Perän etukiinnityksestä..

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Perän etukiinnityksestä..

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Koetin vanhan perän käyttää paikoillaan diagnostisista syistä, huonoila öljyillä sun muuta. Ulvominen alkoi kyllästyttää niin ruuvailin toisen perän sitten takasin, nyt ihan fuschin öljyillä. Mutta jotain meni pieleen.. Kardaanin takasilaitto oli poikkeuksellisen työlästä, ei käsin saanu painatettua ja ajossa kardaani sit potki takapuoleen.

Käytin tänään kardaanin takapään ja perän pultit auki mutta nyt jäi ihmetyttämään tuo etukiinnikkeen rakenne.

Kuva


Ensinnäkään, ympyröityä osaa ei ole. Kumiset kruunut ja noi metalliset tutit kyllä. Ja toisekseen, onko olemassa joku ihan virallinen logiikka noihin alimpien prikkojen määrään? Perän uudellen vaihdon jälkeen niitä oli vain yks ja kardaani tuntui hakkaavan pohjaan. Tuolla kun nyt on kaksin kappalein, eri paksuisia, kardaani taas tuntu sujahtavan suht normaalin oloisesti keskitapin yli. Koeajolle vielä joutanut mutta kun kerran valmiiksi ylhäällä on, parempi kysyä.

Kuva

Onko tuohon joku oikea tapa olemassa miten perän etupään korkeus/linja määritellään vai tuuripelilläkö vaan?
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

en tiedä auttakoo tämä mitään, mutta itselläni ei ollut kuin vain holkki ja sen päällä yksi prikka, tai oli varmaan tuon räjäytyskuvan kaltainen paketti mutta ruostunu yhdeksi osaksi =) mutta vain yksi prikka tuli holkin ja apurungon väliin, ja 220cdi 98- sed, tehin perä remontin.

ja laaserillahan voit hiukan linjausta kahtella
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Linjaus sinänsä mietityttää, kuuluisko pystylinjassa olla luotisuora ja nivelelle kulma tehdään vaakalinjalla, näin siis asian käsittänyt.

Täytyy kokeilla vielä kannatinlaakeria linjailla, hieman parani nyt kun molemmat prikat päällekkäin.

Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oisko kardaani remontin tarpeessa? Saattaa ruveta mölisemään jos ristikon kulma muuttuu.

Vaan juu, varmasti tuo hakkaa jos on aksiaalikuormaa. (Keppi pitää tunkea väkisin sijaansa.) Syy siihen syytä selvittää. Liu'ussahan ei näissä pitäisi kiristysmutteria olla, ellei ole tehty korjauskardaania joskus lankun osista. Liukuuko liuku pooreillaan?

Näihen kardaaniakseleita on korjattu käyttämällä 124 koppasen osia, jotta saadaan liukuun kiristys. Kuiva kulunut poori aiheuttaa ravistusta ilman kiristysmutteria. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Toissakesänä ristikko uusittu, toivottavaa on ettei jo nyt mennyt. Olis pitäny käyttää siellä missä lankun kardaanista tekevät, jotenkin huono tuo ilman kiristystä oleva. Paras ois teettää uus irrallaan, mutta 270 manuaalin etupätkiä ei saa mistään. Tosiaan melko jännä se huono paikoilleen meno, pituussuunnas kyllä kardaani liikkui muttei tarpeeksi, lähes sentin jäi vajaaksi. Piti limpun reunaa ihan väännättää et tappi mahtui ohi. Eikai tuon kardaanista pitäis voida johtua, jos ei laakeri päässy liikkumaan tai laakeri pullahtanu pois kumista.

Käytin kannattimen auki ja kirin uusiksi, pikkusen se asento muuttui muttei juuri oireilu menny mihinkään. En viitinyt putkea ja lämpösuojia pudottaa ja tarkistaa laakeri/kannatinpakettia, ne noin puoli vuotta vanhat.

Pitää huomisin kokeilla ottaa toinen prikka pois ja kokeilla vaikuttaako mihinkään, muuttuuhan kardaanin kulma silläkin. Sen verran epämäärästä vapinaa että kardaaniin se tällä kertaa viittaisi. Pahimmillaan 60-70 tienoilla ja reipas kiihdytys hukkaa vaivan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kysästääs nyt täältäkin näkemystä: kardaania jos/kun ihan laserin kans jos koittais linjata, miten tuossa kulmat nyt pitäis olla? Perän ja laatikon laippojen ei saa olla tieten luotisuorassa linjassa mutta pysty vai vaakasuuntaanko sen kulman pitäis tulla? Laatikon korkeuteen ei kai voi vaikuttaa eikä perän sivuttaislinjaan. Tainnu tätä ennenkin kysellä, mutta kun ei muu auta niin pitänee tehä tuokin pitkän kaavan kautta
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

tärryttääkö se sulla siis vai ihan osuu ajaes johkin?, jos tärrää niin olisiko voinut käydä niin että jortaani ei ole tasapainos?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Varmaan sen 300-400 viestiä samaa ihmetelly, mut täristää takaa (etupenkkilinjan takapuolelta) niinkuin pyöris hyvin epäkeskosti joku. Silmämääräisesti näin ei ole mutta jo alle 20km/h vauhdeissa alkaa tuntumaan.

Toissakesänä kardaani pakettina tasapainotettu, mistäs sen tietää mut mahdollista sen heittokin. Pitäisi vaan se linjaus saada tehtyä oikein. Se laser olis hyvä ajatus mutta hyöty kyseenalainen jos ei tiedä mihin pitäis tähtäillä
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

sv22 kirjoitti:Varmaan sen 300-400 viestiä samaa ihmetelly, mut täristää takaa (etupenkkilinjan takapuolelta) niinkuin pyöris hyvin epäkeskosti joku. Silmämääräisesti näin ei ole mutta jo alle 20km/h vauhdeissa alkaa tuntumaan.

Toissakesänä kardaani pakettina tasapainotettu, mistäs sen tietää mut mahdollista sen heittokin. Pitäisi vaan se linjaus saada tehtyä oikein. Se laser olis hyvä ajatus mutta hyöty kyseenalainen jos ei tiedä mihin pitäis tähtäillä

mietin vain tuota et mikä sen linjauksen olisi muuttanut kun ethän ollut tehny muutakuin vaihtanut perän vain, käväsempä ottamassa tallista kuvan oman väyväyn perän etukiinnikkeestä jos se auttas yhtään, ja rätithän sulla on ehjänä tietenkin, ja niistäkin selkii aika napakasti jos linjaus persiillään, kun ovat holkitettuja niin vääntää kumia melko varmasti suuntaan jos toiseen jos olis ns kanituksessa, minä mistään tiedä mutta annampahan tarkastus kohtia ja mietintöjä heheh
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

älkäämme välittäkö paksusta rasvasta :oops:

perä on toki huollettu kesällä ja kaikki tefat vaihettu =) laiskana poikana vaan en jaksanu hinkata puhtaaksi paikkoja heh


toivottavasti kuvista olisi apua

http://aijaa.com/Imb1Pz
http://aijaa.com/pK3yYE
http://aijaa.com/34VRCa
http://aijaa.com/CtDdG0
http://aijaa.com/mwbYln
http://aijaa.com/GVAps7
http://aijaa.com/joTNsA

anteeksi linkki viidakosta, mut en vaan saa/osaa tänne laittaa kuvia.

eli tässäkin on vain tuo kolme lovinen rikka tuolla paikallaan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Näyttäis et siellä siis vain se paksumpi prikka. Kun aina mahdollista et jo joskus kauan sitten etukiinnike koottu väärin. Erikoisen näköinen vaan toi kiinnitys, meni hetki ennenku hahmotin.

Parempi kun en yritä selitää mut jos tästä tolkun sais:

Kuva

Tavoite kai ois tuolleen, laatikko - laakeri väli suora, ristikko tekee kulman ja ristikolta perään suoralinja. Mutta meneekö väykässä näin et perä alempana kuin laatikko, eli kuva sivulta katottuna vai tuleeko kulma vaakalinjalla?

Ja jokatapauksessa, tuo prikan paksuus vaikuttaa aika paljon, fiksummat osais laskee paljonko heittoa jos perän mitalla 3mm niin paljonko se sitten ristikolla asti jo on. Ei ehkä vielä takalimpussa selkeesti väännätä, mut lie jo toista senttiä tuolla matkalla.

Voi kardaanin laittelustakin saada vaikeeta :D
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

sv22 kirjoitti:Näyttäis et siellä siis vain se paksumpi prikka. Kun aina mahdollista et jo joskus kauan sitten etukiinnike koottu väärin. Erikoisen näköinen vaan toi kiinnitys, meni hetki ennenku hahmotin.

Parempi kun en yritä selitää mut jos tästä tolkun sais:

Kuva

Tavoite kai ois tuolleen, laatikko - laakeri väli suora, ristikko tekee kulman ja ristikolta perään suoralinja. Mutta meneekö väykässä näin et perä alempana kuin laatikko, eli kuva sivulta katottuna vai tuleeko kulma vaakalinjalla?

Ja jokatapauksessa, tuo prikan paksuus vaikuttaa aika paljon, fiksummat osais laskee paljonko heittoa jos perän mitalla 3mm niin paljonko se sitten ristikolla asti jo on. Ei ehkä vielä takalimpussa selkeesti väännätä, mut lie jo toista senttiä tuolla matkalla.

Voi kardaanin laittelustakin saada vaikeeta :D


niinkuin tästä linkistä näkee minun mielestä aika selkeesti http://aijaa.com/Imb1Pz

niin jortaani läks laakeria kohti hiukan ylös päin ja siittä kulma korjaantuu laatikolle suoraan, vaikeesti selitetty. mutta uskon että sul on vain nyt jortaani joko epäpainos tahi jotain on särkynyt, oliko jortaanis painot vaiko otettu tavaraa pois notta saatu tasapainoon? senhän voit tasapainoittaa itsekkin taivaan tallissakin laillisesti ja yhtä hyvästi entä firmakin


edittiä myös tuonhan voit jopa mitat et onko perä alempana siis tuo jortaanin kiinnitys
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

En tiiä miten liittyy aiheeseen, mutta kerrattain joskus w124:sen peräremppaa tehdessä pääsi ährätessä kannatin kartaanista leveämään ja ajaessa tuntu kuin joku pätkisi lekalla auton pohjaan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eli suoraan takaa katottuna kardaanilinja pitäs olla suora. Pitää askarrella ku montulle pääsee, tyydyn tälle illalle vaan poistamaan ylimääräsen prikan. Ja värinänvaimennin lähtee kans kävelemään.

Kuva

Tommosen siihen hitsailivat



Btw, kellään tietoa mitä toi nuoli meinaa?

Kuva

Limpus tai kardaanis mitään merkkejä tolle sopivaksi.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

ei hajuakaan tuosta nuolesta ei ole olly yhessäkään limpus mitä ite vaihtanut,

eli on painot hitsil kiinni, joten tuskin siit kyse, mutta juu auton mukaisesti takaata kattoes pitää olla suora linja, ja tässä käy monella vikaan tuo kannattimen laitto koska kannattimes toinen laita lyhempi eli siirtyy jortaanikin aika paljon jos menee väärin päin, mutta sinäkään et siihen ole koskenu niin tuskin vika siinä, poista se yks rikka ja jollei parane niin pane se kaks lovinen paikalleen, ja kokeile

edittiä, mistäs tuo kumi tulee kiinni perään? tuossahan pitäs olla kuus reikää? kolme holkitettua ja kolme mis on holkki???

eiku ei mitään. puhe taisi olla vaimentimesta =) ei pitäs pienis sotkeentuu näihin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kannatinta aina välillä koettanu linjata, pultit auki, kardaani käsin pohjaa vasten ja vähä heiluttelua et asettuu luonnolliseen asentoon eikä kanita. Pohjimmiltaanhan tätä vaivaa jo pari vuotta ihmetelty joten kaikki mahdollista.

Täytyy montulla pudottaa kaikki pultit auki ja lähtee ihan laatikosta liikkeelle ja saada osat linjaan. Eihän se paljoo tarvi sivus olla ku väännättää jo riittävän paljon pieleen et oireilee

Ei tosiaan laakeri/ristikko suunnalta tule, eikä varsin ääntäkään kuulu, mut takapäästä semmonen rasittava jumpsutus joka täristää rattiin asti 70km nopeudesta eteenpäin. Vetarit tai kardaani se todennäköisin syy nyt silti on, kaikki, aivan kaikki, katottu ja syynätty ja vaihdettu ja vaikka mitä.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

kato ny ainakin se jos on laseri niin et menee auton suuntasesti se jortaani ainakin, sit sen jo tietääkin missä vika, sillon se menee perään, joko kumit/jotain muuta pettänyt, koska siellä ei voi muut muuttua, toki kulma voi mutta se on helppo kokeilla , jos panhaan paksumpaa alle ja helpottaa niin hiukan ohkasempaa lisäksi ja toiste päin kummin nyt helpottaakaan
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Muistaako kukaan äkkiseltään kummin päin limppu tulee? Tuleeko ne holkit jossa paksunnos juuressa eteen vai taa?

Joutaa uuden takalimpun hakea, ajan mittaan hajonnu mut oli silloin aikoinaan ehjä et se tuskin se suurin syyllinen vaikka suuremmis nopeuksis varmasti alkaa jo vaikuttaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mulla pärähti joustava rätti päreiksi tekniikanvaihdon jälkeen ja nulukutti niin perhanasti. Laitoin sen "joustottoman" rätin tilalle, mutta Mapco-osana. Parin viikon päästä nulukkusi vielä pahemmin. Kummi niin silippuna, jotta liki rauat vastakkain. Lemmi-osa tilalle ja asia pihvi ja sillä sipuli. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Maanataina KL:lle vierailu.

Mutta tarkennus äskeiseen:

Kuva

Nettiä selasin läpi eikä yhessäkään tommosta et holkin juures paksunnos.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

mie panin kun perän irrotin ja merkkasin niin huullos perää kohti, samanlainen limppu oli mullakin, ja sit yhes avk mersus myäs mihin vaihoin niin meni huullos perää kohti
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ok, kiitos. Tosin yleensä kuvissa teksti ollu kardaaniin päin. Tolla kai just niin väliä, mut uuden joutas asentaa oikein
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

elä kiitä ennenku on kunnossa, tietää huonoa onnea.... kokeilemal se selvii ja voitpa jatkos sanoo kun joku tahtoo jotain jortaaniin liittyvää että ei ole homma eikä mikään tuttu juttu jo =)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sehän täs veemäistä et siitä mitään tietoa onko vaiva ees kardaanista, ku etukiinnikesähläilyn jäljiltä paheni. Toivottavasti uudes osas nuolet suuntaa osoittamas nii ei tarvi arpoa.
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

sv22 kirjoitti:Sehän täs veemäistä et siitä mitään tietoa onko vaiva ees kardaanista, ku etukiinnikesähläilyn jäljiltä paheni. Toivottavasti uudes osas nuolet suuntaa osoittamas nii ei tarvi arpoa.
kyl se selkii elä huolehi, eläkä minun mielestä osta uutta osaakaan ennenkuin toimii väpäämättä, koska ei sen pitäisi vaikuttaa, jos vanhassa kumit hyväs kunnossa ja holkit pysyy paikallaan heilumatta
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sitä päivää ootellessa :D puoli autoa uusittu kahteen vuoteen eikä korjaantunu, luulis et kohta ois aika
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Minäkin taas sekaannun tähän keskusteluun (toivottavasti pysyy nyt paremmin asiassa :oops: )

Mitäs jos tempaisee vaikka nippusiteellä jonkun reilunmman puntin kardaaniin kiinni ja koeajolle, niin ainakin tietäisi täristääkö samalla taajuudella, kuin nyt ongelman kohdalla.....siis ts. tuleeko tärinä kardaanin pyörinnästä, vai onko ongelma vetarien puolella (täristää harvemmalla taajuudella kuin kardaani) ? :roll: :deku2:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

piippu kirjoitti:Minäkin taas sekaannun tähän keskusteluun (toivottavasti pysyy nyt paremmin asiassa :oops: )

Mitäs jos tempaisee vaikka nippusiteellä jonkun reilunmman puntin kardaaniin kiinni ja koeajolle, niin ainakin tietäisi täristääkö samalla taajuudella, kuin nyt ongelman kohdalla.....siis ts. tuleeko tärinä kardaanin pyörinnästä, vai onko ongelma vetarien puolella (täristää harvemmalla taajuudella kuin kardaani) ? :roll: :deku2:
sitähän minäkin minasin et tasapainottaa itte lemmareilla saapi tietää et onko vika jortaanis vai mualla
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eipä tullu mieleen tuommonen vaihtoehto et tarkituksella tekee vikaa diagnostises tarkotukses. Kokeilemisen arvoinen mikäli muuta ei ilmene.

Jotain vaikutusta sai tuolla eilisiltaisella puuhastelulla, tosiaan värinänvaimennin lähti ja toinen prikka välistä. Pienemmissä nopeuksissa, alle 60km/h jumpsutti ehkä himpun enemmän, yli 80km/h jumpsutus vähän aiempaa vaimeampaa. Ei korjaantunut, mut antaa syyn purkailla ja linjailla kardaani ihan ajan kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”