Jatketaan lähes kaksinpuhelua
dealer kirjoitti:
Paljonkohan noita on tuotu käytettyinä Suomeen ?
Enpä osaa sanoa mutta esim. tuo Kamuxin auto on tullut Hollannista:
[nettiauto]8220104[/nettiauto] Samoin nettiauton edullisin.
dealer kirjoitti:Katselin tuossa myös vertailua jossa mukana hybridit mitsulta, tojotalta, volvolta ja ampera. Huvitti kun Priuksesta sanottiin että muihin verrattuna tuntuu kuin äänieristys olisi unohtunut
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Auris Touring Sportsilla ajelin kesäisessä sateessa. Oli kuin bongorummun sisällä olisi istunut. Sitten kun kaistaa vaihtoi ja ajoi uriin niin efekti muuttui suihkuhävittäjäksi. Kiva Toyota ja varsin pieniruokainen
dealer kirjoitti:Korjauskuluista esim. pakoputken vaihto tarvikkeineen, osien hinta; Prius 274 euroa, Ampera 2181 euroa. Katalysaattori ei kummakaan hinnassa.
Järisyttävän hintainen
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Varmaan vaihtuisi Jäälin monimerkkihuollossa tarvikkeeseen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei nuissa Amperoissa/Volteissa ainakaan googletuksen avulla ole vikaisuutta juuri löytynyt. Akustolla on sama 8v takuu kuin Toyotissakin. Softavika lukitsi 2012 vuosimallien ovia kun BT-stack ei osannut päästää irti puhelimesta. Ilmaisella softapäivityksellä hoitui tuo.
dealer kirjoitti:Vakuutukset sitten, 70% bonuksilla liikenne + kasko Amperaan 972,64 € / vuosi. Aivan älyttömän kalliit, saman verran kuin vakuutukset ja verot kaikki yhteensä perus henkilö dieselautoon. Tosin LähiTapiolasta hinnat ja sieltä ei kukaan täysjärkinen auton vakuutuksia ota juuri hintojen vuoksi. Huvittaa vaan kun autolehdissä möyhyävät ja jopa pisteyttävät verojen määrää ja vakuutusten hinta kuitataan vain kertomalla niiden suuruus kalleimmasta yhtiöstä hankittuna.
No, kokeilin mitä kyseisen auton vakuutus minulle maksaisi; liikenne 118 euroa / vuosi, täyskaskolla 683 euroa / vuosi.
Liikennevakuutus Eemeliin 75% bonareilla 195,01€ ja osakasko 209,62€. Amperaan samoilla spekseillä Yht. 361,53€.
dealer kirjoitti:XUX kirjoitti:Ison kulutuksen ovat saaneet mutta tuohan on täysin riippuvainen minkälaista ajomäärää päivittäinen ajo on
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mulla se on niin pätkäajoa taajamassa että ei taida paljon tärpättimoottori käy muuten kuin talvella lämmitykseen? Esim. sullahan se tarkoittais myös että ajelisit lähes täysin sähköllä jos ei olisi muuta ajoa kuin työmatkat. Tosiaan spritmonitorissa keskikulutus 2,18L/100km
Spritmonitorista löytyvillä ajettu minkä verran pakkasilla ? Meillä ajetaan puolet vuodesta.
Testissä kerrotaan että Amperan polttomoottori käynnistyy alle -4 asteessa lämmityksen tueksi ja 18 minuutin ajon jälkeen on saatu neste 80-asteiseksi. Siltikin moititaan kylmäksi, mutta kai siihen webaston saisi ?
![tuumaus :tuumaus:](./images/smilies/noidea.gif)
Sähköllä ajaen toimintamatka on talviolosuhteissa noin 35 km. Talviolosuhteissa pelkästään sähköä kuluu vajaalla 5 eurolla / 100 km.
Tuo -4 astetta on päivitettävissä uudempaan softaan jossa valittavissa +2 - -10 astetta. Webasto voisi olla näillä korkeuksilla varsin fiksu vaihtoehto.
Tietty jos tuossa olisi vielä Auriksen tapaan Atkinsonin moottori niin tärpättiä käytettäessä hyötysuhde olisi parempi.
111 kilowattia ja 370 newtonmetriä ja kulutus noin 21kWh/100km. Jos ajatellaan että ajais akun joka päivä tyhjäksi niin virtsaa menisi se 16 kWh/vrk. Minä maksan sähkönsiirrosta 3,31snt/kWh ja sähköstä max 5,36snt/kWh/min 3,01snt/kWh eli keskimäärin 4,185snt/kWh jolloin kWh:lle tulee hinnaksi 7,495snt/kWh. Vuodessa siis joka päivä ladattuna 43770,8 senttiä eli vajaa viissatanen taivaan tuuliin tai asfalttiin. Sillä ostaisi viitisen tankillista naftaa eemeliin.