Kesäauto, -82 200D 3.0 DTIC
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Taas pumppua kopeloitu.
Illan aiheena oli tyhjäkäynnin pudotus ja kierrosten laskun nopeuttaminen.
Max. kierrosruuvin (se iso kuusiokolo) yläpuolella olevalla ruuvilla sain tyhjäkäyntiä alas, sekä tyhjäkäyntivoimaa lisää. Valojen laittaminen ei pudota kierroksia yhtään ja ratin kääntelykin vaikuttaa vain ihan vähän. Mutta tuota ruuvia piti kääntää aukipäin!? (n.3/4k.)
No.. tyhjäkäynti on nyt mielestäni ok tasolla.
Sitten toiseksi alimmainen ruuvi "torque control", jota avaamalla alkoi kierrosten laskunopeus kasvamaan.. äh siis kierrokset putosi nopeammin tyhjäkäynnille.
Tätä ruuvailin aukipäin, kunnes putoamisnopeus tuntui hyvältä. (n.1 kierros)
Samalla vielä syöttäruuvia puoli kierrosta isommalle, ei ainakaan vaikuttanut tyhjäkäyntiin.
Ilmeisesti tuo torque control- ruuvin avaaminen leikkaa kuitenkin syöttöjä, koska savun tulo väheni ja myös ahdotkin putosi aloitustasolle, n.0,55. Taisin vähän liioitella tuon ruuvin kanssa. Joku toinen päivä pitää vielä käännellä takaisin kiinnipäin, että saa savuakin näkyville.
Illan aiheena oli tyhjäkäynnin pudotus ja kierrosten laskun nopeuttaminen.
Max. kierrosruuvin (se iso kuusiokolo) yläpuolella olevalla ruuvilla sain tyhjäkäyntiä alas, sekä tyhjäkäyntivoimaa lisää. Valojen laittaminen ei pudota kierroksia yhtään ja ratin kääntelykin vaikuttaa vain ihan vähän. Mutta tuota ruuvia piti kääntää aukipäin!? (n.3/4k.)
No.. tyhjäkäynti on nyt mielestäni ok tasolla.
Sitten toiseksi alimmainen ruuvi "torque control", jota avaamalla alkoi kierrosten laskunopeus kasvamaan.. äh siis kierrokset putosi nopeammin tyhjäkäynnille.
Tätä ruuvailin aukipäin, kunnes putoamisnopeus tuntui hyvältä. (n.1 kierros)
Samalla vielä syöttäruuvia puoli kierrosta isommalle, ei ainakaan vaikuttanut tyhjäkäyntiin.
Ilmeisesti tuo torque control- ruuvin avaaminen leikkaa kuitenkin syöttöjä, koska savun tulo väheni ja myös ahdotkin putosi aloitustasolle, n.0,55. Taisin vähän liioitella tuon ruuvin kanssa. Joku toinen päivä pitää vielä käännellä takaisin kiinnipäin, että saa savuakin näkyville.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Käväsin taas pumpulla.
Kierrosten laskunopeus oli jo liiankin nopea, kaasun löysäys vaihteen vaihdon yhteydessä teki ajamisesta liian nykivää.
Joten torque control - ruuvia kiinnipäin, kunnes kierrokset laski hieman hitaammin.
En tiedä jos persutuntuma valehtelee, mutta vetojen sanoisin lisääntyneen. Savuakin näkyy jo jonkinlainen pölähdys. Ahdot vaan ei nouse yli 0,55:n. Ehkä parempi niin.
Ainakin pumpun takakannen avaaminen alkaa sujua jotenkuten.
Enpä tiedä onko tuo vielä lopullisesti onnistunut, mutta olkoon nyt hetken noin.
Olisihan siellä kotikylälläkin muuan pumppupaja, sen kilpailijaksi ei rahkeet mitenkään riitä.
Sinänsä voisi kesällä kerätä satakakskolmosia johonkin ihmeteltäväksi kaffittelujen merkeissä, kukakohan viitsisi?
Kierrosten laskunopeus oli jo liiankin nopea, kaasun löysäys vaihteen vaihdon yhteydessä teki ajamisesta liian nykivää.
Joten torque control - ruuvia kiinnipäin, kunnes kierrokset laski hieman hitaammin.
En tiedä jos persutuntuma valehtelee, mutta vetojen sanoisin lisääntyneen. Savuakin näkyy jo jonkinlainen pölähdys. Ahdot vaan ei nouse yli 0,55:n. Ehkä parempi niin.
Ainakin pumpun takakannen avaaminen alkaa sujua jotenkuten.
Enpä tiedä onko tuo vielä lopullisesti onnistunut, mutta olkoon nyt hetken noin.
Olisihan siellä kotikylälläkin muuan pumppupaja, sen kilpailijaksi ei rahkeet mitenkään riitä.

Sinänsä voisi kesällä kerätä satakakskolmosia johonkin ihmeteltäväksi kaffittelujen merkeissä, kukakohan viitsisi?
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tupoksen miittimatka suoritettu, havaintoja matkalta:
Taitaa olla itse trippimittari, joka tässä valehtelee aiheuttaen vääristymää kulutusmittauksissa. Resetoin tripin aina tankatessa, mutta myös matkamittarin lukemat pistän ylös, joskaan en käytä niitä lukemia. No..matkamittarista laskiessa tankkauksen jälkeen on ajettu 413 km, kun trippi väittää 393/383km, tuo keskimmäinen jää puoleen väliin.
Sattuiko kukaan paikallaolleista katsomaan jäikö kuinka suuri öljylätäkkö Lellikin paikalle kun lähdin? Jaa miten niin.. Nokun öljynpaineet oli ihmeellisen alhaiset kierroksilla.
Maantienopeudessa 2,5 -3 ja tyhjäkäynnillä tietysti vähemmän, ei kuiteskaan alle 1:n.
Kierrosten nosto jopa pudotti paineita hetkeksi. Olisiko tämä nyt se öljypumpun hela!!??
Ei ollut.. Kurkkasin pellin alle, ei tikku kastunut.
Hain huoltsikalta 4 litran kanisterin, josta kaadoin 3 litraa koneeseen. Pinta ylämerkkiin ja paineet OK. Kyllähän pumpun takakansi auki tuli testailuja ajettua, mutta mielestäni lisäsin öljyä sen jälkeen.. Ehkä..Vi..un tumpelo!
Taitaa olla itse trippimittari, joka tässä valehtelee aiheuttaen vääristymää kulutusmittauksissa. Resetoin tripin aina tankatessa, mutta myös matkamittarin lukemat pistän ylös, joskaan en käytä niitä lukemia. No..matkamittarista laskiessa tankkauksen jälkeen on ajettu 413 km, kun trippi väittää 393/383km, tuo keskimmäinen jää puoleen väliin.
Sattuiko kukaan paikallaolleista katsomaan jäikö kuinka suuri öljylätäkkö Lellikin paikalle kun lähdin? Jaa miten niin.. Nokun öljynpaineet oli ihmeellisen alhaiset kierroksilla.
Maantienopeudessa 2,5 -3 ja tyhjäkäynnillä tietysti vähemmän, ei kuiteskaan alle 1:n.
Kierrosten nosto jopa pudotti paineita hetkeksi. Olisiko tämä nyt se öljypumpun hela!!??
Ei ollut.. Kurkkasin pellin alle, ei tikku kastunut.

Hain huoltsikalta 4 litran kanisterin, josta kaadoin 3 litraa koneeseen. Pinta ylämerkkiin ja paineet OK. Kyllähän pumpun takakansi auki tuli testailuja ajettua, mutta mielestäni lisäsin öljyä sen jälkeen.. Ehkä..Vi..un tumpelo!
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Mahtavaa vitutusta aiheuttanut massivinen öljyvuotokin selvisi.
Turbolle on otettu öljynpainemittarin lähdöstä t-haaralla syöttö ja sen helmiliitoshan se siellä tiputteli. Ja melkoisella vauhdillakin, noin tippa per 2sek.!!
Ovelasti vaan valui putken takapuolella ö-suodatinjalan alle ja sieltä kenttään.
Syyttävä sormi osoittaa jälleen Karvaturpaa, todennäköisesti pumppua kopeloidessa(ni) tuota liitosta on nitkuteltu jos mihinkäkin suuntaan. Pumpun vierestä kun menee tämä ö-linja liitoksineen. No liitos auki ja uudelleen kiristys auttoi, nyt ei ainakaan vuotanut. Venakopan tiivisteen voisi varmaan uusia, takapäästänsä on hieman märkä.
Nythän tätä voisi näyttää leimasedällä joku päivä.
Turbolle on otettu öljynpainemittarin lähdöstä t-haaralla syöttö ja sen helmiliitoshan se siellä tiputteli. Ja melkoisella vauhdillakin, noin tippa per 2sek.!!
Ovelasti vaan valui putken takapuolella ö-suodatinjalan alle ja sieltä kenttään.
Syyttävä sormi osoittaa jälleen Karvaturpaa, todennäköisesti pumppua kopeloidessa(ni) tuota liitosta on nitkuteltu jos mihinkäkin suuntaan. Pumpun vierestä kun menee tämä ö-linja liitoksineen. No liitos auki ja uudelleen kiristys auttoi, nyt ei ainakaan vuotanut. Venakopan tiivisteen voisi varmaan uusia, takapäästänsä on hieman märkä.
Nythän tätä voisi näyttää leimasedällä joku päivä.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Viimeinkin sain aikaiseksi irrottaa polttoinemittarin anturin, mittari kun on alle varttitankin näyttänyt kaikkea nollan ja varttitankin välillä. Ja olihan siellä sitä muuallakin mainittua mustaa siirappia kohtuullisen paljon.
Ensin meisselillä isoimmat kököt pois ja bräkleeniä perään. Pyyhin vielä varovasti langat puhtaiksi rätilä ja kas! Niin syttyi se opiskelijavalokin, joka ei ole minun aikanani vielä syttynyt. Tosin seuraavan käynnistyksen jälkeen ei palanut, saattaa mennä aikansa, että anturi putki täyttyi polttoaineesta.
Ajellaan nyt tankkia tyhjemmäksi niin nähdään miten käy.
Ensin meisselillä isoimmat kököt pois ja bräkleeniä perään. Pyyhin vielä varovasti langat puhtaiksi rätilä ja kas! Niin syttyi se opiskelijavalokin, joka ei ole minun aikanani vielä syttynyt. Tosin seuraavan käynnistyksen jälkeen ei palanut, saattaa mennä aikansa, että anturi putki täyttyi polttoaineesta.
Ajellaan nyt tankkia tyhjemmäksi niin nähdään miten käy.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Saakeli sentähän!
Ihan hävettää.. syksyllä ei huvittanut katsastaa, auto meni talvisäilytyspaikkaan ja leima vanheni sinne.
Alkukesästä toin vehkeen kotiin, tänään sain vaihdettua kesärenkaat alle!!!
Katsastaminen on jotenkin NIIN nihkeätä. "kun se aikaki pitää varata, enhän mää tiedä jos en ehikkään sitte".
Kait se on vaan varattava sitte.
Ihan hävettää.. syksyllä ei huvittanut katsastaa, auto meni talvisäilytyspaikkaan ja leima vanheni sinne.
Alkukesästä toin vehkeen kotiin, tänään sain vaihdettua kesärenkaat alle!!!
Katsastaminen on jotenkin NIIN nihkeätä. "kun se aikaki pitää varata, enhän mää tiedä jos en ehikkään sitte".
Kait se on vaan varattava sitte.

WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Vaihtoehtopa tuokin, varasin jo kuitenkin ajan ensi viikolle VIT-katsastukselta (nimi muutettu) kun tuolloin lomalla olen.
Varmaria käydessäni näyttämässä sanoi katsastaja että aika pitää olla varattuna jos laillisesti meinaan auton konttorille ajaa. Ja minä kun lainkuuliainen olen, teen kuin virkamies määrää.
Harrasteautoissa kuuluu tietenkin olla harrasteakku, joten tässäkin sellainen on.
Ei enää tahdo pitää varausta viikkoa pitempään, uutta on talveksi hankittava.
Varmaria käydessäni näyttämässä sanoi katsastaja että aika pitää olla varattuna jos laillisesti meinaan auton konttorille ajaa. Ja minä kun lainkuuliainen olen, teen kuin virkamies määrää.
Harrasteautoissa kuuluu tietenkin olla harrasteakku, joten tässäkin sellainen on.
Ei enää tahdo pitää varausta viikkoa pitempään, uutta on talveksi hankittava.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Hylky sieltä tuli,
Pienehkö ruostevaurio takajalkatilassa jättiläisen v. 2011 hitsaaman paikan vierestä.
Takajarrut jäi vähän laahaamaan, jarrut muuten otti tasaisesti.
Takamännät oli molemmin puolin enemmän tai vähemmän jumissa, sainpa ne vielä kuitenkin herkisteltyä. Kipaisin motonetistä varmuudeksi uudet palat taakse.
Hitsari joutaa vasta ensi viikolla korjaamaan. Sen jälkeen pääsisi ajelemaan laillisesti.
Savuarvo oli 0,67. Ja minä kun sitä syöttyä olin ruuvannut muka.
Edit: ja akku on nyt uusi.
Olen jo keväästä asti lueskellut kuolaten 126-osiota, on alkanut viehättämään joku iso tai ainakin suurikulutuksinen pensarosvo. Secci..Selli.. ooohhh!
Henkisesti olen kesän ajan valmistautunut tästä luopumiseen. Jos jotakuta viissatkun omistajaa kiihottaa diisselin katku, sopii heittää ehdotuksia vaikkapa vaihtokaupoista.
Pienehkö ruostevaurio takajalkatilassa jättiläisen v. 2011 hitsaaman paikan vierestä.
Takajarrut jäi vähän laahaamaan, jarrut muuten otti tasaisesti.
Takamännät oli molemmin puolin enemmän tai vähemmän jumissa, sainpa ne vielä kuitenkin herkisteltyä. Kipaisin motonetistä varmuudeksi uudet palat taakse.
Hitsari joutaa vasta ensi viikolla korjaamaan. Sen jälkeen pääsisi ajelemaan laillisesti.
Savuarvo oli 0,67. Ja minä kun sitä syöttyä olin ruuvannut muka.
Edit: ja akku on nyt uusi.
Olen jo keväästä asti lueskellut kuolaten 126-osiota, on alkanut viehättämään joku iso tai ainakin suurikulutuksinen pensarosvo. Secci..Selli.. ooohhh!

Henkisesti olen kesän ajan valmistautunut tästä luopumiseen. Jos jotakuta viissatkun omistajaa kiihottaa diisselin katku, sopii heittää ehdotuksia vaikkapa vaihtokaupoista.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Eihän tää ole kellekkään kelvannut vaikka nettiauton ilmoitus on yli 3000 kertaa katsottu.
Ajelut on olleet melko vähäisiä, pari kertaa tankannut olen sentään tänä vuonna.
Auto lähtee talvisäilöön 4.11, jolloin menee myös liikennekäytöstä poistoon.
Laitan alle talvirenkaat kuitenkin, joten halutessaan tämän saa liikenteeseen.
Eli myydään ostajan ilmaantuessa, vaikka nettiauton ilmoitus onkin jo vanhentunut.
Ajelut on olleet melko vähäisiä, pari kertaa tankannut olen sentään tänä vuonna.
Auto lähtee talvisäilöön 4.11, jolloin menee myös liikennekäytöstä poistoon.
Laitan alle talvirenkaat kuitenkin, joten halutessaan tämän saa liikenteeseen.
Eli myydään ostajan ilmaantuessa, vaikka nettiauton ilmoitus onkin jo vanhentunut.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tääkin on jälleen liikennekäytössä, sekä myynnissä törkeään ylihintaan.
Ladattu akku paikalleen ja lähti kuin palmun alta, jäi heti nätisti tyhjäkäynnille. Seisontajarru irtosi jymähtäen mutta ei siltikään jäänyt laahaamaan.
Tuli myös tarkistettua epäilys ruosteista. Olihan sitä.
Takakelkan etukiinnityksen liepeillä, helman puolella, massanriekaleet roikkui ja pehmoista oli.
Samalla tähän kuva koko kalustosta:

Olipa taas hauska ajella tällä.
Ladattu akku paikalleen ja lähti kuin palmun alta, jäi heti nätisti tyhjäkäynnille. Seisontajarru irtosi jymähtäen mutta ei siltikään jäänyt laahaamaan.
Tuli myös tarkistettua epäilys ruosteista. Olihan sitä.
Takakelkan etukiinnityksen liepeillä, helman puolella, massanriekaleet roikkui ja pehmoista oli.
Samalla tähän kuva koko kalustosta:

Olipa taas hauska ajella tällä.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tämä lausuntohan on niin totta!jussaP kirjoitti:tässä alkaa sydän itkeä verta kun kattoo tuota peitettä sec:in päällätuulen puuska hinkkaa maalipinnan naarmuille
ei sillä että nämä peltilehmät mitään jumalia olisi että tarvis palvoa mutta kuitenkin
Tässä vaan jouduin valitsemaan kahdesta pahasta pienemmän.
Takaluukun tai lasin tiiviste päästää sateella luukkuun vettä, joten olen ottanut tavaksi peitellä tuon jos sateen riski on olemassa.
Ja näyttäähän tuo hieman avoautolta rätin kanssa..

WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.