Etupyörien säätö

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Etupyörien säätö

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Ongelma on etupyörien osuminen tien heitoissa lokarin takareunaan.
Lavetti oli nelipyöräsuuntauksessa,eikä tekijä tiennyt(?)että etupyöriä voi/pitää säätää myös etu/takasuunnassa.
Mittasin vanteesta vanteeseen,heittoa reilu sentti.Oikea rengas on taaempana joten se raapii lokariin.Lokari on kovaa muovia enkä usko nykyisten renkaiden kestävän montaa raapaisua..Renkaat muuttuneet oudon pehmeiksi
Mese on E300D/-91 sedan.Onko kellään tiedossa oikeita säätötietoja?Saisin päteä huomenna aamulla pajalla
:lol:
Aikoinaan Joensuun Vianorilla oli vanhempi asentajamestari,joka osas kerralla säätää oikeisiin mittoihin.Sanoi vanhoissa laveteissa mittojen heittävän kirjatiedoista jonkin verran.Nyt kun ei ole niitä kirjatietojakaan.... :contract:
Kertokaa tietäjät,PLIIIS! :ope:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Oikean etupyörän kuuluu olla edempänä kun vasemman, mersussa aina :D

Laita vaikka asteen enemmän casteria oikealle kun vasemmalle
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kiitos vastauksesta!
Jaa edempänä?Ja minulla on taaempana..ilmanko raaputtelee.
Joku taatusti tietää oikiat lukemat,vaikka tuokin aste camberissa auttaa varmasti.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikeat lukemat on lähinnä ne että oikea puoli on edempänä pyöränkotelossa kuin vasen ja eroa casterissa aste-puolitoista. Silloin ei puolla oikealle, ainakaan pahasti.

Matalalla alustalla ei onnistu koska raapii ellei keskellä, lokari pahentaa, roiskeläppä vielä lisää...
wiimax.fi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Arapaho kirjoitti:Kiitos vastauksesta!
Jaa edempänä?Ja minulla on taaempana..ilmanko raaputtelee.
Joku taatusti tietää oikiat lukemat,vaikka tuokin aste camberissa auttaa varmasti.
Huomaa sitten että CASTER ja CAMBER ovat eri asioita
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kiitokset!!
Näillä ohjeilla pitää asentajan osata säätää.
Miun mese ei ole tontissa,jollei jouset pamahda...
Henk.koht.en oikein ymmärrä miksi (mukamas)ulkonäön vuoksi pitää auto muuttaa kivireeksi,oon kait liian vanaha tajuamaan.Ilmanvastullista syytäkään ei Suomessa voi laskusta olla.Noo...jokkainen tekee niinko hyväksi näkee.
Ai ku on mukava päästä "opettamaan" autokorjaamoa :amis_selittaa:
Ainiin...Lukihäiriö iski camberissa/casterissa...
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Arapaho kirjoitti:Kiitokset!!
Näillä ohjeilla pitää asentajan osata säätää.

Ai ku on mukava päästä "opettamaan" autokorjaamoa :amis_selittaa:
Ainiin...Lukihäiriö iski camberissa/casterissa...
Hyvä siitä tulee kun kattoo että casteria on kuskin puolella enempi, tuon asteen puolitoista.
Camber (pystykallistuma) samaan tai ainakin niin että sitäkin on enempi hantin puolella.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Ei saanu säädettyä :kele: Tosin,tukivarsien puslat alkaa olla finaalissa,sekin vaikuttaa. Menee vaihdettavaksi ens viikolla.
Onko kellään tallessa satalankun oikeita säätöarvoja?Korjaamon nelipyöräsuuntaajassa ei ole lainkaan ennen 2000-lukua tehtyjä mesejä :shock:
Arpomalla valkkas jonkun mallin jonka mukaan teki säädöt.
Minen näistä mittää tiijä..mutta onko kaikissa malleissa samat säädöt?Eikai?
Lokarit kovilla näillä Suomen tasaisilla teillä :bates:
Jos jotakuta kiinnostaa säätötuloste niin laitan kuvan tulosteesta,kunhan saan mesetin pihaan.J;suussa Vianorilla sais säädöt oikein,muttei kiihottas ajella reilua 150km :kuski:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita vaan. Autodatasta voi katsoa arvot.
wiimax.fi
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Tässäpä säätö. Näyttää olevan 211/-02>09 mallin...[img][img]userpix/4997_sdt_1.jpg[/img][/img]
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auraukset on saatu kohdalleen.
Mitä ei siis saatu säädettyä ? Casterin lukemat ihmetyttää - muistaakseni säätövaraa ei niin paljoa ole noissa että caster voisi olla lähes 15 astetta.
wiimax.fi
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Niin...mulla on W124/E300,vm 1991 lavetti.Säädöt tehty 211 mallin mukaan,joten johtunee siitä tuo Casterin heitto.
Renkaat repii heitoissa lokareihin kiinni.Aiemmin tuli todettua,että raapiminen johtuu juurikin Casterin säädöistä..
En pysty sanomaan kumpi rengas lokariin repii.Kuulemma oikean pyörän säätövara on tapissaan?Ihmettelen miksi korjaamon asentaja ei tarkistanut autodatasta mitkä on oikeat lukemat.Vanha korjaamo kuitenkin kyseessä ja kaiketi hyvämaineinenkin?
Nelipyöräsuuntaus piti tehdä,kun takarenkaat alkoi kulumaan liian nopeasti.
Ennen säätöä ei eturenkaat repineet lokareihin.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, kun lapun mukaan oikean puolen caster on säätöjen jälkeen lähes 15 astetta ja se ei mielestäni 124:ssä ole edes mahdollista. Voin hyvinkin olla väärässä, mutta hurjalta tuntuu että neljä ja puoli astetta olisi säätövaraa. Sillä ei ole merkitystä minkä auton arvot koneelle on annettu, ja eihän tuota ole säädettykään annetuille arvoille casterin osalta vaan pois niistä.

Lokariin raapimisen poistamiseksi ei tarvitse tietää oikeita säätöarvoja. Kääntää castersäädöstä pyörän sellaiseen kohtaan ettei raavi ja tarvittaessa korottaa jousitusta jos ei muuten lakkaa raapimasta. Jos ei säätövara riitä niin uutta osaa, eikä aina riitä siltikään.
Sitten auraus kohdalleen ja ajelee menemään.

Onko madallettu vai ei ? Vakio rengaskoko ja vanteissa oikea ET ?
wiimax.fi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Kuvat

Tuommoset on säädöt minun 124 sedanissa, tiedä sitte onko siellä päinkään 65e hinnalla ei paljon voi pyytääkkään?
Matalampi on ja sprintit iskarina. 245/17 kitkat pyörii ja kulkee suoraan.
Puskee perstuntumalla hieman enempi kuin aikaisemmilla säädöillä, muuten ok. siviiliköröttelyyn.
Katellaan ku uudet renkaat kuluneet loppuun sitten tarkemmin ,onko osunut sinne päinkään.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Varsin ok näyttää olevan äkkiseltää sääjetyt arvot.
E46 330D & E46 328i
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Juu, ajoltaan hyvä 124 ja asfalttikurviinkin yllättävän voimakkaasti voi mennä jos siltä tuntuupi.
Sprintti on iskari minun mieleen ja soipa peli maltilla madallettuun 124 sedaniin verrattuna moneen muuhun halvempaan.
Tuli nuo narinat takaa ja etupään puolelta raidetangon nivelet tankoineen uusittua niin hyvä tarkistaa noita kulmiakin samalla😎!
Kiitän tiedosta, taas mennään tuonkin suhteen.
Minusta kiva peli ajaa vaikka ikää jo onkin.
Dieselvero nyppii jos jostain narista pitää😈!
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

dealer kirjoitti:Juu, kun lapun mukaan oikean puolen caster on säätöjen jälkeen lähes 15 astetta ja se ei mielestäni 124:ssä ole edes mahdollista. Voin hyvinkin olla väärässä, mutta hurjalta tuntuu että neljä ja puoli astetta olisi säätövaraa. Sillä ei ole merkitystä minkä auton arvot koneelle on annettu, ja eihän tuota ole säädettykään annetuille arvoille casterin osalta vaan pois niistä.

Lokariin raapimisen poistamiseksi ei tarvitse tietää oikeita säätöarvoja. Kääntää castersäädöstä pyörän sellaiseen kohtaan ettei raavi ja tarvittaessa korottaa jousitusta jos ei muuten lakkaa raapimasta. Jos ei säätövara riitä niin uutta osaa, eikä aina riitä siltikään.
Sitten auraus kohdalleen ja ajelee menemään.

Onko madallettu vai ei ? Vakio rengaskoko ja vanteissa oikea ET ?
Jouset ja iskarit uusittiin viime kesänä,edessä on muistaakseni korotuspalatkin joten kyllä se säätövika on. Renkaat vakiot,ET oikea ja tonttiin ei meijän meseä lasketa.
Kerroppa mistä se casteri sääjetään?Kun jotenki näytti ouvolta asentajan hommat..Niin kuin on tullu todettua,minulla ei tiatoo ole.Asentaja oli nuori kaveri ja hänkin kyseli välillä apuja hommaan :roll:
Kunhan tukivarren helat on uusittu niin vien Vianorille säätöön.Tällä kylällä ei näy onnistuvan.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Köster kirjoitti:Kuvat

Tuommoset on säädöt minun 124 sedanissa, tiedä sitte onko siellä päinkään 65e hinnalla ei paljon voi pyytääkkään?
Matalampi on ja sprintit iskarina. 245/17 kitkat pyörii ja kulkee suoraan.
Puskee perstuntumalla hieman enempi kuin aikaisemmilla säädöillä, muuten ok. siviiliköröttelyyn.
Katellaan ku uudet renkaat kuluneet loppuun sitten tarkemmin ,onko osunut sinne päinkään.
Takarenkaat tulee kulumaan sisäkanteista! Pitäisi olla enemmän aurausta takana. ( näyttäsi jääneen vähän harittamaan) varsinkin kun tuota camberia on yli ohjearvojen mutta sitä ei muistaakseni pysty säätämään.

Auraus vähän tuota kompensoisi kuluu, mutta tasaisesti :pappa:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

dealer kirjoitti:Laita vaan. Autodatasta voi katsoa arvot.
Niiii .... juuttaan ketale.....
Nuin se nyt sannoo ......
-mulle että, kot-konstin ei voe seätee.

Tää kyllä muistettaan ....... mokoma ..... :lol: :lol: :lol: , -en oo kehanna sille herjailla.
VALMET 5oo -69
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Cool Hand Saku kirjoitti:
Köster kirjoitti:Kuvat

Tuommoset on säädöt minun 124 sedanissa, tiedä sitte onko siellä päinkään 65e hinnalla ei paljon voi pyytääkkään?
Matalampi on ja sprintit iskarina. 245/17 kitkat pyörii ja kulkee suoraan.
Puskee perstuntumalla hieman enempi kuin aikaisemmilla säädöillä, muuten ok. siviiliköröttelyyn.
Katellaan ku uudet renkaat kuluneet loppuun sitten tarkemmin ,onko osunut sinne päinkään.
Takarenkaat tulee kulumaan sisäkanteista! Pitäisi olla enemmän aurausta takana. ( näyttäsi jääneen vähän harittamaan) varsinkin kun tuota camberia on yli ohjearvojen mutta sitä ei muistaakseni pysty säätämään.

Katoppas vaan, edelliset kitkakumit kulu ainaskin loppuun (1 räjähti kesäkuumalla täydessä lastissa..) ei varmuutta onko ajeltu alusta loppuun ja pinta olikin finaalissa tasasesti koko leveydeltä.


Kuluupi ne minun tyylillä nämäkin takapyörät kohtuu reippaasti , joten keväällä varmaan jo näkyy vieläkö kelpaavat eteen vai otetaanko uudet samantien vanteelle.
Säädetään sitten tarvittaessa kohilleen ja muutenkin kurviautoiluun sopivaksi nuo arvot pajalla missä homma osataan ja kokemusta riittää.

Nyt ei kerenny tekijätyyppejä moikkaamaan tähän hätään ku sai edullista virolaisvenäläistä osaamista hyödyntää.....😀!

Kiitän vinkistä, onhan se jotain parannettavaa noinkin täydellisessä kulkineessa hyvä olla😄!
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Köster kirjoitti:Kuvat

Tuommoset on säädöt minun 124 sedanissa, tiedä sitte onko siellä päinkään 65e hinnalla ei paljon voi pyytääkkään?
Matalampi on ja sprintit iskarina. 245/17 kitkat pyörii ja kulkee suoraan.
Puskee perstuntumalla hieman enempi kuin aikaisemmilla säädöillä, muuten ok. siviiliköröttelyyn.
Katellaan ku uudet renkaat kuluneet loppuun sitten tarkemmin ,onko osunut sinne päinkään.
65 euroa on aika paljon koska minun mielestäni tuossa ei ole kajottu mihinkään säätöön, etupäässä on ehkä säädetty inan lisää aurausta. :roll:

Oliko takapäässä aurauksensäätötangot jumissa vai miksi takapää on jätetty samoihin arvoihin kun ennenkin? Vasen takapyörä kuluu sisäreunasta kun noin paljon harituksella, :!:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takapää jäänyt säätämättä, ei hyvä :roll:
Piälikkö kirjoitti:Niiii .... juuttaan ketale.....
Nuin se nyt sannoo ......
-mulle että, kot-konstin ei voe seätee.

Tää kyllä muistettaan ....... mokoma ..... Laughing Laughing Laughing , -en oo kehanna sille herjailla.
Ei auennu nyt mulle tämä :oops:

Arapaho kirjoitti:Kerroppa mistä se casteri sääjetään?
Alatukivarren sisäpäästä, toisesta camber ja toisesta caster.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”