200d valot vilkkuu, eikä siinä kaikki

Vastaa Viestiin
wattimatti
Viestit: 11
Liittynyt: 08.5.2015 17:23
Paikkakunta: Kempele

200d valot vilkkuu, eikä siinä kaikki

Viesti Kirjoittaja wattimatti »

92 vuosimallin vehkeessä on jo kauan ollut valojen vilkkumisvika. Eivät siis sammu kokonaan vaan voimistuvat ja himmenevät noin pari kertaa sekunnissa. Ajattelin että ilman muuta kysymyksessä on säädinvika, ja ostin uuden odottelemaan sopivaa vaihtopäivää. Aika kului ja auto alkoi nykimään pienillä kierroksilla. Jossain vaiheessa huomasin, että kun valot laittaa pois, nykiminen vähenee. No vaihdoinpa sitten sen säätimen. Valot vilkkuu vähintään samalla tavalla ja nykiminenkin pienillä kierroksilla paheni, mutta vähän korkeammilla (80km/h), väheni. Mistä on kysymys? Pumppuhan on mekaaninen. Ei kai sähköinen tyhjäkäynti voi vaikuttaa kierroksilla? Entäs laturin vapaakytkin? Voiko se olla syyllinen?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Eikai näissä vanhoissa 200D ole edes laturin vapaakytkintä tietääkseni(?)
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Onko siellä kaikki maadotukset kunnossa? (Akun ja akun eessä oleva "jakorasia", moottorin ja korin välinen?) Onko koitettu toisella akulla? Ja tottakai se kuuluisa Yj-releen kolvaus...
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ei ainakaan vanhemmassa 200D ole yj-relettä. Uudemmista en osaa varmaksi sanoa.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Veikkaan että noinkin tuoreessa on yj-rele..

Humppaako kierrokset valojen kanssa smaan tahtiin?

Vikahan voisi olla myös ns. "valoreleessä" eli suurin laatikko rele osastolla..

sulakerasian "takana".. Ohjaa kaikkia valoja autossa..

Itsellä oli siellä tuhkää noin puoli desiä ja hieman irronneita komponentteja sekä 1/4 piirilevyä.. ihmettelin vähän samoja oireita, tosin puuttu kyllä pari valoakin autosta..
® Mesen linttaklubi
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Sakari kirjoitti:Ei ainakaan vanhemmassa 200D ole yj-relettä. Uudemmista en osaa varmaksi sanoa.
Kyllä tuon ikäisessä ja vanhemmissakin on. Ihan ensimmäisissä vuosimalleissa ei sitten ehkä olekkaan :lol:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ainakaan 85vuoden mallissa ei ole. Koskahan näihin sitten tuli yj rele?
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Mulla oli ainaki -89:ssä jo tuo rele.
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

No esim. jos ei ole ABS-jarruja tai muita varusteita, niin ei ole välttämättä sitä yj-relettäkään. ABS taisi tulla vakioksi jossain vaiheessa -89. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eiköpä lie kaikissa 124:ssa yj-rele, tai ainakin melkein kaikissa.
wiimax.fi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

dealer kirjoitti:Eiköpä lie kaikissa 124:ssa yj-rele, tai ainakin melkein kaikissa.
-> melkein. Vm.85 200D jossa ei ole abs eikä ilmastointia saatika mitään muitakaan herkkuja niin siitä tuollainen rele ainakin puuttuu. Taitaa olla harvassa nämä ihan ekat 124 tälläsellä "varustelutasolla" :lol:
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Täällä on samaa ominaisuutta havaittavissa. Auto '94 ja om605 koneella. Ilmaantuu kun kone lämmennyt. Tyhjäkäynti aaltoilee ja kaikki mahdolliset valot siinä samalla. Löytyikö ratkaisua yj-releestä? Tässä näkyis olevan uuden karhee laturi joten sieltä en ihan ekana aikonut lähteä vikaa etsimään :lol:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Löytyy tarvittaessa kaikkia bokseja mitä ketjussa mainittu :ope:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Kerkesin tuossa mittailemaan latausta ja näytti 14,5-15volttia. Eikö tuo viittaisi säädinvikaan vai mitä mieltä raati on? Jännite siis vaihteli kierrosten seilaamisen mukaan.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7180
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se liikaa lataa jos mittarin näyttämään on luottamista.

Boschilaista säädintä tilalle.
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mika.T kirjoitti:Kyllä se liikaa lataa jos mittarin näyttämään on luottamista.

Boschilaista säädintä tilalle.
Joo pitää vissiin vanha ottaa malliksi kun näyttäs mätönetti tarjoavan usiampaa vaihtoehtoa. Laturi ei kovin vanha ole, replex 10-1214 lukee tarrassa :D
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Vika oli tosiaan laturissa. Säädin näytti olevan vähemmän helppo vaihtaa (vaati tinailua), niin kävin vaihtamassa koko möykyn uuteen. Nyt käy tasasesti ilman valojen diskoilmiötä 8)
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”