300 TE automaatti raksuttaa ja kihisee pakilla

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

300 TE automaatti raksuttaa ja kihisee pakilla

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Ei olekaan vähään aikana ollut mitään ongelmaa hienossa Mersussa, mutta jokin aika sitten alkoi vaihteisto raksuttamaan ja kihisemään peruuttaessa.
Auto on siis 124 300TE farmari vm. -92.

Osaisiko joku sanoa mistä tuo johtuisi?

Itse veikkaan, että perheen pienimmät tai parempi puolisko olisi tyrkännyt vaihteiston P-asentoon liian kovalla nopeudella :evil:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko pakinmännän jousilevy irronnut :roll: taikka jopa pakinmännän tappi olis poikki :roll:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

näissähän on kylmillä keleillä ollu touhottajan mainitsemaa vikaa ihan yleisesti, ja sehä o ilmennyt talvella ääntelynä ja pahimmassa tapauksessa parkkiruudusta ulos peruuttaessa silleen ettei auto liiku taaksepäin lainkaan.

Vanha W124 kannattaa talvisin pysäköidä niin että ei tarvi pakilla aamulla lähteä 8) säästyy tältä ikävältä pikkuvialta!

vauhista P:lle ei aiheuta mitään muuta kuin kovaäänisen Präääts äänen kun lukituskynsi liukuu hampaittensa yli
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Kylmänä se raksuttaa enemmän, kuin lämpöisenä vaikka eihän nyt ole vielä oikeastaan kylmää ollutkaan.

Täytyy antaa kuljettajakaartille oppitunti auton oikeaoppisesta parkkeerausproseduurista.

Kiitos vastauksista.

Vian korjaan, kunhan kerkiän.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Tänään ei mennyt enää pakki päälle muuten, kuin antamalla kierroksia n. 2000 r/min. Auto ei edes nytkähtänyt siirrettäessä vaihteenvalitsin R-asentoon. Tasaisella se kuitenkin liikkui hyvin huonosti ja moottori kiersi kuin vaihteenvalitsin olisi ollut P- tai N-asennossa, siis vapaalla. Eli Sergeyn kuvailemassa tilanteessa ollaan.

Ei siinä kyllä enää kylmänä pysy oikein nelonenkaan päällä tai se ikään kuin luistaa. Jos vaihtaa 3-asentoon ja takaisin D-asentoon, niin saa sitten taas on pitoja ainakin vähän matkaa. Kun lämmittää koneen ja vaihteiston ensin 3-asennossa, niin sen jälkeen ei luistoa ilmene.

Missäs se pakin mäntä oikein siellä laatikossa on?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Lootass öljyä tarpeeksi?

Pakin hilppeet tulevat heti ensimmäisenä käsille kun otat laatikon irti ja lähdet moottorin puolelta purkamaan.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

jolle kirjoitti:Lootass öljyä tarpeeksi?

Pakin hilppeet tulevat heti ensimmäisenä käsille kun otat laatikon irti ja lähdet moottorin puolelta purkamaan.
Kiitos tiedosta. Otan laatikon auki, kunhan kerkiän. Eukkoa hieman turhauttaa osuuskaupan pihassa, kun ei vaihteet pelaa. Muuten viittis ruveta :).

Öljyä on.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Nonniii

Tuli vaihteisto korjattua. Vikana oli pakinmännän pienemmän tiivisteen rikkoutuminen samoin kuin minkähänlie männän tiivisteen rikkoutuminen, joka sijaitsee viimeisessä kytkinpakassa.
Yhdet kytkinlevyt olivat kuluneet, ne isoimmat. Jarrupantojen kiinteän pään tappien onnettomat muovipitimet olivat myös murtuneet, mutta mitään näkyvää haittaa ei näistä näyttänyt olleen aiheutunut. Muuten laatikko oli siistissä kunnossa.

Putsasin koko laatikon ja vaihdoin kaikki tiivisteet. Vaihdoin myös yhden venttiilin jousisarjan, sen missä on kolme jousta. Uudet jouset olivat huomattavasti jäykemmät, kuin vanhat. Vaihdoin myös kuluneet kytkinlevyt. Muita kytkinlevyjä en vaihtanut, koska ne olivat uudenveroisissa mitoissa. Kaasuvivustosta tulevan vaijerin vaihdoin myös, koska se oli yläpäästään huonossa kunnossa.

Kokoonpano tuossa näytti olevan hieman kinkkinen näin ensikertalaiselle, mutta hieman pähkäilyä ja uusintoja, niin menihän se kasaan eikä jäänyt edes paljon ylimääräisiä osia.

Laatikon toiminta näyttäisi olevan hieman kovempi, kuin aikaisemmin, mutta kaikki pelaa eikä vuotoja ainakaan vielä näy, joten näyttäisi tulleen onnistunut remontti.

Apuja tähän remonttiin sain luettuani tämän palstan aiheeseen liittyvät hyvät jutut. Niistä kiitos kaikille kommentoijille. KL-varaosista sain lisäksi räjäytyskuvat, joista oli paljon apua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”