Kyytimiehen 270cdi

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole egr termostaattia, saattaa olla että olisi asiasta muutamaan kertaan jo mainittukin tässä jos moinen löytyisi :wink:
wiimax.fi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Näin oletinkin, mutta ei satavarmaksi uskaltanu väittää.. :) pitää sinnitellä kesään ja pestä järjestelmä kunnolla, jos se jotain auttais.

Kaikkea muuta tuli ettei ihan hirveesti ehtinyt purkailla mutta pukki alatukivarren ulkopäässä:

Kuva

Äkkiseltään sanoisin et vakaajantangot taas vaihtoon. Suurin kysymys oikeastaan on että laittaako kutistesukkaa tuohon alle vai ettiikö suosiolla uuden vakaajan? Jossain aiemmin ollut puhetta et todennäkösesti syö noita koska tanko kulunut väljäksi. Uuden osto ei houkuttele mutta liekö käytettykään se paras vaihtoehto. En sano et huonoja kokemuksia mutta jos vasta kolmas käytetty olka-akseli kelvollinen niin laittaahan se miettimään.

Mitenkäs tuon etuylätukivarren välykset parhaiten sais kokeiltua? Rengas kiinni ja tönimään? Huomiselle jää alapallon vääntely, ei löytyny rengasrautaa tälle iltaa tuolta kaaoksesta :roll: Samaten satulan irrotus, käytän navan irti nyt kaikesta huolimatta.
juu-zo
Viestit: 379
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Itse olen ylätukivarren väljyydet saanut melko helpostikin kokeiltua ihan pyörillän olkavarresta nykimällä. Jos on kaveri apuna nykimässä että itse voi pitää kiinni yläpallosta niin helpottaa huomattavasti. Löytyy varmaan parempiakin keinoja.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

tuohon vakaajaan vois laittaa vulkanoituvaa teippiä, ei syö sen jälkeen enään nuita kumeksia, itselle laitoin kun vaihdoin uudet koiran luut eteen ja huomasin että aika rosoinen ja kuluneen näköinen toi ura vakaajassa, ja yli 2v menty eikä ole kumit kuluneet =)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Harkitsin kutistesukkaa, tottahan vulkanoituva teippi saman ajaa :D Tarttui mukaan tarvikeliikkeen hyllystä hyvälaatuinen TX50 konehylsy, josko tälläkertaa ei kolmee avainta tarvi särkeä. Vastahan kesällä noi tuli laitettua, febi vaihteeksi, onneks viime tilauksen jäljiltä vielä yhet lemföderit on hyllyssä varalla.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

sv22 kirjoitti:Harkitsin kutistesukkaa, tottahan vulkanoituva teippi saman ajaa :D Tarttui mukaan tarvikeliikkeen hyllystä hyvälaatuinen TX50 konehylsy, josko tälläkertaa ei kolmee avainta tarvi särkeä. Vastahan kesällä noi tuli laitettua, febi vaihteeksi, onneks viime tilauksen jäljiltä vielä yhet lemföderit on hyllyssä varalla.
se ei vaan tuo kutiste sukka kestä kulutusta ollenkaan :/ ja kylmässä vielä heikompi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eilisen puuhastelua

Kuva

Kuva

Kuva

Onni on laadukas hylsy ja iso pulttipyssy :D Etupään kanssa ei ihmetä ollut, mitä nyt kasatessa loppuun piti painattaa siten että 20mm lenkkiavain kumin päälle ja sitä vasten rengasraudalla vääntö et asettu kohilleen. Kuten näkyy, pikkusen oli puoles vuodes venähtäny kumi.

Mutta taas ja vaihteeksi se suurempi murhe. Vieläkin sitä kuskin takanurkkaa syyttänyt tärinän ja ravistuksen aiheuttajaksi, vielä viimepäivinä jatkuvasti pahentuvana. Oireena ollut myös ajoittainen nyppäily, yleensä vasemmalle alkanut vähän suoralla väännättämään, sen verran et pikkusen joutunut korjata. Kesto aina vajaan sekunnin ja enimmäkseen vasemmalle. Ja nurkka arvaten montuissa kolissut. Koiranluuta aiheuttajaksi epäillyt siitä huolimatta et ei ole kauaa kun tuonne nurkkaan sen vaihdoin. Eihän siinä vanhassakaan vikaa ollut. Samalla vaivalla kurkkasin ja kerrankin epäily osu oikeeseen.

Kuva

Mutteri takasin kireelle ja tippa kierrelukitetta vastaavan ehkäisyyn, homma selvä ja senkus vaan ajamaan.. Mutta ei, kolina loppu mut muuten meni huomattavasti huonompaan suuntaan, takanurkka ravistelee kahta kauheemmin. Mitään muuta väljää ei löytyny vaikka kuinka väänteli. Enää ei tuu mieleen mitään muuta vaihtoehtoa kuin itse vakaaja solmussa niin pahoin että kiinni olevat koiranluut saa huonompaan suuntaan. Jännä tosiaan et ravistelu siedettävämmällä tasolla kun pultti oli löysällä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihteeksi ihmettelyä, tunkkasin perän ilmaan ja koetin mittailla. Kaaresta vanteen keskelle molemmin puolin sama. Seuraavaksi vatupassi kouraan:

Kuva

Kuva

Kuva

Jostain syystä tuolla ränkkäävässä nurkassa selkeesti positiivinen camper, toisella puolen lähellä nollaa.

Maahan laskettuna:

Kuva

Kuva

Kuva

Toki vaan laskettu tunkilta ettei ehkä ihan varma tulos mutta merkittävä ero puolien välillä siitä huolimatta. Välyksiä ei taaskaan löytyny.

Mutta äkkiseltään kuskin nurkka jonne ajossa vaiva tuntuis paikantuvan käyttäytyy suht järkevästi, apparin nurkka taas menee oudosti. Ihme vehje :roll:
Tontsa81
Viestit: 46
Liittynyt: 27.1.2016 1:59

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Mystinen laitos, ei voi muuta sanoa...
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

olihan sulla tuossa mitattaessa rattais ilmat saman verta? kun näkyy kuvissa et kumin pinnassa on vatupassi. eikä mitään patteja rattaitten alla.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Paineet on samat eikä renkaissa ylimäärästä. Ajossa olevalla hyppyytyksellä olettais et melko selkee välys löytyis jostain päin. Jarrutellessa nyppii myös takapäätä. Pitäs kai seuraavaksi miettiä paikkojen vääntelyä paino renkailla, pakkohan tuolla joku on olla veellään. Mikähän mahtaa olla se ensimmäinen osa joka rajoittaa riipunnassa pyöriä?
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

sv22 kirjoitti:Paineet on samat eikä renkaissa ylimäärästä. Ajossa olevalla hyppyytyksellä olettais et melko selkee välys löytyis jostain päin. Jarrutellessa nyppii myös takapäätä. Pitäs kai seuraavaksi miettiä paikkojen vääntelyä paino renkailla, pakkohan tuolla joku on olla veellään. Mikähän mahtaa olla se ensimmäinen osa joka rajoittaa riipunnassa pyöriä?

riipunnassahan tulee minun mielestä vastaan ensimmäisenä iskari ja vakaaja jos toinen pyörä maassa, ja ylätukivarsikin taitaa alkaa tuleen aika hyvin vastaan jossain vaiheessa, ei kait siinä muita ole jotka alkaa rajoittaan vapaata riippumista.

onko nuo vaivat ollut koko ajan kun auton hommasit? vai tulleet jonkun osan vaihdon jälkeen?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaivat jatkuneet tavalla tai toisella nyt 2,5v ja käytännössä koko alusta uusittu. Oikeastaan mikään ei ole vaikuttanut mihinkään, välillä parempi ja välillä huonompi. Ainoa todella selkeä ollut takavakaajatankojen uusimisen seurauksena tullut vaivan pahentuminen joksikin aikaa. Sinänsä erikoista, ennen etukoiranluiden vaihtoa parin viikon aikana meni huonompaan siinä mielessä et montuissa paukutti pahemmin ja ajossa tosiaan teki äkillisiä vetoja. Ei osaa sanoa mikä se ratkaiseva oli, etutangot vaiko takakoiran luun kiristys mutta nyt kun sen kiri niin kyllähän nurkan pompottaminen paheni.

Pitäs joutaa rouvan foordi laittaa katsastuskuntoon ettei kovin paljoa aikaa ehtis uhrata tälle mutta kunhan kerkee niin pitäis takavakaaja irrotella kokonaan. Sinne suuntaan kaikki kuitenki viittaa vaikka pompottelu alkaa jo 20km/h vauhdita ja suht selkeesti kuskin puolelta takaa. Se tosin yks harvoja osia mitä ei ole käyty kunnolla läpi, mitä nyt korikumit vaihettu ja koiran luut useastikin. Äkkiseltään ei ymmärrä miten vakaaja tuon vois tehdä mutta se kuskin takakoiranluu nyt semmonen ainoo selkee vaikuttava asia.

Aattelin siis jossain kohin kokeilla vaan nostaa perän ilmaan ja kokeilla irrotella osia molemmin puolin, josko jotkut osat selkeästi sitten vaikuttais noihin kulmiin riipunnassa. Eihän niiden nyt noin pitäis olla.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Keräsin rohkeutta ja kävin ihan KL:n tiskiltä kysymäs uutta takavakaajaa, ihan nyt noin käytetyn hinta-arviota varten. Eipä tarvinnu kauempaa hakea, 72€ uus tanko, 122€ vakaaja, koiranluut, kumit ja kumien metallipidikkeet pultteineen :D Loppuviikosta odotettavissa paketti, jännityksellä vaihtoa odotellen. Tuossa tovi sitten peruuttelin rampeille jälleen kerran vääntelemään alustaa, vaikkei vakaata kokemusta toimivasta vakaajasta ole, niin mielestäni tuo antaa melkosen paljon periksi, koiranluun liitoskohasta kun vähän väänteli niin tasonsäädön tanko heilui semmoset 2 senttiä, luulis että pikkusen jäykempi kuuluis olla. Ja toisaalta, takakelkan lisäksi ainoa vaihtamaton osa takapäässä niin menkööt nyt sekin.

Vähän alkoi mietityttämään väykän kohtalo, firma pysyy samana mutta asemapaikka muuttuu, enää ei tule kilometrejä vuoteen kovin kummoisesti. Harkitsin jo vaihtavani bensa vehkeeseen mutta toisaalta tähän valitettavasti ehtinyt kiintyä. Vaihtoarvo tuskin näillä kilometreillä on juuri mitään, niin jatketaan nyt tämän kanssa eteenpäin. Vieläkin se miljoona tavoitteena, tulevalla tahdilla saattaa toki 30v mennä siihenkin..
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tilasitko paksumman vai ohuemman vakaajan? Vai onko farkussa aina ns avantgarde mallin vakaaja? :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

En tullut kysyneeksi tarkemmin olisiko niitä ollut eri vaihtoehtoja, hämmennyin niin pahoin kohtuullisesta hinnasta että sen kummmemmin miettimättä laitoin tilaukseen. Toisaalta, tuntuu nykyisellään olevan liikkeessä kuin liikkeessä hankalaa selvitellä noita eroja, ilman rekisterinumeroa kun ei oikein mitään löydetä. KL:ssä vielä jokseenkin menee kun aikansa vonkaa mut hankalaa on. Tarkoituksena oli selvitellä asiaa ennakkoon tarkemmin mutta sen nyt jäi. Just sopivasti puol tuntia töihin tulon jälkeen soittelivat et osat olis noudettavissa :roll: No, on tälle viikonlopulle kai muutakin tekemistä, ei tuu ens viikosta joutilas.

Hyvin nuo xenonit toiminu vaikka yli vuos sitten alkoi apparin puoleinen muuttaa sävyä enteillen pikaista tuntien täyteen tuloa, mutta ei ole edes värisävy pahempaan muuttunut. Kun ei suurempaa murhetta ole niin ajattelin nuo ei-ehkä-aidot-philipsit kokeeksi ruuvata kun himpun sävyero ottaa silmiin. Epäilen ettei käyttöikä pääse lähellekkään noita nykyisiä, mutta menkööt nyt kokeeksi. Tuleepahan testattua miten huonot kopiot on.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eka kerran xenonit vaihdoin, yllättävän kova urakka.

Niinku aikasemmin jo sanoin, liekö oikeat vai piraatit. Vasen irtiotettu, oikea en-tiedä-onko-aito-philips. Pakkauksenki printti vähä suttanen.

Kuva

Kuva

Melkoinen ero kuitenkin:

Kuva

Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei prkl, vakaaja vaihtu kaikkineen ja lopputulos vähä vielä pahempi :x Kuskin takanurkka kolahtaa nyt ulosjoustossa inan kovempaa ja tärinä selkeempi. Oli merkittävästi jäykempi kuitenki uus vakaaja, kokeilin sillee toinen pää maata vasten painattaen, menettäähän noikin jäykkyyttään ajan kanssa. Oletus siis et nyt takapää ku jämäkämpi niin välittyy paremmin koriin.

Vaihtoon meni semmoset 2-3h, rauhassa käsityökaluilla. Pulttipyssy ois kummasti nopeuttanu projektia. Ohjeet lankulle löyty netistä ja sehän täysin identtinen väykässä. Takana nyt vaihtamatta itse kelkka ja apparin olka-akseli sekä napa, vaiva kuitenki kuskin puolella. Kelkassa ei mitään erikoista näkyny ja rengasraudalla väännellenkin ihan ehyt. Ainoa erikoisuus mitä vastaan tuli oli kelkkaa takas ruuvatessa, kuskin puolella kumimainen nitinä ja olevinansa syvemmällä kuin apparin puolella. Apparin puolella sen ison prikan ja kelkan väliin jää kuitenki millin rako renkailla olles, apparin puolella prikka on kelkkaa vasten. Koitin vielä näin illan päätteeksi väännellä paikkoja läpi ja jotenki erilainen tuntuma kelkan etukumeissa. En vaan osaa sanoa miten mut semmonen pieni kuitenkin. Itse kumissa vika tuskin on, samaan aikaan vaihdettu molemmin puolin ja sinänsä ehyen oloiset. Tuskin korin päässäkään jenkaa kummempaa tuolla on?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitkän perjantain kuluksi kääntyi väykän keula kohti mänttää ja Pegan hallia, ajatuksena oli että kyllä me sieltä nyt se vika etitään. Arvaten vieläkään mitään ratkaisevaa löytynyt mutta kaikkea pientä kuitenkin.

Lähes vahingossa valon osuessa sopivaan kulmaan etupalkista löytyi repsahtanut sauma.

Kuva
Kuvaa tullu suoraan otettua, mutta tuosta kohden alasaumasta tirskahteli pikkusen vettä noin seitsemän sentin matkalta, sen verran et sopivassa valossa sattui näkymään. Tuohan jo edeltäen kahteen kertaan alustasuojattu, joten massaa on ihan reilusti piilottamassa ongelmaa.

Kuskin puolella oli myös pieneltä osaa vähän hapertunutta pintaa.

Kuva

Ei puhki mutta sen verran korroosiota että antoi periksi. Tähän liittyen pisti toinen asia silmiin. Jos nyt ei huomioida tuota vääntynytyä kohtaa ja verrataan toiseen puoleen:

Kuva
Apparin puolella merkittävästi leveämpi rako palkin alapeltin ja puslan korvakkeen välillä. Toisekseen apparin puolella puslan ja korvakkeen väliin ei sormet kunnolla mahtunut kun taas kuskin puolella mahtui helposti. Monestakaan millistä ei taida olla kyse mutta milleistä kuitenkin.

Sitten etummaiset puslat. Nehän viime kesänä uusittiin, lemföderin osat ja ihan kävin prässäyttämässä, ei siis ite paikoilleen nuijitut tällä kertaa.

Kuva

Kuva

5mm pituusero näkyvissä olevassa alumiiniholkissa. apparin puoleinen vaikutti sivuttais suunnassa löysemmältä kuin kuskinpuoli. Lisäksi sieltä alkuun väännellessä kuului pientä litinää joka loppui tovin heiluttelun jälkeen. Ulospäin ei puslasta vuotoa ollut.

Pienistä ongelmista kyse mutta nyt kun ongelmaa metsästetty se kohta kolme vuotta, niin alkaa pienetkin erot löytyä.

Varsinainen ongelma, se sitkeä tärinä tai ehkä oikeammin pomputtelu tietenkään muuttunut, taitaa kuitenkin paikallistua enemmäkin tuonne etupäähän. Aikansa pelkääjän paikalla oloa ja sieltä alkoi erottua tumps-tumps-tumps ääni joka vastaa pomputtelun taajuutta. Edellä ilmenneet tuskin ajossa pomputteluna voi oireilla, korkeintaan voimistavat.

Seuraavaksi suunnitelmissa siis etupalkin puhaltelu, sauman parsiminen ja tehdä vahvikerauta palkin pohjaan. Auto mahdu talliin eikä kelit nyt oikein edesauta ulkona harrastamista, otettava silti apparin etunurkka uudelleen tarkemman syynin kohteeksi.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt taitaa kaikki olla tehtynä ja kokeiltuna :roll:

Kävin pesettämäs etukelkasta massat pois, firmasta kommenttina et ikänä noin hyväkuntosta väykän pohjaa nähtykään, eli jotain positiivista sentäs. Kaikesta huolimati etupää rampeille ja kelkkaa vääntelemään. Ei sitte niin mitään, aikaisempi epäilty ongelma paljastui vain etupalkin alapeltin sauman nitkumiseksi ja koska se pisteillä kiinni, ihan ymmärrettävää et tekee niin, Pari pintaruoste länttiä siinä alapellissä mutta kaikki täysin kovaa, ei mitään selittävää. Alla konttiessa varuiksi vähän kaikkea kiristelin, apparin moottorityynyn alapultti löysä -> kiristys -> poikki -> kiroilua, tyyny irti, katkennu pultti pois ja takas kasaan 10.9 pultilla. Ilmeisesti pultti tärinässä parin vuoden aikana ottanu itteensä ja venyny sen verran et vähän irti. Ei vaikutusta. Jostain syystä tyhjäkäynnillä ravistelee sisälle liian paljon, konehuoneen puolelta kattoessa kone käy todella tasaseen ja nätisti. Pieni klappi ohjausrullassa mutta remmi ei kitise eikä pompi.

Ajossa edelleen vit****aa koko ajan, pahenemaan päin tuntuu olevan. Sen verran tapahtunu muutosta et nyt vetää oikeelle hissukseen kun ratista irrottaa mutta jarruttaminen ei enää vetele rattia miten sattuu.

Käytännössä ainoa mitä ei ole vielä syynätty täysin läpi on ite vaihdelaatikko. Vieläkään ilman kardaania vetämistä ei ole kokeiltu mutta käytännön tasolla hankala järjestää sellainen kokeilu, sillähän selviäis onko kardaani/laatikko ongelma. Pitäis lähiaikoina kokeilla vielä kertaalleen nostaa perä tukivarsista pukeille ja lyödä vaihdepäällä käyntiin, kuunnella ja kokeilla laatikko siinä. Tähän mennessä kardaanissa ei tuolla kokeilulla ole näkynyt minkään asteista heittoa joten siihen en jaksa uskoa. Pomputus alkaa jo niin pienistä nopeuksista että kardaanin luulisi olevan kunnolla kierossa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jotain taas tapahtunut. Etupäätä syynätessä totesin apukuskin puolelta moottorin tyynyn olevan löysällä -> varovainen kiristys -> pultti poikki :roll: No eiku tyyny irti, pultin pätkä pois ja 10.9 pultti tilalle. Sitten meni todella paljo huonompaan suuntaan. Tyhjäkäynti hakkas rattiin tolkuttomasti, ajossa potki persuuksille ja sitä rataa.

Väykkä pukeille ja voimansiirron kimppuun. WIS tarjos ohjeet kardaanin kulmien mittaukseen, mutta samalla ajatuksella lähdin eli kaikki pultit löysälle, moottorin kumeista alkaen. Tovi moottori/laatikko paketin rynkyttämistä ja kas, puol senttii sivussa vaihteiston kannake tukirautaan nähden. Tuli todettua et tukiraudan asentoa ei voi muuttaa eikä laatikon kumin säätövara riitä sivusuunnas. Pikkusen vingulla reikiä leveemmäksi ja arvaten kardaanin laakerin kannake muutti asentoaan sentin verran. Ei se vieläkään hyvä oo, edelleen pomputtaa takapäästä, mutta parempi kuitenkin. Tuossa taannoin otin yhden prikan pois perän ja kelkan välistä, seuraavaksi ku kerkee olis se kokeiltava uusiksi. Kyllähän niihin kulmiin ohjearvot löytyi mut milläpä ne mittaa..?

Kesäpyörätkin tuli ruuvattua alle, siinä huomasin että apparin takarengas pyörii nihkeämmin kuskin puoleiseen verrattuna. Ei kuulostaisi jarrun laahaamiselta, jotenkin vaan tahmeampi pyörimään. Vetari?

Ja näistä iänikuisista etupyörän laakereista, kuskin puoli ku kolisi niin kokeilin uutta lähestymistapaa. Levy pulteilla kireelle napaa vasten, satula pois, kiristelin laakeria sen verran ettei alkanut liike vastustaa ja heittokellolla kokeilin navasta, jarrulevystä heilutellen. Lopputulema 0.15mm, pyörii hyvin ja loppu kolinat. Siihen verrattuna apparin puoli on väljänä joten joku päivä sille sama projekti luvassa.

Ylitöiksi menneen yövuoron jäljiltä tuli huoltokin tehtyä, öljyt ja öljyn-, ilman- ja naftasuodatin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Toviin taas jaksanu keskittyä tähänkään, työmatka tällähetkellä noin 2km niin ei oo ehtiny alkaa liikoja ärsyttämään. Käväsin pohjanmaalla viikonloppureissus, piti pakoputkeen vihdoin tehä kunnon holkki ja samalla syynätä muutenkin. Vanha kardaani, takapätkä, on siellä tallessa joten kokeilin pudottaa kardaanin alas ja kokeilla väännellä ristikkoa.

Vanhassa kardaanissa ristikko liikkuu molempiin suuntiin pehmeästi, ei pykälää muttei ole myöskään veltto. Pitkittäisvälystä on sen verran että tuntui. Alla olevassa kardaanissa taas ei välyksiä mutta ristikko melkoisen jäykkä, molempiin suuntiin joutuu käyttämään selkeesti voimaa, ei liiku yhellä sormella, toinen suunta vielä tihkaisi selvästi enemmän. Mitään pykälää ei tuntunut, tasaseen jäykkä. Ei ole ristinivelistä kokemusta niin että osaisin sanoa mut olettaisin et melko kevyesti ja pehmeästi pitäisi liikkua. Oliskohan sittenkin tuossa kardaanissa se ongelma?

Mittailin etupätkät, manuaalissa 5cm pidempi kuin automaatissa. Ko-metin suuntaan tuo sitten lähtee, en paikalliseen viitsi toista kertaa viedä. Saakohan ne siellä jatkettua etupätkää, ei viittis autoa telakalla pitää sitä aikaa ja tuntuu olevan mahdoton homma löytää 270 etupätkää.

Täytyis lähipäivinä käydä jostain päästölappu otattamassa, on taas katsastusaika. Etupäässä jotain jännää, hakee vieläki oikeelle kun ratista päästää irti mut tuntuu olevan vaihtelua. Välyksiä ei löydy mistään, liekö ajan kanssa auraus vähän muuttunut, silminnähden näyttäs ehkä aavistuksen harittavan. Tarkotus ois käyttää konttorilla ennen suuntausta, jos vaikka jotain väljää löytyiskin. Tekeekö mikään firma tässä keski-suomen alueella pelkkien aurausten säätöä? Järjestään ku kysynyt tarjotaan 4-p suuntausta ja hinta sen mukainen.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

jos sulla vakio kuntoinen väyrynen niin en lähtis jatkaan mitään kartaanin sijalta, ettet nyt vaan olis liian herkkä havaihteen eroosiot?

ristikon pitää minun mielestä ollakkin pehmee kun pykälää tulee niin rasvaa tahi vaihtaa kumpi auttanee, jos tulee pykälää ristikkoon ei välttis tunnu sekään ajossa vasta kun sitten kun jumittelee kunnolla
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

en viihtinyt enään muokata omaa kyssäriä =) sori sotkemisesta, mutta onko sulla ratti suorassa? rattaisiin nähen?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pihatyöt taas vieny aikaa harrasteilta..

Ratti on suorassa renkaisiin nähden, konttorilla kävin näyttämässä ja kehotin erityisen huolella käymään joka paikan läpi eikä mitään välystä mistään. Ilmeisesti etuvakaajan holkittaminen ja teippailu lopettu koiranluiden syömisen. Ahistaa vaan tuo suuntaus, pitäs askarrella huonekaluputkesta se aurauksensäätö vehes ku nuppineula/mittanauha ei sorapihalla oikein hyvä ole.

Sain aikaseksi soitella ko-metille, lähteepi kardaani jossain kohin kesää siihen suuntaan kunhan löytää sopivan välin jättää auto telakalle. Kohtuullinen hinta, 180-200€ ristikon vaihto ja tasapainotus, lupasivat kokeilla boorin välyksellekin jotain keksiä.

Tulevat talvivanteen sai eilen epoksia pintaan, yllätyin miten mukavasti ruiskulla leviää. Vanteet itessään samanlaiset kuin nykysetkin talvivanteet, aattelin grafiitinharmaaksi vetäistä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Välillä väykkäkin saa huomiota. Maanantaina lähti kardaani ko-metille, odottelin tälle aamulle mutta taitaa ens viikkoon mennä saapuminen. Ei kiireitä, tiistaina isyysvapaiden jälkeen töihin et jäähän siinä maanantai (toivottavasti..) aikaa kasata.

Kun kerran telakalle joutui, otin puskurin työn alle. Ei ehkä se tyylikkäin korjaus: alulattoja popniiteillä tukemaan murtumakohtia ja lasikuitua, mut tuli riittävän tukeva. Viimeyö meni karhentaessa pintaa, tänään tartunta ja hiontaväri aamupäivästä ja nyt sain hiontavärin mataksi. Huomiselle sitten pintaväri ja riittävä määrä lakkakerroksia, sunnuntaina toivottavasti saa kasattua. Vaihdoin joku tovi sitten SP-lakkaan, kuivuu kotitalliolosuhteissa kiitettävän nopeasti eli ei pitäisi nyt sen puoleen tulla ongelmia. Vielä ku keksis äänieristetyn kopin kompuralle, talli suoraan makkarin alapuolella nii ei hämärähommia voi tehdä.. :D

Murheeksi tuli vaan webasto. Sehän viime talvena heittäytyi toimimattomaksi, edellisen elvyttelyn jäljiltä sen kaks vuotta pelas. Aattelin korvaajaa etsiä, vaikka vika saattaa olla yhtä pieni kuin viimeksikin. Toisaalta ei jaksaisi vuoden päästä ottaa uudestaan irti ja ihmetellä. Koitin ebaystä katella, ~400€ pintaan on thermotopit, pelkkä webasto ilman asennustarvikkeita. Mutta mahtaako missään olla firmaa joka korjailis ja myis huollettuja, et sais edullisesti kunnostetun vanhaa webaa vastaan? Todennäköisesti poltinosassa tuossa ongelmaa, viimeks lähti pelaamaan kun paikat puhdisti kunnolla. Mitä varaosia kattelin niin palopesä ja puhallin yhteensä maksaa jo uuden webaston verran. Pa-pumppukin ottanu 16v aikana korroosiota pintaan, ehkä senkin joutais vaihtaa.

Ja eipä tullutkaan sitte grafiitin harmaita talvivanteita väykkään :roll: Hienosti onnistu maalaus, vähän liiankin hyvin. Kaveri siirtyi (ihan vähän ylipuhuttuna) tähdellisiin, osti S202 jossa samanlaiset talvivanteet kuin väykässä. Kesäkumeilla jotkut 15" oz miljoonapuolaiset. Tyrkytin hopeisia sille kesävanteiksi kun jäisivät yli, mut osti sitten ne harmaat kun irtoinaisina vielä oli. Tälle syksylle ei enää jaksa mut jos ens keväänä miettis asian uusiksi.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eilen korjattu kardaani tuli ruuvattua kiinni. Eihän se edelleenkään ratkaissut murhetta, melkein pahensi :evil: Täytyy ylihuomenna vapailla ajella pukeille ja koittaa linjata voimansiirto jälleen kerran, josko se sitten asettuis. En ehtiny asialle mitään eilen tehdä, vaikka silmämääräisesti vaakalinja heitti. WISin ohjeiden perusteella se nivelen kulma tosiaan tulis pystylinjalla.

Taas meni xenon vaihtoon, ei siis piraattiphilipsit olekkaan laadukkaita :shock: Kun jostain hyllytavarana löytäis, philipsin longer life d2r polttimot kuulostais lupaavilta, 7v takuulla eli ei pitäis joutua muutamaan vuoteen polttimoista maksamaan. Huomatkaa ettei tarkotus olis vielä ainakaan 7 vuoteen lähteä ostohousut jalassa itselle kulkinetta etsimään. Paitti tietty harrastepelejä.

Puskuriin en oo sitte vähääkään tyytyväinen, leikittelen ajatuksella et ens kesänä puran väykän paloiksi ja suihkin pintaan 737 sävyn. Vai mikä väykynvalkoinen sit olis. Kuvia tämä nyt ei suostu lähettämään, hyvä toisaalta niin ettei tarvi hävetä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Taas konttailin väykän alla, moottorin, laatikon ja kannatinlaakerin pultit irti, kone käynttiin vaihde päällä ja uusiksi kaikki kiinni. Saa nähdä oliko mitään vaikutusta. Takapuolen kohalla se tuntuis kuitenkin ravistavan eli joku kulma pielessä ristikon/laakerin tienoilla. Täytyy digitaalinen kulmamittari hankkia ja tehä WISin ohjeilla..

No, innostuin jostain päähänpistosta hakemaan tällaisen:

Kuva

Ilmesesti kaikki on tehnyt niin että letkujen päistä aluholkit pois ja sitten putkenpätkää kiinni. Onko siihen joku peruste? Laskeskelin ja mittailin, 90 asteen silikoni supiste 2,25" -> 2,75" ja kiristys holkin päälle? Länsinaapurista semmonen ku do88 firma niitä myy 24€ kappalehintaan. Vähemmän liitoksia siinä tulis.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No oisko nyt :shock:

Kauankos tässä nyt mennyt, kolme vuotta? Ensimmäiseltä sivulta voi hahmottaa miten palkon osaa uusittu, useita mersuihin erikoistunutta korjaamoa kierretty moneen otteeseen, lukematon määrä tunteja vietetty auton alla, itkua ja epätoivoa ja sitä rataa. Nyt sitten tais suurin syy vihdoin löytyä, ja on sitte muuten tyhmin asia joka nyt vaan ei millään vaan sattunu tuleen mieleen..

Voimansiirtovaivana tuota kuitenki pitänyt, kardaani tuli tosiaan toistamiseen teetätettyä uusiksi, tälläkertaa kometilla, mutta hyvä ettei pahentunu ravistelu. Ja toisena se et jarruttaessa alkoi rynkyttämään muttei jarruvaivaltakaan tuntunut. Tuossa sitten jälleen härmän reissulla montulle ihmettelemään ajatuksella et motti-loota-kardaani-perä linjalla jotain täytyy olla irti tai löysällä. Äkkiseltään mikään ei heilunu vaikka kuinka väänteli mut sitten 13mm lenkki käteen ja alko löytyä. Molemmin puolin moottorin kumit kyl tukevasti mutta moottorin korvakkeiden pultit, joka ikinen, löysällä :shock: Tuli tehtyä huolimattomasti, vanhat vaan pois ja uudet pultit tilalle, ajatuksella et kun ne kolme vuotta päässy hakkaamaan on syytä uusia. Koeajolenkillä oli just mitä väykän pitääkin, eikä rattikaan enää värissy tyhjäkäynnillä. Koeajon jälkeen kyl valitettavasti palattiin siihen mistä lähdettiin joten tässä kun ehtii täytyy tehä uusiksi, tälläkertaa putsata kierteet ja kiriä ihan ohjemomenttiin. Oletus on ettei uudet pultit kiristyny kunnolla likaisiin kierteisiin. Suurella jännityksellä odottelen onko tää nyt sit oikeasti tässä.

Sattui tälle aamulle jännittävä hetki töihin lähtiessä, rampista kiihdyttäessä kuulu etupäästä poks ja voimat katos. Ahtoputkihan sieltä ittensä ampu irti. Mittailun vuoksi ollut kyl irti viikko sit mutta klipsi kuitenkin tuli laitettua kunnolla ja putki oli pohjassa asentaessa. Sen suurempaa murhetta tämä ny ei aiheuta kun eilen saapui 2,25"-2,75" silikonimutkat ja isompi välijäähy jo odottelemassa. Veikkailen et oma jäähy jo jonninverran tukossa kun noin kävi.
Stein
Viestit: 65
Liittynyt: 04.12.2014 8:36

Viesti Kirjoittaja Stein »

Ja poljonko suunnilleen on rahaa kulunut kolmessa vuodessa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”