Zum Teufel! Kaivonkansi halki?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Zum Teufel! Kaivonkansi halki?

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No nyt on kysyttävää, eikä löytynyt haulla aihetta sivuavaa topiksia? :shock:

Olen tuossa jo pari kesää ihmetellyt pyöränlaakerimaista jurinaa joka oikeastaan sävyltään metelöivää laakeria matalampi ja selkeästi "matalammin resonoivampi". Auto kävi tietäjä Heleniuksella vian haussa alkusyksystä mutta epäilemistäni takapyöränlaakereista ei hänkään vikaa löytänyt.

Uudet renkaat vaihtamalla ääni poistui hetkeksi palatakseen taas muutaman kk ajelun jälkeen. Oma ihmestys oli suuri kun uudenkarheat talvirenkaat alle veivattuani totesin ykskaks että ääni on tiessään.
:shock:

Eilen illalla kesäpyöriä pestessä hokasin toisen takavanteen sisäpuolella kaksi keskiövalusta tangentin suuntaan lähtevää likajuovaa jotka eivät hankaamisesta huolimatta poistuneet. Pitkäjänteisellä hankaamisella sain isoimmat sedimentit kaikkoamaan ja yllätys oli suuri kun lian alta paljastui kaksi melko teräväreunaista hiushalkeamaa jotka ulottuvat keskiön ulkokehältä lähelle puolain juurta, toinen perille asti ja toinen melkein. :roll: Vanteiden julkisivupuolella en ole mitään kauneusvirhettä havainnut.

Mitä sanoo johtavan tiedefoorumin metallurgian ja ajodynamiikan asiantuntijat - voiko moinen valumetallin halkeilu aiheuttaa kammottavan kuuloista matalaa jurinaa?

Kyseessä joskus muinoin käytettynä ostettu kaivonkansivannesetti joilla jo varmaan seitsemäs rengaskerta minun aikanani. Missä on tuotevastuu ja yleinen myyjän vastuu? KARPO, ZORRO, ANYONE???!!! :protest:

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vähennät verotuksesta. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Voi aiheuttaa ääntämistä kun elää kokoajan.
Noihin halkeamien etsimiseen on yllättävän hyvä köyhän konsti spray pohjamaali, sen kun vetäsee pintaan ja jos on merkittävä halkeama niin tulee heti raita näkyviin :idea:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nuukana miehenä ajattelin rakennusten kivijalkavaurioiden kartoittamisessa käytettyä kipsivalua ennemmin. :idea:

Vaan ei taida pysyä valssin kyljessä muuten kuin kesäkuumalla, jos silloinkaan. :roll:

Nuo halkemat näkyy kyllä ihan paljaalla silmälläkin vanteen takapuolella. Ulkopuolella ei halkeamaa mutta hyvin pienimuotoista maalin hilseilyä on havaittavissa suunnilleen noilla kohdin --> läpi asti taitaa olla.

Taitaa olla ratkaisuna kantaa ko vanne metalliroskikseen ja valjastaa tilalle uusi. Noita onneksi on nurkissa jokunen ylimääräinenkin.

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Mulla ceepparis piti aika jurinan kanssa kun jäi toisesta etupyörästä yks pultti laittamatta. Hain uuden pyöränlaakerinkin jo, mutta ääni hävisi onneksi laittamalla viides pultti paikalleen.
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tänäänpä hämmästelion kaksiosaista AMG-vannetta,jossa puolat murtuneet irti ulkopulttikehältä. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Tänäänpä hämmästelion kaksiosaista AMG-vannetta,jossa puolat murtuneet irti ulkopulttikehältä. :?
Kaiken saa rikki, ei AMG tai Mercedes Benz ole tässä poikkeuksena.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

samaa ilmiötä myös Carlsson ja Lorinser vanteissa. itse olen huomannut että ne on olleet lähes poikkeuksetta Ronalin valmistamia.

taannoin käytin paria Lorinseria Limingan wheeldoctorilla ja sanoi Eero että on niin helvetin kovaa materiaalia. Spekuloitiin sitten että mistä se halkeilu johtuu, ei tultu mihkää tulokseen kyllä mutta valssausilmiöstä se on johdannainen.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Alumeetivanteet on p*rseestä, peltivanteet on pe*seestä, teräslevypyörät on ok. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Helppo ulaani on totuuden, ainoan oikean totuuden, ytimessä. :cool:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kertokaa tyhmälle heti mitä eroa on peltivanteella ja teräslevypyörällä?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Sergey kirjoitti:kertokaa tyhmälle heti mitä eroa on peltivanteella ja teräslevypyörällä?
Eiköhän se mene sarjaan nastat/kitkat? :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nimimerkillä pulttien reikien välistä haljenneet Lemmerz w115 peltivanteet.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vakavasti puhuen joskus olen törmännyt japsikinnerin vanteisiin joissa levyosa on ollut paksuudeltaan luokkaa +1mm ja vanneosa hiukan paksumpaa. Mahtaako rättärinkään vanne paljoa tuon paksumpaa ainetta olla, ilman rengasta on ainakin tooodella kevyt?

Jostain paksuudesta +2mm alkaen on perusteltua puhua teräslevystä pellin sijaan. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sergey kirjoitti:kertokaa tyhmälle heti mitä eroa on peltivanteella ja teräslevypyörällä?
JuMu S kirjoitti:Vakavasti puhuen joskus olen törmännyt japsikinnerin vanteisiin joissa levyosa on ollut paksuudeltaan luokkaa +1mm ja vanneosa hiukan paksumpaa. Mahtaako rättärinkään vanne paljoa tuon paksumpaa ainetta olla, ilman rengasta on ainakin tooodella kevyt?

Jostain paksuudesta +2mm alkaen on perusteltua puhua teräslevystä pellin sijaan.
Täpselt. :idea:

Tänään vaihdoin kaverille vanteet Pollen mönkkään. Toista takavannetta olisi voinut käyttää veneessä potkurina paremmin kuin vanteena edes kottikärryssä. Kehä ehjä, mutta keskiölevy kiero kun rannikkosavolainen, vaikka pulttijako on hehtaarin alalla.


14" Kaappimersun vanne painaa vissiin enemmän kuin 17" T5 Portterin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tutulla setämiehellä oli aiemmin reippaat puoli milliä ajettu 70-sarjan Volvo joka myös alkoi jyristää ykskaks usean viattoman vuoden jälkeen. Muisteli että juuri samoin oli jylliksen aluvanne haljennut ja niin sopi oireetkin yksi yhteen. Halkeama oli bongattu rengasliikkeessä.

Vetoakselit ja pyöränlaakereita oli turhaan vaihdattanut. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:samaa ilmiötä myös Carlsson ja Lorinser vanteissa. itse olen huomannut että ne on olleet lähes poikkeuksetta Ronalin valmistamia.

taannoin käytin paria Lorinseria Limingan wheeldoctorilla ja sanoi Eero että on niin helvetin kovaa materiaalia. Spekuloitiin sitten että mistä se halkeilu johtuu, ei tultu mihkää tulokseen kyllä mutta valssausilmiöstä se on johdannainen.
Alumiini on niin yleistermi kun vaan voi tai kevytmetalli, vanteissa siis.

Kovia laatuja on toki sinkkiseosteiset 7000 sarjan alumiinit ja myös vanhemmat 2000 sarjan kupariseosteiset. Mutta epäilempä ettei näistä taideta tehdä vanteita muuta kuin koneistamalla kalliimpiin vehkeisiin (kilpa yms vehkeet). Piin määrä kiinostaisi kyllä tietää. Oisko nuo haljenneet saatu kiristeltyä epämääräisesti ja siten luotu väsymiselle otollinen paikka lisäämällä sisäistä jännitystä ja kuormanvaihtuvuutta?

Tai sitten vaan valimossa sattunut huono prosessin hallinta....

Ainiin, pellin määritelmä meni ennenvanhaan 3mm kohalla. Paksummat teräslevyä, ohuemmat peltiä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Katotaas miten käy, naapurin klopille lupasin harjoitustiggaamisen kohteeksi tuon kaivonkannen. Jos tulee hyvä niin maksan vaivanpalkan korjaamisesta. Jos ei onnistu niin hän saa komian letkutelineen tallinsa seinään. 8)

Rengaskone löytyy samasta osoitteesta niin kokeilu ei mitään maksakaan. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”