W204 lämmitysvastukset?

Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

W204 lämmitysvastukset?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onko kaikissa W204 nelosdieselien lämmityskanavissa sähkövastukset vakiona, vai pitääkö tuontiauton hakijan metsästää jotain mallia tai varustekoodia tuon meillä tarpeellisen varusteen saadakseen?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
luckenwalde
Viestit: 8
Liittynyt: 22.10.2010 9:31

Viesti Kirjoittaja luckenwalde »

Hain vuosi sitten saksasta -09 200 CDI:n. Auto ei ole ainakaan mikään erityinen pohjoiseen tarkoitettu malli, kun ei ole istuinlämmittimiä ja akkukin on pienehkö, mutta hyvin on ainakin lämmöt piisannut. Ei mitään ongelmia 30 asteen pakkasellakaan. Hyvin on akussakin virrat piisannut.
MLe75
Viestit: 5
Liittynyt: 01.11.2011 8:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MLe75 »

Miten tuo uusi S204/W204 nelosdiesel lämpiää tai pysyy lämpimänä talvikelillä. Lähinnä kiinnostaa se miten autossa tarkenee. Volvon kanssa olen tottunut eberin lisälämpöön ja nyt liisaria uusiessa Mersun uusi C malli on kilpasilla V70 Volvon kanssa.

Riittääkö vastukset kanavissa pitämään hytin lämpimänä?
karvine
Teräshermo
Viestit: 785
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Riittää kevyesti. Talvella kauluspaita päällä ei ilmastoinnissa pystynyt pitämään pitkällä matkalla kuin korkeintaan 20 astetta, muuten tuli liian kuuma. Eikä väliä oliko -5 vai -25, aina tarkeni liiankin hyvin.

Moottorin lämpöjä ei jaksanut kovalla pakkasella maantievauhdissa pitää yli 80:n, mutta sillä ei ollut vaikutusta sisätilojen lämpiämiseen.

Enemmän oli ongelmaa huurtumisessa. Takaikkunat huurtuvat jos takana joku istui. Mutta tämä taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika mersuissa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Vielä ei ole omaa kokemusta talvikäytöstä, mutta syksyn aikana tuntuu jo sangen viehättävältä ominaisuudelta tuo, että lämmintä ilmaa alkaa tulla lähes saman tien liikkeellelähdön jälkeen ennen kuin moottorin lämpömittari on hievahtanutkaan ala-asennostaan yhtään mihinkään.

Pienen kesämökin lämmitysteho sähkölämmityksellä ei tosin tule ilmaiseksi, vaan kulutusero näkyy jo näillä keleillä. Jännä homma, että sisätilanlämmitin säästää polttoainetta.

Vastukset eivät tietenkään tarjoa samaa palvelutasoa kuin Ardic (toimiessaan), mutta mieluisat autot näyttävät jäävän meille asumaan, joten menetelmä kuulostaa mukavan luotettavalta ja pitkäikäiseltä.

Ilmanoton rajoittamiseen jotkut suhtautuvat kunnia-asianaan kun "ToyNismoAudissa tarkenee ilman viimasuojaakin".

Totta kai tarkenee, mutta miksi tuhlata polttoainetta ja kiusata voimansiirtoa jäisillä öljyillä ensimmäiset 30 km kun ei ole pakko?

B-pilarista (ja C) puuttuvat ilmasuuttimet ovat talvikäytössä selvä puute.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
MLe75
Viestit: 5
Liittynyt: 01.11.2011 8:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MLe75 »

740 GLE kirjoitti:Vielä ei ole omaa kokemusta talvikäytöstä, mutta syksyn aikana tuntuu jo sangen viehättävältä ominaisuudelta tuo, että lämmintä ilmaa alkaa tulla lähes saman tien liikkeellelähdön jälkeen ennen kuin moottorin lämpömittari on hievahtanutkaan ala-asennostaan yhtään mihinkään.

Vastukset eivät tietenkään tarjoa samaa palvelutasoa kuin Ardic (toimiessaan), mutta mieluisat autot näyttävät jäävän meille asumaan, joten menetelmä kuulostaa mukavan luotettavalta ja pitkäikäiseltä.

B-pilarista (ja C) puuttuvat ilmasuuttimet ovat talvikäytössä selvä puute.
Kiitos nopeista vastauksista molemmille. Huomasin tosiaan koeajoautossa tuon ominaisuuden, että takalasi huurtui siltä puolelta, missä tytär istui kyydissä.

Tuossa Eberi/Webasto/Ardic systeemissä on tiety puolensa, mutta omilla ajoilla (lyhyttä työmatkaa) meinaa Eberi tukkeutua/nokeentua ja sitä saa sitten olla Wetterilla nuohouttamassa... Noissa uudemmissa isoissa Volvoissa sen toki saa pois automaatin perästä.

Saapa nähdä tuleeko eka Mersu taloon. :D
MLe75
Viestit: 5
Liittynyt: 01.11.2011 8:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MLe75 »

Oulussa pari astetta pakkasta aamulla ja Volvo Eberi ei lähtenyt tulille...
Kyllä muuten voi olla auto kylmä, mikäli tuo Eberi ei toimi. Puolen tunnin ajamisen jälkeen (taajamassa pyöritystä) oli lämmöt melkein normaalit.

Ei ku taas Wetterille soittamaan remonttia...
Wce
Viestit: 3
Liittynyt: 18.12.2011 19:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wce »

Tuli tuossa hommattua kuukausi takaperin c200 vm.07

Kuinkahan tuossa pysyy kovilla pakkasilla maantieajossa lämmöt onko lähelläkään 80 astetta ?

Piti eberi laittaa kunnei sitä ollut, toivon mukaan lähtee käyntiin kovilla pakkasilla kun pitää jonkin aikaa päällä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

07 vuosimallisen oletan olevan w203 koria. Korimallista riippumatta lämmöt pysyvät hyvin kunhan termostaatti on kunnossa.
Webasto on hyvä varuste koska se säästää moottoria ja poistaa skrapaamisen tarpeen :D
Wce
Viestit: 3
Liittynyt: 18.12.2011 19:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wce »

jolle kirjoitti:07 vuosimallisen oletan olevan w203 koria. Korimallista riippumatta lämmöt pysyvät hyvin kunhan termostaatti on kunnossa.
Webasto on hyvä varuste koska se säästää moottoria ja poistaa skrapaamisen tarpeen :D
No enpä tietenkään ymmärtäny laittaa, mutta w204 koppanen.

Noo saapi toivoa että lämmöt pysyy ylhäällä, jos ei niin eipä auta kuin pistää eberi päälle... Turhaa raiskata myllyä jos lämmöt ei pysy 80 asteen pintaan... poltinta päälle.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Wce kirjoitti:
jolle kirjoitti:07 vuosimallisen oletan olevan w203 koria. Korimallista riippumatta lämmöt pysyvät hyvin kunhan termostaatti on kunnossa.
Webasto on hyvä varuste koska se säästää moottoria ja poistaa skrapaamisen tarpeen :D
No enpä tietenkään ymmärtäny laittaa, mutta w204 koppanen.

Noo saapi toivoa että lämmöt pysyy ylhäällä, jos ei niin eipä auta kuin pistää eberi päälle... Turhaa raiskata myllyä jos lämmöt ei pysy 80 asteen pintaan... poltinta päälle.
Ei vaan jossei lämmöt pysy ylhäällä niin uutta termaria peliin. Justiinsa vaihdoin edellisviikolla termarin w204 koriseen meseen. Teki sitä ettei lämmöt enää noussut maantieajossa yli 80 mutta lämmintä tuli kuitenkin ihan kohtalaisesti. Uus termari veholta ja nyt lämmöt nousee hetkessä 90 viivalle ja pysyy siellä ja lämpee muuten entistäkin nopeammin :lol:

Ei eberin käytössä mitään vikaa sinäänsä ole mutta en ole itse vielä törmännyt yhteenkään cdi mersuun jossa olis pitänyt käyttää lisälämppäriä ajossa, nuo peruspaikat kuntoon niin lämpöä riittää omastakin takaa.
W204 korissa entistäkin tärkeämpää että lämmöt pysyy ylhäällä koska auto suihkuttaa ylimääräistä polttoainetta jotta lämmöt nousisivat äkkiä normaaksi, veikkaan että kulutuskin laskee kunnei tarvitse pitää tuota lämmitysmoodia koko ajan päällä esim. viallisen termarin takia.
Lisäksi liian alhaalla olevat lämmöt saattavat tehdä kiusaa hiukkaisuodattimen kanssa :?
4Matic
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2011 23:01
Paikkakunta: Kuopio

MB 250 CDI lämmöt

Viesti Kirjoittaja 4Matic »

Viime kevättalvella, kun moottoriin vaihdettiin termostaatti ensimmäisen kerran, jopa n. -20 asteen pakkasella moottori saavutti normaalin n. 90 astetta lämpötilan n. 24 km:n matkalla.

Kesälä alkoivat moottorin lämmöt oikkuilla (laski lämpimällä säällä normaaliajossa alle 80). Oletin, että vika on termostaatissa ja sovittiin, että vaihdetaan ennen talventuloa. Onko normaalia, nyt on moottorin termostaatti vaihdettu kaksi kertaa ja molempien vaihtojen jälkeen moottori lämpenee yhä huonommin.

Onko moottorin termostaatti mekaanisen termostaatin lisäksi sähköohjattu (huollon mukaan)? Kun termostaatti vaihdetaan silloin vaihdetaan koko kotelo, jossa on sähköinen ohjaus??, vai onko kotelossa moottorin lämpötila-anturi?

Kun ulkoilman lämpötila -20 normaalilämpötilan saavuttamiseen moottori tarvitsee nyt yli 60 km:n ajon vaikka keula on täysin tukossa. Moottorin lämpötila laskee tai nousee mennäänkö ylämäkeen vai alamäkeen, seisooko liikennevaloissa vai kiihdytetäänkö. Uskomattoman nopea reagointi.

MB C moottori on 250 CDI koppa W204 4Matic, autolla on nyt ajettu 77 000 km.
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Re: W204 lämmitysvastukset?

Viesti Kirjoittaja skibe »

740 GLE kirjoitti:Onko kaikissa W204 nelosdieselien lämmityskanavissa sähkövastukset vakiona, vai pitääkö tuontiauton hakijan metsästää jotain mallia tai varustekoodia tuon meillä tarpeellisen varusteen saadakseen?
Nii miten se on.. onko nuo vastukset kaikissa?
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: W204 lämmitysvastukset?

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

skibe kirjoitti:
740 GLE kirjoitti:Onko kaikissa W204 nelosdieselien lämmityskanavissa sähkövastukset vakiona, vai pitääkö tuontiauton hakijan metsästää jotain mallia tai varustekoodia tuon meillä tarpeellisen varusteen saadakseen?
Nii miten se on.. onko nuo vastukset kaikissa?
Ei ole. On vain CDI koneissa.

Jos meinaat sitä onko ne tuontiautossa niin en ainakaan ole yhtään CDI-mersua nähnyt missä nuo vastukset olisi optiokoodin takana.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Re: MB 250 CDI lämmöt

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

4Matic kirjoitti:Kesälä alkoivat moottorin lämmöt oikkuilla (laski lämpimällä säällä normaaliajossa alle 80).
En tiedä selkisikö tämä jo, mutta ainakin vanhemman moottoriversion kanssa termostaatin toiminta on vanhanaikaisen loogista ilman mitään erikoisuuksia.

Mittarin näyttäessä 80 astetta termostaatti on vielä tiukasti kiinni ja vesiletkun jäähdyttimen puoleinen pää tuntuu käteen ihan kylmältä.

Ainakin omassani mittari nousee määrätietoisesti kohti termostaatin säätöarvoa, johon se myös jää täsmällisesti ilman ylitystä ja värähtelyä.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
ctusaar
Viestit: 3
Liittynyt: 19.1.2016 22:04

Viesti Kirjoittaja ctusaar »

Missä nuo kanavien sähkövastukset sijaitsee? Taitaa olla omassa autossa rikki vastukset, kun ei puhalla kun vähän haleaa ilmaa vielä 5 km ajon jälkeen. Pitäiskö vastukset kytkeytyä automaattisesti päälle, riippumatta mitä nappuloita lämmityslaitteen ohjaimesta on valittuna?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

ctusaar kirjoitti:Missä nuo kanavien sähkövastukset sijaitsee? Taitaa olla omassa autossa rikki vastukset, kun ei puhalla kun vähän haleaa ilmaa vielä 5 km ajon jälkeen. Pitäiskö vastukset kytkeytyä automaattisesti päälle, riippumatta mitä nappuloita lämmityslaitteen ohjaimesta on valittuna?
Kaiketi 204:sta puhutaan, vastukset on lämmityslaitteen sisällä ja automaattisesti päällä "tarpeeksi kylmällä". Toiminnan huomaa lähinnä heti startissa, ei niinkään 5 km:n ajon jälkeen (jolloin moottorin pitäisi olla jo lämmin).

Joskus 211:n alkupäässä sähkövastukset kytkeytyi vielä pois ilmastoinnin kytkimestä.
ctusaar
Viestit: 3
Liittynyt: 19.1.2016 22:04

Viesti Kirjoittaja ctusaar »

Jep 204:sta kyse. Pitääpä kaivaa tuo vastus esille ja uusia.
star-man
Viestit: 15
Liittynyt: 23.6.2013 20:16

Viesti Kirjoittaja star-man »

Aika vähän löytyy tästä aiheesta tarinaa/ohjetta, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, vastuksen vaihtaminen vaatinee käytännössä koko kojelaudan purkamisen...?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

star-man kirjoitti:Aika vähän löytyy tästä aiheesta tarinaa/ohjetta, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, vastuksen vaihtaminen vaatinee käytännössä koko kojelaudan purkamisen...?
Tämän lisäksi aika paljon tulipellin etupuolta. WIS tietenkin täynnä ohjeita, ei oikeastaan ihme että youtube-videoita ei paljon näy.
anttiso
Viestit: 4
Liittynyt: 10.11.2015 9:23

Viesti Kirjoittaja anttiso »

Varmaan kannattaa käyttää testerissä ennen kuin alkaa tuollaiseen purkuun. Luulisi, että testerillä näkee vastusten toimivuuden?

Omassa W204 CDI faceliftissä lämmintä/kuumaa ilmaa tulee viimeistään minuutin jälkeen käynnistyksestä, varsinkin kun pyynnin laittaa sinne punaiselle.
ctusaar
Viestit: 3
Liittynyt: 19.1.2016 22:04

Viesti Kirjoittaja ctusaar »

Nyt on auto käytetty testerissä joka ilmoitti että vastus ei toimi.
supoman
Viestit: 49
Liittynyt: 31.1.2013 9:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja supoman »

Juu, vastuksen vaihtaminen kohtuu hankala homma, käytännössä auto on
rakennettu tuon kennon ympärille. Kerran purkanut ja kenno vaihdettu, tosin se viereinen ilmastoinnin kenno ja toista kertaa en hevin pura. Mullakin tällä hetkellä vastuskenno mykkänä. E:ssä kuulemma yleinen vika...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 lämmitys, ilmastointi”