaampaa, mutta edelleen arvelutti lähteä ostamaan autoa sokkona. Toisaalta aikaa ei ollut montaa päivää käytettäväksi autokaupoilla juoksemiseenkaan. Kyselin sekä kotimaalaisten että germaanisten autontarkistajien/-tuojien perään vain todetakseni, että sekään ei paljoa rohkaise. Joko kustannukset olivat kovat (ymmärsin/ymmärrän toki miksi) tai toimijat eivät jostakin syystä herättäneet minussa luottamusta. Opin myös, että Saksasta löytyy autontarkastajia alk. muutama kymppi, jotka hoitavat auton tarkastuksen dokumentoidusti, jos haluan ostaa yksityiseltä mutta jätin senkin kortin käyttämättä.
Jossakin kohtaa huomasin ”Junge Sterne”-keskustelut merkkipalstoilla, ja tutkin aihetta. JS on siis myyjän ostama kahden vuoden mittainen (rajoitettu ja varsin tarkasti määritelty) vakuutus käytetyn auton rikkoutumisen varalle. Omana huolena oli esim. vaihteiston tai moottorin vioittuminen kohta oston jälkeen. Mielestäni JS:ssä riski on pienennetty itseni sietämälle tasolle. Aloin myös hyväksymään vanhan saksa-liisarin oston. Näitä on varsin paljon JS-autoissa. Edellinen autoni oli siis Ruotsista ostamani A4, jonka ostin yksityiseltä (paikallisen autotohtorin tarkastamisen jälkeen), mutta joka oli kuitenkin alun perin myyty liisariksi. Lisäksi germaaniassa muutaman vuoden asunut kaverini rohkaisi ostoksille, koska hänen mukaansa saksalaisella auto on pyhä lehmä siinä missä suomalaisellekin, eli niistä pidetään hyvää (ellei jopa parempaa) huolta. Lopputulemana päätin etsiä sitten näitä. Se vaati budjetin nostoa koska ko. autot ovat hieman tuoreempia. Uusi budjetti (sis. autoveron) oli nyt 26ke. Käytännössä tämä tarkoitti 20ke ostohintaa (hakukustannuksillekin jotain piti laskea). Ei ku kookle laulamaan…
Perushakukoneet eivät antaneet kovin hyviä osumia, eikä mersun omat .de-sivut gebraucwagensucheineen tarjonneet kovin paljoa osumia nekään. Jossakin kohtaa oivalsin että jokaisen läänin (?) alueella ovat omat sivut omine autoineen. Yhteensä niitä taisi löytyä yli kaksi kymmentä selaimen suosikkeihin. Jopas alkoi löytymään autoja. Ja alkoi armoton google-kääntäminen. Lisäksi speksi alkoi tarkentumaan, ja muuttui muutamaankin kertaan. Kun huomasin että webastoja asennetaan myös Saksassa, tuli siitä vaatimus nro 1 (standheizung). Pari kuukautta meni etsiessä ja spostien vaihdossa. Soiteltuakin tuli useampaan paikkaan vain huomatakseni, että paikallisten englanti on jäänyt opettelematta. Pärjäsin kuitenkin parin vuosikymmenen takaisella parin vuoden teku-saksan avulla riittävästi, jotta sain pyydettyä kieli-yli-ihmisen puhelimeen.
Muutamia huomioita autoista ja myyjistä; niitä on monen junaan kuten meitä kaikkia. Osa ei suostunut ymmärtämään haluani vaihdattaa automaatti-laatikon öljyjä, vaikka se ei kuuluisi huolto-ohjelmaan. Toiset eivät halunneet ymmärtää mihin tarvitsen apua auton rekisteröinnissä. Autoista ”unfallfrei” (kolaroimaton) on hyvä tarkistaa. Erään myyjän mukaan saksanmaalla laki sanoo, että myyjän on kerrottava yksityis-asiakkaalle, jos autoon on tehty yli 500e arvosta kolarikorjauksia. Kuinka lienee Suomessa…? Pari hyvän tuntuista kandia kaatui tähän, 4,5ke kolarikorjaukset keulaan ja perään kuulostivat jo riskibisnekseltä. Kuten lienette kuulleet kerrottavan, on siihen ”oikeaan” autoon iskettävä kiinni kun sen löytää. Aina sekään ei riitä, hyviä autoja etsivät ilmeisesti muutkin kuin vain suomalaiset. Pari potentiaalista autoa meni taas sivu suun… Eräästä ei-Mersu-myymälästä kerrottiin, että suomalainen maahantuoja voi myydä takuun heidän autoihinsa. ”Voitte tarkistaa vaikka maahantuojalta”, sanoivat. Minä ottamaan Vehoon yhteyttä, jossa olivat hieman huuli pyöränä. Totesivat että jos autossa on myyjän takuu, he voivat ottaa myyjään yhteyttä takuu-asioissa. Mutta eivät siis myy takuuta ”vieraille” autoille. Käyhän tuo järkeen, mutta ei sitten tuo autokauppias osannut ilmaista asiaansa oikein. Ei siis sinne ostoksille…
Löytyi sitten se ”oikea” minunkin kohdalle; vm. 2011 farkku C-220CDI etelä-Saksasta (http://www.mercedes-benz-russ-jesinger.de). Hieman tiputin ”olisi kiva” ominaisuuksia pois, mutta kaikki ”must”-jutut löytyivät. Lisäksi kontaktina oli _erittäin_ asiallinen myyjä (Andre Schneeweis), puhui hieman tankero-englantia, mutta parempi kuin minä korkkari-saksaani, joten sillä mentiin loppuun asti… Sovittiin että laatikko-öljy vaihdetaan, hieroimme myös talvirengas kauppaa, koska aikaisin keväällä oli vielä pohjoissaksassa ja Suomessa lunta. Näitä ei sitten tarvittu. Jotakin huollosta höpötti myyjä myös, mutta en sitten autokuumeessa kuunnellut tarkasti (kuten myöhemmin käy ilmi). Myös päästöpapereiden olemassaolo varmistettiin, saisi auton helpommin kotikilpiin. Lisäksi olivat paketoineet ulkomaisille ostajille rekisteröintipalvelun (200e), jolloin ei tarvinnut tulla edellisenä iltana paikalle vain ollakseen ajoissa aamulla autoa rekisteröimässä. Eli auto odottaa minun nimissä liikkeessä valmiina kotiin ajoon. Kaupanteko oli helppoa, kun sain itseni hyväksymään sen, että joudun maksamaan koko kauppasumman etukäteen jos meinaan auton itselleni saada. No, eipähän tarvitse kantaa rahakönttiä mukana… Ensin myyjä lähetti spostiin auton myyntiesitteen, joka oli heidän prosessiensa mukaan etenemistapa. Kun sitten soitin ja kerroin että hyväksyn ko. esitteessä olevan auton ja että haluan tehdä kaupat, tuli kauppakirja ja pankkiyhteystiedot seuraavassa spostissa. Kauppakirja oli selkeä (saksaksi), ja siinä oli kaikki sovitut asiat selkeästi kirjattuna. Lisäksi mukana tulivat siirtokilpien rekisteröintiin tarvittavat paperit. Kaikkiin papereihin nimmarit alle ja skannaten paluu-spostilla myyjälle. Vielä kauppahinta sepa-maksuna matkaan ja odottelemaan noutopäivää…
Olin alun perin meinannut tulla Travemunde-Helsinki lautalla, mutta laivalla makaaminen ei loppujen lopuksi tuntunut kivalta. Ei niin kivalta kuin ajatus ajaa täysii autobanalla…Google maps kertoi ajoajaksi 8,5h. Kyllähän tuo jotain ruuhkista varoitti, mutta eihän Autobaanoilla mitään ruuhkia ole. (Vähänpä tiesin…) Ajaminen Tanskan ja Ruotsin läpi tuntui liian rankalta sekin. Löytyi sitten lauttayhteys Rostoc-Trelleborg (http://www.stenaline.nl), jossa saisin nukkua muutaman tunnin. Lisäksi myöhäisin lähtöaika on 23.55, joten jäisi hieman pelivaraa vaikka kahvi/lounastaukoja varten. Liput löytyivät sinne (207e) ja Siljan la-iltalauttaan Tukholma-Turku (165e) myös. Mielestäni lauttamatkat olivat varsin kohtuuhintaisia. Lennot Air-Berlinillä Hki-Berlin-Stuttgart eivät nekään olleet pahoja (244e). Kaiken kaikkiaan matkojen järjestäminen oli varsin vaivatonta, eikä itse matkan teossakaan näiden suhteen ollut mitään valittamista. Kyllä interveppi on ihana…
Perjantai-aamuna matkaan klo 5 kohti kenttää huonosti nukutun (jostakin syystä…?) yön jälkeen. Vaihto Berliinissä meinasi mennä jänskäksi kun piti terminaalia vaihtaa, enkä ollut ko. kentällä koskaan ollut. Ei sinne kuitenkaan kiire ollut, mutta on syytä ottaa huomioon turvatarkastuksissa menevä aika, eikä jäädä kekkuloimaan matkan varrelle. Stuttgartin kentältä taxilla autoliikkeeseen, jossa myyjä, paperityöt ja auto odottivat.
Myyjä kertoi hänellä olevan ”kansainvälisyys-päivä”. Aamulla oli ollut jo yksi autonluovutus englantilaiselle, joka vei autonsa Portugaliin, sekä iltapäivällä venäläinen, joka vie auton itään päin. Käytiin auton paperit (myös JS-sopimus) huolellisesti läpi. Alkuun pahoitteli sitä että englanninkielinen käyttöohjekirja ei ollut vielä tullut, mutta lupasi lähettää sen kotiosoitteeseen. Papereita tarkistettaessa käytiin läpi mitä oli sovittu ja ostettu. Että kauppaan kuului ”huollettu auto, jossa ei olisi seuraavaan kuuteen kuukauteen mitään huollettavaa”. En ihan tällä tavalla muista asiaa puhelimessa sovitun, joten jäin kuuntelemaan millainen lasku tulisi kun pelkän laatikko-öljyn vaihdon olin tilannut. Myyjä kävi läpi huoltoselostuksen (A-huolto plus-paketilla); vaihdetut laatikko-öljyt, moottoriöljyn ja suodattimen, vaihdetun renkaanpaikkaus-sarjan pullon, webaston kaukosäätimen akun, sekä vaihdetut takajarrupalat ja jarrunesteet. Mainitsi myös vaihdetun uudet run-flat takarenkaat, koska vanhat olivat ”siinä ja siinä rajalla”, menisivätkö vielä heidän omista spekseistä läpi. Pyysi allekirjoituksen paperiin, jolloin kysyin notta mitä mahtaa lysti kustantaa, jolloin myyjä totesi homman oleva tällä hyvä, sopimuksen mukainen, ei olisi luvassa huoltoja seuraavaan kuuteen kuukauteen. En ruvennut kiistelemään. Näytti heillä tuleen 1447,84e sisäistä huoltolaskutusta… Ihmetellessäni moista toimintaa, totesi olevan hänelle tärkeää, että auto on ehdottomasti kunnossa hänen käsistä lähtiessään. Sanoi joskus pomon kanssa aiheesta väittelevänsä. Tuntuu olevan kansainvälinen(kin) kaupanteko hallussa. Kysyppäs kotikylän automyyjältä vastaavaa palvelua… Tai voihan olla, että juurikin tässä huoltohommassa mua kusetettiin jotenkin. Kai se joskus vielä selviää
Tai sitten se on vaan niin, että kun on saanut kotomaassa tottua kaikin puolin paksaan palvelua, on hyvä palvelu missä tahansa asiassa kovin ihmeellistä.
Käytimme autoon tutustumiseen tunnin verran aikaa, kiiteltiin vielä puolin ja toisin ja lähdin kotia kohti. Ensin piti kuitenkin käydä hakemassa kuoharia (http://www.kessler-sekt.de) kotiin viemiseksi, koska ”oltiinhan jo täällä saakka”. Ja laivatuliaiset on ”niin nähty”. Ja aikaahan oli vielä reilusti, kymmenen tuntia. Navi ei löytänyt kaupan osoitetta, mutta kursorilla oli paikka löytynyt, joten sinne siis. Oli sitten tietyötä ja ruuhkaa riittämiin ja puolen tunnin matkaan menikin hieman enemmän ja päädyin kuitenkin ihan jonnekin muualla kuin piti. Puhelimen kummastakaan navista ei ollut apua kun oli työnantajan kännykkävastaava unohtanut (pyynnöstäni huolimatta) poistaa ulkomaiden dataeston. Kyllä muuten korpesi… Aikani ihmeteltyäni oivalsin, että navin kursori olikin hieman liikkunut, joten otettiin uusi suunta kohden kauppaa. Perille pääsi taas tietöiden ja ihmettelyn kautta, ja kello olikin liikkunut huomattavasti iltapäivän puolelle. Kauppa oli kiva, palvelu mainiota, ja maistiaisiakin olisi jaettu. Voi sitä ketutuksen määrää, kun oivaltaa tilanteen kauneuden. Tänne saakka tultu, ei ehkä koskaan toista kertaa, kaikkea olisi, tunnelmaa, aurinkoa, kuoharimaistiaisia, vaan ei aikaa… Sain kuoharit kyytiin, naviin Rostocin sataman osoite ja nokka kohti pohjolaa.
Valmistauduin henkisesti ripeään matkan tekoon koska oltiin kuitenkin Saksan autobaana-maassa. Kohta opinkin, että Saksassa keväällä alkavat koko kesän kestävät tietyöt, joten ruuhkaa pukkasi. Muistinkin nyt kuinka googlemaps kertoi kotona reittejä tutkittaessa useista tietöistä matkan varrella. Matka vei Stuttgartin ympäri, jonka etelä puolella oli iso tietyö, jota navi ei tuntenut. Siinä pyörittiin hetki. Toinen ja kolmaskin iso tietyömaa oli matkalla. Mikään ei ilahduta kiireistä matkalaista niin paljon, kuin navin kertoma tietyö, joka kestää seuraavat 20-30km ja vaikutusmatka 50-60km (!!!). Ja ETA on 20min. laivaan nousuajan väärällä puolella. Ruuhkat johtuivat varmasti osaltaan myös työmatka- ja viikonloppuliikenteellä. Tosin ei tämä oivallus yhtään oloani helpottanut.
Tietyötkin loppuivat aikanaan ja latu alkoi avautua. Alkuun 160km/t tuntui kovalta, mutta kun navin ETA ei muuttunut mihinkään, katsottiin kuinka kovaa uskallan ajaa. Kävi ilmi Distronicin erittäin häiritsevä piirre, katto tuli vastaan nopeudessa 200km/t. Sillä sitten piti mennä. Monta tuntia. Välillä hiljennettiin kylien kohdalla, ja sitten taas edellä ajavista mallia ottaen täysii. Perkele kun oli kivaa! Auto ja tiet aivan loistavia! Yksi ylinopeussakkokin tuli peltipoliisista perään. Parikymppiä ylinopeutta ja 40e sakkoa. Distronicin kykyyn jarruttaa ei vielä osannut luottaa (en luota aina vieläkään), mutta useamman tiukan jarrutuksen teki 200->130. Kovin kovin lähellä alkaa vasta jarruttamaan, muutamaankin otteeseen alkumatkasta olin jo törmäysasento-valmiudessa ennen kuin auto alkoi jarruttamaan. Pari taukoa ja tankkausta, myöhäistä lounastakin yritin syödä, mutta ei sitä schweinnudelia saanut alas. Ei ollut hyvää, mutta taisi olla keho täynnä adrenaliinia kaahaamisesta.
Vessoihinkin meinasi tulla kiire kun ei tajunnut että ne ovat oikeasti maksullisia. Puolessa välissä matkaa huomasin, että navin ETA oli siirtynyt oikealle puolelle paatin lähtöaikaa, mutta ei siinä osannut kauheasti himmailla. Ajettiin kun oli baana vapaa, Berliinin jälkeen tuntui ajaminen jo hieman pahalta. Oli tullut pimeää, edellinen yö nukuttu varsin huonosti, ja silmien karsastus sai näkymään tie kahtena. Pikkusen vauhtia pois ja matka jatkui. Perillä Rostocin satamassa oltiin klo 22.15, joten matka-aikaa jäi n. tunti käyttämättä. Satamassa kaikki sujui laivayhtiönkin puolesta hienosti ja paattiin päästyäni menin suihkuun ja sammuin sänkyyn.
Vaikka edellinen päivä oli ollut rankka, en sittenkään nukkunut kovin hyvin. Adrenaliini liikaa. Aamupala oli varsin vaatimaton, mutta siitä sai ihan tarpeeksi virtaa rauhalliseen ajomatkaan Ruotsin halki.
Trelleborgin satamassa oltiin klo 6 paikallista aikaa.
Poliisit olivat vahtaamassa pakolaisia ja papereita, mutta homma toimi kuitenkin joutuisasti. Naviin Siljan Tukholman osoite ja suunta ylöspäin. Joku kertoi etukäteen, että Ruotsin halki ajaminen on tylsää, enkä tämän reissun perusteella voi käydä kiistelemään. Matkalla pysähdyin tuliais-ostoksille ja kahvipausseille pariinkin kertaan.
Ja nautin ilmaisista vessoista (vrt. Saksan maksulliset). Tukholman satamassa oltiin jo, kahden aikoihin, joten tylsää odottelua oli useampi tunti.
Ajallaan päästiin kuitenkin laivaan, ja suihkun kautta ennalta ostettuun buffaan. Jätin kaiken ”turhan” väliin, mätin lihaa ja kermaperunoita kaksi lautasellista kitusiin, jaksoin juoda peräti yhden mukin olutta ja menin hyttiin nukkumaan. Toisin kuin edellisenä yönä, nyt nukutti hyvin.
Heräsin tuntia ennen Turkuun tuloa, ja aloin etsimään verkkoa, jotta voin tehdä käyttöönottoilmoituksen Tullin sivuilta. En sitä kuitenkaan voinut tehdä, oli jäänyt paperit ja auton valmistenumero autoon. Kun päästiin paatista, parkkeerasin auton tullialueen sisäpuolelle ja aloin täyttämään ilmoitusta. Sain spostiini kuittauksen, mutta en saanut liitettä auki. Eikä tullirakennusta näy missään. Oli siinä tullin auto, jonka viereen menin norkoilemaan. Kohta ovi sivuovi aukesi ja tullimies kysymään aikeitani. Selitin asian, jolloin tullimies huomasi että sposti leipätekstissä oli mainittu ilmoituksen arkistonumero. Totesi asian olevan kunnossa, koska tarvittaessa ko. numerolla viranomaiset pääsevät tarkistamaan ilmoituksen. Naviin kotiosoite ja nokka kohti itää. Sunnuntaina kello 11.30 kotipihassa, mittariin oli kertynyt 1785km. Ei ollut itsellä mitään erikoista poltetta saada viedä perhettä koeajolle.
Auton katsastus oli läpihuutojuttu, ja laitoin autoverohakemuksen vetämään. Kuinka paljon helpompaa onkaan homma nyt kuin kymmenen vuotta sitten! Kaikki prujut skannasin tullin sivujen kautta käsittelijälle. Ei tarvinnut juosta papereiden kanssa mihinkään. Yksilöintilappua ei siellä tullin sivuilla kyselty, joten vähän jänskätti mitä kaikki kauppakirjassa näkyvät lisävarusteet vaikuttavat autoveron määrään. Kun Saksan 15 päivän kilvet loppuivat hain tarrat tilalle ja odottelin. Sain n. kuukauden päästä päätöksen, maksoin veron portaalin kautta ja sain spostiini saman tien ilmoituksen että autolle on nyt rekisteröintilupa. Taas konttorille, vartti siellä ja homma oli valmis. Kyllä on tehty homma helpoksi. Eikä nuo lisävarusteet ymmärtääkseni mitään autoveron määrän vaikuttaneet. Verot olivat hieman odotuksiini nähden alakanttiin, joten en siitäkään malta valittaa.
No mitä sitten, kannattiko? Jaa-a, sain jopa paremman auton mitä hain. Onhan tuossa puutteitakin, ei nelivetoa, vetokoukkua, sähköistä takaluukkua, eikä nahkasisustaa. Ai niin, kaikki muu tuossa taitaakin olla… Vetokoukkua en saanut, enkä sitä aio enää asentaa, koska meidän tarpeisiin vuokrapakun saa vuokrakärryn hinnalla. Sähköinen takaluukku menisi kuitenkin rikki ja nahkapäälliset saa ostettua muutamalla satasella. Nelivetoa varmaankin kaipaan talvella ja luistoesto alkaa varmaan nyppiä Eli ihan hyvä diili näin.
Niin, siis kannattiko? Ihan varmasti. Budjetti piti, sai ajaa TAYSII, ja mikä ehkä kaikkein tärkeintä; hienoa kokemusta rikkaampi. Kaikkine auton etsimisineen, matkajärjestelyineen ja uusien ihmisten tapaamisineen ja rättikatkipoikki-väsymyksineen. Ostokokemus on varmasti erilainen kuin paikallisen jobbarin kanssa saatava. Ja tiedä vaikka vaimo innostuisi hakemaan seuraavan autonsa tuolta. Voisin lähteä oppaaksi mukaan ja ottaa reilusti kuoharia apparin penkillä. Sitä odotellessa…
No mitä sitä tulikaan tuotua:
Auton info: Haettu vin-koodi purkamalla.
Linkki: http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=rhah4g7n
Main data
Parameter Value
Ident. number (FIN) WDD2042021F826428
VIN WDD2042021F826428
Baumuster 204202
Sales name C 220 CDI
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=rhah4g7n
Order number 0 1 229 90742 (Destination: Branch Stuttgart)
Delivery date 28 11 2011
PAINT1 775U BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
Interior color 721A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
Engine 651911 30 893502
Gearbox 722908 03 786196
Parameter Value
064 STEUERCODE MAGNETVENTIL M651
1U2 SNOW GRID
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
228 AUXILIARY HEATER
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS)
237 ACTIVE BLIND SPOT ASSIST
238 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST (FAP)
23P DRIVING PACKAGE
240 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
294 KNEE AIRBAG
299 PRESAFE
2U1 RADIATOR SHUTTER
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN
345 RAIN SENSOR
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
3P2 DISCOUNT, QUANTITY DISCOUNT CUSTOMERS
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
442 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL (12 BUTTONS)
44R 17" LT ALLOY WHEEL 5 DOUBLE-SPOKE DES. ALL-ROUND
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
4U4 RADIATOR GRILLE WITH CENTER STAR
513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
580 AIR CONDITIONER
584 ELECTRIC WINDOW REGULATOR
58U ROOF INTERIOR TRIM GRAY FABRIC
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION
720A LEATHER COMBINATION
721A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
739 TRIM PIECES - ALUMINUM
775U BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
802 N/A
813 LINGUATRONIC-GERMAN (VOICE OPERATION)
81P COMAND WITH NAVIGATION UPDATE
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
909 ALTERNATOR MANAGEMENT
916 FUEL TANK WITH GREAT CAPACITY - VOLUME 1
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2
A20 DIRECT START
A31 SOFTWARE (INDIVIDUAL)
A35 SOFTWARE 1
A62 FE TORQUE CONVERTER HOUSING 19
A66 FE CONVERTER 19 MM
A86 T VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
A89 REDUCED-FRICTION
B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION
B09 REFRIGERANT COMPRESSOR WITH MAGNETIC COUPLING
B24 REMOTE CONTROL FOR AUXILIARY HEATER
F204 MODEL SERIES 204
FS COMBI - VEHICLE
G908 TRANSMISSION CODE VERSION 08
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
J82 FULL-LOAD VENTILATION OM668
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M651 R4-DIESEL ENGINE M651
NB6 CONTROL CODE BREMEN PLANT
NO2 CONTROL CODE BREMEN PLANT
P03 COMAND FLEET PACKAGE
P47 PARKING PACKAGE HIGH
P64 FRONT MEMORY PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
R66 TIRE WITH RUN-FLAT PROPERTIES
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
U22 LUMBAR SUPPORT ADJUSTMENT
U41 FUEL - WATER SEPARATOR AND LUBRICATION PACKAGE
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V50 SPEED + LOAD INDEX 91W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
SPRINGS
Parameter Value
Front suspension strut A 204 320 11 66 ,
Front springs A 204 321 06 04 ,
Rear springs A 204 324 04 04 ,
Rear shim A 210 325 02 84 ,
Other information
Parameter Value
EU approval date 20110523
EU approval number e1*2001/116*0457*15
Additional info for engine
Parameter Value
Engine 651911 30 893502
AGG_VAR A 651 010 69 07
Variant A 651 010 69 07
Ja mitä kaikki kustansi:
Auton ostohinta 21200,00
Lentoliput Saksaan 244,02
Lauttalippu Saksa-Ruotsi 207,00
Taxi 60,00
Lauttalippu Ruotsi-Suomi 165,00
Polttoainekulut 122,52
Ylinopeussakko 20,00
Autovero Saksaan 19,00
Hakukustannukset yht. 798,54
Yhteensä 21998,54
Rekisteröinti- ja vuosikatsastus 230,00
Siirtokilvet 18,00
Autovero 4587,35
Yhteensä 26833,89
Vanhan auton myynti 2500,00
Loppusaldo 24333,89
Eli budjetti piti.
Edit: Siirretty kuvat pois phothobucketista...
Eli: vanhasta autosta alkoi aika jättämään ja pitkän hämmentelyn tuloksena päätin hankkia vihdoin sen MERSUN. Ensi-spekseinä oli ”vm. 2011, farkku, ja kotiovelle-budjetti 25ke”. Vanhasta 2-3ke hyvitys ja olisi ollut edellisen, 10v sitten Ruotsista hakemani A4-farkun hinnoissa. Tällä budjetilla kotimaan autokauppias tarjosi vm. 2010/175Mm ajettua 200cdi:tä. Tämä tarjous tuli niin äkkiä että en siihen tarttunut. Ajattelin tietysti löytäväni paremman… Toistakin potentiaalista vaihtoehtoa koeajoin, mutta tässä autossa manuaali+start/stop tuntui varsin oudolta. Eikä ne tuon(kaan) suomi-auton lisävarusteet paljoa hurraa-huutoja aiheuttaneet…
Kun ei tahtonut kotimaasta löytyä sopivaa, tuumasin että kun oli yhden auton tuonut ja tullannut ulkomailta, ei toisenkaan tuonti voinut olla paljoa vaikeampaa. Vähänpä tiesin… Ensin katselin mersuja Ruotsista, mutta niiden hinnat tuntuivat jopa kovemmilta kuin Suomessa. Mieluummin ostaisin autoni Ruotsista kuin Saksasta, jotta sillä ei ole niitä kaikkia kilsoja ajettu kahtasataa. Asiaa toisenkin kerran pureskeltuani päätin rohkaista mieleni ja katsella vakavissani saksanmaata. Tarjonta oli ”hieman” runsaampaa, mutta edelleen arvelutti lähteä ostamaan autoa sokkona. Toisaalta aikaa ei ollut montaa päivää käytettäväksi autokaupoilla juoksemiseenkaan. Kyselin sekä kotimaalaisten että germaanisten autontarkistajien/-tuojien perään vain todetakseni, että sekään ei paljoa rohkaise. Joko kustannukset olivat kovat (ymmärsin/ymmärrän toki miksi) tai toimijat eivät jostakin syystä herättäneet minussa luottamusta. Opin myös, että Saksasta löytyy autontarkastajia alk. muutama kymppi, jotka hoitavat auton tarkastuksen dokumentoidusti, jos haluan ostaa yksityiseltä mutta jätin senkin kortin käyttämättä.
Jossakin kohtaa huomasin ”Junge Sterne”-keskustelut merkkipalstoilla, ja tutkin aihetta. JS on siis myyjän ostama kahden vuoden mittainen (rajoitettu ja varsin tarkasti määritelty) vakuutus käytetyn auton rikkoutumisen varalle. Omana huolena oli esim. vaihteiston tai moottorin vioittuminen kohta oston jälkeen. Mielestäni JS:ssä riski on pienennetty itseni sietämälle tasolle. Aloin myös hyväksymään vanhan saksa-liisarin oston. Näitä on varsin paljon JS-autoissa. Edellinen autoni oli siis Ruotsista ostamani A4, jonka ostin yksityiseltä (paikallisen autotohtorin tarkastamisen jälkeen), mutta joka oli kuitenkin alun perin myyty liisariksi. Lisäksi germaaniassa muutaman vuoden asunut kaverini rohkaisi ostoksille, koska hänen mukaansa saksalaisella auto on pyhä lehmä siinä missä suomalaisellekin, eli niistä pidetään hyvää (ellei jopa parempaa) huolta. Lopputulemana päätin etsiä sitten näitä. Se vaati budjetin nostoa koska ko. autot ovat hieman tuoreempia. Uusi budjetti (sis. autoveron) oli nyt 26ke. Käytännössä tämä tarkoitti 20ke ostohintaa (hakukustannuksillekin jotain piti laskea). Ei ku kookle laulamaan…
Perushakukoneet eivät antaneet kovin hyviä osumia, eikä mersun omat .de-sivut gebraucwagensucheineen tarjonneet kovin paljoa osumia nekään. Jossakin kohtaa oivalsin että jokaisen läänin (?) alueella ovat omat sivut omine autoineen. Yhteensä niitä taisi löytyä yli kaksi kymmentä selaimen suosikkeihin. Jopas alkoi löytymään autoja. Ja alkoi armoton google-kääntäminen. Lisäksi speksi alkoi tarkentumaan, ja muuttui muutamaankin kertaan. Kun huomasin että webastoja asennetaan myös Saksassa, tuli siitä vaatimus nro 1 (standheizung). Pari kuukautta meni etsiessä ja spostien vaihdossa. Soiteltuakin tuli useampaan paikkaan vain huomatakseni, että paikallisten englanti on jäänyt opettelematta. Pärjäsin kuitenkin parin vuosikymmenen takaisella parin vuoden teku-saksan avulla riittävästi, jotta sain pyydettyä kieli-yli-ihmisen puhelimeen.
Muutamia huomioita autoista ja myyjistä; niitä on monen junaan kuten meitä kaikkia. Osa ei suostunut ymmärtämään haluani vaihdattaa automaatti-laatikon öljyjä, vaikka se ei kuuluisi huolto-ohjelmaan. Toiset eivät halunneet ymmärtää mihin tarvitsen apua auton rekisteröinnissä. Autoista ”unfallfrei” (kolaroimaton) on hyvä tarkistaa. Erään myyjän mukaan saksanmaalla laki sanoo, että myyjän on kerrottava yksityis-asiakkaalle, jos autoon on tehty yli 500e arvosta kolarikorjauksia. Kuinka lienee Suomessa…? Pari hyvän tuntuista kandia kaatui tähän, 4,5ke kolarikorjaukset keulaan ja perään kuulostivat jo riskibisnekseltä. Kuten lienette kuulleet kerrottavan, on siihen ”oikeaan” autoon iskettävä kiinni kun sen löytää. Aina sekään ei riitä, hyviä autoja etsivät ilmeisesti muutkin kuin vain suomalaiset. Pari potentiaalista autoa meni taas sivu suun… Eräästä ei-Mersu-myymälästä kerrottiin, että suomalainen maahantuoja voi myydä takuun heidän autoihinsa. ”Voitte tarkistaa vaikka maahantuojalta”, sanoivat. Minä ottamaan Vehoon yhteyttä, jossa olivat hieman huuli pyöränä. Totesivat että jos autossa on myyjän takuu, he voivat ottaa myyjään yhteyttä takuu-asioissa. Mutta eivät siis myy takuuta ”vieraille” autoille. Käyhän tuo järkeen, mutta ei sitten tuo autokauppias osannut ilmaista asiaansa oikein. Ei siis sinne ostoksille…
Löytyi sitten se ”oikea” minunkin kohdalle; vm. 2011 farkku C-220CDI etelä-Saksasta (http://www.mercedes-benz-russ-jesinger.de). Hieman tiputin ”olisi kiva” ominaisuuksia pois, mutta kaikki ”must”-jutut löytyivät. Lisäksi kontaktina oli _erittäin_ asiallinen myyjä (Andre Schneeweis), puhui hieman tankero-englantia, mutta parempi kuin minä korkkari-saksaani, joten sillä mentiin loppuun asti… Sovittiin että laatikko-öljy vaihdetaan, hieroimme myös talvirengas kauppaa, koska aikaisin keväällä oli vielä pohjoissaksassa ja Suomessa lunta. Näitä ei sitten tarvittu. Jotakin huollosta höpötti myyjä myös, mutta en sitten autokuumeessa kuunnellut tarkasti (kuten myöhemmin käy ilmi). Myös päästöpapereiden olemassaolo varmistettiin, saisi auton helpommin kotikilpiin. Lisäksi olivat paketoineet ulkomaisille ostajille rekisteröintipalvelun (200e), jolloin ei tarvinnut tulla edellisenä iltana paikalle vain ollakseen ajoissa aamulla autoa rekisteröimässä. Eli auto odottaa minun nimissä liikkeessä valmiina kotiin ajoon. Kaupanteko oli helppoa, kun sain itseni hyväksymään sen, että joudun maksamaan koko kauppasumman etukäteen jos meinaan auton itselleni saada. No, eipähän tarvitse kantaa rahakönttiä mukana… Ensin myyjä lähetti spostiin auton myyntiesitteen, joka oli heidän prosessiensa mukaan etenemistapa. Kun sitten soitin ja kerroin että hyväksyn ko. esitteessä olevan auton ja että haluan tehdä kaupat, tuli kauppakirja ja pankkiyhteystiedot seuraavassa spostissa. Kauppakirja oli selkeä (saksaksi), ja siinä oli kaikki sovitut asiat selkeästi kirjattuna. Lisäksi mukana tulivat siirtokilpien rekisteröintiin tarvittavat paperit. Kaikkiin papereihin nimmarit alle ja skannaten paluu-spostilla myyjälle. Vielä kauppahinta sepa-maksuna matkaan ja odottelemaan noutopäivää…
Olin alun perin meinannut tulla Travemunde-Helsinki lautalla, mutta laivalla makaaminen ei loppujen lopuksi tuntunut kivalta. Ei niin kivalta kuin ajatus ajaa täysii autobanalla…Google maps kertoi ajoajaksi 8,5h. Kyllähän tuo jotain ruuhkista varoitti, mutta eihän Autobaanoilla mitään ruuhkia ole. (Vähänpä tiesin…) Ajaminen Tanskan ja Ruotsin läpi tuntui liian rankalta sekin. Löytyi sitten lauttayhteys Rostoc-Trelleborg (http://www.stenaline.nl), jossa saisin nukkua muutaman tunnin. Lisäksi myöhäisin lähtöaika on 23.55, joten jäisi hieman pelivaraa vaikka kahvi/lounastaukoja varten. Liput löytyivät sinne (207e) ja Siljan la-iltalauttaan Tukholma-Turku (165e) myös. Mielestäni lauttamatkat olivat varsin kohtuuhintaisia. Lennot Air-Berlinillä Hki-Berlin-Stuttgart eivät nekään olleet pahoja (244e). Kaiken kaikkiaan matkojen järjestäminen oli varsin vaivatonta, eikä itse matkan teossakaan näiden suhteen ollut mitään valittamista. Kyllä interveppi on ihana…
Perjantai-aamuna matkaan klo 5 kohti kenttää huonosti nukutun (jostakin syystä…?) yön jälkeen. Vaihto Berliinissä meinasi mennä jänskäksi kun piti terminaalia vaihtaa, enkä ollut ko. kentällä koskaan ollut. Ei sinne kuitenkaan kiire ollut, mutta on syytä ottaa huomioon turvatarkastuksissa menevä aika, eikä jäädä kekkuloimaan matkan varrelle. Stuttgartin kentältä taxilla autoliikkeeseen, jossa myyjä, paperityöt ja auto odottivat.
Myyjä kertoi hänellä olevan ”kansainvälisyys-päivä”. Aamulla oli ollut jo yksi autonluovutus englantilaiselle, joka vei autonsa Portugaliin, sekä iltapäivällä venäläinen, joka vie auton itään päin. Käytiin auton paperit (myös JS-sopimus) huolellisesti läpi. Alkuun pahoitteli sitä että englanninkielinen käyttöohjekirja ei ollut vielä tullut, mutta lupasi lähettää sen kotiosoitteeseen. Papereita tarkistettaessa käytiin läpi mitä oli sovittu ja ostettu. Että kauppaan kuului ”huollettu auto, jossa ei olisi seuraavaan kuuteen kuukauteen mitään huollettavaa”. En ihan tällä tavalla muista asiaa puhelimessa sovitun, joten jäin kuuntelemaan millainen lasku tulisi kun pelkän laatikko-öljyn vaihdon olin tilannut. Myyjä kävi läpi huoltoselostuksen (A-huolto plus-paketilla); vaihdetut laatikko-öljyt, moottoriöljyn ja suodattimen, vaihdetun renkaanpaikkaus-sarjan pullon, webaston kaukosäätimen akun, sekä vaihdetut takajarrupalat ja jarrunesteet. Mainitsi myös vaihdetun uudet run-flat takarenkaat, koska vanhat olivat ”siinä ja siinä rajalla”, menisivätkö vielä heidän omista spekseistä läpi. Pyysi allekirjoituksen paperiin, jolloin kysyin notta mitä mahtaa lysti kustantaa, jolloin myyjä totesi homman oleva tällä hyvä, sopimuksen mukainen, ei olisi luvassa huoltoja seuraavaan kuuteen kuukauteen. En ruvennut kiistelemään. Näytti heillä tuleen 1447,84e sisäistä huoltolaskutusta… Ihmetellessäni moista toimintaa, totesi olevan hänelle tärkeää, että auto on ehdottomasti kunnossa hänen käsistä lähtiessään. Sanoi joskus pomon kanssa aiheesta väittelevänsä. Tuntuu olevan kansainvälinen(kin) kaupanteko hallussa. Kysyppäs kotikylän automyyjältä vastaavaa palvelua… Tai voihan olla, että juurikin tässä huoltohommassa mua kusetettiin jotenkin. Kai se joskus vielä selviää
Tai sitten se on vaan niin, että kun on saanut kotomaassa tottua kaikin puolin paksaan palvelua, on hyvä palvelu missä tahansa asiassa kovin ihmeellistä.
Käytimme autoon tutustumiseen tunnin verran aikaa, kiiteltiin vielä puolin ja toisin ja lähdin kotia kohti. Ensin piti kuitenkin käydä hakemassa kuoharia (http://www.kessler-sekt.de) kotiin viemiseksi, koska ”oltiinhan jo täällä saakka”. Ja laivatuliaiset on ”niin nähty”. Ja aikaahan oli vielä reilusti, kymmenen tuntia. Navi ei löytänyt kaupan osoitetta, mutta kursorilla oli paikka löytynyt, joten sinne siis. Oli sitten tietyötä ja ruuhkaa riittämiin ja puolen tunnin matkaan menikin hieman enemmän ja päädyin kuitenkin ihan jonnekin muualla kuin piti. Puhelimen kummastakaan navista ei ollut apua kun oli työnantajan kännykkävastaava unohtanut (pyynnöstäni huolimatta) poistaa ulkomaiden dataeston. Kyllä muuten korpesi… Aikani ihmeteltyäni oivalsin, että navin kursori olikin hieman liikkunut, joten otettiin uusi suunta kohden kauppaa. Perille pääsi taas tietöiden ja ihmettelyn kautta, ja kello olikin liikkunut huomattavasti iltapäivän puolelle. Kauppa oli kiva, palvelu mainiota, ja maistiaisiakin olisi jaettu. Voi sitä ketutuksen määrää, kun oivaltaa tilanteen kauneuden. Tänne saakka tultu, ei ehkä koskaan toista kertaa, kaikkea olisi, tunnelmaa, aurinkoa, kuoharimaistiaisia, vaan ei aikaa… Sain kuoharit kyytiin, naviin Rostocin sataman osoite ja nokka kohti pohjolaa.
Valmistauduin henkisesti ripeään matkan tekoon koska oltiin kuitenkin Saksan autobaana-maassa. Kohta opinkin, että Saksassa keväällä alkavat koko kesän kestävät tietyöt, joten ruuhkaa pukkasi. Muistinkin nyt kuinka googlemaps kertoi kotona reittejä tutkittaessa useista tietöistä matkan varrella. Matka vei Stuttgartin ympäri, jonka etelä puolella oli iso tietyö, jota navi ei tuntenut. Siinä pyörittiin hetki. Toinen ja kolmaskin iso tietyömaa oli matkalla. Mikään ei ilahduta kiireistä matkalaista niin paljon, kuin navin kertoma tietyö, joka kestää seuraavat 20-30km ja vaikutusmatka 50-60km (!!!). Ja ETA on 20min. laivaan nousuajan väärällä puolella. Ruuhkat johtuivat varmasti osaltaan myös työmatka- ja viikonloppuliikenteellä. Tosin ei tämä oivallus yhtään oloani helpottanut.
Tietyötkin loppuivat aikanaan ja latu alkoi avautua. Alkuun 160km/t tuntui kovalta, mutta kun navin ETA ei muuttunut mihinkään, katsottiin kuinka kovaa uskallan ajaa. Kävi ilmi Distronicin erittäin häiritsevä piirre, katto tuli vastaan nopeudessa 200km/t. Sillä sitten piti mennä. Monta tuntia. Välillä hiljennettiin kylien kohdalla, ja sitten taas edellä ajavista mallia ottaen täysii. Perkele kun oli kivaa! Auto ja tiet aivan loistavia! Yksi ylinopeussakkokin tuli peltipoliisista perään. Parikymppiä ylinopeutta ja 40e sakkoa. Distronicin kykyyn jarruttaa ei vielä osannut luottaa (en luota aina vieläkään), mutta useamman tiukan jarrutuksen teki 200->130. Kovin kovin lähellä alkaa vasta jarruttamaan, muutamaankin otteeseen alkumatkasta olin jo törmäysasento-valmiudessa ennen kuin auto alkoi jarruttamaan. Pari taukoa ja tankkausta, myöhäistä lounastakin yritin syödä, mutta ei sitä schweinnudelia saanut alas. Ei ollut hyvää, mutta taisi olla keho täynnä adrenaliinia kaahaamisesta.
Vessoihinkin meinasi tulla kiire kun ei tajunnut että ne ovat oikeasti maksullisia. Puolessa välissä matkaa huomasin, että navin ETA oli siirtynyt oikealle puolelle paatin lähtöaikaa, mutta ei siinä osannut kauheasti himmailla. Ajettiin kun oli baana vapaa, Berliinin jälkeen tuntui ajaminen jo hieman pahalta. Oli tullut pimeää, edellinen yö nukuttu varsin huonosti, ja silmien karsastus sai näkymään tie kahtena. Pikkusen vauhtia pois ja matka jatkui. Perillä Rostocin satamassa oltiin klo 22.15, joten matka-aikaa jäi n. tunti käyttämättä. Satamassa kaikki sujui laivayhtiönkin puolesta hienosti ja paattiin päästyäni menin suihkuun ja sammuin sänkyyn.
Vaikka edellinen päivä oli ollut rankka, en sittenkään nukkunut kovin hyvin. Adrenaliini liikaa. Aamupala oli varsin vaatimaton, mutta siitä sai ihan tarpeeksi virtaa rauhalliseen ajomatkaan Ruotsin halki.
Trelleborgin satamassa oltiin klo 6 paikallista aikaa.
Poliisit olivat vahtaamassa pakolaisia ja papereita, mutta homma toimi kuitenkin joutuisasti. Naviin Siljan Tukholman osoite ja suunta ylöspäin. Joku kertoi etukäteen, että Ruotsin halki ajaminen on tylsää, enkä tämän reissun perusteella voi käydä kiistelemään. Matkalla pysähdyin tuliais-ostoksille ja kahvipausseille pariinkin kertaan.
Ja nautin ilmaisista vessoista (vrt. Saksan maksulliset). Tukholman satamassa oltiin jo, kahden aikoihin, joten tylsää odottelua oli useampi tunti.
Ajallaan päästiin kuitenkin laivaan, ja suihkun kautta ennalta ostettuun buffaan. Jätin kaiken ”turhan” väliin, mätin lihaa ja kermaperunoita kaksi lautasellista kitusiin, jaksoin juoda peräti yhden mukin olutta ja menin hyttiin nukkumaan. Toisin kuin edellisenä yönä, nyt nukutti hyvin.
Heräsin tuntia ennen Turkuun tuloa, ja aloin etsimään verkkoa, jotta voin tehdä käyttöönottoilmoituksen Tullin sivuilta. En sitä kuitenkaan voinut tehdä, oli jäänyt paperit ja auton valmistenumero autoon. Kun päästiin paatista, parkkeerasin auton tullialueen sisäpuolelle ja aloin täyttämään ilmoitusta. Sain spostiini kuittauksen, mutta en saanut liitettä auki. Eikä tullirakennusta näy missään. Oli siinä tullin auto, jonka viereen menin norkoilemaan. Kohta ovi sivuovi aukesi ja tullimies kysymään aikeitani. Selitin asian, jolloin tullimies huomasi että sposti leipätekstissä oli mainittu ilmoituksen arkistonumero. Totesi asian olevan kunnossa, koska tarvittaessa ko. numerolla viranomaiset pääsevät tarkistamaan ilmoituksen. Naviin kotiosoite ja nokka kohti itää. Sunnuntaina kello 11.30 kotipihassa, mittariin oli kertynyt 1785km. Ei ollut itsellä mitään erikoista poltetta saada viedä perhettä koeajolle.
Auton katsastus oli läpihuutojuttu, ja laitoin autoverohakemuksen vetämään. Kuinka paljon helpompaa onkaan homma nyt kuin kymmenen vuotta sitten! Kaikki prujut skannasin tullin sivujen kautta käsittelijälle. Ei tarvinnut juosta papereiden kanssa mihinkään. Yksilöintilappua ei siellä tullin sivuilla kyselty, joten vähän jänskätti mitä kaikki kauppakirjassa näkyvät lisävarusteet vaikuttavat autoveron määrään. Kun Saksan 15 päivän kilvet loppuivat hain tarrat tilalle ja odottelin. Sain n. kuukauden päästä päätöksen, maksoin veron portaalin kautta ja sain spostiini saman tien ilmoituksen että autolle on nyt rekisteröintilupa. Taas konttorille, vartti siellä ja homma oli valmis. Kyllä on tehty homma helpoksi. Eikä nuo lisävarusteet ymmärtääkseni mitään autoveron määrän vaikuttaneet. Verot olivat hieman odotuksiini nähden alakanttiin, joten en siitäkään malta valittaa.
No mitä sitten, kannattiko? Jaa-a, sain jopa paremman auton mitä hain. Onhan tuossa puutteitakin, ei nelivetoa, vetokoukkua, sähköistä takaluukkua, eikä nahkasisustaa. Ai niin, kaikki muu tuossa taitaakin olla… Vetokoukkua en saanut, enkä sitä aio enää asentaa, koska meidän tarpeisiin vuokrapakun saa vuokrakärryn hinnalla. Sähköinen takaluukku menisi kuitenkin rikki ja nahkapäälliset saa ostettua muutamalla satasella. Nelivetoa varmaankin kaipaan talvella ja luistoesto alkaa varmaan nyppiä Eli ihan hyvä diili näin.
Niin, siis kannattiko? Ihan varmasti. Budjetti piti, sai ajaa TAYSII, ja mikä ehkä kaikkein tärkeintä; hienoa kokemusta rikkaampi. Kaikkine auton etsimisineen, matkajärjestelyineen ja uusien ihmisten tapaamisineen ja rättikatkipoikki-väsymyksineen. Ostokokemus on varmasti erilainen kuin paikallisen jobbarin kanssa saatava. Ja tiedä vaikka vaimo innostuisi hakemaan seuraavan autonsa tuolta. Voisin lähteä oppaaksi mukaan ja ottaa reilusti kuoharia apparin penkillä. Sitä odotellessa…
No mitä sitä tulikaan tuotua:
Auton info: Haettu vin-koodi purkamalla.
Linkki: http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=rhah4g7n
Main data
Parameter Value
Ident. number (FIN) WDD2042021F826428
VIN WDD2042021F826428
Baumuster 204202
Sales name C 220 CDI
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=rhah4g7n
Order number 0 1 229 90742 (Destination: Branch Stuttgart)
Delivery date 28 11 2011
PAINT1 775U BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
Interior color 721A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
Engine 651911 30 893502
Gearbox 722908 03 786196
Parameter Value
064 STEUERCODE MAGNETVENTIL M651
1U2 SNOW GRID
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
228 AUXILIARY HEATER
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS)
237 ACTIVE BLIND SPOT ASSIST
238 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST (FAP)
23P DRIVING PACKAGE
240 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
294 KNEE AIRBAG
299 PRESAFE
2U1 RADIATOR SHUTTER
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN
345 RAIN SENSOR
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
3P2 DISCOUNT, QUANTITY DISCOUNT CUSTOMERS
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
442 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL (12 BUTTONS)
44R 17" LT ALLOY WHEEL 5 DOUBLE-SPOKE DES. ALL-ROUND
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
4U4 RADIATOR GRILLE WITH CENTER STAR
513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
580 AIR CONDITIONER
584 ELECTRIC WINDOW REGULATOR
58U ROOF INTERIOR TRIM GRAY FABRIC
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION
720A LEATHER COMBINATION
721A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
739 TRIM PIECES - ALUMINUM
775U BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
802 N/A
813 LINGUATRONIC-GERMAN (VOICE OPERATION)
81P COMAND WITH NAVIGATION UPDATE
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
909 ALTERNATOR MANAGEMENT
916 FUEL TANK WITH GREAT CAPACITY - VOLUME 1
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2
A20 DIRECT START
A31 SOFTWARE (INDIVIDUAL)
A35 SOFTWARE 1
A62 FE TORQUE CONVERTER HOUSING 19
A66 FE CONVERTER 19 MM
A86 T VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
A89 REDUCED-FRICTION
B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION
B09 REFRIGERANT COMPRESSOR WITH MAGNETIC COUPLING
B24 REMOTE CONTROL FOR AUXILIARY HEATER
F204 MODEL SERIES 204
FS COMBI - VEHICLE
G908 TRANSMISSION CODE VERSION 08
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
J82 FULL-LOAD VENTILATION OM668
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M651 R4-DIESEL ENGINE M651
NB6 CONTROL CODE BREMEN PLANT
NO2 CONTROL CODE BREMEN PLANT
P03 COMAND FLEET PACKAGE
P47 PARKING PACKAGE HIGH
P64 FRONT MEMORY PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
R66 TIRE WITH RUN-FLAT PROPERTIES
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
U22 LUMBAR SUPPORT ADJUSTMENT
U41 FUEL - WATER SEPARATOR AND LUBRICATION PACKAGE
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V50 SPEED + LOAD INDEX 91W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
SPRINGS
Parameter Value
Front suspension strut A 204 320 11 66 ,
Front springs A 204 321 06 04 ,
Rear springs A 204 324 04 04 ,
Rear shim A 210 325 02 84 ,
Other information
Parameter Value
EU approval date 20110523
EU approval number e1*2001/116*0457*15
Additional info for engine
Parameter Value
Engine 651911 30 893502
AGG_VAR A 651 010 69 07
Variant A 651 010 69 07
Ja mitä kaikki kustansi:
Auton ostohinta 21200,00
Lentoliput Saksaan 244,02
Lauttalippu Saksa-Ruotsi 207,00
Taxi 60,00
Lauttalippu Ruotsi-Suomi 165,00
Polttoainekulut 122,52
Ylinopeussakko 20,00
Autovero Saksaan 19,00
Hakukustannukset yht. 798,54
Yhteensä 21998,54
Rekisteröinti- ja vuosikatsastus 230,00
Siirtokilvet 18,00
Autovero 4587,35
Yhteensä 26833,89
Vanhan auton myynti 2500,00
Loppusaldo 24333,89
Eli budjetti piti.
Edit: Siirretty kuvat pois phothobucketista...
Viimeksi muokannut _akku_, 10.8.2017 21:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pari lisäystä aiheeseen.
Joltakin foorumilta luin että saksankilpiin on joskus kaivattu kotipaikkatodistusta, joten hankin sen etukäteen, skannasin sen ja kotimaisen henkilökortin, jotka laitoin spostilla myyjälle muiden papereiden mukana. En kysynyt myyjältä oliko tuo tarpeellinen vai riittikö pelkkä henkilötodistus. Kotipaikkatodistuksesta kirjoitin aiemmin:
Niin, ja autolla oli ostohetkellä mittarissa 108tkm (nyt kymppitonni lisää)
Joltakin foorumilta luin että saksankilpiin on joskus kaivattu kotipaikkatodistusta, joten hankin sen etukäteen, skannasin sen ja kotimaisen henkilökortin, jotka laitoin spostilla myyjälle muiden papereiden mukana. En kysynyt myyjältä oliko tuo tarpeellinen vai riittikö pelkkä henkilötodistus. Kotipaikkatodistuksesta kirjoitin aiemmin:
Saksankilvet sisältävät vakuutuksen, mutta sen kattavuus voi olla varsin ohut, joten kotimaisen vakuutuksen hankkiminen oli omasta mielestäni ehdoton juttu. Oma vakuutusyhtiö (pop-vakuutus) suostui lähettämään ”Green-card”:in spostiin, joten ei sitäkään tarvinnut odotella viime tipassa tulevaksi/postilaitoksen hukkaamaksi. Vakuutuksen voi hankkia kun tietää auton valmistenumeron, saksan rekkareista ei ole niin väliä (kerrottiin)._akku_ kirjoitti:Pitäisi kirjoittaa autonhakukertomus jakoon muillekin, mutta en ole vielä toipunut kahden viikon takaisen matkan rasituksista...
Mutta itse asiaan; itse hommasin kotipaikkatodistuksen lukemieni (melko wanhojen, vm 2007) juttujen perusteella. Saksankielisen kotipaikkatodistuksen onnistuin saamaan soittamalla Tiina Stenforsille Helsingin maistraattiin. Tulee parissa päivässä kotiin ja maksoi helmikuussa 2016 30e.
Oma ostosreissuni meni sikäli kivuttomasti, että kauppias oli tuotteistanut rekisteröinnin ja auto odotti punapää-kilvissä kaupassa. Lähetin spostilla skannaamani kotipaikkatodistuksen ja henkkarin kauppiaalle, joka laittoi ne eteenpäin.
Niin, ja autolla oli ostohetkellä mittarissa 108tkm (nyt kymppitonni lisää)
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Mukava lukea pitempiä tarinoita välillä ja hieno on pirssikin
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Värille oli vain yksi ehto; ei mitään semmoista missä on jossakin muodossa mukana sana "schwarz". Yhden mustan auton omistaneena en enää moista naarmumagneettia halua
Jos olisin kelpuuttanut mustansävyisen, olisi auto löytynyt nopeammin ja jopa vielä enemmän speksit vastaava.
Joku esitti väitten, että vielä vuonna 2011 musta oli jonkinlainen muotiväri. Sittemmin germaanit ovat alkaneet taipumaan vähemmän miehekkäisiinkin väreihin.
Yksi sininen ja toinen punainen oilvat pitkään liipasimella, punainen kaatuii liian suurin kolarikorjauksiin ja sininen meni odotellessani jotain parempaa. Tuo sininen oli muistaakseni briljantin sininen. olisi ollut tosi siisti väri, mutta mennään nyt tällä mikä on. Katsotaan sitten seuraavaa
Juu, ja ei tartte koko ajan olla pesemässä.
Sittemmin on hommattu talveksi käytetyt alut ja kitkat, sekä käytetty viime viikolla ruostesuojattavana (http://finikor.fi/ruoste-expertit/76-ju ... nesto.html).
Ei ollut vielä missään alkavaa pintaruostetta, joten etelä-saksalainen auto voi olla hyvä vaihtoehto tulevaisuudessakin.
Ai niin, sanottakoon tässä vielä ihan erikseen kiitokset kaikille foorumeilla (tällä ja naapurifoorumilla) omia kokemuksiaan muille jakaneille! Kirjoituksen rohkaisivat minua siirtymään mersuun ja sen itse tänne uittamaan. Nähtäväksi jää kadunko ratkaisua... Toivottavasti kirjoitukseni rohkaisee jotakin toista auton hankintaa pohtivaa tuomaan autonsa Saksasta ihan itse.
Jos olisin kelpuuttanut mustansävyisen, olisi auto löytynyt nopeammin ja jopa vielä enemmän speksit vastaava.
Joku esitti väitten, että vielä vuonna 2011 musta oli jonkinlainen muotiväri. Sittemmin germaanit ovat alkaneet taipumaan vähemmän miehekkäisiinkin väreihin.
Yksi sininen ja toinen punainen oilvat pitkään liipasimella, punainen kaatuii liian suurin kolarikorjauksiin ja sininen meni odotellessani jotain parempaa. Tuo sininen oli muistaakseni briljantin sininen. olisi ollut tosi siisti väri, mutta mennään nyt tällä mikä on. Katsotaan sitten seuraavaa
Juu, ja ei tartte koko ajan olla pesemässä.
Sittemmin on hommattu talveksi käytetyt alut ja kitkat, sekä käytetty viime viikolla ruostesuojattavana (http://finikor.fi/ruoste-expertit/76-ju ... nesto.html).
Ei ollut vielä missään alkavaa pintaruostetta, joten etelä-saksalainen auto voi olla hyvä vaihtoehto tulevaisuudessakin.
Ai niin, sanottakoon tässä vielä ihan erikseen kiitokset kaikille foorumeilla (tällä ja naapurifoorumilla) omia kokemuksiaan muille jakaneille! Kirjoituksen rohkaisivat minua siirtymään mersuun ja sen itse tänne uittamaan. Nähtäväksi jää kadunko ratkaisua... Toivottavasti kirjoitukseni rohkaisee jotakin toista auton hankintaa pohtivaa tuomaan autonsa Saksasta ihan itse.
Aika kirjoittaa vuosipäivitys tapaukseeni.
Auto on puksuttanut kilometrejä reilusti yli edellisten vuosien keskiarvon. Ennen kesikiarvona oli 16Mm/a, nyt meni 27Mm. Kannatti siis vaihtaa diisseliin. Syynä kilometrien kasvuun oli työn kuvan muuttuminen.
Koko talven ajoin hankkimillani käytetyillä kitkoilla ilman sen ihmeempiä ongelmia. Kun ajotyylin sovitti kelien mukaan, ei ollut mitään ongelmia. Pysyn kitkoissa jatkossakin.
Yksi vuosihuolto (B7) tehty pari tonnia sitten, välissä teetin yhden omatoimisen moottoriöljy/-suodatin vaihdon. Webasto alkoi kiukkuilemaan akun huonoutta alkutalvesta, jolloin vaihdatin kummatkin akut (start/stop sisältää tämän auton tapauksessa oman akkunsa). Kiukuttelu jatkui lopputalvesta, jolloin koko yksikkö oli tullut tiensä päähän.
Junge Stern takuu olisi korvannut Vehon tekemän vaihtotyön sekä 50% osista, mutta Vehon hinta yksikölle oli niin marmorinen, että saan siihen hintaan toisenkin Webaston vaihdettua omasta pussista. Remontti tehtiin sitten vuosihuollon yhteydessä asiansa osaavassa liikkeessä. Lisäksi yksi peruutustutkan anturi saatiin vaihtaa uuteen.
Aurauskulmat säädätin kesärenkaiden allelaiton jälkeen kun tuntui että auto vetelee vähän sinne sun tänne. Mittasivat toisen puolen harittavan yhden asteen verran ja toisen auraavan saman verran. Säädön jälkeen on auto ollut taas kuin viimekesäinen.
Kaikenkaikkiaan mersu on antanut mukavaa kyytiä wanhemmalle (herras)miehelle, ja niin minä kuin perhekin olemme olleet tyytyväisiä hankintaan.
Nähtäväksi jää, josko tällä vielä vuoden ajaisi ja sitten taas uutta matoa koukkuun...
Niin, ja ensimmäisessä postissa mainittu puuttuva englanninkielinen ohjekirjakin tuli pari viikkoa kotiutumiseni jälkeen. Ei ollut tietenkään englanninkieleinen. Vaan suomenkieleinen... Siinäkin jotenkin huijasivat tyhmää härmäläistä...
Auto on puksuttanut kilometrejä reilusti yli edellisten vuosien keskiarvon. Ennen kesikiarvona oli 16Mm/a, nyt meni 27Mm. Kannatti siis vaihtaa diisseliin. Syynä kilometrien kasvuun oli työn kuvan muuttuminen.
Koko talven ajoin hankkimillani käytetyillä kitkoilla ilman sen ihmeempiä ongelmia. Kun ajotyylin sovitti kelien mukaan, ei ollut mitään ongelmia. Pysyn kitkoissa jatkossakin.
Yksi vuosihuolto (B7) tehty pari tonnia sitten, välissä teetin yhden omatoimisen moottoriöljy/-suodatin vaihdon. Webasto alkoi kiukkuilemaan akun huonoutta alkutalvesta, jolloin vaihdatin kummatkin akut (start/stop sisältää tämän auton tapauksessa oman akkunsa). Kiukuttelu jatkui lopputalvesta, jolloin koko yksikkö oli tullut tiensä päähän.
Junge Stern takuu olisi korvannut Vehon tekemän vaihtotyön sekä 50% osista, mutta Vehon hinta yksikölle oli niin marmorinen, että saan siihen hintaan toisenkin Webaston vaihdettua omasta pussista. Remontti tehtiin sitten vuosihuollon yhteydessä asiansa osaavassa liikkeessä. Lisäksi yksi peruutustutkan anturi saatiin vaihtaa uuteen.
Aurauskulmat säädätin kesärenkaiden allelaiton jälkeen kun tuntui että auto vetelee vähän sinne sun tänne. Mittasivat toisen puolen harittavan yhden asteen verran ja toisen auraavan saman verran. Säädön jälkeen on auto ollut taas kuin viimekesäinen.
Kaikenkaikkiaan mersu on antanut mukavaa kyytiä wanhemmalle (herras)miehelle, ja niin minä kuin perhekin olemme olleet tyytyväisiä hankintaan.
Nähtäväksi jää, josko tällä vielä vuoden ajaisi ja sitten taas uutta matoa koukkuun...
Niin, ja ensimmäisessä postissa mainittu puuttuva englanninkielinen ohjekirjakin tuli pari viikkoa kotiutumiseni jälkeen. Ei ollut tietenkään englanninkieleinen. Vaan suomenkieleinen... Siinäkin jotenkin huijasivat tyhmää härmäläistä...
Vaihdon aika...
Dodii,
Aika luopua hyvin palvelleesta Mersusta.
Linkki myynti-osion ilmoon:
viewtopic.php?p=755780#755780
Aika luopua hyvin palvelleesta Mersusta.
Linkki myynti-osion ilmoon:
viewtopic.php?p=755780#755780