Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo
Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?
Olisko jollain ohjetta ja vaatiiko koodauksen ?
S204 AMG styling
W209 240 V6
W209 240 V6
Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?
Hieman vanha kysymys, mutta ehkä vastaus on ajankohtainen jollekin muullekin.S211 320CDI kirjoitti:Olisko jollain ohjetta ja vaatiiko koodauksen ?
Ensiksi akunkenkä irti, jotta bägin pyörittely ei jännitteettömänä jännittäisi niin paljon. Tämän tarpeellisuudesta näkyy olevan eri koulukuntia, mutta itse tein mieluummin näin. W169:ssä akku sijaitsee pelkääjän tossujen alla:

Bägi irti, ratin takaa kahdella ruuvilla, taisi olla T30.
Ylimmäinen liitin irti, vasemmalla puolella liitintä pieni lukitus, joka kammetaan pienellä meisselillä.
Bägin liittimet: siirrä harmaa lukitus, nosta oranssi lukitus ja irroita liittimet. Liittimet ovat värikoodattuja, joten kasaaminen onnistui jopa minulta.

Tässä välissä on se haastavin osuus, eli ohjauspyörän pultin irroitus. Vaiheeseen tarvittiin 10-kokoinen kuusiokulma, jatko, vääntövarsi, jatkovarsi ja juniori, joka piti apukäsinä rattia vastaan. Ammattilaiset tietävät paremmin, mutta nämä vissiin ovat vaihtelevasti kiinni - toisinaan helposti, joskus oikein lujassa.
Spiraali lukitaan tavalla tai toisella, muuten on tiedossa lisähaasteita. Uuden monitoimikatkaisimen mukana tulee lukitustappi, joka tarjoillaan ison nuolen osoittamaan reikään. Itsellä oli käytetty osa, niin improvisoin tapin puusta ja varmistin teipillä, ettei pyörähdä epähuomiossa.
Kolme pikkuruuvia (pienet nuolet) irti ja spiraalin voi nostaa pois. Takana oleva kiinteä liitin jäykistää hieman.

Monitoimikatkaisin on sitten käsillä, T30-ruuvi irroitetaan vihreästä reiästä käsin. Harmaalla merkityissä tapeissa on messinkirenkaat, joiden merkitys ei oikein auennut - ovatko vain korotusta varten? Jos ovat, niin ne tippuvat helposti eikä kannata hävittää.
Viiksi nostetaan kauluksineen pois.

Tässä näkyy aiemmin mainittu liitin:

Esitellään vielä kauluksien erot - itselle tuli kylkiäisenä vakionopeuden säädin ja kauluksissa on näköjään eroja. En ole vielä päässyt ajamaan ja kokeilemaan, osaako auto tietää automaagisesti, että onpa nyt vakkarikin vai pitääkö se sille erikseen kertoa - mitä sanoo Star-osaajat?

Sieltä löytyy syypää viiksettämiseen, tämä on ilmeisesti aika tyypillinen tapaus.

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä, aikaa meni istumatyöläiseltä noin tunti. Viiksi lähti toimimaan näillä eväillä.
Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?
OT: 124:n spiraalissa oli nerokkaasti ne kiinnitysruuvit semmoiset, että ruuvit lukitsivat puoliskot toisiinsa, kun spiraali oli irti (ruuvit pyöritettynä "yläasentoon").isk kirjoitti:Spiraali lukitaan tavalla tai toisella, muuten on tiedossa lisähaasteita. Uuden monitoimikatkaisimen mukana tulee lukitustappi, joka tarjoillaan ison nuolen osoittamaan reikään. Itsellä oli käytetty osa, niin improvisoin tapin puusta ja varmistin teipillä, ettei pyörähdä epähuomiossa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?
Sain ohjeistusta, että varustekoodin (440) lisäys pitäisi tehdä tehdasyhteydellä, eli Veholle mars.isk kirjoitti:osaako auto tietää automaagisesti, että onpa nyt vakkarikin vai pitääkö se sille erikseen kertoa - mitä sanoo Star-osaajat?
Homma kävikin kätevästi, varasin ajan, ohjainlaitteiden (ME, mittaristo, ESP) koodaus tapahtui odottaessa, laitoin akun kannen ja lattiamaton takaisin paikalleen, palautin autosta löytyneet ylimääräiset työkalut tiskille ja maksoin laskun 65 eur.

Kytkinpolkimeen tai jarruun ei tarvinnut tässä mallissa ainakaan mitään lisää vaan kaikki toimii niin kuin pitääkin. Vakkari on kyllä kätevä varuste.