Sprinter ja perävaunun vetomassat
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.8.2015 23:47
Sprinter ja perävaunun vetomassat
Terve, löytyykö sprinter mallistosta autoa jolla saisi vetää 3500kg ?
-Jussi
-Jussi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
-07 on syntynyt,sama kok.paino 3550 ja perävaunun suurin sallittu massa 3500kg.vaatii ison yhdistelmäkortin.iso,3500kg kok.painoinen acados,mitä sillä laillisesti vedetään.
noi koukkupainot on iän ikuinen riesa,etenkin maasturipuolella tapaa paljon saman mallisarjan identtisiä ajokkeja joissa on aivan eri koukkupainot.ei yhteneväistä käytäntöä siis,vaikka tietysti niin pitäisi olla????
Mulle ML:llään merkittiin koukkupainot rekisteriotteeseen 3365kg vaikkei ole koskaan edes ollu koukkua,eikä taida tullakkaan..vähintäänkin kolmea eri koukkupainoa olen tavannu näis ML:lissä,joissakin ihan täydet 3500kg
noi koukkupainot on iän ikuinen riesa,etenkin maasturipuolella tapaa paljon saman mallisarjan identtisiä ajokkeja joissa on aivan eri koukkupainot.ei yhteneväistä käytäntöä siis,vaikka tietysti niin pitäisi olla????
Mulle ML:llään merkittiin koukkupainot rekisteriotteeseen 3365kg vaikkei ole koskaan edes ollu koukkua,eikä taida tullakkaan..vähintäänkin kolmea eri koukkupainoa olen tavannu näis ML:lissä,joissakin ihan täydet 3500kg
W163 400CDI
Just just..aika iso ero,vaik sama koppa..
Koukkuvalmistaja vaikuttaa myös asiaan ja se onko kilpi koukussa paikoillaan.
Tääl oulussa on hyvä koukkuvalmistaja,moni hakee koukun täält kauempaakin.en tähän hätään ny muista nimee,mut tekee käsittääkseni vain vetokoukkuja kunnon painoilla.Agrimarketin entises paikas tehtaan lähel.
Koukkuvalmistaja vaikuttaa myös asiaan ja se onko kilpi koukussa paikoillaan.
Tääl oulussa on hyvä koukkuvalmistaja,moni hakee koukun täält kauempaakin.en tähän hätään ny muista nimee,mut tekee käsittääkseni vain vetokoukkuja kunnon painoilla.Agrimarketin entises paikas tehtaan lähel.
W163 400CDI
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
2012-mallinen auto, 316 CDI. En usko että tässä autossa koukku rajoittaisi vetopainoja mutta en kyllä käynyt katsomassa onko kilvessä jotain numeroita.pt kirjoitti:Uudempaa koppaa? Tuossa vanhemmassa 2800kg, jos en nyt ihan pieleen muista..tähtikuljettaja kirjoitti:Siis pelkkä perävaunu 3500 kg? Meillä 3550 kg:n kokonaispainolla 316 ja sille perävaunun sallittu paino 2000 kg.
Uuden Sprinterin esitetiedoissa ja hinnastoissa suurin jarrullinen perävaunupaino 2000 kg mutta ristiriitaisesti sitten suurin yhdistelmäpaino voi ollakin esim. 6300 tai 7000 kg, riippuen lisävarusteista:
"Suurempi sallittu yhdistelmän kokonaispaino, kun lisävarusteena korotetut vetopainot"
2.8 tonnin perävaunupaino 270 Eurolla, 3,5 tonnin perävaunupaino 610 Eurolla. Joku nimellinen vahvistepalkki varmaan lisätty noihin malleihin.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.8.2015 23:47
Jep, ja tuosta löytyy kuvia netistä mutta en keksi hakusanaa.tähtikuljettaja kirjoitti: Joku nimellinen vahvistepalkki varmaan lisätty noihin malleihin.
Vahvistepalkki tai pidempi palkki tulee runkopalkkia vasten pidemmälle matkalle vararenkaan yläpuolelle. Itse koukku on varmaankin sama.
Antiikki kevyt kuorkki sprintterillä saa kans vetää 3500kg kun rekkakortti ja rekisteriotteessa ei ole merkintää kärryn painon kohdalla .
Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat
Tuon perusteella määkin saan vetää tuolla vanhakoppasella kevytkuorkilla 3500kg, koska otteessa ei ole kärrypainoja mainittuTrafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat
Tuollaisen linkin olen tallettanu jos tulee erimielisyyksiä kärryn painosta.745 kirjoitti:Tuon perusteella määkin saan vetää tuolla vanhakoppasella kevytkuorkilla 3500kg, koska otteessa ei ole kärrypainoja mainittuTrafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
32a pykälä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.8.2015 23:47
No mun ääni menee kyl ehdottomasti automaatille sun tapauksessa!mersuissa ollu aina akilleen kantapäänä kytkin ja ihan jos rampilla viihdyt ajokkisi kanssa,ei vaihto ehtoja paljoa ole,pelkästään jo mukavuuden kannalta ajateltuna:)jusuplussa kirjoitti:Kannattaako tuollainen -05 316 2,7 koneella ottaa manuaalina vai automaattina kun pääsääntöisesti nostan sillä venettä ?
W163 400CDI
Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat
745 kirjoitti:Trafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Mihinkäs tämä TRAFI:n alkuperäinen kirjoitus on hävinnyt ja miksi?????
W163 400CDI
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.8.2015 23:47
Kumpaa mallia tuon automaattilaatikon pitäisi sitten olla että se kestää nostot ja ehkä ahtimen vaihdon isommaksi?G280E kirjoitti:No mun ääni menee kyl ehdottomasti automaatille sun tapauksessa!mersuissa ollu aina akilleen kantapäänä kytkin ja ihan jos rampilla viihdyt ajokkisi kanssa,ei vaihto ehtoja paljoa ole,pelkästään jo mukavuuden kannalta ajateltuna:)jusuplussa kirjoitti:Kannattaako tuollainen -05 316 2,7 koneella ottaa manuaalina vai automaattina kun pääsääntöisesti nostan sillä venettä ?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat
Poikkesin päivällä joutessani katsastuskonttorilla kyselemässä, että kuinka isoa jarrullista kärryä saa vetää 3510kg kokonaismassaltaan olevalla N2-luokan ajoneuvolla, jossa ei lue kärryn painoja otteessa745 kirjoitti:Tuon perusteella määkin saan vetää tuolla vanhakoppasella kevytkuorkilla 3500kg, koska otteessa ei ole kärrypainoja mainittuTrafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Vastaukseksi tuli, että kokonaismassan verran mutta enintään 3500kg
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Taitaa se suurin yhdistelmämassa olla merkattuna tyyppikilpeen, ja siitäpä kattellaan, maksimi. Pienempi koukku tietty rajaa alemmas.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mistähän tyyppikilvestä kyse... jos vetokoukun tyyppikilvestä kyse niin kannattaappi mennä katteleen sitä kilpeä.pekkovee kirjoitti:Taitaa se suurin yhdistelmämassa olla merkattuna tyyppikilpeen, ja siitäpä kattellaan, maksimi. Pienempi koukku tietty rajaa alemmas.
Esimerkiksi omatekoisesta koukusta on aika vaikea löytää tyyppikilpeä.
Epäilisin pekkoveen tarkoittavan auton tyyppikilpeä,koskapa puhuu yhdistelmämassasta,riippumatta kuitenkin siitä mitä auton kilvessä lukee,mikäli itse koukussa ei ole lätkää,ei siihen ole mahdollista saada maksimi vetopainoja,eli omatekoisiin koukkuihin ei maksimi painoa käsittääkseni voi saada.et kirjoitti:Mistähän tyyppikilvestä kyse... jos vetokoukun tyyppikilvestä kyse niin kannattaappi mennä katteleen sitä kilpeä.pekkovee kirjoitti:Taitaa se suurin yhdistelmämassa olla merkattuna tyyppikilpeen, ja siitäpä kattellaan, maksimi. Pienempi koukku tietty rajaa alemmas.
Esimerkiksi omatekoisesta koukusta on aika vaikea löytää tyyppikilpeä.
Sit on myös nämä('Pienempi koukkuryhmä')joiden valmistaja vain ei ole saanut suomessa hyväksyntää maksimi painoille,mitä ajoneuvon yhdistelmäpainoissa luvataan.
Siis loppuviimein vetokoukku on vetopainon määrittävä tekijä.
Itse en ole lukenu auton tyyppikilpiä sitten poikavuosien,joten en ole varma löytyykö painot sieltä,jos,niin varmaan vain p/k-autojen kilvistä kuvittelisin.tarviikin tutkaista huomenissa ihan mielenkiinnosta...
W163 400CDI