Pontuksen W123 230E
Pontuksen W123 230E
No niin, nyt löytyi vihdoinkin auto mitä olen etsinyt jo kohta 6 kk
Eli tuli tuolta Pohjois-Pohjanmaalta haettua MB 230 E W123 vm 1982.
Auto on Saksan tuontia, tuotu maahan joskus 90-luvun loppupuolella. Varusteita on mm: Kattoluukku, Vakionopeudensäädin, Ohjaustehostin, Sähkökäyttöinen antenni,Vetokoukku, Automaattilaatikko, Käynnistyksenesto.
Kaikkea pientä hommaa ja tekemistä löytyy ensimmäisenä asiana on uudet talvirenkaat ja Öljynvaihdot Moottoriin sekä automaattivaihteistoon sekä Jarruremontti ainakin takajarruihin sekä Seisontajarruun.
Auto tulee olemaan ihan normaalissa käyttöajossa, joten tulen päivittelemään tätä topiccia säännöllisesti.
Kuvia autosta: http://s547.photobucket.com/user/P_ontu ... t=3&page=1
Eli tuli tuolta Pohjois-Pohjanmaalta haettua MB 230 E W123 vm 1982.
Auto on Saksan tuontia, tuotu maahan joskus 90-luvun loppupuolella. Varusteita on mm: Kattoluukku, Vakionopeudensäädin, Ohjaustehostin, Sähkökäyttöinen antenni,Vetokoukku, Automaattilaatikko, Käynnistyksenesto.
Kaikkea pientä hommaa ja tekemistä löytyy ensimmäisenä asiana on uudet talvirenkaat ja Öljynvaihdot Moottoriin sekä automaattivaihteistoon sekä Jarruremontti ainakin takajarruihin sekä Seisontajarruun.
Auto tulee olemaan ihan normaalissa käyttöajossa, joten tulen päivittelemään tätä topiccia säännöllisesti.
Kuvia autosta: http://s547.photobucket.com/user/P_ontu ... t=3&page=1
Tänään tehtiin autoon huolto ja samalla vaihdettiin öljyt laatikkoon sekä moottoriin, myöskin Kardaanin keskimmäinen tukikumi vaihdettiin.
Auto sai myöskin uudet talvirenkaat Barokki vanteille (BBS vanteet ovat myynnissä Yhteys yv:llä)
Vielä täytyy tehdä muutamia korjauksia autoon kun edelllisen omistajan korjaukset ei oikein olleet onnistuneita, mm autossa ei ollut enää toimivia etujarruja..
Leimallekkin pitää tuo Kosla vielä viedä.
Auto sai myöskin uudet talvirenkaat Barokki vanteille (BBS vanteet ovat myynnissä Yhteys yv:llä)
Vielä täytyy tehdä muutamia korjauksia autoon kun edelllisen omistajan korjaukset ei oikein olleet onnistuneita, mm autossa ei ollut enää toimivia etujarruja..
Leimallekkin pitää tuo Kosla vielä viedä.
- prehistorik
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1875
- Liittynyt: 19.10.2010 11:12
- Paikkakunta: Nuija maalta
Päivitettääs tätäkin topiccia, Leima tuli joulukuussa, sitä ennen tehtiin hiukan peltitöitä (ylläri ) samalla sai helmat massattua.
Viime aikoina on vaan ajeltu ja vaihdettu Etujarru satula oikealle eteen sekä Alapallonivel oikealle eteen.
Seuraava etappi on mittariston korjaus sekä Oudon kolinan paikannus, ääni kuuluu aina kun käännän rattia oikealle ja tuntuu siltä että se tulee takaakseliston suunnalta
Onko ehdotuksia mikä siellä saattais olla rikki
Viime aikoina on vaan ajeltu ja vaihdettu Etujarru satula oikealle eteen sekä Alapallonivel oikealle eteen.
Seuraava etappi on mittariston korjaus sekä Oudon kolinan paikannus, ääni kuuluu aina kun käännän rattia oikealle ja tuntuu siltä että se tulee takaakseliston suunnalta
Onko ehdotuksia mikä siellä saattais olla rikki
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Minulla oli samantapaiset oireet eräässä 123:ssa, siis mainitunlaista kolinaa.
Koskaan vika ei varmuudella selvinnyt, mutta olen melko varma että vetoakselista ääni tuli - kokeilin pyöritellä nosturilla ollessa mutta ei kerrassaan mitään ääntä.
Yksi mahdollisuus tietysti liian pitkät pyöränpultit ja ottaa seisontajarrun jousiin ? Mutta sitä ääntä ei niinkään kolinaksi voine kuvailla
Vähillä remonteilla olet selvinnyt kyllä.
Löytyisi parikin mittaristoa joita joskus kauppailinkin ... mutta mikäs vikana siinä ?
Koskaan vika ei varmuudella selvinnyt, mutta olen melko varma että vetoakselista ääni tuli - kokeilin pyöritellä nosturilla ollessa mutta ei kerrassaan mitään ääntä.
Yksi mahdollisuus tietysti liian pitkät pyöränpultit ja ottaa seisontajarrun jousiin ? Mutta sitä ääntä ei niinkään kolinaksi voine kuvailla
Vähillä remonteilla olet selvinnyt kyllä.
Löytyisi parikin mittaristoa joita joskus kauppailinkin ... mutta mikäs vikana siinä ?
wiimax.fi
No joo aina tuossa on ollut jotain pientä vikaa, mutta ajonautinto korvaa kaikki viat
Mittaristossa ei toimi mittarin valot, eivätkä myöskään ajovalojen merkkiääni ei toimi ( jos valot jää päälle niin ääni tulee silloin kun avaa kuskin oven)
Himmennin pitää kolvata ja bensa, lämpö, öljynpaine ja economy mittarin yksikkö menee uusiksi myöskin matka ja trippimittari menee uusiksi, trippimittari ei toimi.
Osat olen hommannut Viialan Mersupurkaamosta
Tuota kolinaa yritän selvitellä seuraavaksi vaihdan peräöljyt ja tarkistan vetonivelet, ainakaan katsastuksessa eivät löytäneet mitään väljää tai vuotoja mistään
Mittaristossa ei toimi mittarin valot, eivätkä myöskään ajovalojen merkkiääni ei toimi ( jos valot jää päälle niin ääni tulee silloin kun avaa kuskin oven)
Himmennin pitää kolvata ja bensa, lämpö, öljynpaine ja economy mittarin yksikkö menee uusiksi myöskin matka ja trippimittari menee uusiksi, trippimittari ei toimi.
Osat olen hommannut Viialan Mersupurkaamosta
Tuota kolinaa yritän selvitellä seuraavaksi vaihdan peräöljyt ja tarkistan vetonivelet, ainakaan katsastuksessa eivät löytäneet mitään väljää tai vuotoja mistään
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Uusia kuvia autosta : http://s547.photobucket.com/user/P_ontu ... t=3&page=1
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Joo tätä autoa ei tuunata!
Etupenkeistä otin viime keväänä penkinsuojat pois, ulinaa kuuluu vieläkin perästä.
Vetareita on tutkittu mutta todettu ehjäksi, pitää öljytä ne kunhan ehdin on ollut koko ajan niin helvetillnen kiire töissä. Kardaanin viimeinen kumilaakeri menee vaihtoon, siellä on joku tarvike mallin kumi, kaverilta hajosi samanlainen tarvike kumi pystäristä viime kesänä olin kyydissä kun se tapahtui, joten orginaali osa tilalle
Polttoainesuuttimet tuli vaihdettua, mutta välillä on edelleen käyntihäiriöitä, erityisesti kylmänä tyhjäkäynti heijaa.
Ensi syksynä pitää hommata tälle tallipaikka, alkaa näkyä tämä 2 vuoden käyttöauto jakso, alkuperäinen massa alkaa hajota muutama mätäkohta näkyvillä , auto kuitenkin meni läpi leimasta Joulukuussa.
Etupenkeistä otin viime keväänä penkinsuojat pois, ulinaa kuuluu vieläkin perästä.
Vetareita on tutkittu mutta todettu ehjäksi, pitää öljytä ne kunhan ehdin on ollut koko ajan niin helvetillnen kiire töissä. Kardaanin viimeinen kumilaakeri menee vaihtoon, siellä on joku tarvike mallin kumi, kaverilta hajosi samanlainen tarvike kumi pystäristä viime kesänä olin kyydissä kun se tapahtui, joten orginaali osa tilalle
Polttoainesuuttimet tuli vaihdettua, mutta välillä on edelleen käyntihäiriöitä, erityisesti kylmänä tyhjäkäynti heijaa.
Ensi syksynä pitää hommata tälle tallipaikka, alkaa näkyä tämä 2 vuoden käyttöauto jakso, alkuperäinen massa alkaa hajota muutama mätäkohta näkyvillä , auto kuitenkin meni läpi leimasta Joulukuussa.
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Exän Tenavan nivelet on nyt pyöriny kolajamatta kohta viis vuotta öljyämisen jälkeen. Oli kyllä aika jäätävän kuuloinen pauke sitä ennen. Ei koko ajan, vaan ajoittain ja justiinsa jossain käännöksissä tms, kun paino siirtyy ja nivelen kulma sopivasti muuttuu.Pontus kirjoitti:Mitä öljyä olet yleensä laittanut tuonne niveliinMika.T kirjoitti:Mulla on 123sta ja 126sta korjaantunut vetoakselien kolinat ja tärinät kun olen painanut lääkeruiskulla n.20-30ml öljyä/nivel.
Pistä ihan peräöljyä. Apteekista iso ruisku ja siihen paksuhko neula. Sano että kinkunsuolaukseen, niin tulee sopivaa kokoa eikä heti uskota edes suurkuluttaja-narkkariksi. Tuikkaa läheltä vetoakselipuikkoa niin ei se roiski ulos. Präkleenillä jos vielä puhistaa hyvästi ja pistää tipan hetipitiliimaa reikään niin varmasti on visu. (Loctite 480 ois paras äkkiliisteri kumille jos jostain saat, mutta kallis parin tipan tähen ostaa. Olisko ollu kolmisen kymppiä alv. 0 pienin pipetti.)
Laita samalla pari tippaa öljyä ja vasukkaa siihen vetaripuikon ja kumin saumoille, jos edes vähän uisi sinne väliin, ei ruostu niin herkästi akseli poikki. Kopase myöskin perän honotin, jotta hattu pyörii, kun auton alla kerran käyt.
Katkeilut tosin on vissiin uudempien ongelmia, mutta ei vara venettä upota.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
"Tuunailut" voipi tosiaan jättää nuin nätin yksilön kohdalla, mutta "tune-uppina" voisi asentaa ohjelmoitavaa moottorimanagementtia, orkkislookin säilyttäen konehuoneessakin. Jollain olikin taannoin topikki täyssähköruutan pujottamisesta orkkis ränneihin ja kattiloihin...
Alkaa K-jettien aika olla ohi, kun ei oikein osiakaan enää saa ja kaikki vehkeet alkaa olla väsyneitä, kuluneita sekä kaikkineen rumahengen riivaamia.
Alkaa K-jettien aika olla ohi, kun ei oikein osiakaan enää saa ja kaikki vehkeet alkaa olla väsyneitä, kuluneita sekä kaikkineen rumahengen riivaamia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jatketaampa tarinointia pitkästä aikaa..
Kardaani kävi Kometilla kunnostuksessa johan hiljeni auto, mutta perä ulvoo edelleen. Näillä näkymin on koko perän vaihto edessä. on se sen verran huonossa kunnossa.
Nyt tarvittaisiikin tietoja niiltä jotka on tehneet noita ST virtyksiä
Käykö 3:46 perä tuohon 230E automaatiin kiinni
yleensä tuossa 230E mallissa on 3:58 perä.
tuo 3:46 on Manuaalivaihteisesta W123 230:stä kaasari mallista.
T: Pontus
Kardaani kävi Kometilla kunnostuksessa johan hiljeni auto, mutta perä ulvoo edelleen. Näillä näkymin on koko perän vaihto edessä. on se sen verran huonossa kunnossa.
Nyt tarvittaisiikin tietoja niiltä jotka on tehneet noita ST virtyksiä
Käykö 3:46 perä tuohon 230E automaatiin kiinni
yleensä tuossa 230E mallissa on 3:58 perä.
tuo 3:46 on Manuaalivaihteisesta W123 230:stä kaasari mallista.
T: Pontus
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
onnea remonttiin ei noin pieni ero vielä juuri mitään vaikuta kierroksiin ja automaatti tottuu paremmin välitys eroihin sanon että menee suoraan kun vaihdat vaan mutta käytä auton omissa vetareissa käytettyjä vetarin sisemmän nivelen (rikkoja)joka tulee akselin ympärille.niissä on leveys eroja autojen mukaan tehty.
Päivitelläämpä tätäkin välillä..
Nyt on ajettu noin yli 3tkm Kardaanirempan jälkeen ja kaikki on toiminut hyvin.
Olen ajanut nyt kaksi pitempää Maantie ajoreissua toisen Kotkaan ja toisen reissun tein Imatralle.
Kulutus on ollut kohtuullinen, viime reissulla noin viikko sitten oli suurin piirtein 8.7L/100 km.
Lupaa hyvää ajatellen että meinaan tehdä ensi kesänä reissun tällä autolla Norjan Nordkappiin
Ps. pitää muokata tuota allekirjoitusta
Nyt on ajettu noin yli 3tkm Kardaanirempan jälkeen ja kaikki on toiminut hyvin.
Olen ajanut nyt kaksi pitempää Maantie ajoreissua toisen Kotkaan ja toisen reissun tein Imatralle.
Kulutus on ollut kohtuullinen, viime reissulla noin viikko sitten oli suurin piirtein 8.7L/100 km.
Lupaa hyvää ajatellen että meinaan tehdä ensi kesänä reissun tällä autolla Norjan Nordkappiin
Ps. pitää muokata tuota allekirjoitusta
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Laitetaampa tännekin hiukan päivitystä.
Mersu on edelleen ympärivuotisessa ajossa, Käytin auto kaverin peltikorjaamossa. Yksi pieni paikka piti laittaa, joten siltä osi koppa on vielä erinomaisessa kunnossa. Samalla vaihdettiin etu sekä takaoviin uudet oventiivisteet. Tiivisteet tilasin www.mbclassics.de :stä.
Muuten olisko kenelläkään myynnissä ohjaustehostinta tai tehostimen hihnapyörää, on alkanut ääntää ikävästi nyt näillä talvikeleillä.
Mersu on edelleen ympärivuotisessa ajossa, Käytin auto kaverin peltikorjaamossa. Yksi pieni paikka piti laittaa, joten siltä osi koppa on vielä erinomaisessa kunnossa. Samalla vaihdettiin etu sekä takaoviin uudet oventiivisteet. Tiivisteet tilasin www.mbclassics.de :stä.
Muuten olisko kenelläkään myynnissä ohjaustehostinta tai tehostimen hihnapyörää, on alkanut ääntää ikävästi nyt näillä talvikeleillä.
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Tehostin ääntää kun käynnistät auton ensimmäisen kerran kylmänä tämä siis tapahtuu noin -10 - +4 asteen ulkolämpötiloissa, on itse asiassa alkanut ääntämään viskokytkimen vaihdon jälkeen josta on jo noin 1,5 vuotta aikaa..Kipsu kirjoitti:Moikka
Minulla on varastossa joku dieselmallin ohjaustehostin. Onkohan se sama kuin bensakoneessa? Missä tilanteessa se tehostin ääntelee? Jotkut hifistit ei käytä ATFää siinä vaan jotain febin hydrauliöljyä joka on kuulema hiljaisempi/parempi. Itse en ole niissä eroja huomannu.
Missä päin sulla on varasto Voisin tula joku päivä katsomaan mitä kaikkea muuta sulta löytyy..
On muutenkin ihan kiva jutella aina W123 harrastajien kanssa.
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Ei kuulosta hyvältä kun samassa lauseessa mainitaan 124..Mika.T kirjoitti:Tuossahan on m102 niin tehostimenpumppu löytynee helpoiten W201/W124:sta
Joo täytyy tarkistaa että onko noissa eroja, tuota moottoria on saanut jo vuodesta 1980. Oma mersu näyttää olevan ihan ensimmäisiä 3 .sarjan malleja. Joten tämä on hiukan väliin putoaja malli, ainakin moottorin osalta.
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)