Takaluukun ikkunan irrotus
Takaluukun ikkunan irrotus
Olisko kellään kokemusta farkun takaluukun ikkunan irrotuksesta? -pitääkö eka siirtää siitä metallisesta kehyksestä ne pienet palaset sivuun, jotka on ikkunan ylä- ja alareunassa keskikohdassa ikkunaa. Kammetaan metallinen kehys irti ja ehkä sen jälkeen saisi ikkunaa pois. Kumpaankohan suuntaan se helpommin irtoaa? Ulosko? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen...
Yleisesti ottaen irtoaa kumitiivisteellä olevat lasit suunnilleen seuraavasti. Ulospäin ne aina irtoaa, poikkeuksista en ole kuullutkaan.
1. Metalliset/muoviset listat pois tiivisteen välistä. Ekana noi pienet liitoskappaleet ja sen jälkeen nitkuttamalla pikkuhiljaa, yleensä lähtee ihan helposti.
2. Tämän jälkeen kannattaa tiivistettä hiukan raottaa ulkopuolelta esim muovi/puulastalla poistaen havunneulaset ja muu törky mitä monesti välistä löytyy. Hyvä idea tässä kohtaa myös suihkutella mäntysuopaliuosta tms ulkopuolelta sinne tiivisteen reunan alle, tunkeutuu vartissa hyvin sinne kumin ja pellin väliin ja toimii erittäin tehokkaasti liukasteena.
3. Tällä välin voi sisäpuolelta raotella tiivistettä samalla lailla, saippuaa voi suihkutella sisäpuolellekin.
4. Jostain keskeltä lasin pitkää sivua voi alkaa pienellä ruuvarilla tms tökkiä tiivisteen sisäpuolelle tulevaa huulta sinne peltireunuksen ulkopuolelle. Mahdollisimman kaukaa kulmista kannattaa lähteä liikkeelle.
5. Jonkun matkaa kun olet saanut tiivistettä reunan yli alkaa homma edistyä ihan sormin kevyesti painelemalla. Lähde painelemaan tuosta keskeltä molempiin suuntiin.
6. Viimeistään kun olet saanut yhden sivun ja kulmat paineltua on aika siirtyä auton ulkopuolelle, jos ei ole apuria estämässä lasin putoaminen. Sormet lasin ja auton väliin ja saat melkeinpä poimittua lasin käteesi.
1. Metalliset/muoviset listat pois tiivisteen välistä. Ekana noi pienet liitoskappaleet ja sen jälkeen nitkuttamalla pikkuhiljaa, yleensä lähtee ihan helposti.
2. Tämän jälkeen kannattaa tiivistettä hiukan raottaa ulkopuolelta esim muovi/puulastalla poistaen havunneulaset ja muu törky mitä monesti välistä löytyy. Hyvä idea tässä kohtaa myös suihkutella mäntysuopaliuosta tms ulkopuolelta sinne tiivisteen reunan alle, tunkeutuu vartissa hyvin sinne kumin ja pellin väliin ja toimii erittäin tehokkaasti liukasteena.
3. Tällä välin voi sisäpuolelta raotella tiivistettä samalla lailla, saippuaa voi suihkutella sisäpuolellekin.
4. Jostain keskeltä lasin pitkää sivua voi alkaa pienellä ruuvarilla tms tökkiä tiivisteen sisäpuolelle tulevaa huulta sinne peltireunuksen ulkopuolelle. Mahdollisimman kaukaa kulmista kannattaa lähteä liikkeelle.
5. Jonkun matkaa kun olet saanut tiivistettä reunan yli alkaa homma edistyä ihan sormin kevyesti painelemalla. Lähde painelemaan tuosta keskeltä molempiin suuntiin.
6. Viimeistään kun olet saanut yhden sivun ja kulmat paineltua on aika siirtyä auton ulkopuolelle, jos ei ole apuria estämässä lasin putoaminen. Sormet lasin ja auton väliin ja saat melkeinpä poimittua lasin käteesi.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jees, hyvien vihjeiden ansiosta sain ikkunan irti ja jopa takaisin paikoilleen ehjänä. Tiivisteen alta paljastui miksi konttiin meni vettä, ikkunan alareunan keskivaiheelta puuttui huullosta noin 15 cm. Olipa korroosio tehnyt tehtävänsä. Nyt korjattu ja ikkunan tiivistetty sekä ruostesuojattu koko luukku. Jännityksellä odotellaan seuraavia sadekelejä, eiköhän sitä vettä taas joku päivä sada...