Olikohan nyt riittävän epäselvästi selitetty

Eihän tosiaan esim. vanhoissa kuplissa ollut minkäänlaista järkevää keskireikää. Pulteilla keskitettiin koko p*sk*.piippu kirjoitti:Siis se sovite osallistuu keskittämiseen vain siinäkohtaa, kun nostat vannetta "huulille" ja laitat pari ensimäistä pulttia paikoilleen....sen jälkeen kaikki keskitys ja kohdistusvuorot siirtyy vain ja ainoastaa pulteille!
Mites sit keskittyy jos eka pultti ois jostain syystä mutkalla ja keskireikä väljä. Keskireikä ei kyllä väljisty niin että siitä jotain pulmaa tulis. Tai sitten on ollut vanne irti pitemmän matkaa.piippu kirjoitti:Eihän sillä keskireijällä nyt sinänsä ole mitään väliä....vaikka olisi kuinka väliäPultit kartioineen sen vanteen keskittää ja lukitsee
![]()
Pultit vain muistettava kiristää tasaisesti ja niin että ne tosiaan pääsee keskittämään vanteen napaan, eikä sillä perinteisellä tyylillä, että pulttipyssyllä heti ensimäinen pultti täysillä kiinni just siihen missä laidassa sattuu milloinkin roikkumaan![]()
Itse hifistelen tyyliin: käsin pitkällä hylsyllä jokainen pultti tasaisesti sormitiukkuuteen että pultit hakeutuu kartioihin, IR:än pulttipyssyllä ykkösellä vähän tiukempaan ja momenttiavaimella sitten kiristys. Näin kerran ihan vierestä kun veholla vedettiin vastaavalla pulttipyssyllä suurimmalla momentilla (vetää ihan saatanan tiukkaan) ilman momenttivartta täyteen kireyteen. ..niitä on sitten kiva availla räntäsateessa pimeässä keskellä korpea auton omalla rimpula avaimella, kun tarviis vielä 2m jatkovarren, jos ei jo ennen rengasrikkoa ole lentänyt lepikkoon koko vanne liiasta tiukkuudesta korkanneine pultinreikineen
Onko sulla muuten niihin vanteisiin oikeat pultit...mersulla kun käsittääkseni alkuperäisissä poikkeuksetta pallomaiset "kartiot", kun taas tarvikevanteissa mennään ihan reilulla perinteisellä kartiolla ja nämä passaa huonosti yhteen
Kyllä, en sitä väitäkkään etteikö niistä soviterenkaista/tiukasta vanne-napa yhdistelmistä olisi apua, mutta yritin tuoda esiin, että ei ne ole pakolliset ja onnistuu hyvin ilmankin ja loppupelissä pulttien ollessa tiukattu, ei se muovirimpula enää osallistu mitenkään keskitykseen, eikä ota mitään voimia vastaan, ja taas toisaalta, jos vanteessa on vikaa pultinreijissä, niin ei sillä soviterenkaalla asiaa korjata .xin811 kirjoitti:Kylläpä se tiukka sovite navan ja keskireijän välillä sen keskityksen viimeistelee. Yleensä se kyllä keskittyy pultit tarkoin kiristämällä ihan hyvin.
Mulla on auto jossa selkänoja vipattaa kolmella eri vannesarjalla (uusia ja yhdet wanhat auton alkuperäiset....on tiukkaa keskireikää ja soviterengasta & ilman) ja lukuisalla sarjalla kumeja....kaikki mitä alustaan vaihtaa voi, on vaihdettu + kardaani ja laatikko turbiineineen, mutta tämä onkin mersu niin olkoon noinxin811 kirjoitti: Jos sulla on auto, jossa ei apukuskin selkänoja vipata yhtään 120 vauhdissa, laita joka nurkkaan 10mm spacer väliin(siis sellainen joka ei keskitä), niin sen jälkeen se vipattaa, auto tärisee niin ettei viitsi ajaa tai jotain siltä väliltä
Kyllä se riittävä keskitys tulee pelkällä keskireijällä mersussa. Jos jotai tekniikassa keskitetään niin sitä ei ikinä tule tehdä ensisijaisesti kierrereikää+pulttia käyttämällä.piippu kirjoitti:Kyllä, en sitä väitäkkään etteikö niistä soviterenkaista/tiukasta vanne-napa yhdistelmistä olisi apua, mutta yritin tuoda esiin, että ei ne ole pakolliset ja onnistuu hyvin ilmankin ja loppupelissä pulttien ollessa tiukattu, ei se muovirimpula enää osallistu mitenkään keskitykseen, eikä ota mitään voimia vastaan, ja taas toisaalta, jos vanteessa on vikaa pultinreijissä, niin ei sillä soviterenkaalla asiaa korjata .xin811 kirjoitti:Kylläpä se tiukka sovite navan ja keskireijän välillä sen keskityksen viimeistelee. Yleensä se kyllä keskittyy pultit tarkoin kiristämällä ihan hyvin.
Mulla on auto jossa selkänoja vipattaa kolmella eri vannesarjalla (uusia ja yhdet wanhat auton alkuperäiset....on tiukkaa keskireikää ja soviterengasta & ilman) ja lukuisalla sarjalla kumeja....kaikki mitä alustaan vaihtaa voi, on vaihdettu + kardaani ja laatikko turbiineineen, mutta tämä onkin mersu niin olkoon noinxin811 kirjoitti: Jos sulla on auto, jossa ei apukuskin selkänoja vipata yhtään 120 vauhdissa, laita joka nurkkaan 10mm spacer väliin(siis sellainen joka ei keskitä), niin sen jälkeen se vipattaa, auto tärisee niin ettei viitsi ajaa tai jotain siltä väliltä![]()
Nyt sitten pitäs muistaa massat ja se että peltivanne on aika ohut eli kartio tulee hyvin lähelle napaa ja toimii tästä syystä. Mettäkoneessa on vahva laikka vanteessa ja yleensä on keskitetty keskireikään koska se pultti ei pitäsi sitä millään ilveellä keskellä vaikka mikä kartio olis, ilman keskiohjausta oleviakin vanteita ja koneita löytyy mutta niissä ne ei kestäRoisto kirjoitti:Eihän tosiaan esim. vanhoissa kuplissa ollut minkäänlaista järkevää keskireikää. Pulteilla keskitettiin koko p*sk*.piippu kirjoitti:Siis se sovite osallistuu keskittämiseen vain siinäkohtaa, kun nostat vannetta "huulille" ja laitat pari ensimäistä pulttia paikoilleen....sen jälkeen kaikki keskitys ja kohdistusvuorot siirtyy vain ja ainoastaa pulteille!Lienevätkö sitten ravistaneet kuinka paljon.
t.
Risto
Juu, tuota sanoin tuolla aiemminkin, että raskaammassa kalustossa lähes poikkeuksetta napakeskitteiset (ja kantoiset) vanteet, mutta näissä kevyissä kehonsiirtimissä taas kartiopultit ohjaa rinkulan paikaansa….ja niinkuin Easy Rider tuossa oikaisi minun pluttikantoa, niin nimenomaan levyn ja vanteen väliin pulteilla tiukattu kitka kantaa kuorman!Pega kirjoitti: Nyt sitten pitäs muistaa massat ja se että peltivanne on aika ohut eli kartio tulee hyvin lähelle napaa ja toimii tästä syystä. Mettäkoneessa on vahva laikka vanteessa ja yleensä on keskitetty keskireikään koska se pultti ei pitäsi sitä millään ilveellä keskellä vaikka mikä kartio olis, ilman keskiohjausta oleviakin vanteita ja koneita löytyy mutta niissä ne ei kestä
Toi ei oo paria kymmenystä vaan pari milliä vähintään. Ei ihme jos vemputtaa.sv22 kirjoitti:Mitä alustan kuntoon tulee, niin kaikki uusittu, poislukien ite vakaaja ja oikea olka-varsi, näin niinku takapään osista. Etupäästä jos luetellaan niin vakaaja vaihtamati. Tosin sen verran pitäis vielä tehdä et säätää tasosäädön kohilleen, epäilen et karvan verran turhan alhaalla.
Videolinkki aiheesta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tpBsylBWc0[/youtube]
Tasapainotuskonees ei vemputtanu eikä vemputtanu peltivanteinen varapyöräkään auton alla samassa nurkassa.
Vanteessa pultinreikien "kupit" siistit, symmetriset. Ulkoapäin pulttien reiät pyöreet, sisältäpäin yks hieman soikea. Pulttien pallo-osassa tai muutenkaan ei poikkeavaa.
Toisinsanoen meinaat että jos täysin ehjästä, nätisti pyörivästä vanteesta tempaistaan vaikka vingulla keskireikää puoliympyrästä isommaksi, niin vanne alkaisi heittää pystysuunnassa automaattisesti?AK47 kirjoitti:
Jos se keskireikä on paska niin varmaan se voi aiheuttaa tärräystä.
AK47 kirjoitti: Oisko piipun ajamat tiet huonot?Nyt kun kaikessa suomessa säästetään... Semmoisia ne mersut on.... ei hyvää olemassakaan jos on tarkka kaveri?
En siltikään usko että pultit keskittää vanteen kun siinä on se 10mm väljää reikää vastassa ja vähän karkee reikä jos se keskireikä ei ole kohillaan niin sit vaan pultit myötää.piippu kirjoitti:Juu, tuota sanoin tuolla aiemminkin, että raskaammassa kalustossa lähes poikkeuksetta napakeskitteiset (ja kantoiset) vanteet, mutta näissä kevyissä kehonsiirtimissä taas kartiopultit ohjaa rinkulan paikaansa….ja niinkuin Easy Rider tuossa oikaisi minun pluttikantoa, niin nimenomaan levyn ja vanteen väliin pulteilla tiukattu kitka kantaa kuorman!Pega kirjoitti: Nyt sitten pitäs muistaa massat ja se että peltivanne on aika ohut eli kartio tulee hyvin lähelle napaa ja toimii tästä syystä. Mettäkoneessa on vahva laikka vanteessa ja yleensä on keskitetty keskireikään koska se pultti ei pitäsi sitä millään ilveellä keskellä vaikka mikä kartio olis, ilman keskiohjausta oleviakin vanteita ja koneita löytyy mutta niissä ne ei kestä
sv22 kirjoitti:Vanteen heittoa koetin hartaasti tihrustaa, ei het uskois et sivulta päin kattoen tossa ei noin pahoin heittoa ole. Tuon vuoksi vein liikkeeseen tarkistettavaksi, eikä koneessa tuollasta pomppuilua esiintyny, sitä ihan alan ammattimiehet siellä pähki. Ja jos koneessa pyörii moitteetta ja samassa nurkassa toinen pyörä yhtä nätisti, ei siihen jää mielestäni montaa vaihtoehtoa. Ja ko nurkan pomppiminen siirtyi toiselle puolelle kun takarenkaan vaihto päikseen.
Taidan itse ilmoittautua molempiin ryhmiin jos sallittua.epk kirjoitti:just näin, molempiin leireihin löytyy osallistujia joten molemmat syyt ja seuraukset syytä teroittaa (pultilla keskelle tirraajat ja se toinen ryhmä)