GLE:n W212

Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

bercedes menz kirjoitti:Onko se oven lommo jo korjattu?
Jep. Uusi ovi on paikallaan. Tarkemmin katsottuna ovipelti oli notkahtanut niin pitkältä matkalta koristelistan molemmin puolin, että eivät alkaneet sitä oikoa, vaan laittoivat paikalleen W212 facelift-mallin eriparioven. Oikein siistiä työtä Oulun Veholla.

Uusi ovi erottuu siitä, ettei siinä ole enää oven alareunassa kumilistoja, eikä edes kiinnitysreikiä, joihin listan voisi pujottaa vanhasta ovesta. Odotin enemmän pölyä ja likaa kynnyksellä, mutta ei siinä oikein mitään eroakaan huomaa, joten ne alkuperäisessä W212 mallissa olevat kumilistat taitavat olla vähän turhakkeita? Pahasti likaantuessaan saattavat vielä tukkia ovien valumareijät, joten kannattaa tarkkailla...
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Näkikö kukaan, minne ne urat Suomen teiltä menivät :roll:

Ennen oli nimittäin ajaminen tuollaista -> :kuski:

Mutta nyt W212 kulkee itsetään suoraan. Tämän toki osaa moni muukin auto, mutta Mersumaisesti se osaa lisäksi myös vastaan rimpuilematta jatkaa kerran käskettyä käännöstä kunnes toisin komennetaan. Tämmöstä mä olen aina halunnut!

Muutoksen toi 225/55/16 Michelin Primacy 3:n korvaaminen 205/60/16 kokoisella Nokian Bluella. Michelin voi olla ihan hyvä rengas, mutta Primacy ei näköjään sovi tähän autoon. Ei ole pariin päivään tuullut riittävästi, että osaisi sanoa vakaudesta mitään, mutta ei nuo moottoritien rampeissa talvirenkailta tunnu. Ei toki ratarenkailtakaan tuossa koossa. Kiitokset Meissenkerille vihjeestä!

On se pienestä kiinni, ei tarvi kun laittaa autoon sopivan renkaat alle, niin heti toimii :D
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Mitenkä ne laittaa ei faceliftiin faceliftin oven jo on sitten erilainen, melkosta touhua. Luulishan nuita nyt oikealaisiakin saavan?
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Veikkaisin Volvo-tyylistä korvaavaa osaa?

Mun Seittenneliskanttinen on päivitysosien vuoksi pian puoliksi 940 ja jopa ihan vähän S60.

Tuo tehtaan S60:sta repäisemä korvaava osa on kuljettajan turvavyö, ilman pommia tietenkin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Kyllä renkailla on merkitystä. Itselläni on juuri nuo Misukat ja talvella Nokian 205-kitkat. Talven jälkeen hakee urat ja ulisee karkealla asfaltilla. Rengaskaupoille on lähdettävä.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ensimmäinen yli 1500 km ylittävä tankkausväli. 1506 km ajon jälkeen tietokoneen estimaatti oli noin 120 km tankissa jäljellä. Puolet suoraa maantieajoa, toinen puoli työmatkapyöritystä. Aiemman 12 km sijasta nyt 24 km työmatka näkyy pienenevänä kulutuksena.

Samalla tarttui vakuuttava kiinnitys Podium-sijoitukseen murskaavalla sadasosalitran ylivoimalla :ope:

Tuo keulilla oleva hollantilaiskaveri (?) ajaa uudempaa ja normin mukaan pari desiä taloudellisempaa mallia, mutta myös tavoittamattoman huolellisesti

Kuva
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

ECO Start/Stop ei välillä halunnut aktivoitua ollenkaan. Eli kaikki muu toimii, mutta mittaritaulun ECO-teksti jää keltaiseksi. Muutaman päivän tuota ihmettelin, kunnes hoksasin mitata myös peräkontin starttiakunkin. Usean päivän seisonnan jälkeen oli yli 12.5 V, eli sielläkin kaikki kunnossa. Valohoidon jälkeen on taas pelannut normaalisti, vaikka en mielestäni tehnyt mitään? Kerran viime talvena ihmettelin samaa. Start/Stop aktivoitumisehtoja on kai aika monta, joten Stopin kieltävän syyn löytäminen ilman Staria on vähän hakuammuntaa. Ei siinä mitään vikaa edes välttämättä ole, mutta olisi vaan kiva ymmärtää, miksi omasta mielestä saman tuntuisella työmatkalla toisinaan on vihreä ECO ja toisinaan keltainen?

Pesun yhteydessä huomasin takalasin alanurkan vesikanavan tukkeutuneen. Tukos oli kerännyt jo kasan neulasia jonkin matkaa ikkunan sivua myöden. Kuva kertonee mistä on kyse ja kuvatessa oli ensimmäinen imurointi jo tehty, joten sedan-korisella ajavien kannattaa seurata tuota paikkaa pesussa

Kuva
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti:ECO Start/Stop ei välillä halunnut aktivoitua ollenkaan. Eli kaikki muu toimii, mutta mittaritaulun ECO-teksti jää keltaiseksi. Muutaman päivän tuota ihmettelin, kunnes hoksasin mitata myös peräkontin starttiakunkin. Usean päivän seisonnan jälkeen oli yli 12.5 V, eli sielläkin kaikki kunnossa. Valohoidon jälkeen on taas pelannut normaalisti, vaikka en mielestäni tehnyt mitään? Kerran viime talvena ihmettelin samaa. Start/Stop aktivoitumisehtoja on kai aika monta, joten Stopin kieltävän syyn löytäminen ilman Staria on vähän hakuammuntaa. Ei siinä mitään vikaa edes välttämättä ole, mutta olisi vaan kiva ymmärtää, miksi omasta mielestä saman tuntuisella työmatkalla toisinaan on vihreä ECO ja toisinaan keltainen?

Pesun yhteydessä huomasin takalasin alanurkan vesikanavan tukkeutuneen. Tukos oli kerännyt jo kasan neulasia jonkin matkaa ikkunan sivua myöden. Kuva kertonee mistä on kyse ja kuvatessa oli ensimmäinen imurointi jo tehty, joten sedan-korisella ajavien kannattaa seurata tuota paikkaa pesussa

Kuva
Otakko kuvan kauempaa tuosta, jotta ymmärrän mistä kohdasta on kyse?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kokeillaan selityksellä ensin. Voin kuvatakin, ellei tämä riitä:

Kuvassa on takaikkunan oikea alanurkka ja takaluukku on auki. Nippuside on tungettu lasin alta ikkunan sivulta ylhäältä alaspäin peräkontin sivun suojamuoveja myöden. Lasin alareunan yli menevä musta muovilista on se laidasta laitaan yltävä tippalista, joka estää veden valumisen lasia pitkin peräkonttiin takaluukkua avatessa.

Toivottavasti selkisi? Ellei, niin laitan sitten kuvaa perään...
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Selkis, kiitos!
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Start/Stop tykkäsi akun valotuksesta, koska on siitä lähtien toiminut hyvin aktiivisesti.

Kesärenkailla ajettu nyt 10.108 km, eli 7 tankillista. Yksi lyhytkin tankkausväli mahtuu mukaan (1398 km). Keskiarvo toukokuusta lähtien 4.9 sadalle. Mikä oudointa, auto on yhtä Etelä-Suomen reissua lukuunottamatta pyörinyt koko matkan Oulun ympäristössä ihan normi työmatka- ja kauppareissuajossa, sekä muutaman mökki- ja mummolareissun, kun työpaikan vaihto poltti lomat.

On tämä ihme värkki, kun kuski oppii auton tavoille. Ja ihime paikka tämä Pohojammaa.

Aika paljon tulee käytetyksi vaihteistoa S-asennossa nykyisin. Vaihtaa mukavammin ja tuntuu kuin kaasupolkimen vastekin muuttuisi hieman täsmällisemmäksi. Saattaa vaikuttaa minun ajollani desin tai pari, mutta mukavuudesta joutuu maksamaan - onneksi ei kovin paljoa.

Kuljettajan istuin alkaa ratketa kuten sen kuuluukin. Mistä mulle saadaan tuohon muuten mukavaan autoon nahat tilalle? Värillä ei väliä, kunhan ei ole beige, eli siis musta, riutanharmaa ja konjakinruskea käy kyllä. Vai vienkö suoraan etuistuimet samalle ompelijalle, joka korjasi Ceenkin etupenkin?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Vuosihuolto 120.000 km kohdalla. Lisätöinä moottorin koristemuovin kiinnikkeet (kuten normaalisti) sekä takapuskurin parkkitutka (kuten normaalisti).

W204 näytti kelpuuttavan mitkä tahansa anturit, jotka saa reikiinsä tungetuksi, mutta W212 on paljon tarkempi. Oli kuulemma lisäksi yksi anturi oikosulussa, joten puskurillinen antureita uusiksi. Yllättävän kalliiden anturien vuoksi laskua 2/3 Volvon isosta huollosta, eli tonni.

Seuraavat anturit saa sitten Veho vaihtaa 2 vuoden korjaamotakuuseen, sikäli kun niitä vielä menee?

Toukokuulta lokakuun alkuun 8 tankillista, 11535 km, 570 litraa = 4.9 sadalle. Nyt on jo niin viileää, ettei työmatkapörräyksessä pääse enää alle viiden keskiarvoon.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Mullakin tuo moottorin päällä oleva muovikippo pitää ääntä (tärisee). Kerropa mitä sille oikein tehdään ja mitä maksaa.

Nyt kun kerroit niin muistin, että tuohon mun autoon vaihdettiin ostettaessa kolme parkkianturia myyjän piikkiin. Olisko nekin ollut oikosulussa kun kerran meni kerralla noin monta.

Kauanko sulla on ollut tuo Eemeli ja paljonko siihen on tullut kilometrejä sun ajamana?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Legge
Viestit: 39
Liittynyt: 27.1.2015 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Legge »

Suojuksen kiinnityksestä löytyy kolmea erilaista kumia. Muistaakseni marmorilla ~25 euroa setti. Varsinkin nuo keskimmäiset tuppaavat olemaan ongelma. Menevät tohjoksi tärinästä, eivätkä enää napsahda kunnolla kiinni moottorin päällä oleviin tappeihin.


Kuva
S204 180 CDI AMG -13
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Moottorin koristekannen kumitassut ovat aiempaa hennompia. Ajatusmalli moottoripyörän katteista, jotka huollossa avattaessa kootaan uusilla kiinnikkeillä ei ole kaukana. OM646:n vanhat isot kumimollukat kestivät paljon paremmin.

Muovikannesta tulevan hälyn tunnistaa kun painaa käyvän koneen päältä muovikannesta löysät pois kädellä. Kiinnikkeet voi vaihtaa yksittäin, mutta kannen keskellä edessä oleva kiinnike on "avaimenreikä" kiinnike, joka avataan meisselillä kääntäen. Muut lähtevät nostamalla ja rämisevän väljän kiinnikkeen tuntee sohloksi ihan sormissaan. Sekä kiinniketappiinsa sisäpuolelta väljäksi kuluneita että ulkopuoleltaan löysästi muovikannessa istuvia kumitatteja on nähty. Eipä nuo kalliita ole vaikka vaihtaisi kaikki kerralla, niin saa huoltovälin tai pari ajaa ilman räminöitä.

Parkkitutkista joku Mesellä kertoi kosteusongelmasta, mikä sopii omaan havaintooni nykyisestä ja edellisestä Ceestä. Antureita on särkynyt vain avoimesta takapuskurista ja vain lumikeleillä. Tammikuun pakkasissa on vielä kaikki kunnossa. Yhtään anturia ei ole mennyt edestä eikä yhtään huhtikuuta ole 5 vuoden Mersuilulla vielä aloitettu toimivalla takatutkalla. Eniten menee pakoputken päällä olevien kulmien antureita. Tuntuu kuin pakoputki saunottaisi anturit hengiltä lumesta sulattamallaan höyryllä? Tämä osuu omaan käyttötilanteeseen aika pahasti, kun talvella ajetaan paljon hiihtoreissuja lumessa ja riittäviä matkoja pakoputkien lämmittämiseksi. Jos kyse on tuosta, uusien anturien perään ruiskaistu pulttiterva ja kotelosuoja saattavat pitää veden loitolla? Jos ei, ensi keväänä asentaja kiroilee minun kekseliäisyyttäni sormet tervassa :twisted:

Puolitoista vuotta ja 45.000 km on nyt takana. Tankkauksista laskettu viitosen alittava kulutus vaatii kesän, helpon ajoympäristön ja kulutustietoisen kuljettajan. Enemmänkin saa menemään ja menee minullakin jo nyt aamujen viilentyessä. Sähkölämmitys ja automaatin tahmea lähtö alkavat tuntua jo ennen talvirengaskautta.

EDIT: Legge ehti ensin hyvän kuvan kanssa. Räminä tuntuu tulevan jostain kuvan kolmesta oikeanpuoleisesta kiinnikkeestä tai kaikista yhdessä.

Minä en olisi uskaltanut kuvata moottorin osia noin hienolla matolla :justiina: :axe:
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mä olen suunnitellut että pesen painepesurilla ne taka-anturit ja ruiskutan tervaa niiden perien päälle. Ei se siellä mitään haittaakaan. Ongelmat varmaan johtuvat kurasta joka ei kuiva talvella "ikinä" ja jossain vaihees märkyys pääsee sisään.

EDIT: Sonyn muuttelemien sanojen ja välimerkkien korjaus.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Isän 204:seen vaihdettiin molempiin takakulmiin anturit saksalaiseen takuuseen. Kamalan hintaisia ovat kun hintaa olisi ollut 158e kappale. Suolaa syytettiin paikallisessa liikkeessä.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti:ECO Start/Stop ei välillä halunnut aktivoitua ollenkaan. Eli kaikki muu toimii, mutta mittaritaulun ECO-teksti jää keltaiseksi. Muutaman päivän tuota ihmettelin, kunnes hoksasin mitata myös peräkontin starttiakunkin. Usean päivän seisonnan jälkeen oli yli 12.5 V, eli sielläkin kaikki kunnossa. Valohoidon jälkeen on taas pelannut normaalisti, vaikka en mielestäni tehnyt mitään? Kerran viime talvena ihmettelin samaa. Start/Stop aktivoitumisehtoja on kai aika monta, joten Stopin kieltävän syyn löytäminen ilman Staria on vähän hakuammuntaa. Ei siinä mitään vikaa edes välttämättä ole, mutta olisi vaan kiva ymmärtää, miksi omasta mielestä saman tuntuisella työmatkalla toisinaan on vihreä ECO ja toisinaan keltainen?
Tätä itsekin olen ihmetellyt. Onko toiminta/logiikka selvinnyt?

Mites on muuten sen nahkaverhoiluprojektin laita?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nyt on taas ollut muutaman päivän ECO keltaisena.

Nahat oli jo tarkoitus ommella paikalleen viime viikon työmatkan aikana, mutta nahkojen toimituksessa oli sattunut virhe. Tekijä otti toki etukäteen jo yhteyttä ja kertoi, että nahat eivät olleet tilattua laatua. Sovimme, että hän hoitaa reklamoinnin ja uusintatilauksen. Uusi yritys parin viikon kuluttua seuraavan työmatkan aikana.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
mol
Viestit: 42
Liittynyt: 20.10.2010 7:21
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

tn62634 kirjoitti:Isän 204:seen vaihdettiin molempiin takakulmiin anturit saksalaiseen takuuseen. Kamalan hintaisia ovat kun hintaa olisi ollut 158e kappale. Suolaa syytettiin paikallisessa liikkeessä.
No on, minulle vaihdettiin yksi taakse ja hinta oli muistaakseni 50€. Ei varmaan tarvitse mainita että kyseessä ei ollut merkkiliike...
C 220d T 4-Matic
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Minulle on vaihdettu takuuseen molemmat taka-anturit reunoilta. Tuntuvat olevan kulutustavaraa ja vielä kun ovat juuri putken ulostulon yläpuolella. Kuitteja kun katseli, niin merkkiliike tekee aika hyvää tiliä anturin vaihdolla :D
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Vaihtelin minäkin niitä eBaysta tilattuja antureita menestyksellä W204:n. Joko 212 tai sitten 2012 vuosimalli on vaan sen verran tarkempi antureistaan, ettei enää kelpuuta ihan mitä tahansa mikä reikään sopii.

ECO valo vihertyy nyt työmatkallakin, kun laitoin töpselin kellokytkimeen yöksi.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kolmen nopeusmittarin lukemat vasemmalla GPS ja oikealla auton nopeusmittari. Jälkimmäisen optimismi ei liene yllätys?

Keskimmäinen on sen sijaan aika mielenkiintoinen. Tuo GPS:n kanssa samaa mieltä oleva tarkka lukema on nuuskittu OBD-portista, joten auto oikeasti tietää todellisen nopeuden, vaikka ei sitä kuljettajalle halua kertoakaan.

Kuva

Tästä nousee väkisinkin kaksi kysymystä:
- onko järkee vai ei?
- osaako joku Starin taluttaja käskeä nopeusmittaria näyttämään tuota väylällä jo näkyvää oikeaa mitattua tietoa?

Tässä on paljon samaa sairautta kuin Rouvan Volvossa, joka kertoo todellisen ajonopeuden jopa radiolle taustamelukompensointia varten, mutta kuskille valehdellaan humppaa ja hömppää?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti:Kolmen nopeusmittarin lukemat vasemmalla GPS ja oikealla auton nopeusmittari. Jälkimmäisen optimismi ei liene yllätys?

Keskimmäinen on sen sijaan aika mielenkiintoinen. Tuo GPS:n kanssa samaa mieltä oleva tarkka lukema on nuuskittu OBD-portista, joten auto oikeasti tietää todellisen nopeuden, vaikka ei sitä kuljettajalle halua kertoakaan.

Kuva

Tästä nousee väkisinkin kaksi kysymystä:
- onko järkee vai ei?
- osaako joku Starin taluttaja käskeä nopeusmittaria näyttämään tuota väylällä jo näkyvää oikeaa mitattua tietoa?

Tässä on paljon samaa sairautta kuin Rouvan Volvossa, joka kertoo todellisen ajonopeuden jopa radiolle taustamelukompensointia varten, mutta kuskille valehdellaan humppaa ja hömppää?
Kyllä tuostakin saadaan pian (uusavuttomilta toimittajilta) otsikoita: "Mersu kärähti mittarinopeuden manipuloinnista!". Oikea mittarinopeus näkyy kun ajaa konepeltiauki... :shock:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Tuo CAN-väylältä tuleva nopeustietohan on laskennallinen arvo ABS-antureilta, ei GPS:ltä saatu tieto eikä edes GPS:llä itsenäisesti kalibroitu "drive train" tieto.

Tuo nopeustieto pitää kutinsa jos rengaskoko on tarkalleen oikea, uudet renkaat ja tehtaan olettama renkaan vierintäkehä. Kuluneilla renkailla tuo näyttääkin jo väärin (jos näyttää kuluneilla oikein niin uusilla sitten väärin).

Mittaristohan ei saa koskaan näyttää kuljettajalle liian pientä nopeutta joten siellä pitää käyttää "varmuuskerrointa". Nyt kun mitään GPS-kalibrointitemppuja ei käytetä niin käytännössähän kaikki autot näyttää enemmän tai vähemmän liian suurta nopeutta.

Tietääköhän joku kuuluuko tuohon mittariston varmuusvaraan myös lain sallimat pykälää isommat renkaat vaiko vain rengasmallista johtuvan vierintäsäteen vaihtelut?
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

bercedes menz kirjoitti:"Mersu kärähti mittarinopeuden manipuloinnista!". :shock:
Huijaus laajenee - myös muita merkkejä on kärähtänyt nopeusmittarihuijauksesta!!!

Rouvan Volvo S80 näyttää tekevän ihan samaa. Väylältä tulee +/- 1 km/h tarkkuudella sama tieto kuin GPS mittauksesta, mutta kuljettajalle tätä luottamuksellista tietoa ei sallita, vaan nopeusmittarissa on puutaheinää kuten hallintoalamaisiaan vähälahjaisempi virkamies tarkoittikin.

Tähtikuljettajalle kiitos arvauksen vahvistuksesta. Pyöräantureilta tuon tiedon saa autossa helposti, kunhan rengaskoko ei muutu.

Ainakin minun autoni yli 3% mittarivirhe on suurempi kuin vaihtoehtoisten rengaskokojen ero. Nyt paikallaan olevan 205/60/16 kokoisen uuden renkaan vierinkehä on suurempi kuin aiemman 225/55/16 kokoisen kuluneen renkaan, vaikka uusien renkaiden teoreettisessa läpimitassa parin millin ero onkin.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko mittaria ja Tempomaattia mahdollisuus kohtuuvaivalla kalibroida kohdilleen? Tempomaattia olisi kivempi käyttää jos tasakympit osuisivat suunnilleen totuuteen.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Onko kukaan kyydissä ollut tai autoasi ajanut kommentoinut pehmennettyä alustaa? Velipoika oli eilen mun kyydissä ja sanoi auton olevan löysä ja kallisteleva. :shock: Hänellä on itsellään Jaguar XF ja ilmeisesti vertasi siihen. Itse en ole huomannut alustan olevan mitenkään ihmeellisen pehmeä, mutta olen varmaankin siihen jo tottunut. Edelliseen Avantgarde C-Mersuun vertailukaan ei oikein onnistunut, koska autot ovat erikokoiset ja muutoinkin ihan erilaiset.

Onko tuo pehmennetty Avantgarde siis käytännössä Elegancen alustalla vai mitä toi Comfort-alusta tarkoittaa?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

2012 hinnaston mukaan Avantgarden ns. mukavuusalusta on Classicin ja Elegancen vakiojousitus, muistaakseni 15 mm pidemmin joustovaroin ja pehmeämmin jousin. No cost optio uuteen autoon.

Oulussa on paljon mukulakivikatuja ja mökkimatkasta osa on heikon hoitoluokituksen jääpolannetta ja kesällä soratietä, joten korkeampi maavara ja pehmeys oli minulla tietoinen valinta. En pane vastaan, jos parempaa tietä tai täsmällisempää reagointia minua enemmän arvostava valitsee tiukemman alustan. Hyvä kun tekevät erilaisia, että jokainen saa mieleisensä.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Onko 65-profiilin suomikitkat alla? Niillä joka auto on vähän kuin lehmänpaskaan astuisi. :P

Mutta asiaan: Onko joku taksialusta tätä mukavuusalustaa korkeampi? Katselin yhtä 212:sta eilen ja oli aika hassun näköinen 17-tuumaisilla.
karvine
Teräshermo
Viestit: 785
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Taksialustoja ei ole tainnut olla moniin vuosiin, mutta saahan siihen ns. huonontien alustan. 17-tuuman pyörillä ja korkealla alustalla tosiaan aika hassun näköinen. Suurin osa takseista taitaa olla nykyään avantgardeja comfort-alustalla kun sen voi tilatessa vaihtaa valita ilman lisäkustannuksia.

Itse ole koskaan pitänyt w212:n comfort-alustaa liian pehmeänä. Saisi olla jopa pikkaisen pintapehmeämpi ainakin 45-sarjan renkailla. Mutta nämä alustamieltymykset on aika yksilöllisiä. Joillekin kova on pehmeä tai toisinpäin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”