Kampiakselin vaihto koneeseen
Kampiakselin vaihto koneeseen
Olisi yksi projekti 602 turbokone josta kiertokangen laakerit leikanneet kiinni ja kampuran kaulat pahasti naarmuilla.
Nyt jos tuohon laittaa uuden kampiakselin niin pitääkö runkolaakerilinja koneistaa uuden kampuran mukaan vai voiko mersun koneissa luottaa, että kampura on sopivissa toleransseissa?
Eikö vaparissa ja turbossa ole samat kampiakselit? Kiertokanget sitten erilaiset molemmissa.
Nyt jos tuohon laittaa uuden kampiakselin niin pitääkö runkolaakerilinja koneistaa uuden kampuran mukaan vai voiko mersun koneissa luottaa, että kampura on sopivissa toleransseissa?
Eikö vaparissa ja turbossa ole samat kampiakselit? Kiertokanget sitten erilaiset molemmissa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Vanha Hotroddauksen sääntö: Älä oleta mitään. 
Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.

Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Noissa mettänorsujen koneissa käy välillä sitä ett kone puretaan putsataan ja hoonataan niin kasatessa joutuu huomaan ettei laakerilinja olekkaan enään suorassaJuMu S kirjoitti:Vanha Hotroddauksen sääntö: Älä oleta mitään.
Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kuplan kalsarimoottoria saa harvoin pyörimään osinakäytön jälkeen ellei laakerilinjaa oikaista. Päätylaakerit on ympäripyöreät, no problem. Keskimmäinen on puolikkailla, eivätkä taho sattua koskaan kohakkain kun lohkot on varpilla.Pega kirjoitti:Noissa mettänorsujen koneissa käy välillä sitä ett kone puretaan putsataan ja hoonataan niin kasatessa joutuu huomaan ettei laakerilinja olekkaan enään suorassaJuMu S kirjoitti:Vanha Hotroddauksen sääntö: Älä oleta mitään.
Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.mutta jos kantta ei käytä pois niin erittäin epätodenäköistä muodon muutos lohkossa

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Osin tarvii osin ei riippuu pajon oikasua tulee joskus voi sattua toleranssiin vielä oikasun kanssa tosin sillon linja heitto niin pieni ett joku maajussi kasais koneen oikomati linjaaRoisto kirjoitti:Miten tuossa tilanteessa toimitaan sitten laakerien kans? Pitääkö sinne pistää aina paksumpaa liuskaa?
t.
Risto
Kyllä sen yleensä huomaa kun tyhjään lohkoon vetää akselin kiinni ja pukit momenttiin. Pyörii jos pyörii
. Toki mittaaminen / mittauttaminen on eri asia jos oikein "kunnolla kunnolla" haluaa tehdä. Riippuu tietysti paljonko haluaa investoida 602:n tekemiseen.
Joskus aikanaan sepitettiin yhtä surullisen kuuluisaa vw 1,9td aaz konetta jossa runkolinja narahti kiinni kun kiristi akselin lohkoon. Romukopasta toisen lohkon pukkeja ja reikäkellolla katottiin "pyöreä pariskunta" ja kone nippuun. Eikä minkäänsorttista ongelmaa ilmenny siinä koneessa sen jälkeen
Sprinterin lohkoissa samoja oireita ja lähes aina reiän soikeus johtuu pukista
Tiedän muutamia kotiseppiä jotka kasanneet koneen reikäkellolla+ romukoppa pukeilla eikä sen puoleen ole ongelmaa tullut. Sprinterin tuplaturbo cdi ei muutenkaan niitä mainetta pikkäkestoisuudessaan....

Joskus aikanaan sepitettiin yhtä surullisen kuuluisaa vw 1,9td aaz konetta jossa runkolinja narahti kiinni kun kiristi akselin lohkoon. Romukopasta toisen lohkon pukkeja ja reikäkellolla katottiin "pyöreä pariskunta" ja kone nippuun. Eikä minkäänsorttista ongelmaa ilmenny siinä koneessa sen jälkeen



Sprinterin lohkoissa samoja oireita ja lähes aina reiän soikeus johtuu pukista

Tiedän muutamia kotiseppiä jotka kasanneet koneen reikäkellolla+ romukoppa pukeilla eikä sen puoleen ole ongelmaa tullut. Sprinterin tuplaturbo cdi ei muutenkaan niitä mainetta pikkäkestoisuudessaan....
^Koneistamokäynti ja tarvittaessa yli-/alikokolaakerointi on kuitenkin verrattain pieni raha siinä kohtaa kun kone puretaan muutenkin että ei jaksa ymmärtää miksei? Jos jonkun muun syyn takia kampi pois lohkosta niin ok, kunhan varmistetaan että toleransseissa on ja tulee kasattua kunnolla.
F-sarjan Volvoissa oma kansi joka pytylle, isännät siunasivat tuota innovaatiota kun takimmaisen pytyn sylinteriputken lähdettyä reilun puolen miljoonan km jälkeen vajoamaan ei tarvinnut kuin ko pytty putkittaa uudelleen eikä remontin takia auto ollut liikenteestä montaa päivää pois.
Jokkismoottorissa ok, mitäs niillä uusilla laakereilla ja koneistuksilla kun kuplan vauhtiksen ja kampuran liitoskin Mig-liimalla varmistetaan, samoin kiertarien alapää.
Isomman satsauksen käyttö- tai kilpamoottoria kasattaessa saatu säästö ja riski ovat samat kun kaataisi remontin jälkeen vanhat öljyt ja muut liemet takaisin moottoriin.
F-sarjan Volvoissa oma kansi joka pytylle, isännät siunasivat tuota innovaatiota kun takimmaisen pytyn sylinteriputken lähdettyä reilun puolen miljoonan km jälkeen vajoamaan ei tarvinnut kuin ko pytty putkittaa uudelleen eikä remontin takia auto ollut liikenteestä montaa päivää pois.

Jokkismoottorissa ok, mitäs niillä uusilla laakereilla ja koneistuksilla kun kuplan vauhtiksen ja kampuran liitoskin Mig-liimalla varmistetaan, samoin kiertarien alapää.

Isomman satsauksen käyttö- tai kilpamoottoria kasattaessa saatu säästö ja riski ovat samat kun kaataisi remontin jälkeen vanhat öljyt ja muut liemet takaisin moottoriin.

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi