Takarenkaat kuluvat reunoista rajusti
Takarenkaat kuluvat reunoista rajusti
Kulmatko on väärät takana kun kesä kumit meni vaihtoon kesässä. Sisäreunat oli kudosilla sisä reunoista! Auto on farkkuja 300E hybridi -13. Rengaskoko 245-45-17.
Omituista on että talvikumeissa ei samaa kulumaan ole huomattavissa. Ne on 205-60-16.
Omituista on että talvikumeissa ei samaa kulumaan ole huomattavissa. Ne on 205-60-16.
Kapeat 205 pizzaleikkurit kestävät täälläkin. Uusilla kesärenkailla noin 10.000 km kesässä ja silmämääräisesti tasaisesti kuluneiden Nokian Blue kiekkojen 7 millin merkki alkaa kadota näkyvistä.
Yhden kesän kärsin 225:n metelistä ja Michelinin vetelystä, mutta eivät nekään (valitettavasti) poikkeuksellisen nopeasti kuluneet. Olivat (onneksi) jo ostettaessa mallia "ehkä niillä vielä tämän kesän ajaa", ja niin niillä pettymyksekseni niin ajoikin.
Yhden kesän kärsin 225:n metelistä ja Michelinin vetelystä, mutta eivät nekään (valitettavasti) poikkeuksellisen nopeasti kuluneet. Olivat (onneksi) jo ostettaessa mallia "ehkä niillä vielä tämän kesän ajaa", ja niin niillä pettymyksekseni niin ajoikin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joko rattaat makaa liiaksi sisäreunallaan (camber), tai siellä on haritusta. Madalletulla alustalla saattaa auraus pienentyä, tai kääntyä haritukselle. Madaltaessa camberkulma suurenee (vai mitenpäin se nyt suurenikaan, jktp. kasvaa nolla-arvosta), jolloin sitä voi joutua kompensoimaan lisäämällä aurausta. Kulkuvastus ja polttoaineen ja renkaiden kulutus silti kasvaa. Vaikka näin rengas kuluisikin tasaisemmin, se silti kuluu nopeasti. Cambervirhe tulisikin korjata säädettävillä tangoilla, joita ei katsurit aina katsele suopeasti.
Pitää muistaa jotta auraus/haritusvirheen ei tarvitse olla paljoakaan pielessä kun kumit sulaa, cambervirhe ei vaikuta lähellekään yhtä paljon. Muutama minuutti aurauksessa/harituksessa tekee rinkelille pahimmillaan saman mitä camberissa parin asteen poikkeama. Lisäksi muistettava että epätasainen kuluminen kiihtyy alettuaan. Kuluneen osan pienempi kehämitta pyörii hitaammalla kehänopeudella kuin muu rengas, jolloin se laahaa jatkuvasti ja ero vain kuluu suuremmaksi. Vielä pitää muistaa että mitä matalampiin profiileihin ja leveämpiin pintoihin mennään, sitä miedommiksi kulmat tulee säätää. Ohjearvoilla ei tee juuri mitään jos vakkarikiekko on esim. 195/65R15 ja alle punotaan 255/30R18 riekaleet.
Tavirenkaissa kulmavirheitä ei samaan tapaan näekään kuin kesäläskeissä. Lamellit antavat perään ja jos renkas on nastoilla, ne kantaa. Lumi ja jää ei syö myöskään rengasta kuin karkea asfaltti. Lisäksi monesti on tuo kokoero kesäjyriin joka vaikuttaa.
Lopuksi vielä: Onhan takakelkassa kaikki miliuuna niveltä, puslaa ja muuta muljaketta elämänsä vedossa, tai onko mahdollisesti välystä tai vääntymää jossain..? Ilma-alustaa, korkeus kohallaan ja säädetty samassa korkeudessa..?
Pitää muistaa jotta auraus/haritusvirheen ei tarvitse olla paljoakaan pielessä kun kumit sulaa, cambervirhe ei vaikuta lähellekään yhtä paljon. Muutama minuutti aurauksessa/harituksessa tekee rinkelille pahimmillaan saman mitä camberissa parin asteen poikkeama. Lisäksi muistettava että epätasainen kuluminen kiihtyy alettuaan. Kuluneen osan pienempi kehämitta pyörii hitaammalla kehänopeudella kuin muu rengas, jolloin se laahaa jatkuvasti ja ero vain kuluu suuremmaksi. Vielä pitää muistaa että mitä matalampiin profiileihin ja leveämpiin pintoihin mennään, sitä miedommiksi kulmat tulee säätää. Ohjearvoilla ei tee juuri mitään jos vakkarikiekko on esim. 195/65R15 ja alle punotaan 255/30R18 riekaleet.
Tavirenkaissa kulmavirheitä ei samaan tapaan näekään kuin kesäläskeissä. Lamellit antavat perään ja jos renkas on nastoilla, ne kantaa. Lumi ja jää ei syö myöskään rengasta kuin karkea asfaltti. Lisäksi monesti on tuo kokoero kesäjyriin joka vaikuttaa.
Lopuksi vielä: Onhan takakelkassa kaikki miliuuna niveltä, puslaa ja muuta muljaketta elämänsä vedossa, tai onko mahdollisesti välystä tai vääntymää jossain..? Ilma-alustaa, korkeus kohallaan ja säädetty samassa korkeudessa..?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Hybridissä havaittu samaa omalla kohdalla.
Pari huomioitavaa asiaa, tykkää melko kovista renkaista takana, omassa, joskin kapeammissa pidän 2.8 bar miniminä.
Lisäks hybridin takapyörät ei juuri lepää, jollei välitä voimaa eteenpäin viemiseen, ne keräävät liike energiaa talteen, eli ikäänkuin jarruttavat menoa.
Ovat siis kulutuskamaa ihan kirjaimellisesti.
Pari huomioitavaa asiaa, tykkää melko kovista renkaista takana, omassa, joskin kapeammissa pidän 2.8 bar miniminä.
Lisäks hybridin takapyörät ei juuri lepää, jollei välitä voimaa eteenpäin viemiseen, ne keräävät liike energiaa talteen, eli ikäänkuin jarruttavat menoa.
Ovat siis kulutuskamaa ihan kirjaimellisesti.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Omassa ajossa kulutuksen ero isoon mosaan on min. 1500€ vuosi ja jos siitä takatassut syö vähän niin se ero kuittaantuis käyttövoimaverolla. Kunhan tässä pohdiskelin eli OT-osastoapekkovee kirjoitti:Hybridissä havaittu samaa omalla kohdalla...
Ovat siis kulutuskamaa ihan kirjaimellisesti.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Easy Rider kirjoitti: Vielä pitää muistaa että mitä matalampiin profiileihin ja leveämpiin pintoihin mennään, sitä miedommiksi kulmat tulee säätää. Ohjearvoilla ei tee juuri mitään jos vakkarikiekko on esim. 195/65R15 ja alle punotaan 255/30R18 riekaleet.
miedommiksi miten ? aurausta lisää vai vähemmän leveemmillä renkailla ? jos tapauksena on suht järkevissä rajoissa oleva liiallinen camber ja syö 235-40-18 rengasta sisäreunastaan etuakselilla, mihin laitetaan auraus annettujen arvojen sisällä ? ja miten vaikuttaa suuntavakavuuteen ?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Väittäisin että joka arvon kohdalla ohjearvosta nollaanpäin, tarvittavissa määrin. Eri asia kilpa-ajossa radalla. Puhutaan kilpivehkeestä tieliikenteessä. Optimaalisesti säädettävissä olevat kulmat - kaikki paitsi auraus/haritus - ovat usein rajalliset vakio-osilla alustassa, aina ei saa tuosta nuin optimiin.epk kirjoitti:Easy Rider kirjoitti: Vielä pitää muistaa että mitä matalampiin profiileihin ja leveämpiin pintoihin mennään, sitä miedommiksi kulmat tulee säätää. Ohjearvoilla ei tee juuri mitään jos vakkarikiekko on esim. 195/65R15 ja alle punotaan 255/30R18 riekaleet.
miedommiksi miten ? aurausta lisää vai vähemmän leveemmillä renkailla ? jos tapauksena on suht järkevissä rajoissa oleva liiallinen camber ja syö 235-40-18 rengasta sisäreunastaan etuakselilla, mihin laitetaan auraus annettujen arvojen sisällä ? ja miten vaikuttaa suuntavakavuuteen ?
Kassialustaisissa kaikki muuttuu korkeuden myötä, viheliäisiä saada sopivalleen.
Hybridissä ei varmaankaan ole taka-akselin moottorijarruvoimia otettu huomioon mukavuuspusla-alustan kanssa. Ehkä seuraavassa mallissa on sähköohjatut hydrotyynyt jotka jäpittyy moottorijarrutuksella eikä sisänurkka kummista katoa. Monessa etukiskosessa etupää on harituksella tarkoituksella, veto kompensoi rattaat suoraan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuokin vielä Minä oon aina aatellut että ne on s*tanastaEasy Rider kirjoitti:Monessa etukiskosessa etupää on harituksella tarkoituksella, veto kompensoi rattaat suoraan.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jepepk kirjoitti:Hmm, mulle aina sanottu että auraukset ohje-arvojen max laitaan jos haluaa ettei camber syö? Eli kannattaisko nyt sitten mihin kohtaa, väännä tyhmälle rauta langasta
Mie väännän: Auraus syö ulkolaitaa, haritus sisälaitaa, voimakkaasti. Ratacamberi tahtoo hamuta vähän sisälaitaa, Pikkusen aurausta ja kulumakuvio tasottuu, mutta kokonaiskuluminen on suurempaa kuin nollakulmilla.
Matalan leveellä rattaalla jokainen kulma vaikuttaa käytökseen ja kulumiseen enemmän, joten miedommilla kulmilla ajettavuus sekä polttoaine- ja rengastalous paranee.
Ota jääkiekko keittiöpöyvälle kuvaamaan rengasta, kääntele sitä eri akseleiden suhteen ja päättele mitä mikäkin säätö mihinkin vaikuttaa. Ota kaks jääkiekkoa, liimaa yhteen ja mieti jälleen
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.