Hydraulisesta tasonsäädöstä kysymyksiä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Hydraulisesta tasonsäädöstä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihteeksi s210 kyseessä mut tuskin pääpiirteiltään poikkeaa muistakaan missä jousipallot käytössä, samat pallot useammassa mallissa 85-02 välillä taitaa olla. Aikani etsiskelin eikä ihan selkeetä vastausta löytynyt.

Tasonsäädön korkeutta ees sun takas ränkänny ja todennut sen toimivaksi. Muutamia juttuja tuli kuitenkin mieleen.

Ensinnäkin, se ilmeisesti menee niin että perän korkeus tehdään täysin jousilla ja kumeilla? Eli takapään paino ei makaa tolppien vaan jousien varassa. Toisinsanoen, säätötangon kun irrottaa ja venttiilin kääntää siten ettei tolpissa painetta niin takapään pitäis olla siinä mihin sen tarkoituskin jäädä?

Käytännön esimerkkinä, paineet ku päästi pois niin kaaresta vanteen keskiöön 36cm ja auto olis suorassa 38cm välillä. Paksumpi kumi paikoilleen eikä säätöventtiilillä haeta asentoa?

Ohjeena vaikuttais useamman topikin luettuani se, että säädellään korkeus siihen malliin et tolpat vähä niinku ottais vastaan mutta ei ihan kuitenkaan. Käytännössä säädellään tangon mittaa vähän kerrallaan, auto käyntiin, pikkusen kierroksia, mittaus ja heti kun perä vähäkään nousee niin ihan pikkusen takaspäin? Vai onko jotain selkeämpää (lue:se oikea tapa) keinoa olemassa?

Ja mikäli takapään paino kuitenkin on tolppien varassa, mikä sieltä ensimmäisenä hajoaa? Rajallisen käsityskykyni mukaan itse tolppa on ehjä jos tuntuu ehyeltä(yhden murtuneen heitelly menemään) eikä nestettä vuotele ulos. Alapään välystä ei nyt lasketa. Samaan aiheeseen, mikähän mahtaa olla keskimääräinen jousipallon elinikä? Tätä useammassa topikissa kysytty mutta vastausta ei löytynyt. Tuossa alla 2,5v vanhat 65tkm ajetut pallot (febi) ja kuskin puolelta tänä aamuna loppui kesken ajon joustaminen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Iskarit kantavat aina jonkun verran. Siellä on peruspaine, jota ei saa säätöventtiilistä pois. Sen huomaa, kun irrottaa pallukalta putken. Jos auto on pyörillään tulee se vielä muutaman sentin alas.

Ainakin 124:ssä oli perusohjeena se, että jouset (+ se peruspaine) kantavat auton. Pikku säädöt ylöspäin tuskin saavat mitään isompaa vikaa aikaan. Jos paljon säätää, voi loppua pallosta joustovara ja sitten on kova alusta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eli jahka pallot uusii niin ränkätä venttiiliä sen verran et nesteet missä pitää, venttiilistä painetta sen verran pois mitä lähtee ja säädellään tankoa siten ettei perä nouse, menikö oikein? Ja kolmosen kumit perän peruskorkeutta varten.

Tuo keskimääräinen kestoikä alkoi mietityttää kun yllättävän paljon palloja löytyy käytettynä myynnissä. Tuskin ihan normaalia että jo nyt hajoais mutta onko ne tarkoitettu 100 vai 500tkm ajettaviksi?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuohon malliin varmaan ite tekisin. Mullei edellisessä riittänyt Eibachien kans kolmosenkaan kumit (muistaakseni paksuimmat takapäässä) vaan piti pistää vähän lisää päälle.

Kyllähän yksillä iskareilla monesti ajaa useammatkin pallot vaihtokuntoon.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”