W203 C200K 6 vaihteinen manuaali, purkuohje

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Ansgar
Viestit: 2
Liittynyt: 24.2.2016 7:33

W203 C200K 6 vaihteinen manuaali, purkuohje

Viesti Kirjoittaja Ansgar »

Terve kaikille!

Useamman vuoden olen meinannut liittyä foorumille, mutta ei vaan ole tullut "ehdittyä". Nyt sitten tilanne on sellainen, että liittyminen tuli vähän niinkuin ajankohtaiseksi.
Olen omistanut jo useamman vuoden tuollaisen 2000 vuoden C -sarjalaisen, jonka kanssa on saanut painia vähän joka asian suhteen. Nyt sitten viimein tuli eteen totaalinen tenkkapoo, joten ajattelin kysellä josko kellään olisi antaa vinkkiä ongelmaan.
Autosta meni tuossa syksyllä 2 vaihde. Ajattelin ensin, että normaali auton ominaisuus, mutta nyt ei ollutkaan siitä kyse. Vaimo tarvitsi autoa alle muutaman päivän ajan, joten käskin vaan hypätä pykälän yli. Hyvin meni sen muutaman päivän, kunnes katosi loputkin pykälät.
Auton luo päästyä totesin, että siellä on joku lovi silmässä ja keppi on hervoton. Hinattiin kytkin pohjassa auto sitten kotiin. Sittemmin kokeilin säätää laatikkoa ja löysinkin kaaviosta pykälät R, 1-3 ja huonon nelosen. Jatkoin säätöä, jolloin löysin pykälät 3-6, mutta se pakki ja 1&2 katosivat eikä löytynyt enää uudelleen. Lisäksi kepin asennolla ei todellisuudessa ollut mitään väliä, siellä oli aina pykälä silmässä vaikka olisi ollut vapaalla. Ajoin auton talliin ja lopulta päädyin tilaamaan käytetyn laatikon, joka sekin paljastui risaksi. Siellä on ehkä 2 pykälää silmässä samaan aikaan, tai sitten jotain muuta. En ole vielä alkanut tapella firman kanssa asiasta, kun on vähän muutakin tekemistä.
Olin äsken tallilla purkamassa alkuperäistä lootaa, jos saisin edes sen kuntoon. Huomasin täyttöpropun kautta, että siellä oli ykkönen jäänyt jumiin. Ruuvarilla sain sen vapautettua, jonka jälkeen kokeilin kaavion läpi. Kaikki muu toimii paitsi kakkonen, se on kadonnut koko kaaviosta. Propun kautta näkee, että vaihde yrittää kytkeytyä, mutta jokin jää kantamaan siellä. Nyt tarttisi seuraavaksi sitten saada tuo laatikko osiin.
Virallinen kysymys tässä vaiheessa kuuluukin, kuinka hitolla nuo puoliskot lähtee toisistaan irti? Kaikki irti lähtevä on irrotettu, mutta takakoppa nousee vain 2 milliä eikä suostu tulemaan pois. Kardaanin akseli on tulossa takakopan mukana, kun taas kytkin- ja väliakseli haluaisivat olla kellossa paikallaan. Onko tuohon olemassa joku näppärä jippo, jolla puoliskot saa erilleen?
Suuret kiitokset jo näin etukäteen!

-Ansgar
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Tämä on jokin ammattisalaisuus, tai kukaan ei ole purkanut tuota lootaa toistaiseksi. Siitä on 20 vuotta viimeisestä lootan purusta ja takakappaleen irroituksessa oli aina jotain niksejä.
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Oletko WIS:stä tai EPC:stä katsonut kuvia?
joitakin videoita löytyy Youtubesta esim.
https://www.youtube.com/watch?v=reV9EPG1iBY
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Ansgar
Viestit: 2
Liittynyt: 24.2.2016 7:33

Viesti Kirjoittaja Ansgar »

Kiitos vastauksista!

Siltä vähän vaikuttaa, että kyseessä on valtionsalaisuuksiin rinnastettava homma! Tuota videota en ollut nähnyt, vaikuttaa ainakin ulkoisesti olevan aika samannäköinen oman lootan kanssa. Video herätti lähinnä vaan lisää kysymyksiä, mutta näkipähän ainakin kopan sisäpuolelle mitä siellä on vastassa.
Kohdassa 32 sek on takakoppa avoinna ja siellä on sisäpuolella jotkut pannat pitämässä laakeria vastaan! Tulee mieleen M.A. Nummisen laulu kookospähkinästä.
Ostin lisenssin EPC:hen, ja WIS:siinkin olisin ostanut, mutta kun vaatii ilmeisesti Y-tunnuksen tmv. Kysyin asiaa Mersun asiakaspalvelulta ja täytyy olla "VAT- numero", jotta saa ostettua WIS:n, ASRA:n tai TIPS:n. On nuo purkukuvatkin jo asiassa eteenpäin, mutta ohjetta ei sitten ole saatavilla.
Laitetaan kaksi kovaa vastakkain ja katotaan kumpi sitten lopulta ymmärtää väistää!
Kuvia ja ohjeistusta seurannee, jos saan projektin onnistumaan.

Niin, merkkiliikkeen mukaan alustanumerolla tai suoraankaan hakemalla ei laatikkoon ole saatavilla sisuskaluja muuta kuin vaihteensiirtohaarukkahässäkkä. Joten toiveissa olisi, että kotikonstein saisi tuon heräteltyä taas henkiin... Saas nähdä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ansgar kirjoitti:Ostin lisenssin EPC:hen, ja WIS:siinkin olisin ostanut, mutta kun vaatii ilmeisesti Y-tunnuksen tmv. Kysyin asiaa Mersun asiakaspalvelulta ja täytyy olla "VAT- numero", jotta saa ostettua WIS:n, ASRA:n tai TIPS:n.
M-B-klubin jäsenenä saapi tunnukset noihin (ainakin EPC:tä ja WIS:iä oon käyttäny).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kyseisestä laatikosta mitään tiedä mutt monasti vaihteistoa purkasessa pitäs sen olla vapaalla tai joku tietty vaihde päällä, ainakin etuvetosissa näin ja takapotku opelin loota purku helposti kun eka sai siirtäjät oikeelle kohalle
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”